76

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Vox medievalis skrev:

Det där med omöjligt väggmontage och de medlevererade antennerna har jag diskuterat med supporten som inte hade tänkt på problemet........  En klar konstruktionsmiss med andra ord; kanske kan ett lite intensivare gnällande hos supporten resultera i att även raka antenner för väggmontage kan levereras. Självklart finns det sådana på marknaden, annars kan man ju ganska enkelt montera vanliga rundstrålande 450-spröt (kolinjära) avsedda för biltak !

Upptäckte problemet jag med när modemet skulle ligga i ryggsäcken, men med 2 st bordsantenner så var det löst.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

77

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Det är mitt första inlägg på forumet men jag har varit inne och läst rätt länge och upptäckt att det finns mycket mer kunskap här än på Net 1-supporten. Jag måste ha 2 riktantenner för att komma upp i c:a 1 Mbit (D-35).Har uppgraderat från D-35 till R-90 och har nu en hastighet på för det mesta 1,3-1,5 Mbit, någon gång över 2 Mbit. Jag trodde att det skulle göra mer.
Nu har jag sett att flera här har 12-elements riktantenner. Var får man tag i sådana? Jag har letat men inte lyckats hitta.

Mvh Lennart

78

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

En kraftig antenn finns  här:

http://www.infoferenda.se/antenner/cdma … 12dbi.html

Mvh S-E

79

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Om Du kopplar in en eller två 12-elements riktantenner kommer Du definitivt få högre hastighet men begränsningen ligger ändå i hur långt Du har till basstationen/basstationerna, den aktuella nätbelastningen och - sist men inte minst - om Du kan koppla upp Dig mot en basstation som har tänt upp alla tre carriers. I dagsläget förefaller det - rätta mig om jag har fel - som om framför allt baserna i Teracoms högmaster (TV- och radiodistribution) men kanske också ytterligare några hårt belastade "lågmaster" har tänt upp alla tre carriers. Om en mast har två eller tre carriers upptända svarar faktiskt supporten beredvilligt på - annars syns det ju tydligt i R-90:ans mjukvara.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

80

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Det räcker egentligen med en riktantenn till D-35 för man kan med fördel bara köpa mer sladd och "flytta ut" den andra antennen som sitter på D-35:an.
Fick tipset av Jonasolof tror jag och så ska man isolera antennövergången med vulktejp som dessutom fungerar förträffligt bra att fästa sprötet på maströret med smile

Men det är klart vill man lägga 800.- extra på en antenn till så...

Viktigaste faktorn enl. mig är  nätbelstningen som är kritiskt avgörande, man måste nästan testa hastighet och tweaka antenner kl 04:00 om man vill få ett perfekt och rättvist resultat.
Har idag 1Mbit mot 2.5Mbit för 2 år sedan med D-35. Med R-90 får jag drygt 3Mbit vilket ju är 3ggr hastigheten som man förutspådde rev-B skulle få.
Personligen så föredrar jag trängseln som fanns för 2 år sedan wink

81

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Tack ska ni ha för svar. 2 mil har jag till masten men det är lite berg emellan. Jag har bara den att välja på men den är lågt belastad så det är nog inget problem.
Det blir att skaffa en sån antenn som Skogstroll tipsade om. Går det att få lite bättre fart så är det bra. Det finns heller inget annat än Net 1 som fungerar här.

Mvh Lennart

82

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Lennart, jag vet inte om du har kontrollerat om hastigheten blir bättre om du vrider riktantennen så att spröten pekar vertikalt i stället för horisontellt.
Jag har också berg emellan sändaren och antennen och i mitt fall så blev utfallet med D-35 dubbelt så högt (ca 2Mbit) i jämförelse med att låta antennen vara horisontellt som det "ska" vara.
Om du inte har testat det så kan det vara en billig lösning om det skulle fungera!

Mvh S-E

83

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Jo jag har vridit ena antennen så den står horisontellt och det blev något bättre. Jag har varit inne här på forumet och kollat lite olika trix och testat och lyckats förbättra signalen pö om pö.
Kruxet är att de flesta här ligger många divisioner över mig i tekniksnacket.

Mvh Lennart

84

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Lennart skrev:

Kruxet är att de flesta här ligger många divisioner över mig i tekniksnacket.

Mvh Lennart

Jag har följt forumet i ett par år och lärt mig mycket men, jag håller med om tekniksnacket. Går det inte att komma ner på en lite lägre nivå?

