126

Sv: Asus RT-N66U

Vet du om den har stöd för cdc?

127

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:

Vet du om den har stöd för cdc?

Tidigare i tråden hade han inte tagit med extra-kod (inkl cdc_ncm) och lovade att fixa det, sen har det varit en del gruff i tråden från vissa.

Ska kolla lite smile

Angående ping så verkar det vara hur routningen sker för själva routern via ett modem och vi kör en specialuppkoppling, måste läsa på men är mer intresserad av 1.16...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

128

Sv: Asus RT-N66U

plun skrev:
loskings skrev:

Vet du om den har stöd för cdc?

Tidigare i tråden hade han inte tagit med extra-kod (inkl cdc_ncm) och lovade att fixa det, sen har det varit en del gruff i tråden från vissa.

Ska kolla lite smile

Angående ping så verkar det vara hur routningen sker för själva routern via ett modem och vi kör en specialuppkoppling, måste läsa på men är mer intresserad av 1.16...

Tänkte se om tid finnes att testa advancedtomaton nu i helgen, har du hinner att testa?

129 Senaste redigerad av plun (2014-01-11 11:10:35)

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:

Tänkte se om tid finnes att testa advancedtomaton nu i helgen, har du hinner att testa?

Jo jag kör den men Shibby har inte officiellt gett ut versionen som AdvanncedTomato bygger på!

Version: 1.28.0000 MIPSR2-1.16.15 K26AC USB AIO-64K

Snyggare är det iaf smile och lika extremt stabilt!

dvs "På Egen Risk" men det är det ju alltid med custom-firmware!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

130 Senaste redigerad av loskings (2014-01-11 11:40:04)

Sv: Asus RT-N66U

plun skrev:
loskings skrev:

Tänkte se om tid finnes att testa advancedtomaton nu i helgen, har du hinner att testa?

Jo jag kör den men Shibby har inte officiellt gett ut versionen som AdvanncedTomato bygger på!

Version: 1.28.0000 MIPSR2-1.16.15 K26AC USB AIO-64K

Snyggare är det iaf smile och lika extremt stabilt!

dvs "På Egen Risk" men det är det ju alltid med custom-firmware!

Nice smile fullt stöd för våra modem och full lte speed med script texten?

131

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:
plun skrev:
loskings skrev:

Tänkte se om tid finnes att testa advancedtomaton nu i helgen, har du hinner att testa?

Jo jag kör den men Shibby har inte officiellt gett ut versionen som AdvanncedTomato bygger på!

Version: 1.28.0000 MIPSR2-1.16.15 K26AC USB AIO-64K

Snyggare är det iaf smile och lika extremt stabilt!

dvs "På Egen Risk" men det är det ju alltid med custom-firmware!

Nice smile fullt stöd för våra modem och full lte speed med script texten?

Nej det har jag inte provat och det näms inget om det i change-logen!

Scriptet funkar hursomhelst lika bra och det är nog för mina behov.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

132

Sv: Asus RT-N66U

Någon här som vet hur man kan få routern att se utsidan (inne från routernas grafiska gränssnitt)?

Från "tools" och sedan ping verktyget; verkar inte skickas till USB WAN interface (4G modemet)
Lösning på detta medger att man få en scriptad watchdog funktion att fungera.

133

Sv: Asus RT-N66U

har du provat merlins fw ?
https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a … 4w3jh7e4q4

samma som vi kör i 68u..

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

134

Sv: Asus RT-N66U

Jonny skrev:

har du provat merlins fw ?
https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a … 4w3jh7e4q4

samma som vi kör i 68u..

Ja, har testat den tidigare och den är nice. Kör dock Shibbys för att den har stöd för Full LTE hastighet på mitt 4G Huawei modem. En "specialare" kan man väl säga....

Dock, kör man den så verkar inte router gränssnitt fatta att WAN är USB1 (i mitt fall). Misstänker dock att detta bör gå att korrigera genom rätt kommando i telnet smile

135

Sv: Asus RT-N66U

Jag har kollat Merlins senaste firmware och cdc_ncm drivaren är INTE med....

