101 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-08 14:31:03)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Info vad får du för fart med de värdena? Och varför bara en kanal?

Lennart, har du redan riktantenner men små? Du skrev i tidigare inlägg att du har två mil till en lågt belasad mast men att det är berg emellan. Då ligger du nog dessvärre i svår radioskugga bakom berget såvida inte det finns en hög och brant bergvägg bakom dig som kan reflektera ned radiovågorna till dina antenner. Är det vatten eller slätt bakom dig är läget inte bra. Typisk situation där 3G inte funkar i skärgårdskust.

I detta läge är antennernas höjd över marken extremt viktig. För det första bör de flera meter ovanför träden i riktning mot masten. Det beror på radiovågornas dämpning mot mark, se Fresnelzon. Men även samma pga träden. Den svaga signal du får splittras dessutom upp av träd vilket sänker farten vid avkodningen.

Med D35 och en sexton elements yagi en mil från bas, över vatten men med antennen lågt kan jag få ca -56 dB och då blir det drygt en mbit/s ned.

De som har routern inne och bara använder routerns egna antenner ska veta att rummetär fullt av reflekterade signaler som stör kommunikationen. Sätt antenn fritt utomhus.

PS i läge med radioskugga bakom berg sprids radiovågorna över krönet med diffraktion. Jämför ljuset i skymningen när solen går ned bakom berg fast sär beror ljusspridningen också på scattering i luften. Vore intressant att kolla höjdens nverkan på den mottagna signalstyrkan med en mikrohelikopter eller ballong. Msrkförbindelse med wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

102

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Hade bara kopierat delar av informationen, här nedan är en komplett lista.
Har 4,5km med fri sikt till en av Teracoms lågmaster, använder bara originalantennerna med R-90 placerad i ett fönster.

Detta är värdena just nu.
http://www.speedtest.net/result/1760268828.png

Får Max är ca 2,5mb ner med R-90'an, men för en mycket lång tid sedan när firman hette NMT och ingen visste vad 450Mhz var så hade jag 2,6Mb dygnet runt med en D-35'a wink

Network Status
Connection Information     EvDo rev. B
Carrier 1    Network RSSI : -50 dBm
Ec/Io : - 2 dBm
Channel No. : 225
PN : 420
Mobile Transmit Power : -34 dBm

Carrier 2    Network RSSI : -50 dBm
Ec/Io : - 2 dBm
Channel No. : 174
PN : 420
Mobile Transmit Power : -35 dBm

Carrier 3    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

103

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

TuffeUffe skrev:

Rikard du skrev "Fick tipset av Jonasolof tror jag och så ska man isolera antennövergången med vulktejp som dessutom fungerar förträffligt bra att fästa sprötet på maströret med " menar du mellan antennfästet och maströret ???

Nja du lindar först runt foten på vinkelantennen och ner på kabeln så det inte läcker in vatten i skarven sen så kan man tejpa fast antennen på röret ståendes rakt ut (horisiontellt)
För mig blev det bäst så eftersom jag annars fick in en annan mast på den lilla antennen med sämre fart som resultat.

Vet inte om det var det svaret du sökte men annars får du fråga igen smile

104

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

jonasolof/ Han som levererade D-35 modemet (en firma i Mora) gav sig tusan på att det skulle gå att få signal så han skaffade en drygt 1m lång rundstrålande antenn från nån mast när man monterade ner 450 mobilsystemet.
Det fungerade med en hastighet av 0,5-0,6 Mbit. Efterhand hittade jag en uppgift på Net 1:s hemsida att man kunde koppla 2 yttre antenner till D-35. Jag fick då en riktantenn från Net 1 och kopplade in. Hastigheten ökade till 0,8-0,9 Mbit och blev också stabilare.
I den här vevan hittade jag det här forumet. Jag förlängde masten 1,5m och hastigheten ökade till runt 1 Mbit. Det funkade nu ganska bra för mina behov men om jag någon gång skulle använda Play eller Youtoube var det lägsta upplösningen som gällde och irriterande uppdateringar.
Då upptäckte jag genom er här att det nya R-90 modemet var på gång så jag beställde ett sådant. För 2 veckor sedan fick jag det och hastigheten ökade till 1,3-1,5 Mbit. Det var i och för sig bra men jag hade räknat med lite större skillnad mot D-35.
Eftersom jag sett att flera här besitter stora kunskaper tänkte jag att jag är dum om jag inte frågar.

I går kontaktade jag Net 1 supporten och fick tala med en hjälpsam kille. Han tyckte att skillnaden mot D-35 modemet var för liten. Han gick in och kollade på masten (Kräckelbäcken mellan Lillhärrdal och Orsa) och såg direkt det var något som inte var OK så en felanmälan är gjord.

Mvh Lennart

105

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Info från Net1 om "Mobile Transmit Power":
"Mobile Transmit Power" visar modemets uteffekt. Bra att ha låga värden (skala på -60 dbm till 24 dbm) även om det är naturligt att de ibland går upp.

