1

Tråd: strul på telenors nät

är det bara jag som har problem med mitt mobila bredband från telenor eller är det hela uppsala kanske sverige? på 3g blir jag hela tiden nedkopplad ca var 5:e minut men med bra hastighet på nätet kör jag på 4g kommer jag upp i 1och 2.5 mbit/s upp och 0.4 mbit/s ner och ping 90 ms. nån mer som har strul?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

2

Sv: strul på telenors nät

tänkte bara tillägga att jag har en signalstyrka på 90% på 3g och 61% 4g så det borde ju funka ganska mycke bättre.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

3

Sv: strul på telenors nät

metallicaman_no1 skrev:

är det bara jag som har problem med mitt mobila bredband från telenor eller är det hela uppsala kanske sverige? på 3g blir jag hela tiden nedkopplad ca var 5:e minut men med bra hastighet på nätet kör jag på 4g kommer jag upp i 1och 2.5 mbit/s upp och 0.4 mbit/s ner och ping 90 ms. nån mer som har strul?


4G nätet byggs det ju på för fullt, kanske är det som ställer till det ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: strul på telenors nät

Discover skrev:
metallicaman_no1 skrev:

är det bara jag som har problem med mitt mobila bredband från telenor eller är det hela uppsala kanske sverige? på 3g blir jag hela tiden nedkopplad ca var 5:e minut men med bra hastighet på nätet kör jag på 4g kommer jag upp i 1och 2.5 mbit/s upp och 0.4 mbit/s ner och ping 90 ms. nån mer som har strul?


4G nätet byggs det ju på för fullt, kanske är det som ställer till det ?


ja det kan ju mycket väl vara det som ställer till det. enligt täckningskartan så bor jag ca 1mil utanför 4g täckningsområde men för ett par veckor sedan så fick jag plötsligt 4g signal hemma så jag har misstänkt att dom håller på med utbyggnad.
men jag kör på 3g eftersom jag har normalt har 20-23 mbit/s där och bara 5 mbit/s på 4g

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

5

Sv: strul på telenors nät

Det var sådär hemma hos mig också när dom byggde ut 4G. Stå ut ett tag till sen ringer du supporten:)

6 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2012-02-15 04:11:27)

Sv: strul på telenors nät

under hur lång tid hade du problem? fungerar extremt dåligt just nu. på 3g tappar jag uppkoppling efter några minuter och på 4g har jag uppkoppling med ca 2 mbit/s ner och 0.5 upp och kopplas ner 1 gång i timmen

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

7

Sv: strul på telenors nät

1 vecka höll det på och krånglade till och från.

8

Sv: strul på telenors nät

Har haft paketförluster och svårt att "komma fram" (såg ut som dns problem) i en dryg vecka.
I dag verkar det släppt. Antagligen växtvärk smile

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

9

Sv: strul på telenors nät

pratade med supporten idag. hon tyckte att jag skulle ut och testa mitt bredband på andra platser runt om där jag bor för att se om det fungerade bättre där för att enligt täcknings kartan så bor jag så till att det kunde vara det som va problemet enligt henne men jag tycker att det låter konstigt med tanke på att jag har mellan 70 och 83% signal med mina antenner och att det har fungerat fint förut.
hon sa då att om det nu skulle funka bra på andra platser så kunde vi göra ett direktavslut på abonnemanget.
men iaf så va jag ut och testade på eftermiddagen och åkte till dom närmaste masterna jag fick då bättre hastigheter men samma problem med att jag tappade uppkopplingen vid flera master.
när jag kom hem satta jag åter in modemet i dovadon och kopplade in antennerna å nu funkar allt helt plötsligt med ok hastighet men dålig ping men inte tappat uppkoppling eller någon omstart på dovadon. mycket märkligt

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

10

Sv: strul på telenors nät

metallicaman_no1 skrev:

när jag kom hem satta jag åter in modemet i dovadon och kopplade in antennerna å nu funkar allt helt plötsligt med ok hastighet men dålig ping men inte tappat uppkoppling eller någon omstart på dovadon. mycket märkligt

Skapa ett avstånd mellan routern och modemet på minst halv meter med den USB sladden som ingår i TINY'n.

Använder du Connection Tracker med Redial & Restart? Kör du 5.0.15 firmware release på routern?

Tack

11

Sv: strul på telenors nät

nu är det ju så att jag har en 4gr och har usb kabel mellan ca 50 cm.

ja jag kör ct.

men problemet ligger ligger inte i dovadon utan det är i telenors nät det funkar fint med dovadon så länge deras nät är ok. konstigt nog med tanka på alla problem folk har med kombinationen 4gr och e398 kanske kan ha att göra med att jag har 2 externa antenner kanske inte samma störningar då. hmmm vad vet jag wink

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

12

Sv: strul på telenors nät

Uppkoolad mot telenor, men trafiken går ej fram…

13

Sv: strul på telenors nät

tänkte göra en uppdatering av statusen på mitt bredband. i morse gjorde jag några test på bredbandskollen och speedtest.net och har nu bättre uppkoppling än någonsin ping på 25-45ms och 21-24 mbit/s ner och 3-3.6 upp utan att ha ändrat något med router eller antenner. tror knappast att mina störningar har att göra med att jag har dålig signal från masterna med dom siffrorna på 3g.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

14

Sv: strul på telenors nät

pererikl skrev:

Har haft paketförluster och svårt att "komma fram" (såg ut som dns problem) i en dryg vecka.
I dag verkar det släppt. Antagligen växtvärk smile

Ropade nog hej för tidigt... problemen är tillbaka.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

15

Sv: strul på telenors nät

för mig funkar det fortfarande fint ingen omstart av dovado gjorde nyss en mätning på bredbandskollen med 5 trådar 23.73/2.36mbit/s 38ms. funkar klockrent än så länge.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

16 Senaste redigerad av pererikl (2012-03-08 18:43:04)

Sv: strul på telenors nät

Den verkar som den håller kopplingen nu men den blir olidlig efter någon dag så omstart krävs för att få upp fart och respons.
Det är nog Telenors 4G som är problemet snarare än dovadon. (fart och fart.... 8/8 ligger det på nu)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

17

Sv: strul på telenors nät

nu har det fungerat helt ok för mig i 3 veckor nu på 3g nätet 4g nätet är antagligen inte riktigt utbyggt gissar jag eftersom jag har 64% signal men bara kommer upp i 3-5 mbit/s.

dovadon har jag nog inte haft några problem med även om den blev stabilare med 5.0.16 så är jag helt säker på att alla mina driftsstörningar legat på telenors nät

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas