51

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Preliminär rescension av R-90

Jag har under ett dygn provkört den första av totalt tre R-90:or jag skall använda.
Jämfört med D-35:an känns R-90:an mer professionell; mindre glitter och lullull och ett mer sobert utseende. Enheten saknar dock LED för respektive LAN-ingång som kan vara till god hjälp för att bedöma trafiken (trafikhastigheten) för ingångarna. Drivspänningen är 9 V. De medlevererade (vinklade) antennerna omöjliggör väggmontage med vertikala antennspröt vilket måste vara en kontruktionsmiss.
Mjukvaran upplevs till stora delar som en utveckling från D-35:an med bättre kontrollmöjligheter över trafikparametrarna för varje carrier. Inställningarna för port forwarding är knepigare än för D-35:an eftersom man måste ange respektive enhets IP-adress vilket är svårt vid dynamisk tilldelning.

Proverfarenheterna baseras på anslutning till två 12-elements riktantenner (riktade mot två olika baser vilka båda sänder med två carriers) med utnyttjande av diversityfunktionen. Avståndet till respektive bas är 25-35 km.
Driftmässigt får jag, givet måttlig eller låg belastning på använd sändarsektor, i princip dubbel hastighet och framför allt en lägre latens än med D-35:ans enkelcarrier. Vid höglast är skillnaden i hastighet väsentligt lägre medan latensminskningen finns kvar.
I nästa vecka kommer ytterligare två R-90:or där den ena skall köras mot två baser varav den ena använder tre carriers och där jag följaktligen räknar med tredubblad hastighet (6-7 Mb/s) vid måttlig nätbelastning.
Den tredje R-90:an skall ersätta "stolpskottet" D-40 som jag har i bilen och som Net1 har "gett upp" p.g.a buggar och andra problem. Att köra R-90:an i bilen öppnar rejäla möjligheter för användning av diversity med dubbla (tak)antenner vilket jag tidigare testat med D-35:an och som resulterade i väsentligt stabilare (mobil)telefoni. Jag återkommer med erfarenheterna från uppkoppling mot dubbla baser med två resp. tre carriers i nästa vecka

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

52

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Tillägg 1 till Preliminär rescension av R-90

Vid anslutning av en andra (rikt)antenn sjunker Ec/Io från -7/-8 dBm till -2/-3 dBm

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

53

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

@Vox medievalis
Eller andra som redan fått sina R-90.

Har alla R-90 RJ11 för telefonanslutning?
Har de då RJ-45 för Lan samt en RJ11 för Tele.
Frågade kundtjänst med de sa sig inte veta svaret på denna fråga wink

54

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Svaret på Info:s samtliga frågor är ja.


Tillägg 2 till Preliminär rescension av R-90

Vid anslutning av riktantennen mot den närmaste basen (25 km) till uttaget märkt external antenna och riktantennen till den fjärmaste basen (35 km) på det omärkta uttaget  ligger RSSI på typiskt -75 dB och MTP (Mobil transmit power) på typiskt -2 dB.

Vid det omvända förhållandet dvs. anslutning av riktantennen mot den fjärmaste basen (35 km) till uttaget märkt external antenna och riktantennen till den närmaste basen (25 km) på det omärkta uttaget ligger RSSI på typiskt -65 dB, MTP (Mobil transmit power) på typiskt -15 dB.
Vid detta det senare förhållandet blir båda transmissionshastigheterna också genomgående högre

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

55

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Testade både D-35:a och R-90 nu inomhus med originalantennerna
på en plats där D-40 "varnade" för låg signal.


Hastighet med D-35:

http://www.speedtest.net/result/1734528033.png


Hastighet med R-90:

http://www.speedtest.net/result/1734540846.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

56 Senaste redigerad av jonasolof (2012-01-28 11:12:51)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Hej Vox tack för dina recensioner. Hur får du fram Ec/Io? Finns det något liknande RF status monitor som vi kunnat använda till D35?

det är väldigt bra om man kan få en realtidsgraf över datalänkhastigheten DRC också, som med status monitor. den grafen visar mycket tydligt vilken nytta dubbla takantenner ger för att minimera antalet dippar där överföringshastigheten går ned till noll momentant i en bil som rör sig, fr allt  i skog. Net1 bör vara intresserade av användartest från en så erfaren användare som du.

Själ har jag inte kopplat upp mig på Net1 på ett år men har kvar flex abb

Ps ad vocem Ascension vet jag vad det brukar syfta på men rescendere måste en latinare förklara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57 Senaste redigerad av LasseT (2012-01-28 10:35:22)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

@Discover

Kan du förklara hur Stockholm (eller du) åkt 50miles längre bort på 6min, det är en j...a fart? cool

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

58

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Hei! Den nye R90 routeren har RJ11 för telefonanslutning. Men jeg finner ingen valg i softwaren for valg av ip telefoni. Er det noen som vet om det er mulig å koble til en vanlig telefon, og sette opp routeren for ip telefoni.

59

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Tillägg 3 till Preliminär rescension av R-90

Bland de många flikarna i programvaran för styrning av R-90:an finns en som heter  "network Information". Förutom en generell modulinformation finns tre parallella grupper - en för varje carrier - med (nästan) realtidsinfo. Uppdateringen sker automatiskt var femte sekund. Här kan man följa följande parametrar i dBm: RSSI, Ec/Io, kanalnummer, PN-nummer (antennlobs- [stationssektor-] kod och MTP (mobil transmit power). Liksom jonasolof saknar jag info (gärna en graf) över DRC.
Tack vare den relativt frekventa uppdateringen av värdena kan man följa den valda basen(antennsektorn) som faktiskt växlar vid lite kraftigare nätbelastning. Både RSSI och Ec/Io varierar också frekvent och är inte säkert lika för de använda carriers. På samma sätt kan man se variationerna i RSSI. Alla de här parametrarna är på ett eller annat sätt beroende på antalet uppkopplade klienter och deras momentana trafikvolym. Det går också bra att se förändringarna vid växling av riktantenner liksom vid förändringar av antennriktningen.

Någon separat programvara á la status monitor (för D-35:an) har jag ännu inte hittat på nätet men det beror förmodligen på att modemet fortfarande är ganska nytt på marknaden. Det skulle också vara intressant att få tag i den mjukvara som rimligen används vid anslutning till det lilla diagnosuttaget (USB micro-B) som finns på enhetens ryggsida.

Till jonasolof: rescendere finns inte i mitt latinminne men väl verbet rescindo vars grundbetydelse brukar vara "åter riva (skära) upp" eller "upphäva". Frågan är bara i vilket sammanhang.

Till bikerman: någon möjlighet att via mjukvaran anpassa RJ11-uttaget för någon annan telefoniserver (SIP-server) än Net1:s har jag inte funnit. Själv kör jag både med Net1:s telefoni via RJ11 och tredjepartsoperatörer via separata ATA-boxar kopplade till RJ45-uttagen. Det sistnämnda kan dock kräva port forwarding vilket är lite knepigare på R-90:an än på D-35:an.

Generellt upplever jag R-90:an hittills som mycket stabil och "professionell"; dessutom är den väsentligt svalare vid drift i dåligt ventilerade utrymmen  än D-35:an vilket ibland kan vara väsentligt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

60

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Återigen tack för systematisk och bra info. Utan DRC koll på dator vid bilfärd i skog då jag lyssnade på strömmande radio hade jag inte upptäck de snabba dipparna i DRC som visar att kommunikationen bryts under någon bråkdel av en sekund och att dessa dippar uppträder avsevärt mer sällan om man använder två takantenner. Jag hoppas att net1 ska visa förtroende för avancerade nvändare och ge dem tillgång till programvara för att kolla funktionen. I princip ersätter DRC den metod för antenninriktning mm som Sam visade med DU-meter och nedladdning av en stor fil. DRC är bättre efter som grafen enbart återspeglar länkhastigheten som i sin tur helt beror av signalstyrka och signalkvalitet. Störningar och reflexer sänker DRC även om inget märks på Ec/Io. DU-metern är bra men de många routerhoppen är en felkälla likom varierande belastning på servern.

Kanke Marcus-aa kunde få fram något DRC-artat från Net1 med antenninstallation som motiv.

Ursprungligen fann jag RF status monitor som ett av tre program på en sydafrikansk cdma-site.

Det där med rescendere är bara gnabb från min sida eftersom du skriver rescension och jag undrade var du fick stavningen ifrån.Fann ett fall av rescenzione på en italiensk sida men i övrigt och även på den sidan användes recenzione. Sedan fanns rescendere i ett fynd i en italiensk sextonhundratalstext. Jag är språknörd och tycker det är kul att kolla sånt.  Cendere är en bro i Turkiet. Släpper det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Fortfarande tyst på net1:s hemsida om nya abonnemang, men nu borde det inte vara långt borta......

1Mbit/s vs 3Mbit/s var väll ifs ett litet lyft för nya modemet, borde bli en del bättre sprutt vid bättre signal.
Blir också spännande att se vad hastigheten blir när många kunder gått över till nya modemet och masterna börjar bli belastade ordentligt.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

62

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

www.net1.se

-----
Net 1 Uppdaterar
Siten är under uppdatering, och under tiden ber vi dig kontakta kundservice vid frågor 0774 - 42 42 43.
----

Nu kanske det kommer ny info snart...

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

63

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Så nu finns de nya abonnemangen på www.net1.se

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

64

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Hej,

finns det nån möjlighet att hantera trafikbegränsningar o.s.v i den nya routern? M.a.o. kan jag styra så att ungarna inte ligger & toktankar?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

65

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Trafikbegränsning i R-90

Du kan inte lägga in spärrar på trafikvolymen men däremot spärra vissa datorer genomLAN MAC-filtret

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

66

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Det man vill är ju att styra bandbredden på vissa mac-adresser / protokoll

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

67 Senaste redigerad av Info (2012-02-03 09:44:21)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

D-35
http://www.speedtest.net/result/1747208166.png


R-90
http://www.speedtest.net/result/1747250098.png

Men upptäckte att Net1 hade glömt att registrera min R-90 för anslutning mot sitt nät!
Så det krävdes ett samtal till den tekniska sporten innan R-90'an kunde ansluta.

Edit:
Kompletterande uppgifter om leveransen an min R-90.
Då jag fick den så botade den upp med anslöt aldrig mot Net1's nät.
Ett samtal till deras tekniska support för företagskunder visade att det fanns ingen R-90 registrerad på mig!
Ännu konstigare blev det då jag angav vad min R-90 hade för Hex id kod, den koden var redovisad som att modemet låg kvar outlämnat på deras centrallager.
Så det hade över huvud taget inga anslutningsrättigheter mot nätet.
Trots två samtal till deras vanliga kundtjänst då jag aldrig fick abonnemangsbekräftelsen vid uppgraderingen visade det sig att jag INTE hade något R-90 abonnemang registrerat på mig!
Detta trots att jag bevisligen efter många påminnelser har fått en kopia på kontraktet.

68

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Info skrev:

Men upptäckte att Net1 hade glömt att registrera min R-90 för anslutning mot sitt nät!
Så det krävdes ett samtal till den tekniska sporten innan R-90'an kunde ansluta.

varför är det ofta sådana problem,
gäller samtliga operatörer.
ingen kvalitets kontroll.

