1

Tråd: Behöver råd: Telenor 4G med router

Hej!

Ny på forumet och behöver lite råd.

Bor i en villa i södra Stockholm, har idag ADSL men börjar ruttna på den långsamma uppkopplingen. Tänker att det är läge att kolla på mobilt bredband och har då fastnat för Telenor bredband större med D-link 923 router.

Det jag undrar över är hur bra denna router hanterar många samtidiga enheter uppkopplade?
Har idag minst en men ofta två laptops uppe mitt WLAN, utöver det två mobiler och en surfplatta. Dessutom kör vi ett Sonos-system med tre zoner och en controller. I källaren har jag dessutom en Boxee Box som jag helst vill ha trådlöst då det är ett himla meck att dra ner kabel på ett snyggt sätt.

All media ligger på en HP DataVault NAS som är trådad till router. Kör dock även mycket Spotify och webradio på Sonos. Till Boxee mest .mkv från Nasen men även en del youtube och playtjänster.

Någon som har en liknande setup och kan berätta hur det funkar?

2

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Hej!

DWR-923 routern har stöd för 10 samtidiga WLAN uppkopplingar samt 4 ethernet anslutningar.
Har själv dock bara provat den mot 4 lapptops och 4 iPhone 4S samtidigt och då har det fungerat stabilt och bra.

Personligen upplever jag att D-Link routern har bättre täckning/sänding än vad Dovado routern har.

Gällande källaren kan det vara bra att köra en ethernet kabel då signalstyrkan förmodligen inte kommer vara suverän ner dit (beroende på hur tjocka golv/väggar och material). Men upplever att WLAN sändningen fungerar bättre på DWR routern än övriga 3G routrar jag har provat.

Så personligen ser jag det som ett bra val men se till att uppdatera mjukvaran i routern direkt om det finns någon ny ute, detta då det kom en uppdatering i slutet av 2011 som löste en del problem som routern hade i början.

3

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Kolla att du inte kommer att slå i trafiktaket, går löjligt snabt att förbruka månadens trafik quota.

Du kan alltid koppla en annan wifi ap för lan'et om den inte duger.

4

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Telenor har inte en cap på samma sätt som andra operatörer.
Vad dom har är så kallad begränsning av extremanvändning vilket innebär att om du förbrukar över 100GB under en 30
dagar period så förbehåller Telenor sig rätten att då nätet är extremt högt belastat tillfälligt under denna höga belastning
ge den berörda användaren en lägre hastighet.

100GB är väldigt generöst och skulle du överstiga det så är det inte säkert att du blir spärrad och om du blir det så blir det bara under en kort tid då nätet är överbelastat.

5

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

100gb är VÄLDIGT lite med dagens mått mätt. Utan att tanka någonting fick jag ihop 63GB På 2!! Dagar. Online spel, streamade liveprogram/fotboll, playkanaler, youtube och vanligt surfande. Det går fort.

6

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Men om alla överbelastar masten hur ska du ens då komma i närheten av 100GB?

7

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Det är inte kunderna som överbelastar masten! Det är operatören som snålar med utbyggnaden av backbone!

Vad är det för mening med att marknadsföra mobilt bredband "upp till 80 Mb/s" om man sedan inte får använda det? Skriv då tydligt i marknadsföringen att ni helst ser att kunden inte använder tjänsten han har köpt...

8

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Förtydligande:
100gb gäller 4g fri surf (som dom kallar det)
50gb gäller 32bm fri surf abonemang

mvh
jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

fria gränser blir oftast kraftigt begränsat när kunderna använder det,
tex tele2 obegränsat blev 20gig
osv
vissa tjänster blockeras,
tex epost begränsas, får bara skicka X brev dygn via operatörens SMTP, vid samtal med support så hänvisas man till gratis epost om vill skicka mer.

oavsett vad operatörerna lovar vid beställning/köp så har det en stor tendens att inte behållas eller orden byter betydelse.


Tänk på det vid byte från stabilt och välfunkande ADSL utan trafikgräns till mobilspagetti.
om alla kunder med tex 3G och max 20gig byter till 4G med max 100gig * 500kunder, kommer troligen sluta med 0,01mbit 16-21.
men tiden får utvisa om det blir samma sak med 4G som det blev med 3G...

Jag provade med 4G på ett ställe med ADSL 8mbit, adsl har funkat bättre + stabilare under testtiden.
Då dovado routern (4GR) inte funkat stabilt så blev den ersatt med en dator som router, men det hjälpte bara delvis.

kan kosta sjukt mycket kulor att återinstallera adsl.

10

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Ja själv kör vi bara mobilt hemma sedan 1 par år tillbaka. Har då inget fast teleab från telia.
man har väl målat in sig i ett hörn då det nu kostar skjortan om man ska ha adsl.

1 nyöppning av telefon ab
månadsavgift till telia för linan + adslkostnad

tror månadskostnad landar runt 700:- per månad för att ha 24mb adsl inkl hemtelefonab


hehe....kan inte sluta le åt banner här nedan:
Mobilt Bredband 16 Mbit/s
Endast 149 kr/mån det första året. Surfa riktigt snabbt. Beställ här!

www.Bredbandsbolaget.se

*surfa riktigt snabbt* njaeaeaeaeae

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Mycket svar, tack!

