176

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

man har ikke muligheden for at vælge ekstern antenner i den fw som er i routeren når den kommer fra Telia, ikke her i DK

177

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Nej inte i sverige heller, det finns inte ens någon indikering om extern antenn används. Men ansluter man dc-kortslutna antenner i båda uttagen bakpå routern så växlar den automatiskt över till externa antenner och signalen blir bättre smile

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

178 Senaste redigerad av Kimxp (2012-05-29 14:45:15)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ikke de modeller her i DK der skal en anden Fw i den før der sker noget wink iøvrigt lå der også antenner med til det modem i starte men man har fra Telias side fået dem fjernet da de ikke mener det er nødvendigt :

179 Senaste redigerad av Damo01 (2012-06-24 19:27:22)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Tänkte passa på att återkoppla
Köpte motstånden och kopplade in men ingen skillnad (i alla fall inte på "staplarna")
3 staplar med medföljande, 3 med 2*14 dBi poynting samt motståndskablarna.
Tror jag siktat rätt med antennerna men ska erkänna att jag inte lagt ner speciellt mycket krut på detta.
Tyvärr sitter antennerna på vinden (ska flyttas ovan tak i sommar)

Har dock 40 Mbit både upp och ner så man kanske inte ska klaga...

jonasolof, du skrev:
"Det du besriver om access är normalt. Det brukar inte gå att komma in i nätverket utifrån om man börjar innifrån. Har försökt nå ip kamera i mitt lan så i dag, samma problem med dyndns.org. Men i morgon ska jag testa med att gå via mitt lan i Begien över VPN och så tillbaka från routern där till nätverket i fritidshuset där jag sitter och kameran står."

Är inte riktig med på detta. har alltid funkat med mina routrar förrut. Om jag använder dyndns (xxx.dyndns.org) som pekar på min pc och jag innifrån vill access den på exvis port 80 (öppnad i brandväggar) och använder dyndns adressen ska ju b593 fatta detta (genom routingtabellen) och skicka tillbaka direkt till min pc?

180

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jaha, mittåt som man sa i lumpen...
såg att telia har gått ut med firmwareuppgradering för att styra externa antenner.
uppgraderade, valde extern antenn, tog bort motståndskabel och... trummvirrvel: ingen skillnad.
får hoppas att LOH är schysst och tar tillbaka motståndskabeln.
när jag läste på deras sida står ju också att poynting 14dBi  (jag har två) redan är DC kortsluten...

181 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-25 07:25:20)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Iband har jag kunnat komma ut och in genom samma router, ibland inte. Exakt med vilken router och vid vilka förutsättningar har jag inte fört noteringar över. Har det inte funkat har jag använd skilda routrar och operatörer, adsl/3G vanligen. Igår körde jag vpn mellan adsl och 4G, tittade på kamera i adsl nätet  bl a. Kan testa med en kamera ikopplad till 4G routern så småningom men inte idag. Finns inget skäl varför det inte skulle funka, routern har vanliga port forwarding funktioner.

Dyndns.org kanske har någon funktion som gör att dns resolution spärras om man söker från den  ip adress som namnet har, har ingen aning. Eller så kanske inte operatörsnätet tillåter det. Dunno.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

182

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Damo01 skrev:

Jaha, mittåt som man sa i lumpen...
såg att telia har gått ut med firmwareuppgradering för att styra externa antenner.
uppgraderade, valde extern antenn, tog bort motståndskabel och... trummvirrvel: ingen skillnad.
får hoppas att LOH är schysst och tar tillbaka motståndskabeln.
när jag läste på deras sida står ju också att poynting 14dBi  (jag har två) redan är DC kortsluten...

Dam01, var hittar man den firmwareuppgraderingen från Telia?
Jag har problem med att wlan'et "hänger" sig ganska frekvent. Behöver då starta om wlan-modulen så fungerar allt igen. Detta har dykt upp senaste månaden, utan att jag gjort någon ändring. Innan var det väldigt stabilt.
Någon som har input på detta problem?

mvh
Tomas

183 Senaste redigerad av Damo01 (2012-06-27 08:08:28)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

http://www.telia.se/privat/support/mobi … huaweib593

hittade länken här:
http://www.lohelectronics.se/telia-huaw … p-633.html

Jag kör trådat till min "riktiga" router

184

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Dam01: tack!

185

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Damo01 skrev:

Tänkte passa på att återkoppla
Köpte motstånden och kopplade in men ingen skillnad...

Damo01; du har PM!

186 Senaste redigerad av matsma (2012-07-05 13:52:45)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Köpte två POYNTING RIKTANTENN 11DBI LPDA-A0092 till denna router gick från 2 pinnar till 3 pinnar någon gång ibland visar den 4 pinnar, har ca 900 meter till Telias 3G mast. Antennerna sitter på tv masten ovanför nocken.
Tycker kanske det borde ha blivit 5 pinnar med dessa antenner och det korta avståndet till 3G masten.
Får som mest 20 Mbit men oftast 8-13 Mbit ner och ca 1 Mbit upp vid mätningar på bredbandskollen.
Programvaruversion V100R001C07SP061

Stängde av WIFI i B593 och kopplade in en ASUS RT-N56U som access point och fick då betydligt bättre trådlös täckning.

Telia skall driftsätta 4G 800Mhz under juli, får återkomma med test resultat då.

187 Senaste redigerad av walt (2012-07-12 08:41:15)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

matsma skrev:

Köpte två POYNTING RIKTANTENN 11DBI LPDA-A0092 till denna router gick från 2 pinnar till 3 pinnar någon gång ibland visar den 4 pinnar, har ca 900 meter till Telias 3G mast. Antennerna sitter på tv masten ovanför nocken.
Tycker kanske det borde ha blivit 5 pinnar med dessa antenner och det korta avståndet till 3G masten.
Får som mest 20 Mbit men oftast 8-13 Mbit ner och ca 1 Mbit upp vid mätningar på bredbandskollen.
Programvaruversion V100R001C07SP061

Stängde av WIFI i B593 och kopplade in en ASUS RT-N56U som access point och fick då betydligt bättre trådlös täckning.

Telia skall driftsätta 4G 800Mhz under juli, får återkomma med test resultat då.

Har du uppdaterat till den senaste firmwaren och ändrat till extern antenn under System/Antenninställningar?
Detta val finns bara i den senaste versionen.

Om du inte gjort detta använder routern de inbyggda antennerna, inte de du kopplat in.

188 Senaste redigerad av matsma (2012-07-12 10:31:46)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

V100R001C07SP061 är den senaste firmwaren och antenninställningar står på extern.

Om man skruvar loss antenn kontakterna så går den ner till noll pinnar i mottagning,  så de externa ingångarna verkar fungera.

Har märkt att dåligt väder regn påverkar mottagningen mycket, det kan gå från tre pinnar till en.

Vi har bara 3G ännu, när 4G kommer så är det på 800Mhz och det borde ha längre räckvidd.

3G går på 2170 MHz, hörge frekvenser har kortare räckvidd.

Om jag ställer routern i endast 2G så får jag fem pinnar i mottagning. 2G går på 900 MHz enligt den information jag kan hitta.

189

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

ja gsm går på det  band som landsbyggs fyra g skall använda.
i teorin ivf.
sedan hur det blir när det byggs visarsig.

190 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-12 14:08:16)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Gsm går på 900 likom telenor landsbygd 4G men telia landsbygd4g på 800 så dt inte blir några missförstånd.
Om routern redan har bra signal kan 10-11 dB från Poyntingantenner inte lyfta mer än någon enstaka pinne eftersom det är mer än tio dB mellan varje pinnsteg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

191

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hoppas det är ok för alla att jag lånar denna tråd lite ?

Otroligt mycket information man kan få via dessa Forum. Nästan för mycket. Känns nästan som om
ni som är frekventa besökare sitter på mer kunskap och info om tex kommande uppdateringar än leverantörerna själv... Man on the inside eller?

Nåväl.

Lämnade betongen och flyttade ut till Frösunda / Vallentuna.  Har fågelvägen ganska exakt 3Km till masten. Genom gles skog men ej klar sikt till mast från mig.

Byggt ett hus och snålade in på teglet och använde mig utav ett plåttak istället. Den dödar effektivt alla signaler har jag upptäckt.
1-3 pinnad (EDGE) inomhus vilket är 2g om jag förstått det hela rätt? (Telia) Det är med den bärbara datorn.
Ställer jag mig på altanen så får jag 2 pinnar och så hoppar den över till HSDPA vilket borde stå för 3,5g eller turbo 3g som Telia vill kalla det. Betydligt bättre fart på det hela då men kommer knappt upp i 1mb upp / ner enl tptest.

Nu är frågan hur i skogen jag ska gå till väga för att få in all den mottagningen in i huset?

Jag har tillgång till två operatörer. 3 samt Telia.
Till 3 abonnemanget har jag en Huawei E372 dongel och till Telian ingenting utan använder mig utav datorn inbyggda modem/router. Vilken typ av abonnemang det är på Telian vet jag inte men 3 är iaf ett MAX företag vilken jag tror inte har någon begränsning. Får kolla upp detta.

Som det verkar så är det Telia som har absolut bäst mottagning här så jag funderar på att spinna vidare på det...

Vad behöver jag? Antenner, dongel, router, förstärkare? 

Ska jag posta någon annanstans säg gärna till eller flytta posten.

Tackar på förhand

192 Senaste redigerad av matsma (2012-07-16 11:20:00)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag skulle föreslå samma uppsättning som jag kör

En Huawei B593 router

https://www.tewss.telia.se/privat/admin … 93.product

Två POYNTING RIKTANTENN 11DBI SMA M KABEL 700-2900 MHZ

http://www.dustinhome.se/product/501062 … ider_dacsa


Ett fäste POYNTING UNIVERSAL BRACKET

http://www.dustinhome.se/product/501063 … SiteSeeker


Vill man ha lite bättre Wifi täckning kan man lägga till en av dessa ASUS RT-N56U eller RT-N66U och köra som access point
Båda har utmärkt täckning på WLAN

RT-N56U
http://www.dustinhome.se/product/501054 … -n-router/

RT-N66U
http://www.dustinhome.se/product/501061 … toComplete

193

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Utmärkt, precis det jag var ute efter. På Telias hemsida står det att modemet är låst till dom i 12 månader. Misstänker att det finns
sätt att kringå detta eller alternativt köpa ett begagnat och sedan låsa upp detta?

Routern har alltså inbyggd simkortsplats? Ingen Dongel behövs med andra ord?
Och uttag för dubbla antenner finns på routern? Är det nått annat som kan tänkas behöva?

Har dålig mottagning på mobiltelefonerna också. Telia är betydligt bättre än 3 då.
Är vi på en helt annan utrustning då eller kan jag använda detta system för att även förbättra mottagning på
mobiltelefonerna?

194

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Första frågan att reda ut är väl huruvida det finns 4G. Tre km funkar bra med 800 MHz om det inte är för mycket terränghinder ivägen. Kolla täckningskarta för Telia och Telenor i första hand. Telias 4G täckningskarta är lite svår att hitta, dom har lyckats snurra till det.

Finns inte 4G blir det 3G. Olika antenner, men Poynting är en kompromiss som klarar flera band.

Alternativ till B593 är modemet E392 och t ex e dovado tiny kopplad till en accesspunkt med starkare wifi om huset kräver det. Jag tror inte att B593 är bättre än E392 men har knappast sett några jämförelser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

195 Senaste redigerad av matsma (2012-07-16 17:44:23)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det kanske går att låsa upp det men jag vet inte hur, men du tänkte ju köra Telia och då behöver du inte låsa upp det?

Ja routern har inbyggd simkortsplats så någon dongel behövs inte.
Det finns två uttag för externa antenner under en lucka på baksidan.
Huawei B593 har fungerat mycket bra under de fyra veckor jag har haft den och inte krävt en enda omstart.

Antennerna har 7 meters kablar så eventuellt kan förlängningskablar behövas, de är avsedda att sitta på ett maströr tex Tv-masten. Den ena antennen skall sitta vågrätt och den andra lodrätt därför behövs det extra fästet.

Du kan inte använda detta system för mobil telefonerna. det finns andra repeater system för sådant, men de är mycket dyra och kräver tillstånd från PTS ( Post och telestyrelsen ).
Men om telefonerna har inbyggt WLAN kan du ju ansluta dem till routern.

196

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag har bifogat en bild på antennerna på Telias forum.
https://forum.tewss.telia.se/topic/4577 … ge__st__30

https://forum.tewss.telia.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=459

Jag vet inte hur man lägger upp bilder på detta forum, någon som vet ?

Så här

[img]adress[/img]

/forumtrollet Andreas

197

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ett test av Huawei B593 och några andra routrar finns här
http://www.idg.se/2.1085/1.420276/5-rou … 4g-routrar

198

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kanon, tackar för informationen.

Hur är det med 3g - 4g ? Är 3g nått som oavsett mast går över till 4g så småningom eller hur funkar det egentligen?
Eller tänkt att fungera? 3g ska bli 4g då?
Det är alltså därför man satsar på att köpa utrustning som klarar 4g för att framtidssäkra så att säga?

Inomhus har jag inga problem med mottagning/ wifit tror jag. Tunna gipsväggar och allt i ett och samma plan borde räcka.

Vad finns det för nackdelar med eller fallgropar man ska se upp med när man bygger
en sådan här anläggning? Jag har ju tittat lite på repeters också, hur fungerar dessa? Förstärker dom signaler ?

199

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kass test imho. Om man bara vill ha en bra fungerande router för t ex
E392, vad talar då för tiny kontra andra dovados? Uppenbara skillnader, som antal lanportar, behöver inte nämnas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

200 Senaste redigerad av matsma (2012-07-18 20:33:41)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

B593 har tillräcklig täckning på wifi för ett mindre enplans hus, men vill man ha lite täckning ute på tomten också kanske man skall lägga till en av ovan nämnda routrar som access point och koppla till B593 med en lan kabel.
B593 klarar alla band 2G,3G, 4G och 4G+ därför är den framtids säker liksom antennen som klarar alla
Frekvens band .

När det gäller Tiny så kan jag inte svara på det, men jag förmodar att den kan starta om modemet är en fördel. Men det borde B593 också kunna eftersom modemet är inbyggt.
Repeters är en mottagare och en sändare, dessa är lämpliga för mobiltelefoner men jag vet inte hur de fungerar på mobilt bredband.