Angående pingningen så hittar jag ingen lösning, har ställt en fråga och ev så dyker Shibby himself upp om/när han har tid med "pöbeln"...  wink

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

136

Sv: Asus RT-N66U

plun skrev:

Jag har kollat Merlins senaste firmware och cdc_ncm drivaren är INTE med....

Angående pingningen så hittar jag ingen lösning, har ställt en fråga och ev så dyker Shibby himself upp om/när han har tid med "pöbeln"...  wink


På vilket forum är du och frågar Plun?

137

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:

På vilket forum är du och frågar Plun?

I det polska.....  smile  smile

Nej här:
http://www.linksysinfo.org/index.php?fo … rmware.33/

Sen de riktiga "djupingarna" dyker upp i dd-wrt forumet med djupare diskussioner men jag är för dålig på hur routningar sker från en router och via modemet, man ser ju att man har olika adresser.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

138

Sv: Asus RT-N66U

Ok, jag hittade din post i ämnet - hoppas att han har möjlighet att svara smile

139 Senaste redigerad av plun (2014-01-12 15:21:15)

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:

Ok, jag hittade din post i ämnet - hoppas att han har möjlighet att svara smile

Jo det vete tusan? för han länkade ju bara över till det polska forumet och bad användarna köra Google Translate, det var på det här spåret jag hittade lösningen för full fart med en ASUS-router.

Sen brukar de här snubbarna dyka upp i samband med nya releaser, sen försvinner de oftast eftersom det är en kul grej för de som kan det här att bygga nya firmware, Merlin är ett undantag men hans hjärna brinner nog upp dvs "burn-out" om han forsätter med sin totala närvaro  men cdc_ncm-drivaren vägrar han att ge sig på pga att han inte har något 4G att testa med.

Vi får se, sen oftast så dyker en lösning bara upp.  Sen borde du se ett mönster ev när uppkopplingen tappas.

Har du förresten någon smartphone som ligger och frågar dygnet runt??


För mig är det fortfarande extremt stabilt!  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

140

Sv: Asus RT-N66U

Den bryter efter ganska exakt 24h´s stabil uppkoppling. När som helst på dygnet egentligen förutsatt att uptime på 24h uppnåtts.

Smartphones finns ett antal plus ipads/boxee´s/Xbox/Sonos etc - vad menar du med "frågar dygnet runt"? Frågar vad?

141

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:

Den bryter efter ganska exakt 24h´s stabil uppkoppling. När som helst på dygnet egentligen förutsatt att uptime på 24h uppnåtts.

Smartphones finns ett antal plus ipads/boxee´s/Xbox/Sonos etc - vad menar du med "frågar dygnet runt"? Frågar vad?

Jo de "frågar" på diverse ställen på Internet beroende vad man nu har för appar och det är ju en "keep-alive" funktion isig.

Slutsats så måste det vara operatören som bryter kopplingen och är det då samma tid så borde ju den tidsinställda omstarten duga så länge.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

142 Senaste redigerad av loskings (2014-01-12 16:44:03)

Sv: Asus RT-N66U

plun skrev:
loskings skrev:

Den bryter efter ganska exakt 24h´s stabil uppkoppling. När som helst på dygnet egentligen förutsatt att uptime på 24h uppnåtts.

Smartphones finns ett antal plus ipads/boxee´s/Xbox/Sonos etc - vad menar du med "frågar dygnet runt"? Frågar vad?

Jo de "frågar" på diverse ställen på Internet beroende vad man nu har för appar och det är ju en "keep-alive" funktion isig.

Slutsats så måste det vara operatören som bryter kopplingen och är det då samma tid så borde ju den tidsinställda omstarten duga så länge.

Verkar inte så då inställd omstart inte verkar hjälpa - triggas endå en USB disconnect.

143 Senaste redigerad av plun (2014-01-12 17:07:50)

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:

Verkar inte så då inställd omstart inte verkar hjälpa - triggas endå en USB disconnect.

