1

Tråd: Telefon som router/modem

Då det är LTE telefoner på väg uppstår ju funderingen om det inte går att använda den som router eller modem.
Funderar på en Galaxy SII LTE då min nästan två år gamla desire inte längre uppdateras...(två år... ska den inte "funka" längre...)

Fördelen blir ett abb (och kostnad) nackdelen att det inte finns internet när jag inte är hemma. (inget problem).

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

2

Sv: Telefon som router/modem

Tryck in CyanogenMod i din desire istället...
Det utväcklas konstant, snart kommer ICS till den med!

3 Senaste redigerad av pererikl (2012-01-09 16:35:06)

Sv: Telefon som router/modem

xopah skrev:

Tryck in CyanogenMod i din desire istället...
Det utväcklas konstant, snart kommer ICS till den med!

Tanken har slått mig... Väntar nog på CM9 (ICS)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

4

Sv: Telefon som router/modem

Intressana är att gog hänvisar att div buggar är fixade i ics/4.0 och därför inte kommer fixa dessa på 2.3.
Sedan säger dom att ga hårdvara ej kommer uppdateras till ics/4.0 hmmmm......

Sedan kommer ics till hårdvara som är lika dålig OM man köper nytt...


Borde gå teoretiskt att dela anslutningen om det inte ligger några block i operatör eller hårdvaran.

5

Sv: Telefon som router/modem

G-Man skrev:

Intressana är att gog hänvisar att div buggar är fixade i ics/4.0 och därför inte kommer fixa dessa på 2.3.
Sedan säger dom att ga hårdvara ej kommer uppdateras till ics/4.0 hmmmm......

Sedan kommer ics till hårdvara som är lika dålig OM man köper nytt...


Borde gå teoretiskt att dela anslutningen om det inte ligger några block i operatör eller hårdvaran.


Det ligger ju inte in Googles intresse att uppdatera mjukis för någon annans hårdvara.. Säger ju sig självt.
ICS - är lika bra på ny hårdvara som gamal bara långsammare? - Fattar inte riktigt G-man din nästsista mening där..

pererikl: Det heter "slagit mig" - Slott finns te.x i Sthlm där jobbar Kungen...
Jag var bara tvungen att anmärka på det, FÖRLÅT! - Jag skriver själv många fel

6

Sv: Telefon som router/modem

G-Man skrev:

Intressana är att gog hänvisar att div buggar är fixade i ics/4.0 och därför inte kommer fixa dessa på 2.3.
Sedan säger dom att ga hårdvara ej kommer uppdateras till ics/4.0 hmmmm......

Sedan kommer ics till hårdvara som är lika dålig OM man köper nytt...


Borde gå teoretiskt att dela anslutningen om det inte ligger några block i operatör eller hårdvaran.


Det ligger ju inte in Googles intresse att uppdatera mjukis för någon annans hårdvara.. Säger ju sig självt.
ICS - är lika bra på ny hårdvara som gamal bara långsammare? - Fattar inte riktigt G-man din nästsista mening där..

pererikl: Det heter "slagit mig" - Slott finns te.x i Sthlm där jobbar Kungen...
Jag var bara tvungen att anmärka på det, FÖRLÅT! - Jag skriver själv många fel

7

Sv: Telefon som router/modem

Gog's egna brandade hårdvara
Men dom jobbar inte med den hw laverantör längre.

Viss gammal highend hw har väldigt snarlik spec som ny low spec hw som kör ics.

Men gog är inte mycket att lita på då dom inte åtgärdar stora buggar så länge det inte bit dom i a via sämre klickthrue.
ibland undrar jag om dom ens betatestar det innan, för det känns som android egter +2år fortfarande är beta stadiet...


xopah skrev:
G-Man skrev:

Intressana är att gog hänvisar att div buggar är fixade i ics/4.0 och därför inte kommer fixa dessa på 2.3.
Sedan säger dom att ga hårdvara ej kommer uppdateras till ics/4.0 hmmmm......

Sedan kommer ics till hårdvara som är lika dålig OM man köper nytt...


Borde gå teoretiskt att dela anslutningen om det inte ligger några block i operatör eller hårdvaran.


Det ligger ju inte in Googles intresse att uppdatera mjukis för någon annans hårdvara.. Säger ju sig självt.
ICS - är lika bra på ny hårdvara som gamal bara långsammare? - Fattar inte riktigt G-man din nästsista mening där..

pererikl: Det heter "slagit mig" - Slott finns te.x i Sthlm där jobbar Kungen...
Jag var bara tvungen att anmärka på det, FÖRLÅT! - Jag skriver själv många fel

8

Sv: Telefon som router/modem

HTC Sensation  standard/XE har en tethering-lösning med från början.

Jag kör även ICS 4.0.3 på min just nu eftersom HTC läckt ut provversioner...

Jag har använt det här som en bra sommarstugelösning, vet inte hur det är med mer kontinuerlig "drift".

http://i.imgur.com/TAhnyl.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Telefon som router/modem

Wifi hotspot har varit med sen froyo och är utmärkt tillfällig lösning om man är borta.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

10

Sv: Telefon som router/modem

pererikl skrev:

Wifi hotspot har varit med sen froyo och är utmärkt tillfällig lösning om man är borta.

Jo det var tänkt så men de amerikanska bjässarna tycker inte om "tehtering".... tongue

http://www.dslreports.com/shownews/Veri … pps-114797

Hursomhelst så hade jag inga problem i somras då jag körde den här lösningen till allas belåtenhet...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Telefon som router/modem

kjellorix skrev:

Men här är det väl inga problem, kommer köra HTC One X hotspot ibland från i höst, med 3Total.
Och Tiny hotspot utan modem,  för att komma åt lokal lagring mm, wifi via HTC'n.

det kan vara om du köper en brandad telefon, då kan tethering vara borttaget.
så det får du kolla innan köp.
jag rek att köpa icke operatörs telefon pga att operatörerna ibland lägger in så mycket eget skräp i dom

se inställning i min signatur annars, då kan du kolla det i butiken direkt att det funkar.

12

Sv: Telefon som router/modem

ja då är det ok. wink

13

Sv: Telefon som router/modem

det sura brukar vara startavgiften på tex 1kr/samtal eller vad du har.

"ring gratis, ingen minutavgift. Och med myrskrift startavgift 25kr samtal)
jag förhandlade ner start avg på firma abg. bara en massa korta samtal där.

du blir nog nöjd,
skaffa en bordsladdare till den så funkar det bättre.
jag har/kör med det, med yttre högtalare blir den en stereo också.

14

Sv: Telefon som router/modem

kolla på ebay, där finns saker innan det kommer till .se

köpte mina där, kostade 1/10del av vad dom kostade i sverige.
köpte väska och skärmskydd $6 för dom två...

70kr och upp för en, billigaste kopian.
jag rek dom riktiga som inte går på usb kontakten, så håller tlf längre.

15

Sv: Telefon som router/modem

har aldrig haft problem med ebay under dom år jag använt det sedan 90talet.
större problem med clas olson mfl faktisk.

men man måste syna säljaren i sömmarna, och sedan skulle jag dra mig för att köpa saker som kostar tusentals kronor därifrån.

bordsladdare 11 dollar med frakt, är ok tycker jag smile
fanns en bättre med liggande hållare för det dubbla, verkar bättre

16 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-18 12:14:22)

Sv: Telefon som router/modem

Hmma... Använder mig av appen "Barnacle", visserligen kräver det att man rootar telefonen, men ändå

Jag upplever den som medföljde min telefon som krånglig då jag aldrig får den att funka som jag vill ha det, därför bytte jag.

17

Sv: Telefon som router/modem

kjellorix skrev:

"Barnacle", aldig hört talas om, hur funkar det, måste googla !
Jag operatörsolåst. sjukt app som  kräver  rootning?  kan man lita på det !
Jag har HTC wifi hotspot orginal installerat !,
Prövar det först, går ju inte att avinstallera mobil default !

Tackar, verkar va ett gott program. varför inte bara installera det utan att roota !?!?!
" ser det lite som varning " fara !.
får se i höst om inte HTC One X uppdaterat så det funkar . (mer safe så) !.

Det är helt upp till dig. Jag har kört med det sedan det släpptes. Du skall absolut inte byta om det du kör med nu har fungerat..

Det finns alltid en risk med att roota, det förnekas inte. Men jag har inte märkt någonting negativt i detta fall..

18

Sv: Telefon som router/modem

rootar man, så kommer man själv åt alla funktioner, samt även apparna - är inget problem så länge som man inte får in något illasinnat i den, tex en mask-app som skickar 10000 sms till ett betalnummer i vitryssland hos någon mask fabrik där a 16Kr/st för smsen.

det får man avgöra själv.

google raderar via fjärr appar som anses vara farliga, vilket inte skall tas som att play-appar är helt säkra för kontrollen är tveksam.

19

Sv: Telefon som router/modem

Min HTC Wildfire supportas inte längre och jag hade tröttnat på den med android 2.2.1
Speciellt då jag hade problem med hotspoten.
Så jag rootade den och flachade om den med 2.3.7 cyanogenmod
Har inte haft några problem sedan dess.

Ser inte större risk att vara root på min telefon än admin på min dator.
Det öppna för mer program som kan installeras.

Tex SetCPU

Är nöjd med accesspunkten använder den ofta för att arbeta på distans.

20

Sv: Telefon som router/modem

Värmen är nog inget problem då det är överkosttsvärme, jag har kört min som spot med usbkabel för laddning från dator funkar suveränt.

Jag är i behov av en snabbare mobil då jag gör allting med den.
Den var vädelös som standard, men funkar suveränt med Cyanogenmod, Android 2.3.7

21

Sv: Telefon som router/modem

kjellorix skrev:

Vad är vitsen med HTC hotspot, om HTC ändå ska va usb-kopplad till laptopen för laddning.
Varför då inte skippa vlan, och välja dela internet via mobilen direkt, som ett usb-modem.

Självklart ska jag ha senaste Android OS, så spel mm, fungerar optimalt. Det uppdaterades nyss.

Internetfart inte viktigt, aldrig spelat onlinespel, och jobbar inte på internet.
One X är som en bättre Sony PS Vita,  trådlös hdmi kommer med.
min laptop är tung stationär 17", använder Dovado Tiny hotspot.

Vitsen med HTC Hotspot är att du kan dela ut det trådlöst till flera datorer, surfplattor, m.m.USB sladden har jag för laddning samt USB Storage.
Men det är inte alltid den är inkopplad ibland ligger telefonen på bordet eller i fickan.
Om du ej har behov att dela ut till flera datorer så kan man självklart enbart dela ut internet via usb.