26

Sv: 4G Eller?

Kul.... wink

Jo jag har inte rört mina pryttlar sedan i söndags och med den stationära datorn kopplad
med kabel till Tinyroutern så ligger varje mätning på 45-50 Mbits ner och ca 10 Mbits upp.

Mycket bra prestanda även med de WLAN anslutna laptopsen, 10-25 Mbits samt min Android.

Jag ligger på runt 70% signalstyrka   (när anslutningen skedde med Tinyn), signalstyrkan uppdateras ju sedan inte med Tinyn....  borde finnas en loggfunktion.  Vill sedan inte starta om nu när det äntligen funkar.... tongue  lol

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

27

Sv: 4G Eller?

Likadant i datorn?

28

Sv: 4G Eller?

Mina mätningar i datorn med kabel ger ca 26 mbit. Testar man med ipad så kommer man upp i max 17-18 mbit, lika med iphonen. Även wifi i laptopen gick långsammare. Men det kan ju vara mycket som stör i luften....

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

29

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

Mina mätningar i datorn med kabel ger ca 26 mbit. Testar man med ipad så kommer man upp i max 17-18 mbit, lika med iphonen. Även wifi i laptopen gick långsammare. Men det kan ju vara mycket som stör i luften....

Hur långt ifrån masten är du ?

Jag har två master runt mig, 100 samt 300 meter bort.

Osäker på vilken jag ansluts mot.  Jag ligger något i utkanten av täckningskartan (men med hela centrumnätet nära) så troligen så är det masten mot centrum som används.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

30

Sv: 4G Eller?

Om det är den masten jag tror, så är det nog 3 km till den.
Den som är närmast är ca1.2 km, men det verkar inte vara 4g från den än. Får sämre signalstyrka när jag riktar modemet mot den.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

31 Senaste redigerad av pererikl (2011-12-14 16:59:07)

Sv: 4G Eller?

Har ungefär 3G fart på mitt 4G. Men det är ju första dan...
Toppar på 6Mbit/s både upp och ner med 35 ms i ping. Jitter är  1 ms vilket är bättre)
Bättre än så ska det va!
http://www.speedtest.net/result/1648566598.pnghttp://www.pingtest.net/result/52491164.png

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

32

Sv: 4G Eller?

Efter 100Gb inträder en "Fair usage policy" som stryper på vissa tider.
Det känns rappare även om inte hastigheten är högre och pingen lägre.

E398 är ett #¤%&modem. Väntar på överhettning och får se hur jag hanterar det. Det är läge för experiment i helgen efter verkningarna från julfesten lagt sig...

Blir att byta när det kommer ett bra modem.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

33

Sv: 4G Eller?

Nu är det inte lika kul.
Idag går det trögt. Ta emot går bra, ibland upp till 40mbit, men skicka går inte bra. 0,3mbit.
Kan det vara regn på takfönstret som bromsar signalen ut?
Signalstyrkan låg igår på 90%, och idag ca35%.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

34

Sv: 4G Eller?

Jo det är ju avsevärd skillnad på avstånd till masterna för dig o mig.

Jag är i princip "totalnoob" på den här tekniken men det borde ju vara så
att bor man på rimligt avstånd från en mast så gör en extern antenn stor nytta
för att förstärka en hyfsad signal fullt ut.

Nu saknar jag alla former av fakta och vet inte heller hur en bra 4G antenn ska vara konstruerad.

----

För mig funkar det fortfarande helt kanon, har även känt på modemet och visst är det varmt men inte brännhett.
Ev kan överhettning bero på om signalen är svag till modemet.

Har inlett ett "tjötande" med Telenor om vad som är rimligt att betala för 4G-tjänsten, eftersom de inte kan leverera en 3G tjänst med bra prestanda så borde det vara rimligt att betala priset jag hade på 32 Mbits.....  "pain in the ass".. tongue

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

35

Sv: 4G Eller?

kjellorix skrev:

Jag måste visa sämsta testet, hände här på sämsta tiden, just NU;
http://www.speedtest.net/result/1648883431.png
Så är det,  om jag ska ladda hem något gör jag det andra tider, efter midnatt går torrent superbra,
och även på förmiddagen kan va bra ibland. jag hade t,ex, 17MB/s ner och nära 4 upp, kl; 8 i morse.
Försiktig med sådant, för jag har 3+ med gräns på 20GB/mån, 199kr, (3 Max 249kr/mån har 70GB gräns).

Och min sierra 309 hade säkert blivit stekhet vid torrentnatt om jag inte haft extern antenn,
en billig lååång rund pinne bara, ser ut som en vlan-antenn, funkar perfa.
Kanske något för 4G modemen med, så dom inte brinner, jag köpte min billigt ebay från Kina.
rundstrålande pinne, inte optimalt, men inga problem heller, bara placera, bättre ! ok !.

Är den antennen bara till för mottagning? Jag behöver antenn som kan skicka, eller gör båda...öppnade fönstret idag, fick ca 90 mbit ner....stängt fönster fick jag ca 20 mbit...uppladdning funkar knappt alls innanför fönster, men utanför får jag ca 15 mbit.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

36 Senaste redigerad av pererikl (2011-12-19 11:39:17)

Sv: 4G Eller?

pererikl skrev:

Har ungefär 3G fart på mitt 4G. Men det är ju första dan...
Toppar på 6Mbit/s både upp och ner med 35 ms i ping. Jitter är  1 ms vilket är bättre)
Bättre än så ska det va!
http://www.speedtest.net/result/1648566598.pnghttp://www.pingtest.net/result/52491164.png

Talade med Telenor i dag. 6Mbit/s är vad "min" mast klarar och ingen uppgradering i de närmaste tre månaderna.
Visst är dom roliga...

De erbjöd ett 3G abb. istället. Ska tänka på det. Kan jag få E398 stabilt är uppkopplingen bättre och jag tänker diskutera pris med dem eller också blir det 3G med E367.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

37

Sv: 4G Eller?

Va, menar du att 4G masten vid dig bara klarar 6Mbit/s?

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

38

Sv: 4G Eller?

pererikl - med tanke på din ping tid och upplänk, så luktar det som 4G. Hur är signalstyrkan? Kan vara så att du har 900MHz täckning där du är. Vad står det med modem i datorn? Får du samma hastigheter då? Har du gjort några 360 graders mätningar med modemet?

Tack

39

Sv: 4G Eller?

FYI

Kom hem från jobbet och noterade att jag nu hamnat på en 46.149.XX adress.  (som tidigare ej funkat)

Låg även ett mail från Telenors eminenta support om att alla problem nu ska vara lösta.    wink

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

40

Sv: 4G Eller?

Wiklundh skrev:

Va, menar du att 4G masten vid dig bara klarar 6Mbit/s?

Jag vet inte... det var ett citat från kundtjänst...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

41

Sv: 4G Eller?

Sam skrev:

pererikl - med tanke på din ping tid och upplänk, så luktar det som 4G. Hur är signalstyrkan? Kan vara så att du har 900MHz täckning där du är. Vad står det med modem i datorn? Får du samma hastigheter då? Har du gjort några 360 graders mätningar med modemet?

Dovadon  rapporterar 4G koppling så det är det.
Ska ta hem jobbknädatorn i nästa vecka. Har nog T2s dashbord på modemet iofs men kanske går att fixa på nåt sätt..
Dovadon säger: Signal: 70 % (4G)

Funkar skitbra men långsamt.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

42

Sv: 4G Eller?

Yay, 4g upp till 150mbit.
Men blidde en tumme tott, 6mbit.

43

Sv: 4G Eller?

pererikl skrev:
pererikl skrev:

Har ungefär 3G fart på mitt 4G. Men det är ju första dan...
Toppar på 6Mbit/s både upp och ner med 35 ms i ping. Jitter är  1 ms vilket är bättre)
Bättre än så ska det va!
http://www.speedtest.net/result/1648566598.pnghttp://www.pingtest.net/result/52491164.png

Talade med Telenor i dag. 6Mbit/s är vad "min" mast klarar och ingen uppgradering i de närmaste tre månaderna.
Visst är dom roliga...

De erbjöd ett 3G abb. istället. Ska tänka på det. Kan jag få E398 stabilt är uppkopplingen bättre och jag tänker diskutera pris med dem eller också blir det 3G med E367.

Talade med dem igen och kom fram till samma pris på 4G som på 16Mb 3G (199:-) så länge det inte blir sprutt på farten.
E398 verkar vara stabil... kan ju inte belasta med nån vidare fart men det verkar funka bättre för mig än de flesta.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

44

Sv: 4G Eller?

398 funka ok om man gör vissa saker för mig.

45

Sv: 4G Eller?

pererikl skrev:

Talade med dem igen och kom fram till samma pris på 4G som på 16Mb 3G (199:-) så länge det inte blir sprutt på farten.

Loggade in på mina sidor på telenor. Såg att jag ligger på ett 32Mb 3G abb á 249:-/mån. Får bli ett samtal i morgon igen.
De är roliga de där...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

46

Sv: 4G Eller?

pererikl skrev:

Talade med dem igen och kom fram till samma pris på 4G som på 16Mb 3G (199:-) så länge det inte blir sprutt på farten.
E398 verkar vara stabil... kan ju inte belasta med nån vidare fart men det verkar funka bättre för mig än de flesta.

Jo för mig funkar det nu alldeles utmärkt med E398  (enbart ett antal IP-adressbyten som sker lite då och då)

Kan inte heller säga att modemet blir särskilt hett, mer åt det varma hållet.

Angående räkningar så förhandlar jag själv med Telenor och Decembers räkning är vi ense om.

Jag kan köpa en framtida "deal" med 299:-/månad för 4G samt fri surf.... tycker det borde vara rimligt eftersom Telenor inte kan fixa att 3G funkar i högre hastigheter där jag bor.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

47

Sv: 4G Eller?

bbk_resultat.jpg

Bredbandsbolaget  100/10Mbit/s
Telenor 4G

48

Sv: 4G Eller?

FareRScom skrev:

bbk_resultat.jpg

Jo vill man dela med sig av en bild så måste den laddas upp endera till forumet eller via en bildlänkningssite.

Jag föredrar Imgur, http://imgur.com/    , man laddar bara upp bilden via "Computer" och sedan skapas det en forumlänk som man kopierar och sedan klistrar in i sitt inlägg....  testa det är klart enkelt !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

49

Sv: 4G Eller?

plun skrev:
FareRScom skrev:

bbk_resultat.jpg

Jo vill man dela med sig av en bild så måste den laddas upp endera till forumet eller via en bildlänkningssite.

Jag föredrar Imgur, http://imgur.com/    , man laddar bara upp bilden via "Computer" och sedan skapas det en forumlänk som man kopierar och sedan klistrar in i sitt inlägg....  testa det är klart enkelt !

ok det låter inte enkelt måste jag sägga smile

Bredbandsbolaget  100/10Mbit/s
Telenor 4G

50

Sv: 4G Eller?

Det är enklare än det låter  wink

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044