1

Tråd: Mobilt bredband vs ADSL

Vilket är egentligen stabilast? ADSL är lite dyrare men inga knepiga begränsningar på datamängd.

Har provkört mobilt bredband från 3 nu ett par veckor med en dovado 4gr.
är ganska missnöjd,  de kopplar upp och ned som en jojo.

Då är frågan - skulle de fungera stabilare med 4g från tele2 som är nylanserat och finns där jag bor eller är det adsl  man får satsa på i väntan på att nutiden ska hinna ikapp där man bor med fiber osv?

2

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

aa skrev:

Vilket är egentligen stabilast? ADSL är lite dyrare men inga knepiga begränsningar på datamängd.

Har provkört mobilt bredband från 3 nu ett par veckor med en dovado 4gr.
är ganska missnöjd,  de kopplar upp och ned som en jojo.

Då är frågan - skulle de fungera stabilare med 4g från tele2 som är nylanserat och finns där jag bor eller är det adsl  man får satsa på i väntan på att nutiden ska hinna ikapp där man bor med fiber osv?

Om man läser på forumet så pekar det mot dovadon.

Telenor E398 80Mbit-Dovado Tiny (bridge mode)-Wndr3700 med DD-WRT

3

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

Har du uppgraderat firmware till 5.16?

4

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

...och använt förlängingskabel till modemet.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

http://www.dovado.com/firmware (5.0.16)

6

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

är i samma läge som du, har ADSL 24 frå telia som är grymt stabil (tptest 16,5mbit/1,75mbit alltid). men tycker att upploaden är för låg. Lockades av det mobila 3G 32/4 från BBB, samt att 4G på 900 bandet kommer i juni. Trodde att jag skulle kunna få ut sissådär 15/3 av det mobila och sedan 25/10 när 4G kommer.
Men har testat och testat 3G grejjerna nu och har aldrig nått mer än 9/3 i speed, och det som bästa resultatet. Normalt för det mobila är kanske 4/2 vilket är ganska så kast faktiskt. Bor ca 300m från masten så ingen kan skylla på dålig täckning, D-linken säger att jag har en signal på -55db. Min dåliga mobila speed ligger nu hos supporten, så väntar på svar från dem nu.
Vet inte om operatörerna spärrar nerladdnings hastigheten på vissa master? men när jag når mina topp resultat så rusar tptestet iväg mot ca 9,7mbit och där tar det tvärstopp. Har man upp till 32mbit borde man någon gång kunna komma över 10mbit kan man tycka, däremot är upploaden skapligt stabil på 2,5-3,2mbit.
Har nu 7 dagar på mig innan "de två ångerveckorna" är över, så får se om supporten kan hjälpa mig och om det är möjligt att ta sig ur operatörens klor om man ångrar sig. I värsta fall får man stå ut till juni och hoppas att 4G räddar mig.

Som det känns nu så är ADSL betydligt stabilare, det även om det börjar kännas som stenålder. Har 1,8km telekabel till stationen, så vdsl kan man glömma... yikes

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

7 Senaste redigerad av ruva (2012-03-16 05:35:24)

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

Ångrar själv att jag sa upp mitt ADSL på grund av att nu alla har datatak och det inte längre går att använda tjänster som Steam, Origin, Headweb, Hyra på Itunes eller ladda ner spel på Xbox 360. Men snålar jag med datamängden har jag inget att klaga på Tre:s hastighet.

Hade jag haft råd hade jag kört med både ADSL och Tre Max. Mobilt bredband kommer snart självdö när folk vill göra mer än att surfa.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

8 Senaste redigerad av tommie (2012-03-21 00:06:47)

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

ADSL 12-24mbit
PunBB bbcode test

Mobilt 3G upp till 32mbit (troligen ett rekord test)
PunBB bbcode test

väntar nu på 4G upp till 32mbit som sagt, se om det kan vara bättre...

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

9

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

32mbit MBB,
http://www.speedtest.net/result/1844207524.png

"uppgradera till vårat supersnabba portabla bredband 4G"
yeah right !

samma sunkiga hastighet som 3G från supersnabba 4G.

ivf är uploaden snabbare på 4G mot tele2 3G med ca 300%, altid något... värt +300:- ? knappast...

10

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

haha! [slower than 71% of se]  smell like fjasko...
Bara hoppas ju på att du har enorma inställningsfel eller att masten inte alls mår bra, för är det detta jag väntar på och kommer få ha i nästan 2år så vet jag inte...

Mina problem med det mobila ligger i att masten är överbelastad, kör jag speedtest mitt i nätterna kan jag komma upp i "hiskerliga" 11mbit ner med 3G 32mbit BB. vart de övriga 21mbiten är vet jag inte tongue

Vad är dit bästa resultat med ditt 4G då?

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

11

Sv: Mobilt bredband vs ADSL

Mitt tips är att köpa Zyxels VDSL2-gateway och konfigurera den för Telias ADSL och surfa på. Jag hade 18 från Telias egna "smart" gateway och bytte mot denna och vips gick det upp till 22 MBit/s. Detta har jag sedan pluggat in till min Dovado 4GR och 4G från Telenor och kan då välja.