69

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Tillägg 4 till Preliminär rescension av R-90

En första test med min nymonterade tredje R-90:a som kan kommunicera med en bas som kör med tre carriers visar, som beräknat, tredubbla upp- och nedhastigheter jämfört med uppkoppling med D-35:an som endast  kommunicerade med en carrier.
Förutsättningar: dubbla 12-elements riktantenner mot två baser varav en med tre carriers. Avstånd mot basen med tre carriers ca 30 km och mot basen med endast två carriers cirka 40 km. Uppmätta hastigheter 6,13 Mb/s ned och 1,55 Mb/s upp klockan 10.30 (lågtrafiktid) i dag 20120203 . Ett rejält lyft mot D-35:ans encarriersystem således. Skall fortsätta testerna med antennväxling och vid höglasttid.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

70

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Tillägg 5 till Preliminär rescension av R-90

Att 2-antennsystemet med diversity (både de fasta och externa) på D-35:an kunde ansluta samtidigt till olika baser visste vi men nu syns det också att D-90:an samtidigt kan ansluta till två baser med carrierfördelning dvs. anslutning till bas(sektor) x på carrier 1 och samtidig anslutning till bas(sektor) y på carrier 2 och 3. Gissningsvis styr nätet således klienten till inte bara bästa bas utan också till bästa carrier på respektive bas.
Av någon för mig okänd anledning vill supporten inte lämna ut konkordansen mellan bas(sektorer) och PN-nummer. Återstår därmed att själv mäta in för området aktuella baser och bassektorer vilket är ganska lätt med en laptop i bilen och en enkel riktantenn. Normalt sett ligger antennloberna i N, SO och SV vilket lätt kan kontrolleras med en bra kikare. Placerar man sig därefter mitt i respektive antennlob - relativt nära stationen - med riktantennen kan man direkt läsa av PN-numret i R-90:ans programvara och på så sätt få en bra uppfattning om lämpliga baser att rikta antennen (antennerna) mot. En samtidig koll på respektive antennsektors Ic/Eo ger därtill en hyfsad uppfattning om sektorns belastning vilket ger ytterligare en hint om vilken/vilka baser man helst bör ansluta till.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

71 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-05 19:36:56)

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Det är ju larvigt att inte lämna ut PN numren för respektive basstations lober. Jag mätte snabbt upp över tjugo stycken i östra Småland tidigare och sedan hela vägen till Rödby hamn i Danmark. Lobernas orientering framgår av täckningskartan om man sätter på modem inomhus, där får man även koden för basstationen men inte PN numren för de tre antennloberna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

72

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Finns ett fint verktyg i R-90 där man kan se signalkvalitet nästan i realtid.

http://i40.tinypic.com/rvvrch.jpg

73

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Dessutom ser du vilken antennlob routern är ansluten mot, PN 248. Det finns i detta exempel tre carriers i loben, det är kanalerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

74

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Det enda jag tycker är riktigt dåligt med R-90 är antennplaceringen. Ska man ha den på väggen så måste man skruva upp en hylla för annars kan man bara ha antennerna horisontellt om man inte sätter den 90grader "fel"
Fördelen är att om man har externa antenner så blir det smidigare än D-35 eftersom man får alla kablar på samma sida.

WIFI-signalstyrkan är sämre än på D-35 också men det finns ju å andra sidan inga externa antenner för det.

Är det någon som vet om D-35 kan ansluta till alla 3 carriers eller kan den bara gå på 1:an?
När jag gjorde mina riktantenn mätningar så gick den på kanal 210 men det kan iof. ha varit mot en annan mast, kommmer inte ihåg.
Jag vet såklart att den bara kan vara ansluten till en carrier åt gången.

75

Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1

Det där med omöjligt väggmontage och de medlevererade antennerna har jag diskuterat med supporten som inte hade tänkt på problemet........  En klar konstruktionsmiss med andra ord; kanske kan ett lite intensivare gnällande hos supporten resultera i att även raka antenner för väggmontage kan levereras. Självklart finns det sådana på marknaden, annars kan man ju ganska enkelt montera vanliga rundstrålande 450-spröt (kolinjära) avsedda för biltak !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810