1

Tråd: 4G Eller?

Jag har Telenor 32mbit 3G. Kör med Dovado 4GR + Huawei E398.
Jag vill testa o se om jag kan få 4G här hemma, enl telenors täckningskarta så går det inte.
Men om jag tvingar modemet i 4G-läge, så ser man signalstyrka för 4G på 70%.
Vad tror ni? Kommer det att funka, eller kanske är det signalstyrkan från någon annan operatör?
Modemet är låst till Telenor...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

2

Sv: 4G Eller?

Om du har telenor så är det bara att de lägger om abonnemanget till 4G, om det blir problem så begär du att byta tillbaka till endast 3g abonnemang.

Kan ju vara värt att pröva.

3

Sv: 4G Eller?

Det tillåts på SIM kort nivå. Du är iaf förbered för den eventuella övergången till 4G eftersom du har ett 4G modem + möjlig täckning.

4

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

Kommer det att funka, eller kanske är det signalstyrkan från någon annan operatör?
Modemet är låst till Telenor...


Du kan kolla på detta sätt:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3734

tack

5

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

Jag har Telenor 32mbit 3G. Kör med Dovado 4GR + Huawei E398.
Jag vill testa o se om jag kan få 4G här hemma, enl telenors täckningskarta så går det inte.
Men om jag tvingar modemet i 4G-läge, så ser man signalstyrka för 4G på 70%.
Vad tror ni? Kommer det att funka, eller kanske är det signalstyrkan från någon annan operatör?
Modemet är låst till Telenor...


Det brukar vara skillnad mellan Tele2 & Telenor när det gäller att  visa vart det finns 4G,
så mitt tips är att du kollar med Tele2´s täckningskarta om du har 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6 Senaste redigerad av plun (2011-12-11 07:50:00)

Sv: 4G Eller?

G-Man skrev:

Du kan kolla på detta sätt:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3734

tack

Yup, plugga in pinnen i en laptop och testa med E398 mjukvaran dvs Mobile Partner.

Meny Verktyg > Alternativ.

Sen måste antagligen supporten aktivera 4G för ditt sim-kort.

Efter det är det en prisförhandling, jag har nu samlat på mig fakta, x samtal om icke fungerande tjänst eller dåligt fungerande tjänst. tongue

3G går med snigelfart, 1-3Mbits och jag kommer att kräva att det ska vara samma pris för 4Gkopplingen eftersom inte 3G funkar  ( har min mast utanför fönstret, ca 100m bort)

Alla nya kunder får 4G med ett 32 Mbits-konto.

Jag tycker att jag varit Guinea-pig under ett halvår så det får de banne mig bjuda på !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: 4G Eller?

Telenor har startat 4g på mitt abbonemang, har gått ca30 min. Inte kopplat upp än, antar att det skiter sig. Men då är det bara att ringa o be dem gå tillbaka till 3G

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

8

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

Telenor har startat 4g på mitt abbonemang, har gått ca30 min. Inte kopplat upp än, antar att det skiter sig. Men då är det bara att ringa o be dem gå tillbaka till 3G

Nä du kan låsa modemet i Tiny-routern mot enbart 3G.

Men har du kollat vad som händer via routergränssnittet ?  192.168.0.1

Får du någon IP-adress ?

Enklast provar man ut med pinnen i en dator och Mobile Partner-mjukvaran, efter det
pluggar man in pinnen i routern när man vet att det funkar via Mobile Partner.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: 4G Eller?

När jag kör programmet mobil partner. Sätter det i 4G-läge och söker efter nät så står det:
Telenor SE (LTE) - Tillgänglig.
Men kan inte registrera mig mot nätet.
Pratade med supporten igen, de sa att det kan ta 24 timmar innan ändringar går igenom i deras system.
Annars är det väl rätt att det ska vara LTE?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

10

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

När jag kör programmet mobil partner. Sätter det i 4G-läge och söker efter nät så står det:
Telenor SE (LTE) - Tillgänglig.
Men kan inte registrera mig mot nätet.
Pratade med supporten igen, de sa att det kan ta 24 timmar innan ändringar går igenom i deras system.
Annars är det väl rätt att det ska vara LTE?

Yup, helt rätt.

Av egen erfarenhet från förra helgen då jag "härjade" med supporten.... jag var tvärilsken.. tongue

Det verkar finnas olika sätt hur man aktiverar 4G beroende vem man pratar med hos supporten, klart irriterande.  Om det är olika med extern/intern support ??  En riktig nätsupport finns sedan bara på vardagar/dagtid verkar det som.  Jag fick ett par SMS i veckan angående status på mitt/mina ärenden.

Hursomhelst så funkade det inte föränn de startat om masterna (ref tråden Linköping-Gävle med samma problem)   SMSen var helt osynkade mot tidpunkterna det verkligen var fixat.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: 4G Eller?

Ok, låter ju kul. Starta om masterna låter ju konstigt...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

12

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

Ok, låter ju kul. Starta om masterna låter ju konstigt...

Njau..... jag accepterar "barnsjukdomar" om man kör med öppna kort mot en kund.

Nu förnekade Telenors support alla problem SAMT gav olika besked angående hur man aktiverar 4G.

Konkret så fick man en "sunkig" IP-adress som inte var användbar och det löstes inte föränn man startat
om nätet, minst då i Gävle samt Linköping, kan ev ha påverkat hela Sverige och vissa kunder.

Nu vägrar Telenor att köra med öppna kort och det leder bara till ett dåligt rykte !

En supportsnubbe försökte tuta i mig att man minsann INTE skulle kräva mer av en mobil uppkoppling... "fan trot" !!

Lycka Till och ligg på mot supporten om de inte fixar till det !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13 Senaste redigerad av Trevik (2011-12-11 09:56:20)

Sv: 4G Eller?

Tyvärr är vi inte inom täckning på deras täckningskarta. Då börjar de väl skylla på det.
Men signalen på dovadon säger 70-75%. Antar att det är telenors signal man får in.
Men den kopplar inte upp, om man tvingar router till 4g. Ger det väl till imorgon innan jag ringer igen.
Täckningskartan är kanske inte riktigt up to date...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

14

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

Tyvärr är vi inte inom täckning på deras täckningskarta. Då börjar de väl skylla på det.
Men signalen på dovadon säger 70-75%. Antar att det är telenors signal man får in.
Men den kopplar inte upp, om man tvingar router till 4g. Ger det väl till imorgon innan jag ringer igen.
Täckningskartan är kanske inte riktigt up to date...

Nope, troligen inte.....  nu vill alla operatörer tjäna pengar så fort som möjligt när ett nät är klart..

Eftersom du ser Telenor LTE med mobile partner SAMT att du kunde uppgradera ditt abb via supporten så ska det vara grönt.   (måste vara den kvalitetssäkringen tycker man via en support ! )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: 4G Eller?

Ok, tror jag ska ta datorn och köra in till stan där det finns täckning enl kartan. Fungerar det inte då så är det ju inte uppdaterat i Telenors nät än, och då kan man ju tjata på dem lite, eller MYCKET.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

16

Sv: 4G Eller?

De flesta konto uppdateringar sker inom 24 timmar, men ganska oftast sker det vid midnatten eftersom operatörer nollställer trafikräknaren den 1:a av varje månad, kl. 00:00......där nånstans. Man vill ha en "new billing day", helt enkelt. Hursomhelst, starta om uppkopplingen efter midnatt eller inom 24 timmar för att kolla om den kopplar upp mot 4G.

17

Sv: 4G Eller?

Tackar!!

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

18 Senaste redigerad av Trevik (2011-12-11 15:08:52)

Sv: 4G Eller?

För skoj skull körde jag in till stan för att testa. Det gick inte att registrera sig mot 4g där heller. Så det är bara att vänta tills telenors system uppdaterats...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

19

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

Jag har Telenor 32mbit 3G. Kör med Dovado 4GR + Huawei E398.
Jag vill testa o se om jag kan få 4G här hemma, enl telenors täckningskarta så går det inte.
Men om jag tvingar modemet i 4G-läge, så ser man signalstyrka för 4G på 70%.
Vad tror ni? Kommer det att funka, eller kanske är det signalstyrkan från någon annan operatör?
Modemet är låst till Telenor...

samma sak för mig enligt täckningskartan kunde jag inte ha 4G men kopplar upp mot 4G med 80-85% signal styrka
och får ut ungäffer mellan 70-80 mbit ned och 10 upp så täckningskartan stämmer inte alltid.

Bredbandsbolaget  100/10Mbit/s
Telenor 4G

20

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

För skoj skull körde jag in till stan för att testa. Det gick inte att registrera sig mot 4g där heller. Så det är bara att vänta tills telenors system uppdaterats...


Vad har du för APN ? Är ditt SIM-kort ett 4G-kort ?

Om jag försöker koppla upp mig mot Tele2 4G utan att använda APN:
4g.tele2.se så är jag inte välkommen.

Sedan står det 4G på mitt SIM-kort, på samma sida som SIM-korts numret.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av Sam (2011-12-12 06:09:43)

Sv: 4G Eller?

Telenor har samma APN för 4G som för 3G: internet.telenor.se

Om du har fått ett Huawei E398 med 3G abbonemang, då borde SIM kortet vara 4G-ready för eventuell transition.

22

Sv: 4G Eller?

Sam skrev:

Telenor har samma APN för 4G som för 3G: internet.telenor.se

Om du har fått ett Huawei E398 med 3G abbonemang, då borde SIM kortet vara 4G-ready för eventuell transition.



Okej. Tänkte inte på det du skrev Sam.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: 4G Eller?

Har pratat med suporten idag, tydligen har 4g tjänsten i mitt abonnemang "hängt" sig.
Hjälpte inte att starta om...de har lagt upp en felanmälan som kanske åtgärdas imorgon...
Mystiskt...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

24

Sv: 4G Eller?

Trevik skrev:

Har pratat med suporten idag, tydligen har 4g tjänsten i mitt abonnemang "hängt" sig.
Hjälpte inte att starta om...de har lagt upp en felanmälan som kanske åtgärdas imorgon...
Mystiskt...

Jo....för mig blev tjänsten "urhoppad" som Telenorsupporten "surrade" om.... tongue

Beskriven här:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3822

Som du ser så var det en "snubbe" som visste hur man gjorde men då hamnade jag då istället
med "sunkIPadressen" som var oanvändbar... tongue

Efter det blev det då omstart av nätet..... Gävle-Linköping plus ???

Och sen funkade det....   

(plus då sedan WLAN böket)


Men.... Telenors support....????  Vilket ställe... roll

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

25

Sv: 4G Eller?

Nu så, nu har 4g sparkat igång här.
Dock inte från den masten som jag trodde som var närmst. Fick rikta modemet mot stan. Men får ca 90% signalstyrka i dovadon. Helt ok.
Down= ca26mbit / up= 8-9 mbit. Svarstid 35ms.
Är väl ganska godkännt, eller?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket