1

Tråd: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Jag har med välvilja och stor förväntan sökt mig till Telenors 3G-32Mbit mobila bredband. Bor i Enskede, nära Stockholms C. Abonnent sedan den 1 november 2011. Från början nästan obefintlig funktion, ständiga avbrott, som bäst 4-5 Mbit/s. ofta bara Kbit. Klagat hela tiden. Flera gånger i veckan. Sparat massvis med TP-tester via särskilt nedladdat program, på uppdrag av Telenor. Skickat in många till dem. Klagat igen. Skrivit och svarat på massvis av e-post, i luckorna mellan uppehållen. Ingen lättnad ännu. i Julhelgen nästan ingen kommunikation alls. Hur länge ska man vänta? Vad ska man göra? För 299 kronor per månad?

Nu senast, i mellandagarna säger Telenor detta, IGEN!!!!! :

Tack för ditt e-mail! Förstår absolut att det här är besvärligt för dig.

Jag har läst vad som hänt i ärendet. Jag rekommenderar att du avvaktar till början av februari. Är det inte löst då så återkom då via telefon (020-222 222) så kan vi ordna ett direktavslut. Det går jag i godo för. Om det är någon annan som tycker något annat så tar jag den diskussionen. Hänvisa gärna till mig Daniel Karlsson om det skulle vara något besvär att få igenom direktavslutet.

VARNAR VERKLIGEN FÖR TELENOR! Funkar det är det nog bra bra. Funkar det inte är dom helt hänsynslösa!

Så svårt att komma ur deras elaka klor!

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

2

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Tråkigt.
Jag har bra erfarenheter av telenor, fungerar jättebra. Har du modemet i router eller i datorn direkt? Är det samma om du testar på annan ort? Har de bytt modemet?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

3 Senaste redigerad av flygradar.nu (2012-01-04 09:18:46)

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Förstår inte problemet, funkar det inte hos dig så är det bara säga upp "skiten"...

4

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Rejsputte skrev:

VARNAR VERKLIGEN FÖR TELENOR! Funkar det är det nog bra bra. Funkar det inte är dom helt hänsynslösa!

Så svårt att komma ur deras elaka klor!


Njau jag tror inte Telenor är elaka däremot så måste man lägga ner en massa jobb själv om det krånglar.


- Du skriver inte hur du använder "stickan ?

- Har du provat med en annan dator, helst bärbar så att du kan flytta den och prova på olika ställen  ?

- Satt dig i en bil och provat anslutningen i ditt närområde på olika ställen ?   ( eller kan man gå om det kniper)


Efter det så kan man utesluta alla fel och Telenor måste då annulera avtalet om det inte funkar.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Varför går du ut med en varning, när de arbetar på att lösa problemet och dessutom lovat avslut i mailsvar om det inte fungerar?
Synd att det inte fungerar för dig.

6

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Tack för respons!

För det första ska kunden ska inte behöva experimentera och göra eller hitta på en massa saker och lösningar själv. Däremot följa råd och anvisningar från leverantören. Det har jag gjort.

Sen kan man säga upp avtalet, om tjänsten efter reklamation och trots rekommenderade åtgärder, fortfarande efter lång tid inte fungerar och det där mailsvaret, om den där lösningen, dröjer oförskämt länge. Det har jag också gjort.

Problemet är att Telenor vägrar acceptera min uppsägning med hänvisning till att dom inte hunnit undersöka orsaken - inte ens efter två månader med ständigt strul, eviga telefonsamtal och e-post.

Nu är jag så in i h-e trött på det här. Jag har därför skrivit en ansökan till Allmänna reklamationsnämnden, som jag skickar in om jag inte i nästa vecka blir löst från det här Telenor-helvetet. Blir ADSL igen. Långsamt men stabilt och pålitligt. Tänker också starta en kampanj för optisk fiber till vårt villaområde. Beredd betala bra för det. Få se vad grannarna tycker. Men jag har goda argument nu.

