26

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

730 Gb med Telia som har begränsning på 20/30Gb big_smile
Har du pillat på nån?  cool

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

27

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Vi är deras leverantör. Allt ska testas.

28 Senaste redigerad av Sam (2011-12-29 08:14:58)

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Bara par dagar kvar tills den nollställs. Fortfarande samma IP. Har passerat 1TB nu.

Huawei E398 känns som 80-90 grader varm. Jag har ingen bra termometer, men det gör ont om man försöker hålla den med fingertopparna i längre än 2 sekunder nånstans i mitten.

http://img824.imageshack.us/img824/6108/1055gb.png

29

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Märker ingen större skillnad med WLAN avslaget, den bootar som vanligt nån gång då och då (typ nån gång i timmen vid användning) och ibland måste man starta om alltihopa med strömknappen för att få fart på det igen. Dovado 4GR + ZTE820D. Eftersom det tar ett par minuter för routern att boota och koppla upp sig igen är det hyfsat irriterande...

30

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Hej,

Vad har du för firmwares på både 4GR'n och MF820D? Vad har du för signalstyrka? Är det 4G eller 3G?

Tack

31

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Har samma problem jag också som hilleman samt att jag tappar hastighet också.

USB Modem: Huawei CDC
Firmware Revision: 5.0.12.5076 official
Firmware build date: 2011-10-06T10:41:41Z


Modem internal model E398
Modem firmware: 11.335.07.00.56

Har även bytt både modem samt router och den nya routern upplever jag som sämre.

Och jag har provat både 3G samt 4G och jag upplever 3G som stabilare.

Men efter som jag har ett 4G abb så vill jag använda detta och inte 3G.

Signal styrka 58 - 68%

32

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

MLs,

Har du stängt av WLAN och satt igång Connection Tracker?

33

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Nej på båda

Och efter som jag kör trådlöst kan jag inte stänga av. Och ang Connection Tracker hur ska jag veta vilka ip adresser jag ska använda. Och ska produkten inte fungera ändå?

34

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

OK, denna diskussionstråd handlar JUST om att testa 4GR'n utan WLAN igång. Läs från början.

IP addresser du kan använda är bland annat:

8.8.8.8
4.2.2.2
60.0.0.1

Redial and Restart.

35

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

5.0.12.5076 och BD_ZTE_MF820DV1.0.0B12
kör 4G, mellan 70-80% signalstyrka

36 Senaste redigerad av Sam (2011-12-29 19:08:47)

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

OK, meine herren.

Jag måste avbryta min veckolånga uptime test med Huawei E398 och DOVADO 4GR utan WLAN, som har funkat utan problem sedan den 21:e december.

Dags för mig att testa den nya firmware, med WLAN igång.

Wish me luck!

http://img62.imageshack.us/img62/5167/1056gb.png

37

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Håll oss uppdaterade! Tack för ett bra jobb Sam

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

38

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Skulle du villja summera det här?  Vad var det du ville bevisa och vad kom du fram till?

Free your mind, and your OS will follow.

39

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Trevik skrev:

Håll oss uppdaterade! Tack för ett bra jobb Sam

De nada.

40

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

cii skrev:

Skulle du villja summera det här?  Vad var det du ville bevisa och vad kom du fram till?

Hej Cii,

Jag ville ha en uptime jämförelse med och utan WLAN, och få andras feedback på det också. Folk som har kört 5.x firmware utan WLAN igång har haft ett stabilare upplevelse.

Vi håller på integrera ett nyare WLAN drivrutin som kanske löser problemet.

41

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Hej
Jag har köpt en 4GR och kör med 5,05, och har haft den ett par dagar nu, men har problem med den precis som många här, jag gjorde som Sam ville stängde av W-lanet och kör med kabel till en d-link dir 855, den fungerat i knappt ett dyng nu, men ikväll fick jag starta om den för nätet dog, och efter om start fungerar det som det ska igen, en fråga är det värt att uppdatera routern till en nyare fw

42 Senaste redigerad av equinoxe (2012-01-06 23:27:22)

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Nu har jag dammat av min 4GR och testar efter Sams instruktioner. Idag bytte jag från ADSL till 4G. Det är bara att hålla tummarna att det funkar.  cool Om det skulle krångla får jag väl ha ADSL som backup i Dovadons WAN-port under uppsägningstiden.

900 MHz tror jag: http://www.speedtest.net/result/1691203080.png Tjohoo!  big_smile

43

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Har nu kört min 4GR (5.0.12) med E1820 (11.825.03.00.00) med WLAN avslaget, kopplad till min gamla D-link DIR-655 för WLAN. Det fungerar äntligen utan avbrott! Från att ha haft problem med nätverket HELA tiden (10 minuter uppkopplad tid -> avbrott, 1 minut -> hänger sig -> manuell omstart -> 10 min ... osv) till att fungera stabilt (än).
Jag ser fram emot en ny fw, så jag kan ha en burk istället för två, men detta funkar fint tillsvidare.   big_smile

44 Senaste redigerad av equinoxe (2012-01-09 11:48:55)

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Här går det INTE som tåget... Det funkar alltså stabilt och perfekt! Tre dygn utan omstarter, hängningar och sänkt wlan-hastighet p.g.a Atheros-chip. Och äntligen är Tellsticken tillbaka i Dovadon igen.
(Det enda jag saknar är att kunna skriva å, ä, och ö samt mellanslag, - eller _ när man döper mottagarna till Tellsticken. Fast det lever jag gärna med och huset fick en internationell feeling, t.ex "kitchen" istället för "koket").

45

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Jag fick tipset av SAM att läsa denna tråd då jag reggat ett case, jag har som många andra problem med WLAN och att routern tappar internetkopplingen.

Jag köpte 4GR just för att jag MÅSTE ha WLAN, att stänga av WLAN hjäper knappast mig. Jag har haft 4GR i över ett år nu och den har ALDRIG fungerat tillfredställande.

Jag har provat alla nya firmwares, och nu skall jag vänta på ytterligare en firmware... Deja Vu någon?

[ironi]
Du köper en bil och det är problem med hjulen som skakar, Bilfirman hänvisar då till att du skall ta av hjulen för att slippa skaket, då påpekar du att det inte går att köra med den, näe men du slipper skaket.   lol
[/ironi]

Ett korrekt agerande från Dovado skulle vara att återkalla alla 4GR där det är problem, inte att hålla på med denna konstgjorda andning. Det här liknar mera och mera en fars i mina ögon.

46 Senaste redigerad av Sam (2012-01-11 10:38:16)

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Eriksson,

Som tidigare sagt, det är ingen långsiktig lösning att använda routern utan WLAN. Vi bara bad folk som har problem att jämföra uptime resultat kontra när man använder routern med WLAN igång. Nu när vi vet att WLAN drivrutinen är den bidragande faktorn i varför folk upplever just såna problem, så har vi kunnat isolera problemet och börja lösa det. Som sagt (kanske dussintals gånger det senaste veckan), vi jobbar på ett nyare release inför månadskifte.

För nu kan man köra routern med Connection Tracker igång (Redial & Restart), och utan WLAN påslagen. Man kan ställa en annan AP bakom 4GR'n tillsvidare, som många har gjort på sistone, med positiva resultat.

As a side note: Jag tror inte att du jämför korrekt. Att påsta att WLAN på routern är vad hjul är till en bil är lite off i jämförelse. Jag skulle nog helst säga att det är som att köra en pu--y wagon utan fungerande radio!  wink

47 Senaste redigerad av Eriksson (2012-01-12 09:00:41)

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Sam skrev:

Eriksson,

Som tidigare sagt, det är ingen långsiktig lösning att använda routern utan WLAN. Vi bara bad folk som har problem att jämföra uptime resultat kontra när man använder routern med WLAN igång. Nu när vi vet att WLAN drivrutinen är den bidragande faktorn i varför folk upplever just såna problem, så har vi kunnat isolera problemet och börja lösa det. Som sagt (kanske dussintals gånger det senaste veckan), vi jobbar på ett nyare release inför månadskifte.

Om jag skulle tillämpat denna lösning från första början så måste det vara en långsiktig lösning då jag haft problem i över ett år med min 4GR.

Sam skrev:

För nu kan man köra routern med Connection Tracker igång (Redial & Restart), och utan WLAN påslagen. Man kan ställa en annan AP bakom 4GR'n tillsvidare, som många har gjort på sistone, med positiva resultat.

Så med andra ord, om man köper en 4GR så måste/bör man även ha en ytterligare accesspunkt för att det skall fungera?

Sam skrev:

As a side note: Jag tror inte att du jämför korrekt. Att påsta att WLAN på routern är vad hjul är till en bil är lite off i jämförelse. Jag skulle nog helst säga att det är som att köra en pu--y wagon utan fungerande radio!  wink

Antar att du är hyfsat ironisk här, att jämföra en defekt radio i en bil och jämnställa det med ett defekt WLAN i en WLAN-router är i mina ögon lika långt ifrån varandra som det bara kan bli. Sen så är det nog så att du kan lämna in din bil och få radion fixad betydligt snabbare än att behöva vänta i över ett år

Låt mig utveckla det......


- Jag har köpt en WLAN-router, WLAN är något jag MÅSTE använda för att nå dit jag vill. WLAN är en primär funktion i routern.

- Jag köper en bil med radio, Radion är trasig.  Radion har inget med bilens primära funktion att göra. Om Radion gör så att bilen inte går att starta, ja då är det en annan femma.


Eller så kan jag skruva till det så här...

- Du köper en TV för att se markbunden digital TV
- Du har störningar på hela skärmen på grund av den markbundna modulen i TV:n

Säljaren hänvisar till att du skall stänga av den modulen och köra via en AP ( parabol istället)
Nu har du ingen parabol utan måste inhandla en, du har heller inga kablar eller dyligt till den utan måste dra en kvarts kilometer med kabel i ditt hus.


Kort och gott, för mig i en villa, med 6 datorer så är det ingen lösning, varken permanent eller tillfällig att inhandla ännu en AP, TP kabel  runt 250 meter, klämma massvis med kontakter och ägna timmar åt detta för att WLAN:et i min 4GR stör ut sig själv och sänker min internetkoppling( eller vad den nu gör)

Eller är det så att ni tillhandahåller den där AP:n som du pratar om  roll

48

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Hej!

Ny här på forumet, ha haft mitt tele2 large 4g med 4gr+ huawei 398 i en månad nu med wlan på, ligger över 29 mbit ner och upp mellan 10 och 15mbit. Hade tele2 large innan med huawei e1820 innan, strulade hela tiden men nu funkar det faktiskt bra tycker jag, inte för att jag e någon stor användare men endå

49

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

hej! 
jag har och haft ett e398 i min 4gr i 3 veckor funkar stabilt tycker faktiskt det funkar bättre i routern än direkt i laptoppen.. det här min 3:e router från dovado och har varit lika nöjd med alla...

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

50 Senaste redigerad av equinoxe (2012-01-12 18:57:20)

Sv: Provköra 4GR utan WLAN igång

Nu förstår jag ingenting. Dovado-routern har fungerat riktigt bra i fem dygn. Nu helt plötsligt, ingen förvarning som långsammare internet e.dyl, så totalhänger sig Dovadon och det går inte ens att logga in på 192.168.0.1 . Det enda att göra är att bryta strömmen på Dovadon för att starta om den. Under det senaste dygnet har det hänt två gånger. Jag fattar nada. En gång är ingen gång, men två gånger är två gånger för mycket...

Jag har Dovadon som tar hand om E398-modemet i USB1 och Tellsticken i USB2. WLAN är avstängt och jag har en annan trådlös router som agerar accesspunkt. Dovadon är fortfarande DHCP-server. Accesspunkten är en D-Link som kör DD-WRT.

Inget känns speciellt överhettat. Modemet är ljummet, routern känns en aningen varmare. Jag satte i Tellsticken för ett par dagar sedan, men jag har ännu inte lagt in några schemaläggningar och jag tände/släckte inget just när routern hängde sig. För säkerhets skull åker den tillbaka till datorn igen så Dovadon enbart behöver sköta modemet.

Hur mycket ström förbrukar routern med E398 och en Tellstick? Det är inte så att det ligger på gränsen eller att min trafo är något dålig?