51

Sv: Nice price!

Skojaru? Trodde du hade 4G!

52

Sv: Nice price!

men funkwürkZ dubbel antenn ?
den med dubbla yagi...

men för mig att det är 800mhz på den...

53

Sv: Nice price!

Sam skrev:

Skojaru? Trodde du hade 4G!

Sorry, är inte så duktig på sånt här, sänds inte 3g på 2600mhz bandet är det bara 4g?

54

Sv: Nice price!

Nokkkia skrev:
Sam skrev:

Skojaru? Trodde du hade 4G!

Sorry, är inte så duktig på sånt här, sänds inte 3g på 2600mhz bandet är det bara 4g?

ja bara 4G, 3G 2100 "typ"

55

Sv: Nice price!

2600 används för 4G.

900 bandet användes för bara 2G en lång gång i tiden, men har blivit "re-farmed" under det senaste året för 2G, 3G och 4G eftersom det är en attraktiv frekvens med tanke på att man kan använde de befintliga master (inte nödvändigtvis utrustningen), lokal + antenn.

56

Sv: Nice price!

Sam skrev:
Snoopy32 skrev:

Frågan är också kvarståernde - hur kan man veta om det nya jag köpte med fw. 11.335 stödjet 900MHz-bandet ?

Kör så långt borta du kan från stan och testa.


Har Tele2 börjat använda 900MHz-bandet för 4G (och i så fall var) ?
Trodde att det bara var Telia som börjat utnyttja detta band i skärgården och på andra ställen.


Åter till min ursprungliga frågeställning -

Är det modem jag köpte från ClickOK en "gammal" variant ("överhettande" och utan 900MHz-stöd) där man tryckt in nya versionen av firmware ????????????????

/Erland

.

57

Sv: Nice price!

Regarding 4G: Telia äger 800/1800/2600, ej 900.

Jag tror inte du har en gammal variant om det står E398u-1.

58

Sv: Nice price!

Ser i denna tråd att flera har modem som det står "e398u-1" på och som har två (synliga) antennkontakter.
Mitt "nya"? heter också "e398u-1" men har en synlig antennkontakt... hmm

Så jag är fortfarande något misstänksam, särskilt då jag tycker att mitt "nya" blir ungefär lika varmt som det "gamla", av Tele2 utbytta, modemet blev.


Nu spelar antalet antennkontakter ingen roll för mig ! - det enda som är av betydelse är att modemet är av den "nyare" modellen, dvs. inte överhettas samt att det stödjer 900MHz-bandet !!!!!!!!


Var i Uppsala-trakten (mellansverige) kan jag hitta Tele2 900MHz 4G-basstationer, om detta är enda sättet att ta reda på om modemet stödjer 900MHz-bandet ?

/Erland

.

59

Sv: Nice price!

Ulf E skrev:

Jag köpte ett från ClicOK men jag får det inte att funka! Jag flyttar över SIM-kortet från mitt fungerande modem men jag får ingen 4G-kontakt med mitt nyinköpta. Däremot får jag en stark 2G-signal, så antennen verkar funka. Låser jag modemet på 4G-only får jag inga "staplar" alls. Samma resultat oavsett om det sitter via USB-kabel i datorn eller i 4GR. (firmware 11.335.07.00.56).

Något tips? Någon?

Jag verkar vara ensam om dessa problem. Så det är väl fel på mitt exemplar(?). Får väl returnera till ClickOK nästa vecka ...

60 Senaste redigerad av Sam (2011-10-23 22:07:57)

Sv: Nice price!

Enligt Kjell's tryckta katalogen, så står det 900MHz på denna produkt: http://www.kjell.com/?item=30799

Vet inte om den kan kopplas upp med en sån pigtail. I värsta fall behövs någon adapter.: http://www.dustinhome.se/huawei-4g-e398 … sjakt_5600

61

Sv: Nice price!

