1

Tråd: problem vid nedladdning av filer

Hej! jag har just skaffat ett nytt Mobilt bredband 4G 80 Fri surf hos telenor och har problem vid nedladdning av filer större 1mb har även problem att titta på webbtv mest strul på viaplay. jag har signalstyrka på mellan 60 och 80% och hastigheten ligger mellan 5 och 22 mbit/s ned och 1,5 och 3 upp. nån som har varit med om liknande eller har nån bra ide på hur jag ska lösa problemet?

Mvh Mattias G

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

2

Sv: problem vid nedladdning av filer

Jo med de hastigheter du uppmätt så kan man misstänka att du ligger lite "risigt" till angående master.

Jag skulle ta en snack med supporten.

Se till att du har flera köningar från Bredbandskollen samt Speedtest så slipper du bli ifrågasatt.

Stickan direkt i en dator eller även en router ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: problem vid nedladdning av filer

Nu har jag pratat med supporten på telenor och dom säger sig ha haft liknande problem på vissa abonnemangsformer och vissa områden sedan nyår och dom säger att dom jobbar poå att lösta problemet och ska ringa mig och komma överens om någon kompensation när problemet är löst. någon mer som känner igen mitt problem?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

4

Sv: problem vid nedladdning av filer

Oja.. Det startade med 6/6 för att sedan på "3G" fart 8-10/1-3.
Nu har jag fått 3G koppling. Troligtvis för att jag klagat på hastigheten och fått ett 32Mb 3G abb i stället.
Den jag pratade med på "supporten" skulle lägga in en rabattartikel. Det slutade med att han bytte abb utan att meddela mig.
Detta abb har 4G bindningstiden ut. Eftersom jag har 0 månaders bondningstid tror jag att det är därför jag sitter med 3G nu. Ska undersökas i veckan.

Kan man bli annat än trött på tomtarna? Nästan så att det är värt att sitta med 2Mb adsl med åska och allt...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5

Sv: problem vid nedladdning av filer

hastighen bryr jag mig egentligen inte mycke om har ju ingen 4g täckning hemma så jag är nöjd om jag har över 10mbit/s bara jag kan ladda ner en fil och kolla webb tv... tycker att det är lite märkligt att normal surfning fungerar felfritt men nerladdning av filer och titta på viaplay strular och hastigheten är mer än tillräcklig enligt bredbandskollen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

6

Sv: problem vid nedladdning av filer

Jag har exakt samma problem! Sjukt jobbigt. Måste stoppa och resuma nerladdningen om och om igen för att den ska blir klar.
Kör med 5mbit Telenor (telenors hemmalösning, med den vita Huawei routern. Tror inte dom säljer detta abonnemang längre).

7

Sv: problem vid nedladdning av filer

äntligen har dom fått ordning på sitt nät. har numera betydligt stabilare uppkolling så jag kan ladda ner filer och kolla webbtv utan problem.. uppkolingen ligger enligt speedtest.net och bredbandskollen ständigt på mellan 18/2 och 23/3.5 mbit/s så nu är jag riktigt nöjd.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas