26 Senaste redigerad av nybom (2012-04-26 15:16:40)

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Jag antar att det med att svänga runt modemet gäller när man kör 4G? Eller kan det löna sig att flytta och vrida på modemet även vid 3G? Jag kommer upp i 25 Mbit enligt bredbandskollen (har peakat på 29 Mbit enligt routern)...

27

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Ja placering gäller även 3G

28

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Nu har det gått ganska exakt 2 månader sedan mitt inlägg om den usla hastigheten på 4g abonnemanget. Jag har ringt till supporten och dom har erkänt problemet och dom har varit vänliga och tillmötesgående. Det är felanmält. Men efter TVÅ månader är väl ta mig tusan dags att komma till skott med en lösning, eller KAN dom inte fixa bättre täckning? Nu börjar man verkligen undra. Har Comhem t.om sista juli, men ändå...Det första positiva intrycket av Bredbandsbolaget eroderar snabbt nu...

29

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Lumineux skrev:

Nu har det gått ganska exakt 2 månader sedan mitt inlägg om den usla hastigheten på 4g abonnemanget. Jag har ringt till supporten och dom har erkänt problemet och dom har varit vänliga och tillmötesgående. Det är felanmält. Men efter TVÅ månader är väl ta mig tusan dags att komma till skott med en lösning, eller KAN dom inte fixa bättre täckning? Nu börjar man verkligen undra. Har Comhem t.om sista juli, men ändå...Det första positiva intrycket av Bredbandsbolaget eroderar snabbt nu...

Har du kontaktat dem igen?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

30

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Ja, jag har kontaktat dom igen, och nu har ärendet lyfts upp ytterligare en nivå.
En mycket trevlig kundansvarig ringde och lät genuint bedrövad över att inte vara närmare en lösning.
Eventuellt kommer det lösa sig om någon vecka, annars är det tack och hej Telenor/BBB.
Tydligen har alla andra i mitt område inga problem med signalstyrkan, bara jag, det gör tydligen problemet väldigt svåranalyserat.

31

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Lumineux skrev:

Ja, jag har kontaktat dom igen, och nu har ärendet lyfts upp ytterligare en nivå.
En mycket trevlig kundansvarig ringde och lät genuint bedrövad över att inte vara närmare en lösning.
Eventuellt kommer det lösa sig om någon vecka, annars är det tack och hej Telenor/BBB.
Tydligen har alla andra i mitt område inga problem med signalstyrkan, bara jag, det gör tydligen problemet väldigt svåranalyserat.

Har du fått ditt modem utbytt? Min första tanke är att det är det som krånglar för dig - eftersom andra inte har problem i ditt område.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

32 Senaste redigerad av Ebola (2012-06-27 22:19:09)

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Jag har också problem med mitt 4G. Fick hem mitt Huawei E398 idag för att kunnas surfa 4G på 900-bandet. Jag kör som sagt med Huawei E398 och en Dovado 4GR router. Med 84% signal på 4G hamnar jag mellan 2-4mb/s ner och cirka 3mb/s upp, medans jag med 3G och en signalstyrka på 29% får ut 16,43mb/s ner och 3,06mb/s upp.

Det är nog uteslutet att det är routerns fel då jag får 4-5 staplar på 4G när jag kör modemet direkt i datorn och kommer inte heller upp i någon hastighet högre en max 4mb/s. Pratade med en tekniker på support hos Telenor och han började med att säga att det såg konstigt ut, då han såg att det fanns två ip-nummer på mitt abonnemang. Så han trodde han hittat felet och gjorde ordning där, och han öppnade även någon port. Men efter cirka 40 minuters samtal fick vi ingen lösning, mer än att vänta och se om det blir bättre.

Någon som vet vad som kan spöka? Vilket uttag för extern antenn skall man använda på modemet?

MED 3G, SIGNALSTYRKA 29%
http://www.speedtest.net/result/2032823650.png


EDIT:
Nu fick jag ut detta med en signalstyrka på 80% på 4G, men är det inte konstigt att 4G inte har högre hastigheter än 3G, då även riktantennen är riktad efter 4G-masten, än 3G-masten som är åt ett helt annat håll.
http://www.speedtest.net/result/2032839678.png

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

33

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

ts-9 är antennkontakten.

finns på ebay :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

34 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-28 06:11:45)

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Finns flera master och hög belastning kan man råka ut för att modemet väljer en mast med bra signalstyrka från masten men mycket hög störningsnivå vilket ger dålig läsbarhet RSRQ. På ett ställe där jag kollade hade starkaste masten ca -87 i signalstyrka RSRP men RSRQ - 23 viilket är oanvändbart. Det cell Id (mast) som hade bäst nivå på läsbarhet, -11, hade minst 10 dB sämre signalstyrka och kom först på tredje plats i listan på sex master som hade angivet RSRQ värde på den platsen. Firmware gick här på signalstyrka istället för på läsbarhet och valde fel mast av de åtta telia 800 master som finns i området. Enda sättet att välja rätt är att använda antenner med stark riktningsverkan när alla master ligger inom samma band eftersom firmware inte tillåter oss att välja visst cell id (det skulle gå om operatörerna lät oss och sådana teknikerprogram cirkulerar för CDMA).