Sam skrev:

Enligt Kjell's tryckta katalogen, så står det 900MHz på denna produkt: http://www.kjell.com/?item=30799

Vet inte om den kan kopplas upp med en sån pigtail. I värsta fall behövs någon adapter.: http://www.dustinhome.se/huawei-4g-e398 … sjakt_5600

E398 + pigtail + riktantenn ger väl inga vinster uppströms eftersom kommunikationen då fortfarande sker via modemets egna antenn? Man måste nog lägga den i en adapter för det ska funka åt båda håll. Jag gjorde ett försök i somras med Poynting riktantenn + pigtail men det funkade inte bra, inte ens nedströms. Trots omfattande experimenterande med antennens riktning blev det aldrig bra. Med modemet på samma plats på taket spöade den hela tiden riktantennen. Antennen i modemet är bra, men det gäller att hitta en bra placering, helst ute!

62

Sv: Nice price!

Snoopy32 skrev:

Så jag är fortfarande något misstänksam, särskilt då jag tycker att mitt "nya" blir ungefär lika varmt som det "gamla", av Tele2 utbytta, modemet blev.

Jovisst blir man misstänksam...  hur stora är problemen med överhettning ?   Är det lika för alla eller är det enstaka kunder som får stora problem med modemet ??

Funderar på att köpa mig ett men just nu verkar det vara omöjligt att hitta ett köpställe för ett Telenorbundet E398 modem ??  Dustin ska få hem modemet, troligen i veckan.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

63

Sv: Nice price!

Köpa kylflänsar och modda lite smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

64

Sv: Nice price!

Andreas skrev:

Köpa kylflänsar och modda lite smile

Bordduksklämmor funkade också bra mot överhettning...även utan kylfläkt.  lol
http://img3.imageshack.us/img3/4183/s5030296small.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

65

Sv: Nice price!

Micke skrev:
Andreas skrev:

Köpa kylflänsar och modda lite smile

Bordduksklämmor funkade också bra mot överhettning...även utan kylfläkt.  lol

Jo det var ett klurigt sätt.... wink

Googlade på utmaningen och hittade inget bättre sätt, ev bara att bara lägga modemet på en gammal PC-kylfläns..??

Ingen som varit nyfiken och öppnat höljet....  ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

66

Sv: Nice price!

Jo öppnat

67

Sv: Nice price!

G-Man skrev:

Jo öppnat

Några "reflektioner" över den öppningen ??

- Enkelt-Svårt  ?

- Bilder  ?

- Samt viktigast, blev "pinnen" kallare ?


--

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

68

Sv: Nice price!

Postat temp mätning med ir picka i annan tråd.

Enkel att öppna, std huawei/iphone stuk.

Inget höjarmodem, är huawei.

69

Sv: Nice price!

G-Man skrev:

Postat temp mätning med ir picka i annan tråd.

Enkel att öppna, std huawei/iphone stuk.

Inget höjarmodem, är huawei.

Aha... det var ett uttömmande svar.....

Köpte mig ett E398 och det funkar utan att bli extremt överhettat.

Nu har jag en extremt svajig uppkoppling just nu eftersom 4G just släppts på där jag bor.

Testing... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

70

Sv: Nice price!

Jo.... ledig idag och det blev ett inferno angående internetuppkoppling..... tongue

Slutade med att modemet hamnade såhär.

http://i.imgur.com/i0YMjl.jpg

tongue

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

71

Sv: Nice price!

Otroligt vackert. Mitt hänger nästan lika fint från gardinstången. smile

72

Sv: Nice price!

sege skrev:

Otroligt vackert. Mitt hänger nästan lika fint från gardinstången. smile

Jo men mitt modem kyls av det kalla fönstret..... big_smile  wink

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

73

Sv: Nice price!

plun skrev:
sege skrev:

Otroligt vackert. Mitt hänger nästan lika fint från gardinstången. smile

Jo men mitt modem kyls av det kalla fönstret..... big_smile  wink

Ooh, en bieffekt jag inte tänkte på. Kanske ska härmas! smile

74

Sv: Nice price!

Jo och det har funkat nu i två dagar men det vete tusan om det är problemet.....
(sen är det ju bara en vinterlösning med kalla fönster)

Man ska ju sedan alltid göra flera saker samtidigt.... tongue

Jag drog ner hastigheten också för min laptop.. 150 >65Mbits (n-bandet)

Förbenat irriterande att man inte har en riktig logg i Tinyn så att man ser vad som händer... tongue

(sen är ingen hos oss "toktankare" så belastningen är inte särskilt hög)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile