26

Sv: 5.0.16 ute nu!

http://www.speedtest.net/result/1802824099.png

Jag bor väldigt långt ifrån masten. 3km+ och mycket skog. Har en signalstyrka på 6% (3G) smile. Innan uppgraderingen körde jag med Huawei E1820 med cirka 22% mottagning men brukar oftast ligga runt 2mb.

Nu kör jag dock Sierra Wireless 319U med Tele 2 3G. Eftersom jag bor så långt ifrån masten förväntar jag mig inte några höga hastigheter, utan hoppas nu bara att den iaf skall tugga på utan avbrott då och då smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

27

Sv: 5.0.16 ute nu!

Hoppet fanns.. tog två timmar innan apparaten från helvetet tvärlåste sig igen.. Är bara att skicka 4gr routern till elektronik återvinning.. suck... pengar i sjön..

28

Sv: 5.0.16 ute nu!

Dextereye skrev:

Hoppet fanns.. tog två timmar innan apparaten från helvetet tvärlåste sig igen.. Är bara att skicka 4gr routern till elektronik återvinning.. suck... pengar i sjön..

Vad exakt gick fel? Var det uppgraderingen?

29

Sv: 5.0.16 ute nu!

Samma fel som innan uppdateringen. Routern låser sig. Lampan på modemet fortsätter lysa som att man är uppkopplad, ser ut som datorn har kontakt med routern men går ej att få kontakt med internet eller routerns web login.

30

Sv: 5.0.16 ute nu!

Har du kört RESCUE?

31

Sv: 5.0.16 ute nu!

Dextereye skrev:

Samma fel som innan uppdateringen. Routern låser sig. Lampan på modemet fortsätter lysa som att man är uppkopplad, ser ut som datorn har kontakt med routern men går ej att få kontakt med internet eller routerns web login.

Är den totalt död eller fungerar det efter kraftcykling (av/på)? Så har min varit, dvs att modemet hänger och man behöver kraftcykla eller rycka ut usb-sladden och stoppa i den igen. Skummt med web-login dock...

Sams förslag med RESCUE är ju till för att fixa en totaldöd router om jag förstått det hela rätt?

32

Sv: 5.0.16 ute nu!

Dextereye skrev:

Hoppet fanns.. tog två timmar innan apparaten från helvetet tvärlåste sig igen.. Är bara att skicka 4gr routern till elektronik återvinning.. suck... pengar i sjön..

liknande läge här tyvärr...

igår gick den hur fint som helst från nedladdningen av ny FW tills jag kröp till kojs.
Dovadon var dock på hela natten och på morgonen så lyser fortfarande modemets blå 3G lampa och allt ser hur bra ut som helst, men ingen data trafik går igenom.
Vid närmare koll så har USB 1 lampan på Dovadon (där modemet är anslutet) slutat lysa och vid inloggning på gränssnittet så visar den status "disconnected".
Tyvärr fanns inte ens "connect" att välja.... sad

sladden åkte ut, ytterligare en omstart känns fullständigt meningslöst.

33

Sv: 5.0.16 ute nu!

Hejsan,

Innan fw upgrade:

http://www.speedtest.net/result/1778322628.png

efter

http://www.speedtest.net/result/1803525728.png

Har inte hunnit ladda hem så mycket än, men prestandan ser bra ut. Dock är skillnaden inom felmarginalen.

Helt ok hastighet, synd att man inte kan få så mycket mer från tre. Hoppas de uppgraderar till bättre lösning snart.

Mvh

Stefan

34

Sv: 5.0.16 ute nu!

hållit uppkoplingen  igång ett dygn, så det har funkat ypperligt.

godkänd hastighet när tele2 inte har hög belastning
http://www.speedtest.net/result/1803490598.png

35

Sv: 5.0.16 ute nu!

Ni som har problem, vg kontakta www.dovado.com/contactsupport eftersom jag är inte tillgänglig (utomlands).

Tack

36

Sv: 5.0.16 ute nu!

16 funkar betydligt bättre, högre hastighet, stabilare osv.

bara wifi som sporadiskt kopplar ner, men det är timmar mellan det uppstår, så avvaktar diagnos exakt hur/när det uppstår innan jag anmäler det.

37

Sv: 5.0.16 ute nu!

Morn.

Fick en drop nu på morgonen allt lyste som det skulle men internet gick ner sig.
router har stått o gått hela natten.......funkade ok vad jag vet under gårdagskvällen.

gick att logga in på router via wifi......satte networksettings till 3g general och startade om router.
få se hur länge det funkar.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

38

Sv: 5.0.16 ute nu!

skickat i båda riktningarna mot ftp, nu tog trafik quotan slut.
konstant 5mbit ner och 1mbit upp, fuu tele2 för det är tele2 som bromsar.

39

Sv: 5.0.16 ute nu!

Kanon. Köpte min 4gr häromdagen och upptäckte direkt att wifit fungerade uselt. Stängde av wifi och kopplade in en airport extreme till 4gr smile  Nu kanske man kan enabla det igen.

Intressant hur signalstyrkan påverkas om man har routern+modemet vid fönster eller i tex vardagsrummet... är enorm skillnad. Ni som är experter tror ni man får ännu bättre signal om man har modemet utanför fönsteret om man vädertätar på något sätt?