85 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-07 08:34:32)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Nä det går inte att komma ned på en lägre nivå än problemen ligger på. Men det går att fråga om det som är oklart. Den sammanlagda informationsmängden är liten när det gäller antenner för net1.

Håller med Vox om att det är i Terracoms högmaster tre carriers finns främst. Det märktes direkt efter uppgraderingen förförra sommaren hur många kanaler man kunde haka på per antennlob/PN nummer. Tre för de stora, två för de små. Emmaboda tre, Algutsrum 2. Antar att tänket är att högmasten når längre och då måste mer bandbredd finnas men det är ett resonemang som utgår från den äldre utrustningen. Varför ska jag ha lägre fart för att min närmsta mast är lägre?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

86

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Att tekniksnacket på forat (jag gillar inte försvenskningen "forumet") ibland ligger några snäpp över nybörjarnivå är nog väldigt bra. Finns det någon, någonstans i någon hobby eller yrke som lyckats lära sig mer om inte omgivningens kunskapsnivå har varit högre än min egen ? Hur skulle lärlingen bli mästare om det inte fanns några  mästare förut......
Men fråga !  Inga frågor är för dumma vilket däremot okunskapen är....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

87

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Det jag skrev om tekniksnacket var inte negativt menat, tvärtom är det bra att det finns kunnigt folk som vill dela med sig.
Det tar lite tid bara för en 65-års gubbe att sätta sig in alla grejer.

Mvh Lennart

88

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Lennart skrev:

Det jag skrev om tekniksnacket var inte negativt menat, tvärtom är det bra att det finns kunnigt folk som vill dela med sig.
Det tar lite tid bara för en 65-års gubbe att sätta sig in alla grejer.

Mvh Lennart

Håller med......är en 63-års gubbe   big_smile

89

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Hej, Lennart och ni andra - skyll inte på åldern - Vox har just fyllt 65....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

90

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Det tar ju emot lite att skylla på tankeförmågan.

Mvh Lennart

91

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Kanske skulle ha gjort en NET1 ordlista och klistrat tråden!?


Fast det är kanske onödigt då det bara är att klicka 2ggr på det ord man vill översätta sen högerklicka och välja "sök på google efter ***"

92 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-08 08:08:12)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Och jag fyller 68 men var radioamatör i tonåren.

Nivån på forat har varit så pass god att rena proffs iband har funnitdet värt att delta i diskussion. Det är riktigt värdefullt och ovanligt.

Ett känt Einsteincitat:  Make everything as simple as possible, but not  simpler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

93

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Herregud, då representerar jag ju ungdomen här i församlingen med mina blott 57 år...   wink

94

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Rikard du skrev "Fick tipset av Jonasolof tror jag och så ska man isolera antennövergången med vulktejp som dessutom fungerar förträffligt bra att fästa sprötet på maströret med " menar du mellan antennfästet och maströret ???

95

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Vox medievalis skrev:

Att tekniksnacket på forat (jag gillar inte försvenskningen "forumet") ibland ligger några snäpp över nybörjarnivå är nog väldigt bra. Finns det någon, någonstans i någon hobby eller yrke som lyckats lära sig mer om inte omgivningens kunskapsnivå har varit högre än min egen ? Hur skulle lärlingen bli mästare om det inte fanns några  mästare förut......
Men fråga !  Inga frågor är för dumma vilket däremot okunskapen är....

Kollade på "Network information" nu på morgonen:

Carrier 1

RSSI:      -92 dBm
Ec/Io:      -1 dBm
Ch No:     260
PN:         -1  ibland 260
Mobile TP: 0-7

Carrier 2

RSSI:      -89 dBm
Ec/Io:      -1 dBm
Ch No:      174
PN:          -1  ibland 260
Mobile TP: 0-6

Tvåan har också 0 på alla värden långa stunder.

Carrier 3 verkar inte vara aktiv.

Bredbandskollen säger:
Ta emot: 1,3
Skicka: 0,28
Svarstid: 93 ms

Går det att läsa ut något av dessa värden?

Mvh Lennart

96 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-08 09:03:32)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Du är rätt långt från en mast som inte är en högmast efttersom du bara har två kanaler. RSSI är grovt sett signalstyrka, det bli bättre och bättre ju starkare signal du kan få ända ned mot -60. Står du hundra meter från masten kan du få -35. Blr absolutvärdet högre än -105 och lie mer så går det inte.

