1

Tråd: 4G i Halmstad & Halland

Hej

Är det någon som bor i halmstad som har reducerad signal styrka för 4G ? 2012-02-09

2

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Jag bor i Hörby, idag har vi ingen signal alls sad

3

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Jag brukar ha mellan 90 till 98% styrka men idag så är det typ 15 till 20% sad

4

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Åhus...  Skaffade 3g/4g  för en vecka sedan och har legat på över 90% signal (dovado 4GR) fram till igår då den låg på 80% samt  kopplade ned hela tiden... Idag kan jag inte ens ansluta mot 4g trots signal på 62%.

Ringde supporten både igår och idag men dom såg inget fel och jag låg ju i utkanten av 4g täckningen och påstod att mastens räckvidd var 500m ?????? Från att varit extremt nöjd i en vecka med 75Mb ned till att inte ens få en ip-adress så börjar man undra vad som händer...

5

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Detta börja kännas som telenor har plockat bort Lte delen i masken hahah

6

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Yllekoftan skrev:

Åhus...  Skaffade 3g/4g  för en vecka sedan och har legat på över 90% signal (dovado 4GR) fram till igår då den låg på 80% samt  kopplade ned hela tiden... Idag kan jag inte ens ansluta mot 4g trots signal på 62%.

Ringde supporten både igår och idag men dom såg inget fel och jag låg ju i utkanten av 4g täckningen och påstod att mastens räckvidd var 500m ?????? Från att varit extremt nöjd i en vecka med 75Mb ned till att inte ens få en ip-adress så börjar man undra vad som händer...

Masten ligger runt 150m från mej och Jag får runt 88-94mbit ner och 30-42mbit up sen jag uppgraderade mej till 4G (LTE) och nu detta sad Annars brukar jag känna av att det slöar ner till 60mbit från 18:00-22:00. Jag har aldrig haft att signal styrkan har börja gå ner

7

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Jag ser att Tele2 är problemet ugh... smile

8

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Tele2 ???

9

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Yllekoftan skrev:

Tele2 ???

verkar som hela stan har samma symptom nu så kan utesluta tele2. Jag sitter just nu på jobbet o testar

10

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Yllekoftan: Hur är hastigheten och är det stabilt idag ?

11

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Deprimerande...
tog laptopen i bilen och körde runt i Åhus, parkerade ett par 100m från masten men får inget 4g alls.
Är osäker på hur windows programmet "Telenor Mobile Partner" hanterar 4g, står bara 3g vid signalstaplarna trots att jag även testade i Kristianstads centrum också. däremot så får jag ca 60% signal enligt Dovado 4GR modemet men kan ej koppla upp.

12

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Yllekoftan skrev:

Deprimerande...
tog laptopen i bilen och körde runt i Åhus, parkerade ett par 100m från masten men får inget 4g alls.
Är osäker på hur windows programmet "Telenor Mobile Partner" hanterar 4g, står bara 3g vid signalstaplarna trots att jag även testade i Kristianstads centrum också. däremot så får jag ca 60% signal enligt Dovado 4GR modemet men kan ej koppla upp.

Det går att låsa till 4g om man går in i inställningarna

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

13

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Hittar inte det...
Har bara "Verktyg" -> Alternativ i menyn...
Exakt var gör jag detta?

14

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Yllekoftan skrev:

Hittar inte det...
Har bara "Verktyg" -> Alternativ i menyn...
Exakt var gör jag detta?

Det är rätt, Alternativ, där kommer upp en meny till "Nätverk" när modemet är inkopplat.
Där kan du hitta det.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

15

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Jag ser Nätverk (nätverkstyp och Registreringsläge) men dropdown-meny visar auto och är dimmad, dvs jag kan inte ändra någonting under dessa flikar?

16

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Yllekoftan skrev:

Jag ser Nätverk (nätverkstyp och Registreringsläge) men dropdown-meny visar auto och är dimmad, dvs jag kan inte ändra någonting under dessa flikar?

Gör ändringar när du inte är uppkopplad, tror det funkar då.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

17

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Där satt den, trodde jag testat alla varianter... Tack...

18

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Jaha då visade det sig att hela 4g samt 2g nätet ligger nere... och 3g är väldigt belastat...
Vafasiken... det har ju jag försökt få dom och fatta sen igår...

19

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Yllekoftan skrev:

Jaha då visade det sig att hela 4g samt 2g nätet ligger nere... och 3g är väldigt belastat...
Vafasiken... det har ju jag försökt få dom och fatta sen igår...

Eller så är ditt modem sönder...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

20

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Mitt modem lär knappast ta ner 4g nätet...

21

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Yllekoftan skrev:

Mitt modem lär knappast ta ner 4g nätet...

Kolla med nån som bor i närheten som har 4G om dom har liknade problem eller symptom som du har jag har hört med 8 olika personer runt omkring här i halmstad om dom har samma problem tydligen så är det så sad

22

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Ursäkta... var otydlig..
Telenor bekräftar att dom har STORA drifstörningar på 2/4g nätet där jag bor...
Det är alltså inte nån enstaka mast utan i själva nätet...

23

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Ringde du till Vip support eller vaniga supporten ?

24

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Slog det vanliga numret och knappade mej fram...
En automatisk röst i luren sa att det var stora drift-störningar i Kristianstad med omnejd. pratade sen med mobilt bredbands supporten som sa det jag skrev tidigare, brukar ta en arbetsdag att fixa sa han...

25 Senaste redigerad av Micke (2012-02-10 14:06:25)

Sv: 4G i Halmstad & Halland

Till ("SMT"?)Yllekoftan och ni andra där nere:

Tele2
Aktuella störningar
Nr 473 Område Hallands län     
Feltidpunkt: 2011-12-28 07:58
Felsökning pågår
Förväntas åtgärdat: 2012-02-10 16:00

Källa: http://www.tele2.se/kundservice/driftinformation.html

Ni får väl söka själva på ert resp. område!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]