26

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

Hej!

Tack för en väldigt lättförståelig och bra guide, trots att jag är ganska n00b gick det bra att följa den!

Ändå är det något som går fel. Jag har t ex noterat att min syslog inte ser ut som den i guiden. Kan det kanske ge någon ledtråd till varför det inte fungerar? Det går inte att pinga nämligen. Såhär ser min syslog ut:

fia@laptopen:~$ tail /var/log/syslog
Jun  3 14:49:16 laptopen chat[8363]: expect (CONNECT)
Jun  3 14:49:16 laptopen chat[8363]: ^M
Jun  3 14:49:16 laptopen chat[8363]: ATD*99***1#^M^M
Jun  3 14:49:16 laptopen chat[8363]: CONNECT
Jun  3 14:49:16 laptopen chat[8363]:  -- got it 
Jun  3 14:49:16 laptopen chat[8363]: send ()
Jun  3 14:49:16 laptopen pppd[8361]: Serial connection established.
Jun  3 14:49:16 laptopen pppd[8361]: Using interface ppp0
Jun  3 14:49:16 laptopen pppd[8361]: Connect: ppp0 <--> /dev/ttyUSB0
Jun  3 14:49:19 laptopen pppd[8326]: Device ttyUSB0 is locked by pid 8361

27

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

Nu har jag försökt även med det där programmet VMC. Det funkade inte heller. Felmeddelandet lyder:

VMCCDFL has given up after trying to connect three times to Internet. This might be provoked by a problem in the configuration or just the fact that there's no carrier.

Vad göra?

En fråga till. Hur kör jag VMC utan pinkod? Den frågar efter det men om man inte har nån? Lite knas att jag inte vet om jag har en pinkod eller inte. Men det är en lång historia.

//Fia

28

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

Nu är det löst. Det löste sig med VMCprogrammet. Tricket är att fylla i APN internet.telenor.se samt att själv hitta på och fylla i username och password. Bara vad som helst bara det inte är tomt.

29

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

Såg ni det här?  http://www.option.com/news/detail05.cfm … oup_id=674

30

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

Samir: Ser trevligt ut. Kul att tillverkarna inser vikten av linux-stöd. smile

31

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

ZB: Alla tiders. Linux är supermiljö att jobba med. Vi la in stöd för Option HSO drivaren i våran USB router, Dovado UMR.

32

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

Hej!

Jag använder vodafone mobile connect card driver for linux med mitt icon modem. Det har funkat sådär. Jag kan iaf ansluta och surfa men jag slängs ut lite då och då. Idag har det varit extremt. Jag har nog kastats ut närmare 50 gånger. Jag är extremt trött på det och undrar om det finns någon mer med liknande problem. Om problemet ligger hos mig eller hos Telenor. Jag vill gärna veta att det inte är hos mig problemet ligger innan jag skäller för mycket på Telenor. Jag är redan ovän med dem big_smile

33

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

fisfia: Sådär är det för mig också ibland. Det fungerar ungefär lika bra/dåligt oavsett operativsystem/drivrutin så det är nog inte mjukvarurelaterat. Jag har noterat att det fungerar sämre ju varmare det är, vilket tyder på (överhettnings-) hårdvaruproblem. Under dom varmaste sommarveckorna testade jag med en liten fläkt som blåste på modemet, vilket gjorde underverk. Testa att placera modemet så luftigt och svalt du kan och se om det hjälper.

34

Sv: Howto: Option GlobeSurfer Icon 7.2 Linux

Hej och tack för hjälpen så här långt. Jag har följt den här kanske lite gamla tråden och fått igång modemet under EEEbuntu 3, efter lite wink tricksande. Nu fick jag nys om Mandriva 10 och la in det i min eee pc 900. Modemet upptäcks direkt, och trafiken kan monitoreras.

Prova på http://www2.mandriva.com/downloads/

Olle