Se för övrigt mina andra trådar om mitt Telenor-abonnemang, då när jag fortfarande var på gott humör och experimenterade lite, trots att det inte ska krävas av en kund.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

7 Senaste redigerad av Vispen74 (2012-01-06 08:47:01)

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Om du vill ersätta ditt ADSL så skulle du inte bli nöjd med 3G i alla fall, det kan jag lova dig.

Varför tog du inte 4G? har du ingen täckning? 4G sopar mattan med ADSL i dagsläget, i alla fall i kombination med en Huawei B593 router.

Att jämföra 3G &4G är som att jämföra en liter mjölk med en satelit, det går inte. Så stor är skillnaden

För övrigt är jag otroligt nöjd med Telenor, på alla sätt och vis genom åren, både med priser, support vid problem och prestanda. Vi klagade t ex för dålig täckning hos oss under tid, de sa att så ska det inte vara, då vi knappt kunde prata i telefon inomhus. Senaste gången vi klagade sa de att de börjat titta på lösningar för oss, de kunde se att grannen en bit bort hade bra täckning, och vipps så var det fixat smile Har även bra erfarenhet med deras 3G-täckning, har Telia på jobbdatorn, och det är hopplöst dålig täckning, så jag får som oftast köra min Android med Telenor som hotspot på resande fot.

8

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

I stureby i sthlm så borde det ju finnas 4g täckning.

9

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Rejsputte skrev:

Tack för respons!

För det första ska kunden ska inte behöva experimentera och göra eller hitta på en massa saker och lösningar själv. Däremot följa råd och anvisningar från leverantören. Det har jag gjort.

Nej det tror inte jag du gjort allt för supporten är som en "papegoja" med rådet att verkligen prova med en annan dator SAMT att även kolla i sitt närområde om signalen är bättre där.

Jag gjorde ett par bilutflykter för att bevisa att nåt var knas. 

Så det är inget "experimenterande" utan enbart att visa att det inte är något datorfel (vilket det ofta kan vara med dagens många sunkiga burkar) eller att man helt enkelt bor där signalerna inte går fram !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Det är inget konstigt de har det som standard.
Prova annat simkort.
Provat annan mobil / modem.

Hur många ggr har kunden inte skrikit "det finns inget nät sedan igår"

Har du startat om telefonen?
(svar) nä!

sedan Oj nu fungerar det och väller in sms.


Det finns alltid en felsökningsmall att följa oavsett om det är internet , mobil eller fast telefoni.


Och man kommer alltid behöva göra det vi sin första kontakt med supporten.

11

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

varför ska man testa modemet i en annan dator eller i en annan stad om man använder mobilt internet som en fast anslutning...om man nu inte vill ha adsl eller annat.

telenor kanske är dålig på vissa ställen men jag skulle verkligen vilja varna för TRE, deras upp till 32 går lika snabbt som telenors upp till 6 mbit.

jag tänkte byta till telenor och se om de är bättre nu när de har 4 g eftersom jag var nöjd för länge sen med deras upp till 6 mbit.

12

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

För att utesluta att det inte är datorn eller hårdvaran.
Samma sak som att prova simkort i annan modell eller modem.

13

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Nu är jag äntligen fri från Telenors mobila bredband, som milt uttryckt är ett dåligt skämt. Det krävdes att jag skrev en ansökan till Allmänna reklamationsnämnden och skickade den till Telenor för påseende. Då lossnade det och jag slapp dem till slut. Vilken lättnad!

Sedan en vecka är jag lycklig användare av ADSL från Glocalnet, som på min adress lovats ge 5-10 Mbit/s. Men 17,3 Mbit/s är sämsta mätvärdet nedströms i många mätningar nu. Anslutningen är stabil och säker. Telenors tjänst (3G-32Mbit/s) gav mig nästan nervsammanbrott med en hastighet som snabbt och ständigt varierade mellan några få kbit och 3-4 Mbit/s. - hela tiden dygnet runt. Full fart och tvärstopp och tvärtom. Ändå alltid med hög signalstyrka i modemet. 

Mobila bredband är inga bredband. De är i bästa fall ett dåligt skämt, i sämsta fall rent bondfångeri, som med Telenor t.ex. !

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

14

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Du hade nog fel på modemet rejsputte. Jag fick byta mitt modem 5 gånger innan det fungerade. Nu surfar jag med 4G (249:- månaden) och får som sämsta mätning 61mbit ner. Uppkopplingen är helt stabil om man räknar bort Dovado Tiny Routern som krånglar rätt ofta. Är 100% på att det är Routern som krånglar. Så jag tycker du kastar oförskämt mycket skit på Telenor som iaf allti har kunnat hjälpa mig trotts krånglande modem. Jag har även fått ekonomisk ersättning för strulet.

15 Senaste redigerad av Sam (2012-02-14 22:29:10)

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

COTN88 skrev:

Uppkopplingen är helt stabil om man räknar bort Dovado Tiny Routern som krånglar rätt ofta. Är 100% på att det är Routern som krånglar.

Vad exakt krånglar? Vad har du för firmware och inställningar?

16

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Jag köper en tjänst, en bredbandsfunktion, i alla dess beståndsdelar. Om det sen är trängsel i nätet, en Tiny eller ett modem som krånglar, så är det inte min sak utan leverantörens bekymmer. Jag kräver full funktion utan trassel, så som den utlovas i reklamen. Vidhåller att Telenor är skojjare på marknaden och bör varnas för!

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

17

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Rejsputte skrev:

Nu är jag äntligen fri från Telenors mobila bredband, som milt uttryckt är ett dåligt skämt. Det krävdes att jag skrev en ansökan till Allmänna reklamationsnämnden och skickade den till Telenor för påseende. Då lossnade det och jag slapp dem till slut. Vilken lättnad!

Sedan en vecka är jag lycklig användare av ADSL från Glocalnet, som på min adress lovats ge 5-10 Mbit/s. Men 17,3 Mbit/s är sämsta mätvärdet nedströms i många mätningar nu. Anslutningen är stabil och säker. Telenors tjänst (3G-32Mbit/s) gav mig nästan nervsammanbrott med en hastighet som snabbt och ständigt varierade mellan några få kbit och 3-4 Mbit/s. - hela tiden dygnet runt. Full fart och tvärstopp och tvärtom. Ändå alltid med hög signalstyrka i modemet. 

Mobila bredband är inga bredband. De är i bästa fall ett dåligt skämt, i sämsta fall rent bondfångeri, som med Telenor t.ex. !

Äntligen, som min signatur säger: mobilt bredband går inte att jämföra med adsl.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

18

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Sam skrev:
COTN88 skrev:

Uppkopplingen är helt stabil om man räknar bort Dovado Tiny Routern som krånglar rätt ofta. Är 100% på att det är Routern som krånglar.

Vad exakt krånglar? Vad har du för firmware och inställningar?

Skrev om detta i en annan tråd.

Firmware: 5.0.14

Inställningar är i stort sett "out of the box" ingen connection tracker för det fungerade sämre.

Tappar uppkopplingen i tid och otid. Funkar klockrent med modemet direkt i datorn. Men så fort jag kopplar in tinyn börjar det krångla. Samt undermålig Wifi som inte "orkar" verkar det som.

19

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

[Mr.T] skrev:
Rejsputte skrev:

Nu är jag äntligen fri från Telenors mobila bredband, som milt uttryckt är ett dåligt skämt. Det krävdes att jag skrev en ansökan till Allmänna reklamationsnämnden och skickade den till Telenor för påseende. Då lossnade det och jag slapp dem till slut. Vilken lättnad!

Sedan en vecka är jag lycklig användare av ADSL från Glocalnet, som på min adress lovats ge 5-10 Mbit/s. Men 17,3 Mbit/s är sämsta mätvärdet nedströms i många mätningar nu. Anslutningen är stabil och säker. Telenors tjänst (3G-32Mbit/s) gav mig nästan nervsammanbrott med en hastighet som snabbt och ständigt varierade mellan några få kbit och 3-4 Mbit/s. - hela tiden dygnet runt. Full fart och tvärstopp och tvärtom. Ändå alltid med hög signalstyrka i modemet. 

Mobila bredband är inga bredband. De är i bästa fall ett dåligt skämt, i sämsta fall rent bondfångeri, som med Telenor t.ex. !

Äntligen, som min signatur säger: mobilt bredband går inte att jämföra med adsl.

Sorry för dubbelpost.

Det stämmer att det inte går att gämföra. Jag har 8 gånger snabbare internethastighet nu än vad jag fick max med ADSL så det är enrom skillnad smile

Sen är det lite kul att du är så nöjd med Glocalnet Rejsputte då dom ägs av Telenor tongue

20

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Jaja wink

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

21

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Och jag har nu hundra gånger snabbare anslutning med ADSL än med Telenors mobila ”bredband”. Dessutom stabilt och pålitligt. 8 mot 1 och 1 mot hundra. Det är som kallas jämförelse, så visst är de jämförbara, men långtifrån lika.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

22 Senaste redigerad av Vispen74 (2012-02-15 21:14:57)

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

4G grabbar, 4G! ADSL med 17 Mbit känns väldigt 1990! 3G har väl aldrig vart ett alternativ till ADSL, om man har haft valmöjligheten!?

TS hade inte vart nöjadare med Tele2, tre eller Telia. Begränsningen ligger i 3G. Men visst, Telenor kanske marknadsfört 3G lite fel, men det gäller ju samtliga operatörer.

//TOKNÖJD TELENOR OCH TELIA 4G-kund!

23

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Om jag hade haft 17 mbit via adsl så hade jag nog inte funderat på att experimentera med mobilt bredband.
Jag kunde välja på att ha runt 10, halvstabilt, eller när BBB trimmade ner, stabilt vid 7mbit.
Jag gick över till mobilt och svor då 4G-lanseringen dröjde. Ändå var 3G alltid snabbare än mitt adsl, men Iptelefoni och 3G fungerar sådär ihop, speciellt när uppkopplingen lastas av ett större antal datorer. Pingen var sämre och vi hade kanske 8-10mbit.

När 4G kom låg vi i trakterna av 90 mbit, och över 30 upp när vi trimmat in. Då handlar det inte längre om att vara bättre än adsl utan snarare "vad ska jag med fiber till"
Det har varit lite barnsjukdomar-men de gånger vi tvingas köra 3G då Tele2 trimmar/strular med sitt 4G så har vi skapligt bra 3G numera-En hel del har hänt i gamla nätet.
Just nu 18,76/1,03/35ms. (och då sitter minst 4 personer på linan just nu)  tom ping är ungefär som adsl var innan.
När 4G funkar som det ska har vi ofta 60-65mbit, ibland 35-40 upp och ping ofta 25, ibland så lågt som 15ms.
Efter första tidens eufori, då jag gjorde bredbandskollar tills det svartnade för ögonen, så förväntar jag mej nu att det bara ska fungera. Vi kör med Tiny, den kommer inte upp i riktigt samma hastigheter som 4GR, men det spelar ingen roll längre, vi har mer än vi behöver.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

24

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

Det är ju kul för dom som kan få 4G, det enda alternativet jag har är 3G då telia klippt ledningarna för att det var för dyrt att bygga ut adsl.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

25

Sv: TELENOR VILL JAG VERKLIGEN VARNA FÖR!

[Mr.T] skrev:

Det är ju kul för dom som kan få 4G, det enda alternativet jag har är 3G då telia klippt ledningarna för att det var för dyrt att bygga ut adsl.

Men i slutet av 2012 senast borde även din mast vara utbyggd med 4G om man ska tro Telia när dom säger att 4G skall vara utbyggt till 99% då?