1

Tråd: Edge

Jag väntar på att 4G ska komma via Telenor till Ljusterö. I stället dök Edge upp på min telefon för första gången. Det tyder ju på att de bökar med nätet i alla fall, så jag tar det som ett gott tecken!

2

Sv: Edge

Vispen74 skrev:

Jag väntar på att 4G ska komma via Telenor till Ljusterö. I stället dök Edge upp på min telefon för första gången. Det tyder ju på att de bökar med nätet i alla fall, så jag tar det som ett gott tecken!


Det ska du göra, EDGE kommer strax innan 4G, har du kollat täckningskartan ?

Märkte av att de pillade med Tele2 GSM i Gävle, och nu någon månad senare surfar jag på 4G, så ibland går det fort.

Men Tele2 har ej gått ut med att 4G fungerar här, det syns bara på täckningskartan.

EDGE finns ej med på täckningkartan men finns där 4G finns.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Edge

sms i 4G -> edge data så man får betalt smile

4

Sv: Edge

G-Man skrev:

sms i 4G -> edge data så man får betalt smile


Va ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Edge

Discover skrev:

Det ska du göra, EDGE kommer strax innan 4G, har du kollat täckningskartan ?

Märkte av att de pillade med Tele2 GSM i Gävle, och nu någon månad senare surfar jag på 4G, så ibland går det fort.

Men Tele2 har ej gått ut med att 4G fungerar här, det syns bara på täckningskartan.

EDGE finns ej med på täckningkartan men finns där 4G finns.

Det låter grymt bra smile

Jag håller tummarna!!!

6

Sv: Edge

Borde betyda att dom äntligen bygger ut i åkersberga också.(ligger i samma kommun som ljusterö) Underbart!!

7

Sv: Edge

Jäpp då var det bekräftat på Tele2 täckningskarta att 4G finns på Ljusterö, då borde rimligen Telenor ha det också smile

8

Sv: Edge

Vispen74 skrev:

Jäpp då var det bekräftat på Tele2 täckningskarta att 4G finns på Ljusterö, då borde rimligen Telenor ha det också smile


Kollade på Telenor, och misstänker att de är lite segare med att uppdatera sin täckningskarta.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Edge

Om jag söker efter nät i mitt MobilePartner så får jag upp nåde Tele2 och Telenor men det går inte att ansluta. men det borde bara dröja någon dag då tycker jag om dom testar näten eller något. Bor i Åkersberga, typiskt nog i den delen som inte syns på 4G kartorna.

10

Sv: Edge

COTN88 skrev:

Om jag söker efter nät i mitt MobilePartner så får jag upp nåde Tele2 och Telenor men det går inte att ansluta. men det borde bara dröja någon dag då tycker jag om dom testar näten eller något. Bor i Åkersberga, typiskt nog i den delen som inte syns på 4G kartorna.


Du kanske har för svag signal ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Edge

Discover skrev:
COTN88 skrev:

Om jag söker efter nät i mitt MobilePartner så får jag upp nåde Tele2 och Telenor men det går inte att ansluta. men det borde bara dröja någon dag då tycker jag om dom testar näten eller något. Bor i Åkersberga, typiskt nog i den delen som inte syns på 4G kartorna.


Du kanske har för svag signal ?

82% är rätt så starkt. Skickade en fråga om det till telenor och dom sa att dom inte har satt igång nätet än. Verkar skumt att det står att det är tillgängligt i mobile partner tycker jag.

12

Sv: Edge

Masterna kan vara igång, men det ej satt i drift.

13

Sv: Edge

COTN88 skrev:
Discover skrev:
COTN88 skrev:

Om jag söker efter nät i mitt MobilePartner så får jag upp nåde Tele2 och Telenor men det går inte att ansluta. men det borde bara dröja någon dag då tycker jag om dom testar näten eller något. Bor i Åkersberga, typiskt nog i den delen som inte syns på 4G kartorna.


Du kanske har för svag signal ?

82% är rätt så starkt. Skickade en fråga om det till telenor och dom sa att dom inte har satt igång nätet än. Verkar skumt att det står att det är tillgängligt i mobile partner tycker jag.


OK.

Kan ju vara så att det pågår tester med nätet och att man under den tiden inte vill ha kunder i nätet.

Vad använder du för APN då ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14 Senaste redigerad av pompe90 (2011-12-08 14:24:22)

Sv: Edge

Discover skrev:
COTN88 skrev:
Discover skrev:

Du kanske har för svag signal ?

82% är rätt så starkt. Skickade en fråga om det till telenor och dom sa att dom inte har satt igång nätet än. Verkar skumt att det står att det är tillgängligt i mobile partner tycker jag.


OK.

Kan ju vara så att det pågår tester med nätet och att man under den tiden inte vill ha kunder i nätet.

Vad använder du för APN då ?

Bor i Åkersberga (Österåker) också.

Står nu på Telenors hemsida(när man kollar på "Var finns 4G?" men inte på täckningskartan) att 4G finns i österåker och jag hittar LTE/4G med 69% signalstyrka men kan ej registrera.

Antaglien pga LTE inte är igångsatt ännu..

APN: internet.telenor.se enda som funkar för mig.

Håller tummarna för att dom kör igång LTE, beroende utav det  tongue

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

15

Sv: Edge

pompe90 skrev:
Discover skrev:
COTN88 skrev:

82% är rätt så starkt. Skickade en fråga om det till telenor och dom sa att dom inte har satt igång nätet än. Verkar skumt att det står att det är tillgängligt i mobile partner tycker jag.


OK.

Kan ju vara så att det pågår tester med nätet och att man under den tiden inte vill ha kunder i nätet.

Vad använder du för APN då ?

Bor i Åkersberga (Österåker) också.

Står nu på Telenors hemsida(när man kollar på "Var finns 4G?" men inte på täckningskartan) att 4G finns i österåker och jag hittar LTE/4G med 69% signalstyrka men kan ej registrera.

Antaglien pga LTE inte är igångsatt ännu..

APN: internet.telenor.se enda som funkar för mig.

Håller tummarna för att dom kör igång LTE, beroende utav det  tongue

Exakt samma situation som mig då. Har haft massa andra problem så passade på att fråga om det här när jag ändå hade dom i luren och han lovade att höra av sig dagen efter, fick det här i sms.

"Hej Niklas!

har tyvärr inte möjlighet att ringa ut till dig idag,
fick reda på att det i dagsläget inte finns 4G i Åkersberga
men anledningen att ni kan hitta nätet är för att det är
påväg att byggas ut. Har tyvärr inget klardatum.

Vänliga Hälsningar
Stefan
Telenor Teknisk Support"

Så det är väll bara att vänta snällt.

16

Sv: Edge

Okej då lär det ta till nästa vecka antaglien om man har tur smile

Skulle ju vilja ha igång det nu men man kan inte få allt  tongue
Har 70-80% 3G nu efter ha satt ut modemet i kylan, funkar klanderfritt nu i 12-17mbit ned och 2mbit upp (dålig hastighet pga den lilla kapacitet dom har på masten antaglien)

oftast brukar modemet eller nätet stanna totalt, får reconnecta eller starta om dovado routern, kan bli instabilt nät upp till 2 dagar tills som nu går felfritt en heldag med bra hastighet.

Som sagt hoppas 4G kommer igång för då blir väl deras kapacitet automatiskt större (?) pga dom har byggt ut mer just för 4G menar jag.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

17 Senaste redigerad av COTN88 (2011-12-09 10:24:13)

Sv: Edge

pompe90 skrev:

Okej då lär det ta till nästa vecka antaglien om man har tur smile

Skulle ju vilja ha igång det nu men man kan inte få allt  tongue
Har 70-80% 3G nu efter ha satt ut modemet i kylan, funkar klanderfritt nu i 12-17mbit ned och 2mbit upp (dålig hastighet pga den lilla kapacitet dom har på masten antaglien)

oftast brukar modemet eller nätet stanna totalt, får reconnecta eller starta om dovado routern, kan bli instabilt nät upp till 2 dagar tills som nu går felfritt en heldag med bra hastighet.

Som sagt hoppas 4G kommer igång för då blir väl deras kapacitet automatiskt större (?) pga dom har byggt ut mer just för 4G menar jag.

Känner igen det du beskriver men jag har aldrig haft helt stabilt. Brukar få reconnecta varje timme typ. Modemet blir ju så varmt att man skulle kunna brännmärka in telenorloggan i handen om man tog tag i det om man inte har det i utomhustemperaturer, så jag tror fortfarande det är problemet för mig som är storanvändare.

Iaf så har låst min på 3G sålänge och har nu 81% i täckning enligt Tiny men när mitt fungerar brukar jag ligga runt 29Mbps ner. Min mast kanske inte är lika belastad som din? Finns 4 master på några km avstånd tror jag. Bor rätt nära "favvan" och kan tänka mig att här är det inte så stort tryck på masten, dom flesta kör nog ADSL i villaområderna som jag gjorde tidigare och i BRF-föreningarna i närheten har nästan alla dragit in fiber.

Ja fan dom får snabba på lite! Blev lovad när jag tecknade avtalet i September att 4G skulle funka hos mig senast i Oktober och det var ju ett tag sen..

18

Sv: Edge

COTN88 skrev:

Ja fan dom får snabba på lite! Blev lovad när jag tecknade avtalet i September att 4G skulle funka hos mig senast i Oktober och det var ju ett tag sen..

låter som ett muntligt avtal, kanske dax att dom kompenserar lite..

19

Sv: Edge

G-Man skrev:
COTN88 skrev:

Ja fan dom får snabba på lite! Blev lovad när jag tecknade avtalet i September att 4G skulle funka hos mig senast i Oktober och det var ju ett tag sen..

låter som ett muntligt avtal, kanske dax att dom kompenserar lite..

Men det lustiga är ju att dom skriver själva på telenors hemsida att 4G FINNS i Österåker  roll

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

20

Sv: Edge

men österåker består garanterat av fler än en mast när det är 3G/4G pga den korta räckvidden.
om du fått att det skulle vara täckning på DIN adress så har du ett case.
måste vara muntligt när den du pratade med sa att det skulle på din adress, att hänvisa till deras flummiga webb ger noll då den är full med ...

21 Senaste redigerad av pompe90 (2011-12-09 13:50:59)

Sv: Edge

Nu är 4G med i täckningskartan(i åkersberga) sen igår men kan fortfarande inte koppla upp mot 4G... ska fan sticka till täby för att kontrollera mitt modem verkligen funkar  neutral  neutral

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

22

Sv: Edge

pompe90 skrev:

Nu är 4G med i täckningskartan(i åkersberga) sen igår men kan fortfarande inte koppla upp mot 4G... ska fan sticka till täby för att kontrollera mitt modem verkligen funkar  neutral  neutral

Men hittills är det bara en del av Åkersberga som är med på kartan. Lite utspridda "pluppar" Så skulle sitta still i båten tills dom har fått med hela Åkersberga. Det står bara att Österåker är "lanserad" och det är det ju faktiskt.

G-Man
Jag har redan blivit lovad kompensation faktiskt, så jag ska inte klaga.

23 Senaste redigerad av pompe90 (2011-12-09 15:59:00)

Sv: Edge

Nu fungerar mitt 4G överallt (även i åkersberga!) big_smile Problemet låg hos telenor eller rättaresagt mitt abg

http://osterlindh.com/laddaupp/images/623hemma4G_tn.jpg

http://osterlindh.com/laddaupp/images/631hemma4G1_tn.jpg

med 64% täckning i Tiny, haft 100% förut men det sämre beror på störning såsom väder m.m

Ligger mellan 30 och 40mbit ned samt 2-6mbit upp just nu, blir nog bättre senare ikväll eller inatt när ingen är vaken  tongue

Problemet:

Oavsett hur man gjorde för att försöka koppla upp mot 4G nätet så ville den ej registrera sig på nätet.
Testade flera orter där det har funnits 4G länge men sen fick jag nog och ringde till Telenor (första och sista gången hoppas jag, ovanligt snabba och bra service därav första och sista samtalet med dom så man inte blir förbannade på telenor)

Iallafall så tog jag personlig service där jag kontrollera att jag hade 4G aktiverat på mitt 32mbit abg (JA) sedan kopplades jag till Support för mobilt bredband där jag fick dra ut modemet, vänta 3min, koppla in och vips så hade jag full 4G täckning som jag kunde surfa på.

Fråga mig inte va dom gjorde men något, antaglien nollställde mitt abg gällande ip eller dylikt.. ingen aning men det funka!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

24 Senaste redigerad av COTN88 (2011-12-09 17:07:19)

Sv: Edge

Då ska jag försöka nu jag också. Hoppas Hoppas!!

UPDATE:

Nej det gick åt helvete. Kan inte registrera mig på nätverket. Dom har redans startat om mina tjänster så tror helt enkelt dom inte har startat min mast än. Ser man på täckningskartan ligger jag precis bredvid fungerande 4G. Surt som fan. Men det verkar som det är min grej att ha otur med det här.

25 Senaste redigerad av pompe90 (2011-12-09 17:55:01)

Sv: Edge

COTN88 skrev:

Då ska jag försöka nu jag också. Hoppas Hoppas!!

UPDATE:

Nej det gick åt helvete. Kan inte registrera mig på nätverket. Dom har redans startat om mina tjänster så tror helt enkelt dom inte har startat min mast än. Ser man på täckningskartan ligger jag precis bredvid fungerande 4G. Surt som fan. Men det verkar som det är min grej att ha otur med det här.

du får väl kolla om du har 4G när du håller hus i centrum smile

EDIT:

hastighets test åkersberga.
UPP 800kb/s stabilt
http://osterlindh.com/laddaupp/images/842upp_hastighet_4G2.png

NED 4.3mb/s Stabilt
http://osterlindh.com/laddaupp/images/235nedhastighet_4G_teleno.png

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920