26

Sv: Nice price!

Snoopy32 skrev:

Hej Ulf E !

Jodå modemet fungerar, men frågan är hur länge pga. värmeutvecklingen...
Det har som sagt fw. 11.335 men endast en kontakt för extern antenn, så något skumt är det !

Frågan är också om det har stöd för 800-900MHz-bandet ?

/Erland

Alla 11.335 ska innehålla 2 antennportar. Det kom till och med tidigare än det. Frekvenser den stödjer är 900/2600MHz. Jag fick ett av mina låst till bara 900MHz läge för att testa störning med WLAN. Finns inte. :-)

27

Sv: Nice price!

Mina nya :
http://s2.postimage.org/350yu8z50/IMG_20111022_174830_1.jpg

Dom gammla, EN kontakt.

28 Senaste redigerad av Sam (2011-10-22 16:13:18)

Sv: Nice price!

Jag testade med bara 1 port, och funkade bra. Fick 102Mbps med, och 70Mbps utan.

29

Sv: Nice price!

Sam skrev:

Alla 11.335 ska innehålla 2 antennportar. Det kom till och med tidigare än det. Frekvenser den stödjer är 900/2600MHz. Jag fick ett av mina låst till bara 900MHz läge för att testa störning med WLAN. Finns inte. :-)

Uppenbarligen har du fel Sam !

Den E398 jag köpte på ClickOK för några dagar sedan har fw. 11.335 men endast EN kontakt för extern antenn !
Den blir också varm som den av Tele2 utbytta versionen blev !

Frågan kvarstår även om denna "nya" version jag fått stödjer 900MHz-bandet i hårdvaran ????

/Erland

.

30 Senaste redigerad av Sam (2011-10-22 17:25:23)

Sv: Nice price!

There's always a first.

Vad står det för modellnummer under SIM locket?

31

Sv: Nice price!

denna med två antennkontakter: E398u-1

32

Sv: Nice price!

samma här

33

Sv: Nice price!

Hej!

Köpte E398 på Dustin Home för nån vecka sen.
Firmware 11.335.07.00.56
Modell E398 U-1
Antenn utag 2st

Men den verkar inte stöda 900mhz bandet, för modemet måste placeras i fönstret på speciella ställen i lägenheten för att få 100% signalstyrka, placerar jag modemet ca 5 meter längre in så får jag bara 65-70% ..
Kan inte välja vilket band jag vill använda, bara 4g/3g/2g

34

Sv: Nice price!

Man kan inte manuellt välja frekvens band (algoritmen prioriterar 2600), men det modellen stödjer 900MHz, utan tvekan. Jag har en som har 2600 avstängt, och kör bara på 900MHz. Samma modell.

35

Sv: Nice price!

Ok får hoppas det kommer ett firmware som gör det möjligt att ändra till 900mhz bandet, så behöver inte routern stå bland blomkrukorna utan man kan placera den mer dolt.

36 Senaste redigerad av Sam (2011-10-22 20:37:44)

Sv: Nice price!

Tror inte det kommer. Har aldrig sett sånt på någon produkt, varken mobiltelefon eller modem. Det enda jag kan tänka mig att göra är att skaffa externantenn som funkar BARA på 900MHz, och därmed stängs av (förrhoppningsvis) själva interna anntennet i modemet så att den kör bara det externa.

37

Sv: Nice price!

Ok tack för tipset, men tröttnar du på ditt e398 modem så vet du vem som köper det direkt..he he

38

Sv: Nice price!

Sam skrev:

There's always a first.

Vad står det för modellnummer under SIM locket?

Det står e398u-1 på det "nya" modemet med fw. 11.335.

På det "gamla" det som blev utbytt på jobbet står det e398u-18 !!!!!


MEN döm om min förvåning !!!!!!!!!
Jag tog nyss fram en vass kniv och skar upp plasten på det "gamla" modemet (från jobbet), på det ställe där det var en kontakt till på det nya vi fick (på jobbet)....
Där under satt en till antennkontakt !!!!!!  yikes  yikes  yikes  yikes  yikes  yikes  yikes

Det var altså TVÅ kontakter redan på det ursprungliga modemet från jobbet !!!!!!

Så ser det också ut att vara när jag tittar genom minneskorts-slottet på det "nya" modem jag köpte själv på ClickOK !!!!!!


Så frågan blir då om dessa "extra" antennkontakter är inkopplade, eller varför de är dolda bakom en bit plast (på skalet).
Frågan är också kvarståernde - hur kan man veta om det nya jag köpte med fw. 11.335 stödjet 900MHz-bandet ?

/Erland

.

39

Sv: Nice price!

Vi fick en av våra omgjorda för att kunna bekräfta störning med WLAN. I testet använde vi inget USB kabel mellan routern och dessa två olika USB modem (det ena var 900-only, och andra var 2600).

http://img52.imageshack.us/img52/7246/wlaninterference.png

40

Sv: Nice price!

Snoopy32 skrev:

Frågan är också kvarståernde - hur kan man veta om det nya jag köpte med fw. 11.335 stödjet 900MHz-bandet ?

Kör så långt borta du kan från stan och testa.

41

Sv: Nice price!

Hmm Att skaffa externantenn som funkar BARA på 900MHz blev genast lite intressantare...

42

Sv: Nice price!

Yeah no kidding. Jag var lite små sarkastisk där. :-)

43

Sv: Nice price!

dax för t2/huapay att uppdatera dialern så att det SYNS ivf om det finns 900 i närheten alls.

som det är nu är det kasst

44

Sv: Nice price!

En dum fråga, men varför finns det 2 antennutag, är det en för ta imot och en för skicka eller??

45

Sv: Nice price!

Den som funkade för mig var den till höger om MicroSD kortet, där det står "D" (Diversity, kanske?). Det gick bra med bara den rakt in det externa antenn.

46

Sv: Nice price!

D för damn good smile

47

Sv: Nice price!

G-Man skrev:

D för damn good smile

HAHAHA...

Glömde skriva att modemet blir übervarm pga externantenn. Den drar extra mycket för att kunna ge glädje.

48

Sv: Nice price!

Hoppas inte en sådan extern antenn är svin dyr, får kolla runt imorgon när jag klarar ha båda ögonen öppna...jäsp

Tack igen Sam

49

Sv: Nice price!

Nokkkia skrev:

Hoppas inte en sådan extern antenn är svin dyr, får kolla runt imorgon när jag klarar ha båda ögonen öppna...jäsp

Tack igen Sam


Om du tänker skaffa ett sånt, se till att den stödjer 800 bandet också.

Tele2 + Telenor = Net4Mobility.

Tillsammans har dem LTE frekvensgrupper B8+B20 (och B7 i 2600). Telia har också B8. Handla väldigt noga.

http://www.radio-electronics.com/info/c … ectrum.php

50

Sv: Nice price!

Jag kör bara på 3g, har inte 4g så i mitt fall räcker det väl bara med 900 bandet?