1

Tråd: Safaricom/Kenya-fråga

Någon som varit i Kenya och fått igång en router mot Safaricom:s nät?

Jag var där förra veckan och försökte få en TP-link 3220 router och ett E173 modem att koppla upp sig men trots den inlogg som min lokale kontakt angav gick det inte att få routern att koppla upp sig. Det blinkade och ett kort ögonblick blev lampan på modemet fast grön men sedan tog det stopp. Routern antyder att det kan vara fel på inloggningen.
nr *99#
APN safaricom
anv saf
lösen data

Det är vad jag kommer ihåg. Tyvärr är jag inte kvar i Kenya så jag får supporta min vänner på St:Christine på distans. (www.kisumu.se)

Modemet funkar så klart i en dator som jag kan sätta internetdelning på men det vore snyggare med en router tycker jag.

Några tips?

Finns Kenya-Safaricom som förval i en modernare Dovado 4GR eller 3GN?

2

Sv: Safaricom/Kenya-fråga

är sim-kortet registrerat med id-handling?

http://www.safaricom.co.ke/index.php?id=1438

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av sturban (2012-02-26 20:14:23)

Sv: Safaricom/Kenya-fråga

Det var en bra fråga. Det var ett kort köpt i en Safaricom-butik, inte av mig. Kortet köptes tillsammans med modemet. Skulle det påverka hur modemet funkar i en router? Det funkar när det sitter direkt i datorn. Det är laddat med 30 dagars internet-access med fri datatrafik, pre-pay, 3000 Ksh.

Om du anser att det spelar någon roll om det är registrerat kan jag kolla med min kontakt. Annars har jag ett visst hopp att en tekniker på Safaricom-butiken i Kisi skall komma på besök och reda ut problemen. Det var det senaste jag hörde från skolan!

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-27 21:25:05)

Sv: Safaricom/Kenya-fråga

Kortet kan ju också  vara gjort för att bara funka med deras modem, kanske trasslar i en router.  Måste safari com svara på. Alla modem funkar inte med alla routrar. Det finns USB parametrar som måste stämma. I en minirouter jag har måste man ändra en inställning mellan Huawei och Sierra.

Håller med om att det torde vara registrerat eftersom det funkar i dator.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.