1

Tråd: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Har ett Dovado 4GR som visar signalstyrkan på mitt 4g... Har haft hög signal och ned/upp laddning på 70/5 Mb utan problem framtill slutet av förra veckan .

Har märkt att 4g nätet varit lite skakigt ett tag men dom senaste dagarna så har min signalstyrka pendlat från ca 80/90% -> 60%, har tidigare legat väldigt stabilt.

Nu när man försöker ladda upp något, då tappar jag kontakten och måste reconnecta/starta om routern. Startar Bredbandskollen (eller speedtest) och får en nedladdning på ca 40/60 Mb ned men så fort upp-hastigheten ska mätas så tappar jag kontakten helt. Sonen kunde inte ens ladda ned en spel uppdatering via "peer to peer" utan att kontakten bröts.

Då det funkar med 3g så har jag uteslutit Dovado routern, är det pga av signalstyrkan som modemet inte "orkar" ansluta vid uppladdning. Det som stör mej är att signalstyrkan nu varierar ovanligt mycket trots (samma) klara fina väder.

Är mest intresserad om fler haft samma problem.

2

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

samma här, struligt
kopplar ner tit som tätt.
och trafiken dör helt, men är uppkopplad ok.
inte router/modem relaterat.

3

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Prova modemet direkt i datorn, Resultat?
Prova lås till 4G, Resutat?
Prova lås till 3G, Resultat?

Skicka gärna lite TP Tester från dag till kväll och kolla på eniro.se vad du har för X/Y kordinater format RT90.
Har du möjlighet att prova ett annat modem för det låter lite som överhettning?

4

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Om det är överhettning, vilka temperaturer pratar vi om, modemet sitter väderskyddat princip utomhus(har väl ej varit över 2+ sen jag kopplade in det..), eller pratar vi defekta modem?

Tror inte att det är inte tal om överhettning eller liknande pga av placeringen och 3g funkar utan problem och har alltid gjort. Det är 4g nätet som spökar, sen om det är avståndet till masten som är problemet svårt att säga utan riktig mätutrustning.

Jag skulle kunna svära på att som ny kund så "prioriteras" ens trafik, har många bekanta som tagit mobilt bredband från Telenor och det har funkat över förväntan dom första veckorna för att sedan tappa hastighet, slumpen eller? (Tror inte det men man kan ju undra...)

Förrförra helgen var det liknande problem med sjunkande signalstyrka som supporten skyllde på än det ena än det andra men tillslut medgav dom att det var "stora" driftstörningar på 4g i mitt område men det borde väl dom fått rätt på nu. Måste tyvärr säga att supporten i princip är helt meningslös att ringa då min tekniska kompetens verkar vara högre än deras...

5

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Problemet med E398 modemet är att det är ganska många av dom tidigare släppta som får problem med temperatur
och allmänt att datorn får svårt att läsa av modemet korrekt efter ett tag.

Operatören lägger ingen värdering i hur länge du har vart kund gällande hastighet, du har en QoS med en viss spärr i hastighet och det är den reglering som finns.

Problemet brukar främst te sig i 4G nätet så brukar fungera bättre om du låser till 3G.

Har du möjlighet så tycker jag att du besöker närmsta Telenorbutik för service på modemet och du kan alltid höra med dom fall dom har ett lånemodem.

Mvh
Hampus

6

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Med överhettning tänker jag mig över ca 40-45c

7 Senaste redigerad av Yllekoftan (2012-02-22 12:29:45)

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Över 40-45c verkar lågt tycker jag spontant... så om det blir varmare än så, så kan det alltså vara defekt (ca 4 veckor sen jag fick modemet)?
Det liger nåt i vad du säger för vid ett flertal tillfällen har Dovado routern  fått skräp tecken i "modem statusen" där modell mm. visas direkt efter omstart, och en ny omstart har varit nödvändig.
Blir ju fundersam på detta med värme problem, som sagt ej över 5+ grader utomhus och modemet sitter väderskyddat i utomhus temp, borde hållt det svalt tycker jag.

Ska fästa en tempmätare på modemet och mäta.

edit: Kände på modemet... knappt ljummet... misstänker trots allt 4g nätet då signalstyrkan ändras för varje dag...
Ena stunden bra hastighet upp och ned ... nästa försök... tappar kontakten med nätet vid uppladdning (bredbanskollen, speedtest)...

8

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Om man haft modemet igång hela dagen och kört kraftigt så är det självklart naturligt med mycket högre temperatur.
Men tänker mest "normal" användning och att han fort blir varm, temperaturen är inte exakt eller vetenskaplig syftar mest
på att du inte ska bränna dig.

Skicka tidpunkter för problem, ett simkortsnummer eller telefonnummer till det mobila bredbandet (alla mobila bredband har ett telefonnummer), minst 1 tidpunkt du har vart uppkopplad mot 3G nätet, om möjligt skicka med tp tester och hur många % täckning du haft. Detta i ett privat meddelande då så kan jag utesluta problem med nätet i sig.

Det har alltid vart på samma adress med det modemet? (behöver inte uppge adres men är det samma stad?)

Vilken frekvenz kör du på 4G?
Har du provat båda frekvenzerna?
Modem>Modem settings (om jag mins rätt på dovados webbadmin).

9 Senaste redigerad av Yllekoftan (2012-02-22 21:01:33)

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Jobbar du på Telenors mobilt bredbands support eller?

Har jobbat med mobil telefoni tidigare och kan inte säga att modemet haft onormalt hög temp när jag känt på det.

Har haft abonemanget i ca 3 veckor och har varit fast monterat i Åhus sedan dess (utom när jag hade det monterat i laptopen medan jag felsökte min utrustning under drifstörningen för 2v sedan)...

Problemet uppstår bara på 4g, låser jag routern på 3g (när 4g kopplar ned) så funkar det utan någon enda nerkoppling. Detta har pågått sedan driftstörningarna i Kristianstad området (Åhus) för 2 veckor sedan, innan dess körde jag otaliga Bredbandskoll/speedtest helt utan några problem. Låg hela första veckan fram till driftstörningen på ca 80 -90% signal med 75Mb ned och 4Mb ned (lågt?). Efter störningen har det pendlat mellan 60 -74%.

Har max 1 km till en annan 3g mast  (ser den från fönstret), trots detta är max nedladdning 10ned och 1 upp (lite lågt?)

Sedan början på förra veckan lyckas jag genomföra en bredbandskoll/speedtest 1 gång av 20 kanske på 4g (ska testa igen när jag postat detta). varje omstart av routern tar 1.5 min så jag undviker att testa i onödan.

Ska sätta modemet i laptopen i helgen och parkera vid 4g antennen och se om problemet kvarstår.  Har hört om folk som med 60% signal har 70 ned och 35 upp så jag borde hadft mer tycker jag. Modemet som behöver bytas ut kanske..

Hittar inget om frekvenser i Routerns modem inställningar bara APN : internet.telenor.se.

edit: Kopplade ned direkt vid mätning av hastighet upp kl 21:54...
74% signal , 24ms ping och 30Mbit/s  hämtningshastighet.

10

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Har tidigare jobbat med teknisk support på telenor, nät/mbb/iPhone.

Om problemet började efter driftstörningen så låter det som att det kan vara något som fortfarande flappar med masten.

11

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Återkommer med mer konkreta mätningar...

12

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Får väl backa lite när det gäller mina misstankar mot 4g nätet...
Eftersom det var uppladdningen som strulade så tänkte jag att det kanske var nåt med ström-matningen så den inte orkade sända. Köpte en ny USB sladd på biltema (modell tjockare kabel) och eliminerade därmed också en skarv samt en Y-kabel för dubbal matning.

Efter kabel bytet så har det fungerat i stort sett helt utan problem vid uppladdning. signalen verkar också stabilare samt den modemet connectar snabbare. Dock tycker jag fortfarande att 3-5 Mbit upp är lite i lägsta laget... Hoppas detta nu inte är en slump utan att det verkligen var den "klena" usb kabeln som gett ett för stort spänningsfall och orsakat problemen.

13

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Har du provat direkt i porten eller med en usb hubb istället?
Ska titta på resultaten du skickade så fort jag har möjlighet.

14 Senaste redigerad av Yllekoftan (2012-02-26 09:30:02)

Sv: Kopplar ned när Bredbandskollen testar upphastighet..

Ska testa närmre antennen med modemet i Laptopen under dagen/helgen för att få lite referensvärden...
Återkommer...

edit: Av någon outgrundlig anledning hittade inte laptopen modemet, lade 2 timmar på omstart, ominstallation etc. Misstänker nån windows update som orsaken. Kunde därför inte mäta närmare masten men ska testa med annan laptop framöver bara för att se olika avstånd gör för hastighet,signal m.m.

När jag satte modemet i en annan fast dator så hade jag samma signal/hastiget som när jag använder Dovado routern vilket i mitt fall visar att routern inte påverkar hastigheten nämnvärt. Sen jag bytte USB kabeln i Fredags har jag inte haft några problem alls vilket tyder på att modemet fick för dåligt med ström eller att den gamla kabel var defekt på något sätt.

Före kabelbytet signal/upp/ned:  60 ->70%  20->40 Mbit/ 1->2Mbit
Efter kabelbytet signal/upp/ned: 70 ->80%  45->75 Mbit / 4->5Mbit

Vad jag tycker är lite märkligt i det hela är att signal-styrkan sakta blivit högre samt att uppladdningshastigheten sakta stigit från 2 till 5 Mbit upp under helgen, har dom gjort något med nätet/masten också tro...

Får väl se detta problem som löst, tack för ev inlägg....