En yttre antenn för enbart ett frekvensområde är ett bra bandpassfilter som G-man skrev om. Då kan man tvinga modemet att välja ett visst band. Men då måste modemet ha två antennutgångar och man behöver två antenner, yagis eller panel. Men det kan fortfarande bli problem om oönskad signal är 20 dB starkare än den man vill ha. Det går att lösa även det men det kräver mer antennteknik, t ex slot-antenner. Vågledare är väl det bästa bandpassfiltret för höga frekvenser. Cantennas är ett praktiskt användbart exempel om man vill skilja 3G och 4G åt. Enklare dock att skaffa en router med firmware som tillåter val.

Det problem teknikern beskrev med tre master i samma område är oundvikligt när 3G och 4 G byggs ut. Ju fler master, desto lägre läsbarhet på signalen från den mast jag vill ha för all annan trafik från samma operatör inom samma band höjer brusnivån och läsbarheten minskar och farten med den.

Vid min koll ovan där den mast som hade bäst läbarhet inte ens valdes hördes sex master samtidigt. Då testade jag ute på en hamnpir i Kalmarsund. I huset en km därifrån, med samma riktantenn, får jag bara in den "rätta" masten för huset skärmar övriga och farten är upp till 20 mbit i båda riktningarna.

Pinnar är osäkra som värdemätare. Visar de total signalnivå eller signalen RSRP från den mast jag vill ha? Pinnar visar aldrig läsbarhet. Den enkla connectprogramvaran konsumenten får med modemen visar inte den information som faktiskt finns men kan fås fram med hack. Det verkar som om routrarna visar mer, t ex DRW 943, men jag vet inte om den listar alla cell id som ligger på tur och deras signalnivåer som t ex AVM6840 gör. Vanligen väljs masten med bästa läsbarhet även om det skiljer några dB i signastyrka.

Med ett modem utan yttre antenner och bara pinnar att gå på kan man lätt hamna i ett läge där det funkar dåligt utan att man kan analysera varför, värre ju fler master där är omkring en. Enkelhetens pris. Det är de ca femtonhundra kronor mer än modemet som en bra router kostar. Så för dubbla priset får man åtminstone veta varför det inte funkar...och för fyrdubbla priset har man möjligen löst problemet med riktantenner.

I en situation där firmware väljer fel mast borde supporten ställa in firmware så att viss mast väljs som default. Medges inte det borde det vara ett giltigt skäl att bryta ett bundet avtal. Det är som en bil där inte automatlådan stegar optimalt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Fast det verkar funka bättre nu helt plötsligt. Igår eftermiddag/tidig kväll funkade det ju som sagt knappt överhuvudtaget med 4G. Men undertiden jag satt å börja skriva mitt inlägg här igår verkade det börja funka. Har gjort en hel del tester igårkväll och gjorde en nu. Verkar ligga stabilt på 13 ner och 6 upp, så får hoppas det fortsätter. Jag tror inte masten jag har här är speciellt belastat då det är mitt ute på landet, och jag känner inte till någon mer här ute som använder 4G, jag tror knappt folk vet om att det finns här smile.

Skall göra lite tester i eftermiddag och se om det håller i sig.


Detta fick jag nu på morgonen med 83% på 4G
http://www.speedtest.net/result/2033520037.png

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

36

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Funderar på BBB;s 4g 32 med full hastighet 80 mbit/s.
Man får bara med dongel, kan man göra det till en wifi hotspot?

37

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Om du sätter dongeln i en router som har wifi. Men det var inte det tråden handlade om.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

om masten är i skogen så är den troligen radiolänkad, och då gäller belastningen för hela kedjan av master som använder den radiolänken.

39

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

careface skrev:
Lumineux skrev:

Ja, jag har kontaktat dom igen, och nu har ärendet lyfts upp ytterligare en nivå.
En mycket trevlig kundansvarig ringde och lät genuint bedrövad över att inte vara närmare en lösning.
Eventuellt kommer det lösa sig om någon vecka, annars är det tack och hej Telenor/BBB.
Tydligen har alla andra i mitt område inga problem med signalstyrkan, bara jag, det gör tydligen problemet väldigt svåranalyserat.

Har du fått ditt modem utbytt? Min första tanke är att det är det som krånglar för dig - eftersom andra inte har problem i ditt område.

Nu har BBB, utan tjafs, avslutad abonnemanget då man inte fann någon lösning på problemet. Tänkte då att jag skulle chansa på att anlita Tele2 istället. Några större förhoppningar på att det skulle bli bättre hade jag inte eftersom Tele2/Telenor delar 4G nät med varandra. Döm då om min förvåning att jag når en helt acceptabel hastighet med Tele2. Vad det beror på? Ingen aning. Min teori är att routern B593 (Tele2) har en kraftigare inbyggd antenn jämfört med Dovado (Telenor/BBB). Och observera att jag då specifikt har kopplat upp mig på 4g nätet (ej auto eller 3g) i båda fallen. Lite av ett mysterium, faktiskt.

40

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Det kan bero på att de  använder olika backbone nät med olika kapacitet. Tele2 kanske har bättre kapacitet i ditt område/på den masten du ansluts till.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776