201

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

3G repeaters fungerar även för mobilt bredband på 3G, en granne kör det. Den stora nackdelen är att repeatern bara fungervöver en operatörs 3G frekvens, gäller både tal och bredband. Har man dålig mottagning för mobiltelefoni rekommenderar jag 2G, dvs gsm repeater. De fungerar på för alla operatörer och alla telefoner, även de som inte har 3 G. Jag använder två stycken, en. Sverige och en i annat land.

Det finns ingen anledning att använda repeater för det mobila bredbandet. Bättre att ha antenner avsedda för antingen 3G eller 4 G och en bra router/modem. Sedan skickas bredbandet ut med lan eller wlan.

Ok, det blir tre riktantenner, en för telefonirepeatern och två för bra bredband eftersom de nya modemen och routrarna har dubbla antennningångar och det hjälper upp farten och kvaliteten.

På landet använder jag gsm repeater för telefoni samt för bredbandet adsl, 4G och 3G och även Net1 eftersom jag testar olika modem, routrar och antenner av eget intresse. Får 7 mbit/s med adsl, upp till 9 med 3G och upp till 25 med 800 MHz 4G. Ska skaffa en dovado doma för att jämföra E392 med tyska 4G routern avm6840. Doma fanns tyvärr inte på Netonnet idag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

202

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Tror inte en 2G ( gsm ) repeater fungerar på operatören 3 eftersom de inte har 2G ( är lite osäker på det ).

203

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

3 har ju inte ett 2G/GSM nät. Tidigare hade de ett samarbete med Telenor gällande GSM, men det är avslutat sedan några år tillbaka.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

204 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-19 06:25:02)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Då behövs ett strategiskt beslut antingen eller. Använd 3G repeater för Tre så funkar det det för egna och andras telefoner under förutsättning att de har operatören Tre. Eftersom repeatern bara täcker en operatörs tilldelade frekvensband (i alla fall bara ska täcka enligt de tillstånd som krävs) kommer repeatern inte att vara nytta för andra med mobiltelefon om de inte har samna operatör.

Min granne fick en proffsrepeater installerad. Det funkar på 3G med hans telefon och operatör, Telia i detta fall, och även för Telia mobilt bredband. Men hustruns telefon är inte en 3G telefon och funkar inte. Hon, barn och gäster med icke telia 3G telefon eller annan operatör får fortsätta att söka upp det där hörnet i trädgården där det finns täckning för gsm.

Enda totallösningen är att ha både en gsm repeater för alla operatörer m.u.a. Tre och en 3G repeater för Tre.

Plåttaket kan vara en fördel om man använder repeater eftersom det kan skärma av ingångsantennen på taket från utgångsantennen nere i byggnaden. Man kan ha högre förstärkning utan risk för rundgång.

Kollar man täckningskartor finns vare sig 4G 800 eller 2600 för Telia vid Frösunda. Telenor säger sig ha max signalstyrka för 4G 900, vilket innebär att de också har en GSM mast i närheten. Det skulle tala för telenor abb med drw923 router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

205

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag har nu testat Viasat on demand med Samsung DSB-H670N satellit receiver och Video on demand på Canal Digital Sagem HD PVR 101 ST satellit receiver båda anslutna med lan kablar till Huawei B593.
Det verkar fungera bra trots att vi bara har 3G ännu, Sagem boxen har dock problem med att den startar om ibland men det gör den även på Telia 30 Mbit ADSL/VDSL anslutning.
Jag har pratat med Canal Digital ett antal gånger om detta och de lovar att en ny programvaruversion skall komma snart, jag har programvaruversion 0.9.5_H/1.3.280hr på Sagem boxen.

206

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det finns ett par video klipp på B593 för de som förstår finska.

http://www.youtube.com/watch?v=jl9leYvH … mp;list=UL
http://www.youtube.com/watch?v=-WA0Vrrl … ure=relmfu

207 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-29 13:48:58)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Förstår bara några ord här och där. Det var ju ingen vidare fart som upnåddes med yttre logperiodiska antenner. ÄR det normala SMA kontakter i paddelantennerna? Måste man trots medlevererade paddelantenner koppla om internt för att extern ska anslutas? Behövs LOH electronics adaptrar?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

208 Senaste redigerad av matsma (2012-07-29 17:18:50)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag tror han kör på 3G eftersom MODE lampan blinkar grönt, samma som på min som går på 3G.
De medlevererade paddelantennerna har SMA-hane samma som på POYNTING RIKTANTENN.
Varken paddelantennerna eller POYNTING RIKTANTENN kräver LOH electronics adaptrar.
Man måste ställa om till extern antenn om man skall använda de medlevererade paddelantennerna.
Har dock upptäckt att sätter jag i bara den vänstra antenn kontakten på får jag ingen mottagning.
Jag misstänkte att det var fel på routern, så jag fick en ny i Telia butik. Men det var samma sak med den.
Jag har mailat Telia supporten om detta och de lovar att återkomma när de har undersökt saken.
Deras teori var att kanske bara en antenn används när man kör på 3G.
Någon som har testat att bara ha den vänstra antenn kontakten ( sett från baksidan ) ansluten när man kör 4G ?

209

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Tror mig ha läst att båda kontakterna måste detektera sluten krets dc-mässigt för att routern ska vilja slå över till externa antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

210

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Har jag bara den högra antenn kontakten ansluten med POYNTING RIKTANTENN så får jag 3 till 4 pinnar på 3G.
Samma antenn på det vänstra uttaget 0 pinnar i mottagning.
Om någon har denna router och kör på 4G vore det intressant att se vad detta test ger ?, det räcker att testa med de medlevererade paddelantennerna om man inte har någon annan antenn.

211

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Är poyntingantennen dc kortsluten? Testa med ohmmeter. Eller så struntar huawei i diversity mottagning på 3G, wouldn't be surprised

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

212

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

När jag ohmmäter poyntingantennen får jag 0 ohm och när jag mäter de medlevererade paddelantennerna får jag avbrott eller oändligt ohmtal.

Båda antenn sorterna fungerar på samma sätt i routern men jag får färre pinnar i mottagning med paddelantennerna.
Detta tyder på att det inte spelar någon roll om den är dc kortsluten eller inte med nya firmwaren.

Vore bra om någon kunde testa på 4G

213 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-01 04:04:11)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det bör ju inte behövas någon avkänning  om man ställer om i användarinterface. På routern Huawei E 960 finns en kontakt för att ställa om mellan inre eller yttre antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

214 Senaste redigerad av matsma (2012-08-01 10:59:07)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Finns det andra 3G eller 4G modem/routrar där diversity/MiMO fungerar på 3G ?
Eller är det inget man använder på 3G ?

215 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-02 15:32:58)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Diversity används på 3G. Alla 3G modem har dubbla antenner varav en för diversity. Modem har vanligen bara en kontakt för en av antenningångarna. Undantaget är Sierra wireless som gör radiokort för inbyggnad i routrar. De korten har dubba utgångar, både för sänd/mottagning och diversitymottagning. Dessa kort sitter bl a i vololink routrar, t ex vololink 125 som flera av oss har. Manualen talar om vilken utgång som används både för sändning och mottagning och rekommenderar att om en enda yttre antenn används, denna ansluts till detta uttag.

Huawei vågar ofta inte låta användara fippla med det lite känsligare sänd/mottagning och ger därför endast tillgång till diversityantenningång. Det talar de ogärna om.

Mimo används inte på 3G, däremot kan 4G använda diversity, dvs modemet utnyttjar den mottagningsingång som ger bäst signalkvalitet. När Mimo används är det dessutom bara halvsanning. Om länken funkar rätt med polaritetsåtskillnad på de båda antennerna i användarenheten (UE, user equipment) kan sändningsnoden i masten (EnodeB) separera dataströmmen och på så viss skyffla mera data per tidsenhet. Dataströmmen räknas från masten så det blir Multiple in till radiolänken och multiple out hos användaren. När användarenheten skickar upp sker det över en antenn och kan inte vara polaritetsåtskild Mimo. När LongTerm Evolution utvecklas till advanced LTE "ska" båda sidor kunna skicka separerade dataströmmar för högre fart.

Men hur kommer det sig att man vid speedtest på landsbygs4G ibland ser 20 mbit och mer upp, samma fart som ned?  Innebär det att länken klarar den farten i båda riktningarna utan att mimo används ned? Så är det bara på 2600 länkar som mimo ned används? Det skulle kunna leda den tvehågsne att tvivla på tvåenigheten och nyttan med dubbla antenner. Men där träder diversity in. Med routrar med dubbla mottagningsingångar på 3G fås oftast betydligt bättre fart ned och upp om båda används och Vololink med Sierra är betydligt snabbare än huaweimodem/routrar med bara en kontakt. Och på 4G funkar det ofta bättre om man gör som rekommenderat, skiljer dem åt och ställer dem polaritetsåtskilda. Det finns emellertid ingen liten indikator som skvallrar om att titta, nu kör vi Mimo ned. Fritzbox AVM6840 som är den router som hittills ger mest info om förbindelsen rapporterar Mimolänk hur man än ställer glasspinneantennerna. Men det går fortare om de vinklas ut bort från rakt upp läget som DRW923 ståtar med.

Så tro och gör som dom säger... Mimons vägar är outgrundliga tills någon behagar berätta hur det förhåller sig i specifika situationer. Detta någon lär inte vara Telia ty den institutionen vill hålla massorna i okunskap på det att abonnenterna inte belastar nätet mer. Östen, förlåt dem ty mobilt bredband är för dyrt för operatörerna. Priserna kan inte ökas och därför måste man undvika att datamängderna växer för snabbt. Om konsumenterna krälar runt som maskar i mörkret under fåfänga försök att rikta sina antenner är det optimalt för nuvarande affärsmodell för mobilt bredband där operatörerna inte kan ta betalt fullt ut efter förbrukning men måste lova mycket i oligopolkonkurrensen. Höga datamängder kräver mycket energi i masterna. Kostnaden för den börjar också bli ett problem. Att ta bort kombinationen E392 och Tiny från Telias sortiment för att istället sälja E589 är då ett bra sätt att sänka den genomsnittliga konsumtionen per ny abonnent.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

216

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag tog med routern till kontoret där vi har 4G täckning och testade.
Här får jag fem pinnar i mottagning både på vänster och höger  antenn.
På 3G får jag bara en pinne med båda antennerna anslutna och noll med bara vänster antenn.
Att den inte använder vänster antenn på 3G kan man klassa det som ett fel ?

Lite mät data från bredbandskollen kört på 4G 800 Mhz och 3G, testerna är körda flera gånger och är ganska stabila.

4G extern antenn båda glasspinnarna anslutna
28 Mbit/s ner
12 Mbit/s upp

4G bara extern antenn vänster ansluten
15 Mbit/s ner
0,58 Mbit/s upp

4G bara extern antenn höger ansluten
23 Mbit/s ner
11 Mbit/s upp

4G Interna antenner
33,54 Mbit/s ner
10,74 Mbit/s upp

3G båda externa antennerna
4,38 Mbit/s ner
0,98 Mbit/s upp

3G vänster antenn ansluten
1,18 Mbit/s ner
0,55 Mbit/s upp

3G inställt på extern antenn men ingen antenn ansluten
1.01 Mbit/s ner
0,99 Mbit/s upp

3G höger antenn ansluten
1,43 Mbit/s ner
0,49 Mbit/s upp

3G inbyggda antenner
1,72 Mbit/s ner
0,62 Mbit/s upp

Slutsats de inbyggda antennerna är  bättre än glasspinnarna på 4G och tvärtom vid 3G

217 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-02 15:36:46)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ok, fast du har bara prövat glasspinnarna på ett av 4G banden men vi vet inte säkert vilket. Kanske glasspinnarna/paddlarna funkar bättre på 2600. Hur vet du att du körde på 800. Sade routern det eller vet du det pga täckningskarta?

Min gissning om signalvärdena på respektive antennutgång vid användning på 3G är följande. På 3G redovisas inte värden från den enskilda mast du är uppkopplad mot utan alla radiosignaler som finns på bandet. Värdet anges solm RSSI. Är du nära en mast dominerar denna. RSSI består då både av den signal du vill ha och allt annat. På sina modem mäter troligen Huawei RSSI på diversityantennen men inte på sänd/mottagningsantennen. När användaren kopplar in en någorlunda bra extern antenn på den enda antennutgången, som går till diversity, fås ett högre procenttal och kunden blir lite gladare.

I routern är båda ingångarna tillgängliga. Om mätning inte sker på sänd/mottagningsingången kommer inget värde att visas där. Men den fungerar förmodligen.

Inte heller Sierra/vololink visar signalnivå på båda ingångarna på 3G routern.

En tysk ingenjörsrouter som AVM6840 gör det på 4G; dessutom uppdelat på signalerna från redpektive antenn i masten. Annars kan man ju inte optimera för Mimo. Telia couldn't care less. Den tyska firmware i B593 visar bara sammanslaget RSRP och RSRQ så inte heller dä når Huawei upp till ribban även om det lilla är mycket bättre än RSSI som i Sverige. För övrigt vet vi inte vad det procenttal som svensk fw visar på 4 G representerar av RSSI, RSRP eller RSRQ. Den tyska routern visar två olika RsRQ värden vilket bör innebära signalkvaliteten på de båda datakanalerna från masten. Dessutom visas ett genomsnitt av de två och detta i nätlistan över celler.


Jag vore väldigt tacksam om du kunde visa signalinfo från routern på kontoret och med 4G så som du gjorde hemifrån. Grejen är ju den att värdena som jag är ute efter, RSRP och RSRQ bara används på 4G. Är de blockerade där på Telias begäran eller ej? Vidare är det mycket intressant att se om routern visar den frekvens som används, 800 eller 2600.

Jag missförstod tidigare uppgifter, trodde att de var hämtade i en situation där routern gick på 4G, borde kollat bättre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

218 Senaste redigerad av matsma (2012-08-02 11:20:54)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ok jag missade att skriva det, men på 4G blev det en annan sak smile och sidan uppdateras var 10 sekund.

Där jag testar finns bara 4G och inte 4G+ enligt Telias täckningskarta, och Telia kör 4G på 800 Mhz om jag minns rätt.

Trådlös status
1 PLMN: Telia
2 Servicestatus: Giltiga tjänster
3 Bandbredd(kHz): 10000
4 Cell-ID: 414
5 Signalstyrka: 4
6 RSRP(dBm): -86
7 RSRQ(dB): -10
8 Roam: NEJ

Hur tolkar man, vad är bra och vad är dåligt ?

6 RSRP(dBm): -86
7 RSRQ(dB): -10

Finns det någon förteckning över vilka Cell-ID som finns ?

När man kör en system kontroll får man

3.1 Trådlöst läge: LTE/4G  vet inte om det kanske står LTE/4G+ när man kör 2600 Mhz

219 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-02 15:38:27)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kanon. Det visar sig att du fått fram uppgifter från sverigesåld B593 som ingen redovisat hittills - mig veterligen. Att det är 800 framgår av bandbredden för den är 10 MHz på 800 och 20 Mhz på 2600. Cell id är så kallad physical id. Numret är i tretal och kan upprepas i olika regioner men om du kontaktar support och dom vet var du befinner dig så vet de mastens unika beteckning. Den tyska routern visar både physical id och en specifik beteckning på den enskilda masten.

Signalstyrka 4 är antalet pinnar som visas. På min tyska router byter det till fem pinnar vid -79 dBm. Det förefaller alltså som om B593 faktiskt visar den cellspecifika signalnivån RSRP men som pinnar på 4G, alltså inte totalsignal plus brus som på 3G.

RSRP är den mottagna styrkan av nivån på en av flera LTE-bärvågor från en specifik cell. Hörs flera celler noterar routern detta värde för varje cell och rapporterar värdena till styrsystemet i nätet som bestämmer när routern  bör ansluta till ny  mast för att den nya cellen (target cell) nu uppfattas bättre än den nuvarande, uppkopplade cellen som kallas source cell.

Önskvärt vore att B593 visade alla hörbara celler och vilket band dessa sänder på. Det gör routern avm6840 och då kan jag med ett simkort från en operatör få överblick vilka master som hörs på platsen och vilken operatör dom har bäst signalstyrka RSRP. Tyvärr används inte 4G 900 i Tyskland så masterna på det bandet kan jag inte på samma sätt snabbt få koll på.

RSRQ är signalkvalitet mät som kvoten datasignal över brus, där bruset inkluderar övriga master från samma operstör och alla signalerna från alla andra användare, vilket enbart ter sig som brus (kom ihåg att tekniken ursprungligen var militär och gick ut på att allt lät som brus tlls man hade rätt kod för att plocka fram meningsfulla data från en av många sanmtidigt sändande källor). Värdet är bättre ju lägre det är, dvs närmare noll. -5 dBm är således bättre signalkvalitet än -15, liksom signlnivån -69 är starkare än -111. Värde på signalkvalitet kan endast fås när man äro uppkopplad mot en mast medan RSRP nivån tas in från alla master som hörs oberoende av operatör. I princip ställer man in antennen med lefning av den uppkopplade cellens RSRP men lite ändrad riktning kan öka signalkvaliteten trots att styrkan sjunker. Det kan bero på att antennen med sin riktverkan undertrycker andra master vilka ju i sammanhanget endast är störningskällor genom sitt brustillskott. Bäst är när bara en mast hörs, då kan man få rktigt bra signal/brusförhållande.

Systemet går i första hand på signalkvalitet, RSRQ, när det bestämmer när din outer ska byta mast. Oftast har den starkaste signalen sett som RSRP ockdå bäst signal/brusförhållande RSRQ men det behöver inte vara så och då tvekar systemet och hänger kvar ett tag. Riktigt vad som bestämmer när övergång ska ske kan inte klart utläsas ur routeruppgifterna för 4G.

Vad gäller din fråga om signalvärde på 3G kan det inte betecknas som ett fel att RSSI bara fås fram på en antenningång. Routern bestämmer momentant vilken ingång som är bäst vilket fr a är viktigt om routern är i fordon som rör sig. Värdena ändras  på millisekunder och det är ingen idé att logga dem separat. för stationärt monterade routrar räcker det med värdena från en ingång för att t ex rikta en antenn.

En mycket väsentlig info gav du även när du beskriver att signalvärdena uppdateras var tionde sekund. Då kan du inte ha behövt exportera filen och läsa den som textfil så som Funkwerks pdf för antenninställning beskriver på tyska enligt av mig given länk ovan.

Nyss beskrev jag situationen angående signalinfo för en granne som nästa vecka är PTS tillförordnade generadirektör och han uttryckte förståelse för användarnas dilemma och ska ta upp frågan.  Din info gör att jag genast måste informera honom om att situationen inte är riktigt så illa som jag konspiratoriskt trodde. Informationen kan fås fram, åtminstone i B593. Då borde den gå att få fram även i Telenors DRW923 och kanske även i huaeweimodemen E398 och E392. Kvar står att operstörerna inte redovisar hur man får fram signalinformationen - och jag antar att det inte framgår av manualen. Typiskt att det var en antenntillverkare, Funkwerk, som tillhandahöll infon om hur man går till väga.

Jag kan nog få åtkomst till en B593 men för tele2. Jag får också snart ett universal telecom 4G kort så att jag kan testa telenors nät.

Kan du beskriva i detalj stegen för att få fram den signalinfo som du redovisat ovan och hur du kommer åt att läsa tar filen där än mer uppgifter fanns?

Du har nu de viktigaste uppgifterna för att ställa in en antenn vilket vi inte hade förut!

PS jag skyller alla skrivfel på ipad. Den lämpar sig inte för uppsatsskrivning men vad som var tänkt som korta inlägg blir lätt långa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

220 Senaste redigerad av matsma (2012-08-02 11:08:06)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det var ju bra! jag får vänta tills det blir 4G vid sommarstugan för att kunna rikta in poyntingantennerna optimalt då.


Tack för hjälpen!

221 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-02 11:46:48)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Tacksam för instruktion om hur du gjorde.

Med den info du har kan du använda antenner enkom för det tillgängliga bandet och sådana antenner finns med upp till 18 dBi förstärknin; skillnaden bör bli ca 16 dB mot routerns egna alt. glasspinnar. Starkare signal än 60-70 -dBm gör knappast nytta för farten om RSRQ är hyggligt bra,dvs nere på entalssiffror.

Det finns ingen publik företckning över masternas id, ej heller den tresiffriga physical id.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

222 Senaste redigerad av matsma (2012-08-02 13:24:03)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Man går in på adressen 192.168.1.1 i webläsaren och loggar in.
Under fliken system, diagnos finns olika verktyg  Ping, Traceroute, Systemkontroll, Trådlös status
jag valde Trådlös status men signalinfo finns även när man kör Systemkontroll.
När jag läste lite noggrannare hittade jag din info om signalinfo, Tack för den infon!

När man har kört systemkontroll finns det en knapp att trycka på för att exportera och sedan välja den katalog på din pc där du vill lägga filen. Sedan får man packa upp den och då får man många små filer med olika information.

Där kan man se vilken Linux version, processor hastighet, tillverkare av WLAN kretsar mm, men jag hittar ingen mer signalinfo
än den man får på fliken Trådlös status.

Under Trådlös status uppdateras informationen var 10 sekund i webläsaren, eller webläsaren gör en refresh var 10 sekund.

223

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Bilden av mobilabonnenterna som krälande maskar i mörkret under fåfänga försök att rikta sina antenner var en en utomordentlig aforism med litterära rötter i 1700-talets gravpoem. Med lite otur och mera fiberföreningar blir därmed operatörerna  automatiskt sina egna dödgrävare.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

224 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-02 15:27:04)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Att abonnenterna är flugskit är kanske en mer pregnant metafor i sammanhanget.

Matsma, tack för din beskrivning. En oklarhet består, nämligen den om websidan som uppdateras. Innehåller denna sida direkt info om RSRP och RSRQ eller måste man exportera och öppna fil för att se dessa värden efter varje auto-refresh?

Någon som testat att få fram värdena från B593 levererad från annan operatör?

När vi fått fram klar info över hur man gör bör det klistras i den här tråden om B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

225

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Detta är vad man ser i webläsaren under fliken Trådlös status och det uppdateras var tioende sekund.

Trådlös status
1 PLMN: Telia
2 Servicestatus: Giltiga tjänster
3 Bandbredd(kHz): 10000
4 Cell-ID: 414
5 Signalstyrka: 4
6 RSRP(dBm): -86
7 RSRQ(dB): -10
8 Roam: NEJ

Man behöver inte hämta hem filen för att se detta utan man kan se det kontinuerligt i webläsaren.