Ec/Io är ett mått på signalkvalitet, dvs din signal mot allt annat. Andras signaler är brus för dig. På cdma sänder alla samtidigt över ett stort frekvensområde, basstationen håller koll på att en användare inte överröstar de andra genom att styra modemens uteffekt. När en mobil station flyttar sig och hör två två olika signalkällor PN så släpper den när den nya stationens Ec/Io är bättre. Ec/Io -1 är mkt bra, det kan funka till -7. -1 kan vara ett defaultvärde vid dålig signal, lite konstigt eller så finns ingen annan konkurrerande trafik.

Basstationen har tre lober i treklöverformation som framgår av täckningskartan om man zoomar in och väljer modem utan yttre antenn inomhus.

Varje lob har ett PN nummer. -1 finns inte, alla är positiva tal, stil 68 eller 244. Varje mast har alltså tre PN, vanligen norr, sydost och sydväst men de kan vara vridna annorlunda.

Ch är kanal. Inon varje sändarlob finns två eller tre kanaler. Äldre rev A som D35 kan bara ta emot en kanal, D 90 som är rev B kan ta emot tre om det finns.när kanalerna används parallellt ökar datahastigheten. Men datahastigheten är också mycket beroende av signalstyrka, reflexmiljö runt dina antenner samt störningsnivå hos dig och vid mast. Det kan vara annan trafik eller andra störningar.

Mobil TP vet ej. Skulle kunna vara mobile station transmit power i effektsteg. Visar i så fall vilken uteffekt basstationen har beordrat routern att sända med. Är effekten hög betyder det att man uppfattas dåligt borta vis basstationen. Känner inte till några referensvärden.

Svarstid liknar ping och beror också på signalmiljön.

Allt plockat från internet, operatören bidrar inte med kunskap men en del supportpersonal är genuint intresserade och då ka man få något vettigt ur kontakt.längre in i organisationen sitter folk som har total koll på det tekniska, hur kollen är på det affärsmässiga och på policysidan har användarna haft anledning att ifrågasätta sedan 450 nätet drog igång digitalt.

Men med bra antenner högt och fritt torde det inte finnas en enda fläck i Sverige utanför den det vita i fjällkedjan där man inte kan få fungerande internet med denna teknik och nuvarande utbyggnad. Inte supersnabbt, men fungerande.

Du skulle få maxat resultat med dubbla ytte antenner. Vanligen är det bäst med två riktantenner mot samma mast men en rikt och en rundstrålande eller två rikt mot olika baser kan också vara bra i vissa situationer. Får prövas fram. Det lustiga med cdma450 är att enkanalsmottagare som D35 kan ha kontakt med två basstationslober samtidigt men det brukar inte vara stabilt. Vox kör det avsiktligt.

All info här finns det länkar till i (mycket) tidigare trådar jag och andra skrivit.

PS och attention Net1: kvalificerade användare vill kunna följa data rate control i realtid på graf. Det är den bästa kombinerade parametern för koll av radioförbindelsen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

97

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Har för mig att mobil TP är värdet för den (ut)effekt nätet just då har beordrat klienten (modemet) att sända med. Uteffekten varierar kraftigt och ofta och är  beroende på om man kommunicerar med en närbelägen eller avläsen bas, liksom typen av antenn (antennförstärkningen).

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

98 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-08 09:10:58)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

När man kör bil och har dataförbindelse varierar transmit power momentant för att behålla signalkvaliteten. Det går på bråkdelar av en sekund, hur snabbt går inte att se. men TP samvarierar inverst med datahastigheten i den etablerade radiolänken.

Detta kan man följa i det program som vi hittat på nätet För att kolla D35. Förhoppningsvis kommer något liknande för D90 såvida någon vänlig själ läcker ut det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

99

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Tack ska ni ha för svar. Jag börjar fatta mer och mer. Det blir att trimma antennbiten så mycket som möjligt.

Mvh Lennart

100

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Lite data från min anslutning:
EvDo rev. B
Carrier 1    Network RSSI : -50 dBm
Ec/Io : - 2 dBm
Channel No. : 174
PN : 420
Mobile Transmit Power : -25 dBm

Kan dock påpeka att jag återkommande har en anslutning mot PN-1 ;-)