40

Sv: 5.0.16 ute nu!

aa skrev:

Kanon. Köpte min 4gr häromdagen och upptäckte direkt att wifit fungerade uselt. Stängde av wifi och kopplade in en airport extreme till 4gr smile  Nu kanske man kan enabla det igen.

Intressant hur signalstyrkan påverkas om man har routern+modemet vid fönster eller i tex vardagsrummet... är enorm skillnad. Ni som är experter tror ni man får ännu bättre signal om man har modemet utanför fönsteret om man vädertätar på något sätt?

ja du har helt säkert bättre signalstyrka utanför fönstret själv köt jag med externa antenner på taket.


jag märker klar förbättring på min 4gr något bättre hastigheter. men framför allt så värkar den kunna göra omstarter på bara modemet mycket bättre än förut när tex modemets  uppkoppling gått ner sig.
även stor skillnad på wifi mot våra androider.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

41

Sv: 5.0.16 ute nu!

Den nya firmwaren funkar bra än så länge på min 4GR, tycker att hastigheten är högre än på min TINY(3)

42

Sv: 5.0.16 ute nu!

aa skrev:

Kanon. Köpte min 4gr häromdagen och upptäckte direkt att wifit fungerade uselt. Stängde av wifi och kopplade in en airport extreme till 4gr smile  Nu kanske man kan enabla det igen.

Intressant hur signalstyrkan påverkas om man har routern+modemet vid fönster eller i tex vardagsrummet... är enorm skillnad. Ni som är experter tror ni man får ännu bättre signal om man har modemet utanför fönsteret om man vädertätar på något sätt?

ja , modemet ute ger storskillnad, med usb kabel in till routern.
kolla bara vilket fönster som det är bäst signal innan du sågarsönder bostaden.

finns platta usb kablar som funkar med träfönsterramar, ala utetemp sladd fast platt, bara att lögga och stänga fönstret. funkade INTE med alu fönster.

43

Sv: 5.0.16 ute nu!

Hej.
tyvärr så verkar det droppa.....webläsaren står bara och tänker....verkar komma efter ett par timmar.
konstig ......när det fungar så är fw 5.0.16 snabbare än med fw5.0.12.

ibland verkar det som den kan fixa droppet själv och mycket fortare än förut men får starta om router oftare nu för att det ska fungera...

hm ....kanske har jag något annat fel med

inga riktantenner
moden inne
signalstyrka 48-51%

bredbandkollen  16 in 2 ut

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

44

Sv: 5.0.16 ute nu!

G-Man skrev:
aa skrev:

Kanon. Köpte min 4gr häromdagen och upptäckte direkt att wifit fungerade uselt. Stängde av wifi och kopplade in en airport extreme till 4gr smile  Nu kanske man kan enabla det igen.

Intressant hur signalstyrkan påverkas om man har routern+modemet vid fönster eller i tex vardagsrummet... är enorm skillnad. Ni som är experter tror ni man får ännu bättre signal om man har modemet utanför fönsteret om man vädertätar på något sätt?

ja , modemet ute ger storskillnad, med usb kabel in till routern.
kolla bara vilket fönster som det är bäst signal innan du sågarsönder bostaden.

finns platta usb kablar som funkar med träfönsterramar, ala utetemp sladd fast platt, bara att lögga och stänga fönstret. funkade INTE med alu fönster.

Lite off topic men ändå, funkar för mig. Billigaste lösningen, stoppa undan tigersågen....
http://www.youtube.com/watch?v=yhrwKIU-afA

45

Sv: 5.0.16 ute nu!

Efter drygt 24h, so far, so good. Det ser nästan ut som att jag äntligen fått min router köpt i juni - levererad i februari.

46

Sv: 5.0.16 ute nu!

Jag hade inga problem med 5.0.12. Uppgraderade igår kväll och fick en ganska stor dipp på hastighet ner, halverad rättare sagt. Men startade om routern och nu har den tickat på ett dygn utan några problem. Hastigheten ner är dessutom aningen högre nu. Me like!

47

Sv: 5.0.16 ute nu!

48h up time looking good :-)

48

Sv: 5.0.16 ute nu!

Dextereye skrev:

Samma fel som innan uppdateringen. Routern låser sig. Lampan på modemet fortsätter lysa som att man är uppkopplad, ser ut som datorn har kontakt med routern men går ej att få kontakt med internet eller routerns web login.

Kör rescue och gör sedan en factory reset.

//M

49

Sv: 5.0.16 ute nu!

Jonny skrev:

Hej.
tyvärr så verkar det droppa.....webläsaren står bara och tänker....verkar komma efter ett par timmar.
konstig ......när det fungar så är fw 5.0.16 snabbare än med fw5.0.12.

ibland verkar det som den kan fixa droppet själv och mycket fortare än förut men får starta om router oftare nu för att det ska fungera...

hm ....kanske har jag något annat fel med

inga riktantenner
moden inne
signalstyrka 48-51%

bredbandkollen  16 in 2 ut

Gjort en factory reset after uppgraderingen?

//M

50

Sv: 5.0.16 ute nu!

hejsan.. jag har en 4gr router den funkar och så men den tar lång tid på sig och koppla upp mitt mobila modem... jag har ett telenor 16 mbit med huawei E1820 dongel.. kan någon veta varför de tar så lång tid och koppla upp modemet... de funkar bra när de väl sätts i gång...

tacksam för hjälp.. någon som vet om de är inställningarna i routern som gör de eller något annat..

MVH niclas nordström