1

Tråd: Några använder mycket, iphone 4S mest. Stor mätning.

http://www.nytimes.com/2012/01/06/techn … p;src=recg

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Några använder mycket, iphone 4S mest. Stor mätning.

Kul att iphone/ipad användare kan anses som extrema, man kan ju bara streama mer eller mindre.
Att lyssna på radio och titta på klipp bör inte anses som extrem användning utan snarare normalanvändning för en lagom teknikintresserad person som vet hur man använder sin utrustning för att få ut maximalt "nöje".

Vill inte operatörerna att man använder X mbit utanför deras nät när man synkar itunes/spority mm så får de bygga upp smartare CDN tjänster som lokallagrar "cache" mer.

Lite offtopic men relaterat till cachen jag nämner.
För någon vecka sedan skulle jag installera Battlefield3 och valde att köra nät installation 13GB istället för de två medföljande dvd skivorna, det intressanta var att begränsningen på mitt lokala bredband inte tycktes begränsa nerladdningshastigheten som man är van vid. Kollade lite snabbt vart den hämtade filerna ifrån och det vara från en akamai cdn server. Detta är en lösning som måste växa mer och mer och göra att operatörerna möjligen kan "ta hem" delar av datat som forslas i kablarna. Så nästa gång man hämtar samma fil så går den inte över atlanten utan ner till källaren hos telia/tre/telenor/tele2 mm. 

Kan de trycka ut filen med maximal fart direkt så kommer nästa kund få en slot snabbare med maximal fart också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Några använder mycket, iphone 4S mest. Stor mätning.

kolla SJ´s planer för internet ombord på dom nya X-tågen...
SJ kommer att cacha allmänt intressanta sidor lokalt för att spara bandbredd i "luften".