OK... du har då valt "reboot"?  "reconnect" funkar inte med scriptet.

Varför inte en "reboot" skulle funka förstår jag inte??

EDIT en sak det kan vara är om du kör med en USB-hub, externt försörjd för då blir det inte en omstart av modemet ihop med routern...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

144 Senaste redigerad av loskings (2014-01-12 17:16:19)

Sv: Asus RT-N66U

plun skrev:
loskings skrev:

Verkar inte så då inställd omstart inte verkar hjälpa - triggas endå en USB disconnect.

OK... du har då valt "reboot"?  "reconnect" funkar inte med scriptet.

Varför inte en "reboot" skulle funka förstår jag inte??

EDIT en sak det kan vara är om du kör med en USB-hub, externt försörjd för då blir det inte en omstart av modemet ihop med routern...

Ingen USB hubb används utan endast kort USB kabel.

Ja det är reboot jag kört p g v anledningen du skriver. Nej jag är själv lite fundersam på varför den endå envisas med att göra disconnect. Är den ISP triggad baserad på dhcp lease och jag gör en reboot så är sannolikheten stor att jag får samma adress och undgår då inte ISP. Ja jag vet inte...snillen spekulerar tongue

145

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:

Ingen USB hubb används utan endast kort USB kabel.

Ja det är reboot jag kört p g v anledningen du skriver. Nej jag är själv lite fundersam på varför den endå envisas med att göra disconnect. Är den ISP triggad baserad på dhcp lease och jag gör en reboot så är sannolikheten stor att jag får samma adress och undgår då inte ISP. Ja jag vet inte...snillen spekulerar tongue

OK...

Hunden ska ut snart med hon som bestämmer så då ska jag göra ett experiment med schedulern.  smile

Sen är jag mycket nyfiken på din system-log när linan går ner.  Man kan logga även små detaljer i trafiken som du har under Logs > logging configuration, mycket är avknäppt som standard.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

146 Senaste redigerad av loskings (2014-01-12 17:51:45)

Sv: Asus RT-N66U

plun skrev:
loskings skrev:

Ingen USB hubb används utan endast kort USB kabel.

Ja det är reboot jag kört p g v anledningen du skriver. Nej jag är själv lite fundersam på varför den endå envisas med att göra disconnect. Är den ISP triggad baserad på dhcp lease och jag gör en reboot så är sannolikheten stor att jag får samma adress och undgår då inte ISP. Ja jag vet inte...snillen spekulerar tongue

OK...

Hunden ska ut snart med hon som bestämmer så då ska jag göra ett experiment med schedulern.  smile

Sen är jag mycket nyfiken på din system-log när linan går ner.  Man kan logga även små detaljer i trafiken som du har under Logs > logging configuration, mycket är avknäppt som standard.

Har bockat i DHCP och Cron under logg. Ska visa loggen så snart den gör disconnect igen smile
Hittar du något nyttigt med schedulern så hojta gärna till!

147

Sv: Asus RT-N66U

loskings skrev:

Har bockat i DHCP och Cron under logg. Ska visa loggen så snart den gör disconnect igen smile
Hittar du något nyttigt med schedulern så hojta gärna till!

Ok igen, man kan se ännu mer detaljer via inbound/outbound men det blir ryslig många händelser.


Sen för att utesluta de enkla felen,  går routerklockan rätt?   Basic > Time  UTC+1 valt?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

148

Sv: Asus RT-N66U

Yes, klockan går rätt så inget fel där.

149 Senaste redigerad av plun (2014-01-12 18:58:04)

Sv: Asus RT-N66U

Jo nu har jag testat schedulern och det var inte lyckat.

Ev kan det vara "fel" reboot-kommando så att det blir en varm omstart ???

Bara motgångar!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

150

Sv: Asus RT-N66U

Kan ju vara så. Hade man bara löst att routern fått kontakt med wan så hade problemet varit löst (auto re-connect eller hard reboot vid ping failure)