106 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-09 21:13:18)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Lennart den raka vertikala antennen du fick är nog en basstationsantenn liknande denna

http://www.procom.dk/products/base-stat … cxl-70-3lw

Vill lägga till lite om höjdens betydelse. Jag tror utan att vara säker att den signal som sprids över ett krön ned i en dal genom diffraktion försvagas kraftigt närmre markytan. Till denna effekt kommer så markdämpningen i sig och därtill kommer störningen av Fresnelzonen. Det finns alltså tre samverkande faktorer som försvagar den marknära signalen. Sedan  kan spridning genom träd spela in.

Vid prov som jag gjort fördubblades signalstyrkan när jag höjde antennen från två till fyra meter och det var i ett helt platt öppet landskap fem mil från basstationen dit jag åkt med bil för att testa på Ölands sydspets. Plattare blir det inte. Vinsten av höjningen avtar gradvis ju högre du kommer, störst effekt i början. Åskrisk bör beaktas.

Det är ofta billigare att dubbla antennhöjden än att dubbla antalet element på en riktantenn och effekten är samma. En rundstrålande antenn i toppen av en tjugo meter hög segelbåtsmast har samma räckvidd som den som Net1 visar för riktantenn. Så din åsksäkrade basstationsantenn i toppen på en flaggstång el. Dyl kan vara en bra antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

107

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

jonasolof/ Jag bor i en dal 2 mil från sändarmasten. 40m framför antennerna är det höga granar. Förutsättningarna är inte så bra med andra ord. Det har ändå gått att få en hastighet på ca 1mbit/s med D-35 modemet. Det är som natt och dag mot telefonmodemet som jag använt tidigare. Om jag kunde komma upp till 2mbit/s med det nya R-90 modemet skulle det lätt räcka för mina behov.

Jag har testat att använda den rundstrålande antennen och Net1:s antenn var för sig för att kolla vilken som är bäst. Det var ingen märkbar skillnad men tillsammans ger de klart bättre signal.

Eftersom jag förlängt masten har jag blivit tvungen att skarva kablarna.

Några åtgärder kan jag alltså vidta för att trimma anläggningen:

Skaffa bättre antenner
Ta ner några träd
Skaffa fullånga kablar av bra kvalitet

Innan jag gör något ska jag se vad som händer med sändarmasten, det verkade vara något fel där enligt supporten.

Mvh Lennart

108 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-10 08:00:36)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

OK, enkelt arrangemang som du förmodligen redan gjort är att sätta den verikala antennen på en förlängning i toppen av masten och sedan riktantennen lite längre ned där masten kan ta den lasten.

Det är svårt att säga vilken inverkan granarna framför har. Det är bra att det finns en lucka. Om det nu fortsätter med höga granar även längre bort så är det ju inte så mycket man kan göra åt saken. På 3G 2100 MHz dämpar redan några lövträd 40 meter framför kraftigt.

Än har vi inte sett någon rapportera dramatiskt ökad fart med rev B och två carriers, inte tre heller för den delen. Jag behåller min D35 eftersom Net1 för mig fyller funktionen av last resort när det inte går att få någon annan och snabbare förbindelse på resa. Mitt lantställe i Sverige var förr en rätt avsides belägen gård. Nu finns där adsl, 4G och 3G och Net1. Tiderna har förändrats sedan förre ägaren frös ihjäl i en utkyld torpstuga för tjugofem år sedan den kalla vintern 1987.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

109

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Stations-ID på R-90

Efter kontakt med en ovanligt initierad supportkille idag är det klart att sändarlobs- (sektor-)ID [pilotnummer/PN] med beteckningen "-1" som ofta dyker upp under respektive carrier på R-90:ans nätinfosida är, som väntat, en systembugg som man håller på att åtgärda och ingen mystisk stationssektor -  om nu någon trodde det.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

110

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Vill bara tillägga att jag bytte plats på den externa antennen från höger sida där det står att man ska ha den till vänster sida och signalen blev mycket bättre.
Min Network RSSI gick från : -85 dB till -73dB och Mobile Transmit Power gick från 1 dBm till -10dBm.
Upload steg från ca 1-1,5 till 4-5 m-bit!?
Jag fick en galen mätning på speedtest där ner hast. låg på 5.27 Mbits/s och upload på 9.77 men jag ligger ganska normalt på ca 5-6 ner och 3-4 upp. När alla belastar masten så ligger jag aldrig under 2.
Har ca 1-5 mil till masten och har min externa antenn på samma rör som tv antennen på taket.

111

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Nån som vet hur mycket efter man ligger med att skicka ut dessa modem?

Min återförsäljare skulle få 5st senast förra fredan, dom har inte kommit ännu!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

112

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

I samband med lanseringen av R-90 gick det att få modemen dagen efter telefonbeställning. Kanske har de sålt så bra att förråden tagit slut och man väntar på ny leverans ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

113

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

R-91 med qos: )