Låter stabilt med antal uppkopplade enheter, bra.

Tror att 100gb skulle vara tillräckligt för mitt behov idag, anledningen att jag tittar extra på Telenor är just att de stryper tillfälligt och inte månaden ut när man går över gränsen. Men det är vad de säger nu och kan säkert ändras.

Min plan var att säga upp ADSL och testa 4G under uppsägningstiden, funkar det inte som jag vill kan man säkert häva uppsägningen - borde de inte bråka om. Med funktionsgaranti ska det gå att häva abonnemang om man inte får ut bra hastighet. Någon som har erfarenhet av det?

12

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Jonny skrev:

1 nyöppning av telefon ab + månadsavgift till telia för linan + adslkostnad

Tror inte du behöver ha fast telefon för att ha adsl längre. (om du bara har linan kvar)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

13

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Hej. är ny här med sedan ett par dagar men nog stryper telenor lika som dom andra? kör på telenor 32mb fris surf(50gb) då 4g inte ännu finns här men verkar som det är mycket trasslande med mobilt bredband kontra adsl.

Har hueiwe E398 C (senaste firmware o 2 antennutgångar - ska vara det senaste) som sitter i en Dovado 4 rg router utan extern antenn.(ska nog inhandlas 2 st senare)

verkar vara problem med modem som tappar connection , routrar som tappar connections, modem o routrar strular ihop, antenner och modem strular, antenner ocg routrar strular, signaler hoppar hit o dit men för övrigt så fungerar det bra smile hehehe .....adsl är nog bra mycket stabilare som jag fattat det..... fast o andra sidan så har man ju något att göra med radiolan på fritiden.

Kan du provkör båda systemem samtidigt utan att säga upp det ena.
fast övannämda är ju naturligtvis min personliga åsikt - så testa dig fram.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

pererikl skrev:
Jonny skrev:

1 nyöppning av telefon ab + månadsavgift till telia för linan + adslkostnad

Tror inte du behöver ha fast telefon för att ha adsl längre. (om du bara har linan kvar)

är väll typ 10 år sedan kravet på fast tele försvann, men man får betala extra för "linjen"...
ungefär som att skaffa mbb och få betala extra för 3G linjen...

15

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Jonny skrev:

Hej. är ny här med sedan ett par dagar men nog stryper telenor lika som dom andra? kör på telenor 32mb fris surf(50gb) då 4g inte ännu finns här men verkar som det är mycket trasslande med mobilt bredband kontra adsl.


Telenor skriver såhär om Bredband Stor med router:
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video.

Av vad jag har läst har folk hittills inte blivit strypta i nån större omfattning.

16

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Hej G-man

Har inte linan kvar
jo vet att det gå att få adsl utan fast lina fast till kostnad x2 av mobilt bredband

bredband - 550 kr + nätavgift 89 / månad = hutlöst smile

mvh
jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Jonny skrev:

Hej G-man

Har inte linan kvar
jo vet att det gå att få adsl utan fast lina fast till kostnad x2 av mobilt bredband

bredband - 550 kr + nätavgift 89 / månad = hutlöst smile

mvh
jonny

Jo, adsl är ingen höjdare. Gör av med sjukt mycket el.
Så att det är dyrare är logiskt.
jag provade adsl mitten på 90talet 93 typ, och ogillade split speeden - typisk konsument produkt....

Fiber is it.
Tom 4g har dålig upp hastighet i mitt tycke kontra ned.
Konsumenter frågar sällan efter hastigheten i båda riknungarna vid köp.

18

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Linnet skrev:

Mycket svar, tack!

Låter stabilt med antal uppkopplade enheter, bra.

Tror att 100gb skulle vara tillräckligt för mitt behov idag, anledningen att jag tittar extra på Telenor är just att de stryper tillfälligt och inte månaden ut när man går över gränsen. Men det är vad de säger nu och kan säkert ändras.

Min plan var att säga upp ADSL och testa 4G under uppsägningstiden, funkar det inte som jag vill kan man säkert häva uppsägningen - borde de inte bråka om. Med funktionsgaranti ska det gå att häva abonnemang om man inte får ut bra hastighet. Någon som har erfarenhet av det?



Såhär står det på www.telenor.se
"Om Telenor Bredband Stor eller Telenor Bredband Mellan mot all förmodan inte fungerar där du bor har du möjlighet att inom 14 dagar från köptillfället kostnadsfritt lämna tillbaka utrustningen i ursprungligt skick mot att du skriftligt beskriver vad det var som inte fungerade. Det enda du får betala för är eventuella uppkomna trafikavgifter. Detta är Telenors Funktionsgaranti."

Så slit inte sönder kartongen så ska det inte vara några problem.

19

Sv: Behöver råd: Telenor 4G med router

Hehe. min kartong var sönder i hönen då den kom så jag åker dit på det då...fast hade tänkt behålla det smile
lycka till med mobila bredbandet*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )