26

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Hi,

Thanks to Google Translate I just read about the created bin file in this thread for the E398 :-)

Could you please also send it to me via email? ilovemunic@freenet.de

Or maybe somebody can upload the file somewhere? Thank you very much!

27 Senaste redigerad av fjunet (2011-12-30 11:25:54)

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

hej, ja .bin till e398 önskas här med smile (fjunet_1@hotmail.com) en snabbguide till att dra ur filen med SniffUSB_TP link hade verkligen uppskattats också. är själv grönt-noob på SniffUSB, och vågar inte rota föör mycke i modemet tongue /mvh

edit:  finns det ingen som har den som kan skicka den, eller lägga upp den? testade sniffusb på ett äldre modem, men blev inte klokare lr fick till det alls tongue

28

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Hade vart nice om du kunde skickat .bin filen till mig med

johanssonmanfred@gmail.com

29

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Kan ni också skicka mig bin-filen. Kanske lägga till några rader hur man arbetar det. Jag vet inte mycket om det här.

Tack
l.duelge @ live.com

**************************

Could you also please send me the bin file.  Maybe add a few lines how to work it.  I dont know much about this stuff. (English is pref but i have google trans smile )

Thank you
l.duelge@live.com

30

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Skicka gärna till mig med..  smile tonyjortso(@)gmail.com

31

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Ska ni inte lägga upp den på Megaupload istället? Lite otroligt att man ska mejla runt firmwares.

32

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Skicka gärna till mig med..
aneczka285@wp.pl
Tack

33

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Kan ingen maila tplink och be dem lägga upp den?
Vore kul och se vad de ger för svar.

34

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Det hade väl varit naturligt om filen fanns i filarkivet här på forumet...

35

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Det låter som en bra plan tycker jag. Om någon som fått/har filen orka ta sig tid att lägga upp den.
För 'mail-delandet' funkar ju inge vidare tongue

36

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Hi,

As nobody did send me the .bin file via email yet, I used the sniff tool to create one on my own for my Vodafone K5005 stick. The K5005 should be identical to the Huawei E398 sold in Sweden and Norway.

You can find the download link to the .bin file in this German forum: http://www.onlinekosten.de/forum/showth … ?p=2133582

Please report back if it does work for you.

37

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Thanks maeusefaenger for the effort, but can't get it to work with my E398.
So I'm still hoping that someone will mail me the e398-bin, or upload it somewhere.
/ best regards, and a happy new year!

38

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

That's a pity that the .bin file for the K5005 does not work. Most likely because the PID of the K5005 and your E398 do differ.

You could try the sniff tool on your own. Unfortunately, the sniff tool works only on Windows XP. As I'm running Windows 7, I installed Windows XP in a VirtualBox virtual machine, passed through all USB devices and sniffed the .bin file inside that VM.

Get the sniff tool from here: http://www.jakartawifi.com/downloads/Sn … P-LINK.zip
And use these instructions: http://www.jakartawifi.com/downloads/3g … guide1.pdf

I succeeded to get the needed information for the .bin file after installing the USB sniff filter for the device "Vodafone Mobile Broadband-USB Device (Huawei)" with the VID/PID "USB\Vid_12d1&Pid_14c3&Rev_0000". In your case the PID should be 1505 instead of 14c3. (As another scandinavian user does use that PID for his E398: http://oleniner.blogspot.com/2011/11/tp … 8-3g.html)

Once you succeeded to sniff the needed modeswitch information, please also post the content of the file "usbsnoop-dump-4-modeswitch" which is in the "Check" subdirectory. In my case it had the following content: "-m+1+-M+55534243000000000000000000000011060000000100000000000000000000".

Best regards,
maeusefaenger

39

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Jag tar gärna emot Bin filen, om någon har lust att skicka. samt även guiden på hur man gör?
eller kan man använda sig av samma guide från TP-links hemsida
?http://www.tp-link.com/resources/compatible/How%20to%20Use%20the%20Modem%20Bin%20File.pdf

Ardi600@hotmail.com

40

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Någon som lyckats skapa en .bin med modemdriv för usr_productID = 0x14c3 istället för 0x1505 som var i k5005 filen?
Om någon fått det funka, skicka gärna upp filen på megaupload/rapidshare eller motsvarande och sen länka här tack.

41

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Tjena!

Ja jag som alla andra med Dovado 4GR och E398 har en router som går ner hela hela tiden!! Men ni skriver att MR3220 är en 3G router, betyder det att man endast får kass hastighet? När min Dovado väl fungerar har jag 30mbit ner/ 15 upp. typ 40 ms i svarstid. Ni som har fått e398 att fungera med MR3220, var har ni för hastighet ner/upp samt svarstid??  Vänligen. /G

42

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Lyckades få till en .bin som fungerar för mig. har inte 4g-täckning här, men fungerar bra på 3g.
använder bara ID 1 i bin-filen. slängde upp den på Megaupload om någon vill testa den. /Mvh
Ps. tack för att ingen mailade den, så jag fick lära mig något nytt tongue hehe. Ds.

http://www.megaupload.com/?d=B4UD86KW

43

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

fjunet skrev:

Lyckades få till en .bin som fungerar för mig. har inte 4g-täckning här, men fungerar bra på 3g.
använder bara ID 1 i bin-filen. slängde upp den på Megaupload om någon vill testa den. /Mvh
Ps. tack för att ingen mailade den, så jag fick lära mig något nytt tongue hehe. Ds.

...B4UD86KW

Tack, den funkar och identifierar modemet som ett e398, ser fint ut!
Däremot så får jag den inte att gå upp mot 4g utan stannar på 3g, men det kan nog ha att göra med tplinken som inte förstår att den kan gå mot annat nät.

44

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Så det går inte att få det snabbare än 3G? hmm

45

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Goran5000 skrev:

Så det går inte att få det snabbare än 3G? hmm

Nej inte som det ser ut nu, i dagsläget så stödjer den endast 3G.
Det man kan testa att göra inne i routern för att pröva att sätta APN manuellt för 4G och se om det gör någon skillnad,
annars så kan skicka ett mail till TP Link och höra med dem om det finns planer för 4G stöd.

Jag tror att det är det bästa, jag mailade 4 st tillverkare häromdan med frågan.
Än så länge bara en som har svarat att de har fått flera requests på att supporta modemet och att det är under utveckling.

46

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Skicka gärna till mig med..   smile

agamrozek@gmail.com

Tack

47

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Hämta filen som fjunet har lagt upp på nedan länk.   smile

fjunet skrev:

Lyckades få till en .bin som fungerar för mig. har inte 4g-täckning här, men fungerar bra på 3g.
använder bara ID 1 i bin-filen. slängde upp den på Megaupload om någon vill testa den. /Mvh
Ps. tack för att ingen mailade den, så jag fick lära mig något nytt tongue hehe. Ds.

http://www.megaupload.com/?d=B4UD86KW

agamrozek skrev:

Skicka gärna till mig med..   smile

agamrozek@gmail.com

Tack

48 Senaste redigerad av lbviking (2012-01-16 10:34:12)

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Är nybörjare, ber om ursäkt för den kanske triviala frågan,

Intressant, har ett telenor e398-modem och en TP-link 3420.

Hur får jag in bin-filen i modemet så att modemet känner igen modemet?

Den har jag fått in, så modemet blir identifierad, däremot kan den inte koppla upp, använder telenor standard apn internet.telenor.se

Vad är högsta hastigheten som Ni har fått upp den i en 3420 router?

49

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

Vilken firmware använder du i routern?
Firmware som har datum innan den 17 juni 2011 har ingen"PIN Athentication on 3G Page"
Ladda ner denna firmware till din router http://www.tp-link.com.au/Resources/sof … AU.ZIP.zip
Pröva också med att sätta in modemet i datorn och gå in i din mjukvara och disable PIN verifieringen

lbviking skrev:

Är nybörjare, ber om ursäkt för den kanske triviala frågan,

Intressant, har ett telenor e398-modem och en TP-link 3420.

Hur får jag in bin-filen i modemet så att modemet känner igen modemet?

Den har jag fått in, så modemet blir identifierad, däremot kan den inte koppla upp, använder telenor standard apn internet.telenor.se

Vad är högsta hastigheten som Ni har fått upp den i en 3420 router?

50

Sv: E398 och TP-Link MR 3420?

thomson69 skrev:

Vilken firmware använder du i routern?
Firmware som har datum innan den 17 juni 2011 har ingen"PIN Athentication on 3G Page"
Ladda ner denna firmware till din router http://www.tp-link.com.au/Resources/sof … AU.ZIP.zip
Pröva också med att sätta in modemet i datorn och gå in i din mjukvara och disable PIN verifieringen

lbviking skrev:

Är nybörjare, ber om ursäkt för den kanske triviala frågan,

Intressant, har ett telenor e398-modem och en TP-link 3420.

Hur får jag in bin-filen i modemet så att modemet känner igen modemet?

Den har jag fått in, så modemet blir identifierad, däremot kan den inte koppla upp, använder telenor standard apn internet.telenor.se

Vad är högsta hastigheten som Ni har fått upp den i en 3420 router?

Jag får samma problem, den identifierar modemet men lyckas inte koppla upp.

Jag har
HW                        CD2E398M ver C
Firmware               11.353.03.00422
Software Version   21.005.18.01.422

Kanske inte mitt modem är riktigt kompatibel med bin filen som jag laddade in i routern?