151

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Perhag skrev:

Precis lika för mig. Med Telias mjukvara verkar vi inte kunna se om extern antenn är aktiverarad eller inte. Jag hävdar bestämt att den inte är aktiv med Telias Konfigurering. Har köpt rundtrålande extern antenn och satt upp på husgaveln (http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html) och den ger ingen effekt alls. Med modemet under sängen kopplad till antenn får jag ingen mottagning alls. I fönster en plupp, både med och utan antenn vilket bö innebära att antenningångarna är avstängda. Vet någon om det kommer uppdatering eller är det bara att reklamera skiten??

Har mailat telia, återkommer med deras svar! Hade du samma version som jag?

/Lars

152

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Tunhuken skrev:
Perhag skrev:

Precis lika för mig. Med Telias mjukvara verkar vi inte kunna se om extern antenn är aktiverarad eller inte. Jag hävdar bestämt att den inte är aktiv med Telias Konfigurering. Har köpt rundtrålande extern antenn och satt upp på husgaveln (http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html) och den ger ingen effekt alls. Med modemet under sängen kopplad till antenn får jag ingen mottagning alls. I fönster en plupp, både med och utan antenn vilket bö innebära att antenningångarna är avstängda. Vet någon om det kommer uppdatering eller är det bara att reklamera skiten??

Har mailat telia, återkommer med deras svar! Hade du samma version som jag?

/Lars

Telias svar här då!

"Hej!
Tack för din förfrågan.
Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Om det är dålig täckning i området där du använder routern så finns det tyvärr inga garantier för att en
extern antenn kommer att förbättra mottagningen, det beror helt på hur långt bort signalerna finns.

Om det är en extern antenn som blivit godkänd av Huawei så skall det så klart fungera.
Det finns däremot ingen indikator som visar att en extern antenn är ansluten.
Den enda indikationen på att antennen fungerar är att mottagningen eventuellt blir bättre.

Om du misstänker att routern inte fungerar som den ska så kan du alltid ta den till en Teliabutik för felsökning
och eventuellt utbyte. Du kan även felanmäla den via http://www.telia.se/felanmalan.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och har du ytterligare frågor är du välkommen åter."

Konstigt att andra då ser statusmeddelande 2.11 extern????

/Lars

153

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Spontant känns detta som ett felaktigt svar du fått från Telia. B593 programvaran känner av om det sitter en DC-kortsluten antenn i antennutgången och kommer då switcha över till externa antennuttaget.

Detta sker helt i mjukvaran och mottagningen blir inte bättre bara för att man ansluter en extern antenn utan att routern switchar över till dessa. Känns som det finns flera olika revisioner av B593 programvaran där ute, en del får det att fungera, andra inte.

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

154 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-27 21:37:09)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det bör gå att lura ingången så att även icke dc-anslutna antenner funkar -om nu routern i sig reagerar på det.  Behövs bara ett filter som gör så  att inte radiosignalen kortsluts. Det är i princip en spole på några varv och en liten kondensator. Vissa antenner är dc-kortslutna redan genom sin design, t exen vikt dipol. Är osäker på om t ex poyintings antenner är dc-kortslutna. En del panelantenner bör vara dc-kortslutna. Bör t ex infoferenda kunna svara på. Annars är det ju bara att mäta med en ohm-meter.

PS testade nu med två panelantenner för 3G. En från poyinting 14 dB, en av annat fabrikat från Infoferenda, 9 dB. Ingen av dem dc-kortslutna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

155

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Eftersom du och många andra har problem med anslutning av externa antenner
så gjorde jag ett test,
skärmade av den interna antennen genom att vira in routern med aluminiumfolie
och anslöt bara en extern, fick 1-1,5 Mbit/s ner 0,1 -0,2 Mbit/s upp,
flyttade antennen till det andra uttaget, fick samma resultat.
Att jag får någon signal alls tror jag beror på att den externa antennen läcker över
lite till den interna. Induktivt och/eller kapasitivt.
Med två antenner anslutna så får jag från 10 - 30 Mbit/s ner och 1 – 6 Mbit/s upp.
Så att ansluta två antenner är nog ett måste för att aktivera extern antenn.
OBS. dom antenner som följer med routern har en reststans på ca. 2,2 kOhm och
är avsedda för trådlöst nätverk, medan extern har närmare 0 Ohm, enkelt att
kontrollera med en multimeter.
Om man nu vill använda endast en antenn så borde det fungera genom att kortsluta den andra
Ingången, det är ju faktiskt vad antennen gör likströmsmässigt.

Min hårdvara:
modem/router från Telia:
Model:        B593u-12
Software Version:    V100R001C07SP031
Hardware Version:    Ver. B

Två antenner från Smarteq monterade vertikalt på ett maströr och riktade mot närmaste 4G-mast, detta är ju inte någon optimal lösning (men billig, 149kr st.) då antennerna är specade för 3G (868/900/1800/1900/UMTS) och Telia använder 800 mHz. Enligt Telia befinner jag mig i utkanten
av täckningsområdet, 4,3 km till masten och höga byggnader som gör att jag ligger i ”radioskugga”.
Men man får vara nöjd för det ”lille”.

Själv så behöver jag lite hjälp, vill byta ut mjukvaran i modemet till Tele2´s då det har stöd för
DDNS typ DynDNS. Har en PLC med operatörsterminal som jag kan fjärrstyra via internet,
styr värmen i huset, larmstatus mm. även en webbkamera (snöar det hemma?)
bor i Thailand 5 -6 månader om året och vill inte ha en dator på bara för att uppdatera DNS.
”Hoppsan, Strömavbrott, IP-adress?”
Modemet är upplåst och jag har koden för att ”flasha” om det. Var hittar man mjukvaran
och hur gör man?

156 Senaste redigerad av big_swede70 (2012-03-01 08:00:15)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jocke53 skrev:

Själv så behöver jag lite hjälp, vill byta ut mjukvaran i modemet till Tele2´s då det har stöd för
DDNS typ DynDNS. Har en PLC med operatörsterminal som jag kan fjärrstyra via internet,
styr värmen i huset, larmstatus mm. även en webbkamera (snöar det hemma?)
bor i Thailand 5 -6 månader om året och vill inte ha en dator på bara för att uppdatera DNS.
”Hoppsan, Strömavbrott, IP-adress?”
Modemet är upplåst och jag har koden för att ”flasha” om det. Var hittar man mjukvaran
och hur gör man?

Nu blir jag nyfiken för enligt Tele2 så har deras B593 inte stöd för dyndns.
Har även kollat runt i routerns webgränsnitt och hittar inget som skulle kunna styra Dyndns.
Så jag blev ju tvungen köra in dyndns klient på alla våra datorer så man inte riskerar att ip-nr har bytts och man plötsligt inte kommer in för kolla ip-kameror och dyl.
Hur hade du tänkt konfigurera routern för den skall uppdatera dyndns kontot?
Har Tele2 som operatör

157

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Har efter felsökning och tester nöjet att meddela att Rolf hos oss har fixat till en adapterkabel som gör att B593 detekterar ansluten antenn. Läs mer på denna sida

http://www.lohelectronics.se/huawei-b59 … p-626.html

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

158

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

ludlo skrev:

Har efter felsökning och tester nöjet att meddela att Rolf hos oss har fixat till en adapterkabel som gör att B593 detekterar ansluten antenn. Läs mer på denna sida

http://www.lohelectronics.se/huawei-b59 … p-626.html

Jag kör med 2st av tele2 egna 3G puckar som det tipsades om här i tråden (de för 149kr/st), måste jag använda eran adapterkabel fastän min router visar att den har externa antenner anslutna då??

159

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Använder du de externa puckarna behövs ingen adapterkabel. Puckarna fungerar dock inte så bra, bara 1dbi förstärkning och funkar inte alls på 4G bandet 2,6ghz. MiMo antenn eller riktantenn är att föredra om du bor i område med lite sämre täckning.

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

160 Senaste redigerad av big_swede70 (2012-03-08 15:38:13)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

ludlo skrev:

Använder du de externa puckarna behövs ingen adapterkabel. Puckarna fungerar dock inte så bra, bara 1dbi förstärkning och funkar inte alls på 4G bandet 2,6ghz. MiMo antenn eller riktantenn är att föredra om du bor i område med lite sämre täckning.

Ok men eftersom jag vill gömma routern en bit in i huset så blir det inte iaf inte sämre med puckarna än om jag låtit routern stå i ett fönster och se ful ut då??
Har 2-3 staplar på 4G anslutningen konstant. 30mbit ner och 12-15mbit upp.( har 30mbit begränsing på min hastighet, har abbonemang Large hos Tele2) Bor i Landvetter.

161

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kör Tele2 800mhz i ditt område så blir det säkert bibehållen signalstyrka och hastighet om du låter antennerna vara i fönstret och routern lite längre in i rummet.

Använder Tele2 2,6ghz tror jag inte puckarna gör nån nytta alls, men det blir ju rätt tydligt när du provar o ser. Skönt att höra att du får så pass bra hastighet på Large abonnemanget, jag har också bra erfarenheter av det.

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

162 Senaste redigerad av big_swede70 (2012-03-08 17:03:47)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

ludlo skrev:

Kör Tele2 800mhz i ditt område så blir det säkert bibehållen signalstyrka och hastighet om du låter antennerna vara i fönstret och routern lite längre in i rummet.

Använder Tele2 2,6ghz tror jag inte puckarna gör nån nytta alls, men det blir ju rätt tydligt när du provar o ser. Skönt att höra att du får så pass bra hastighet på Large abonnemanget, jag har också bra erfarenheter av det.

Ant kör de 800-bandet här då eftersom jag har dessa hastigheter konstant oavsett tid på dygnet när jag kollar via bredbandskollen.se.
Har puckarna uppmonterade sen ca 1v tillbaks och inga problem än så länge iaf..
Har wlan och brandvägg helt avstängt i Huwaien och kör nätverkskabel in i en D-link DIR-855.
Satte statisk ip-adress på huwaien till 192.168.1.2 och det funkar kanon för D-linken att routa ut och in.
På detta sättet kan jag behålla alla mina tid- scheman för barnens datorer och mobiler och mina fasta interna ip-adresser jag gett alla mina trådade och trådlösa enheter i D-linken.
Kan även nå D-linken efter rätt portmappning utifrån från tex mobilen om jag vill ändra något, tex stänga av någon av barnens trådlösa om de varit olydiga ;-)
Även mina Ip-kameror fungerar att se utifrån efter ha satt alla portar rätt i Huwaien.
Installerat Dyndns pc-klient i alla datorer i hemmet för att säkerhetsställa att dyndns uppdateras om Huwaein byter Ip-nummer

163

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kul att höra att det funkar så bra, och att du kunnat bibehålla den andra routern o allt funkar som det ska bakom! Allt funkar stabilt också, inga omstarter av Huawein eller liknande? Har själv gjort en liknande lösning med Dovado router och E398 modem förrut, före B593's tid.

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

164

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

ludlo skrev:

Kul att höra att det funkar så bra, och att du kunnat bibehålla den andra routern o allt funkar som det ska bakom! Allt funkar stabilt också, inga omstarter av Huawein eller liknande? Har själv gjort en liknande lösning med Dovado router och E398 modem förrut, före B593's tid.

Nej inte en enda omstart sen jag koppla ihop allt med externa router, har kört ca 1 v nu och allt snurrar på

165

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det är ju kanon! Då fungerar det ju verkligen toppen, måste kännas skönt o ha gjort sig fri från den där koppartråden wink

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

166

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Är det någon som har en B593 med telia abonnemang som ens kan se antennstatus i systemkontrollen??
Jag kan då inte det.
Har kört speedtest med original antennerna monterade och bort plockade utan någon större skillnad i hastighet eller täcknings "pluppar". har även testat att skärma av antennerna helt med mycket folie för att ev. se om det vart sämre, men inget märkvärdigt händer.
Har cirka 1,2km till masten och det är ganska så "fri väg" för signalerna.
Vid tester så brukar hastigheten ligga runt 20/20 så det är helt ok som det är, Men det är ju roligt att fixa och trixa big_smile
/Tobbe

167

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hej,

jag undrar om det finns någon inställing i B593 (telia mobilt 4G abonnemang men körs med 3G pga täckning) som bör ändras för att underlätta anslutning till  VPN på jobbet? Brandvägg / protokoll etc. Jag kör med "Låg" inställning i brandväggen.

Det konstiga är att en laptop med Win7 och trådlöst funkar hur bra som helst att surfa o ansluta VPN/jobbet.

Men en äldre stationär med win XP + nätverkssladd kan bara surfa men ej ansluta till VPN (på rätt sätt, den ansluter till VPN men jag kan ej Pinga dator på jobb-nätverket).

Har provat att stänga av antivirus o brandvägg i XP.

mvh
Henrik

168

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Klarar den flera vpn tunnlar

169

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Någon som lyckats hitta någon obrandad mjukvara till B593? Så man kan börja använda VOIP-portarna.

170 Senaste redigerad av Damo01 (2012-04-10 21:01:29)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ludlo: är inte riktigt med på vad ni skriver?
Behöver jag er adapter när jag har telias b593 och två poynting 14dB?
Verkar iaf så då det inte märks nån skillnad med orginalantenn vs poynting...

Lite mer funderingar:
Jag har satt b593 i dmz, dvs forwardar allt till min router och det funkar bra.
Har också satt upp dyndns klient på en pc. Men...
Om jag sitter och surfar på mitt wlan och försöker accessa min webkamera med webadressen xxx.dyndns.org:81 t.ex, funkar det inte. Om jag däremot kör från nallen/jobbet, dvs rent utifrån och in, så funkar det... Några tips?

Vet inte om det hänger samman, men om jag försöker accessa b593 på port 80 innifrån och ut får jag:       An update to is available for the router. You are advised to perform the upgrade, which upgrade can enhance your router in several aspects.....
Men om jag försöker uppgradera säger den att jag har senaste firmware..

By the way, ligger på 111 dagar med tre omstarter hittills...

171 Senaste redigerad av ludlo (2012-04-10 21:10:53)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Damo01: Prova med våra adaptrar, bara att du skickar tillbaka dom om det inte gick vägen!

Rapportera gärna hur det gick i vilket fall som helst om du bestämmer dig för o testa smile

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

172 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-10 21:51:01)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Damo01 skrev:

Ludlo: är inte riktigt med på vad ni skriver?
Behöver jag er adapter när jag har telias b593 och två poynting 14dB?
Verkar iaf så då det inte märks nån skillnad med orginalantenn vs poynting...

Lite mer funderingar:
Jag har satt b593 i dmz, dvs forwardar allt till min router och det funkar bra.
Har också satt upp dyndns klient på en pc. Men...
Om jag sitter och surfar på mitt wlan och försöker accessa min webkamera med webadressen xxx.dyndns.org:81 t.ex, funkar det inte. Om jag däremot kör från nallen/jobbet, dvs rent utifrån och in, så funkar det... Några tips?

Vet inte om det hänger samman, men om jag försöker accessa b593 på port 80 innifrån och ut får jag:       An update to is available for the router. You are advised to perform the upgrade, which upgrade can enhance your router in several aspects.....
Men om jag försöker uppgradera säger den att jag har senaste firmware..

By the way, ligger på 111 dagar med tre omstarter hittills...

Adaptrarna behövs för att B593 vill upptäcka ett visst resistansvärde över antennportara för att interna antenner ska kopplas bort. Det sitter motstånd över adaptrarna så att B593 ska fatta att externa atenner är anslutna.

Det du besriver om access är normalt. Det brukar inte gå att komma in i nätverket utifrån om man börjar innifrån. Har försökt nå ip kamera i mitt lan så i dag, samma problem med dyndns.org. Men i morgon ska jag testa med att gå via mitt lan i Begien över VPN och så tillbaka från routern där till nätverket i fritidshuset där jag sitter och kameran står.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

173 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-11 09:47:32)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Så nu testade jag med att gå ut med vpn och logga in utifrån med portforwarding satt (och input filtering öppnat för det är en dlink router). Då funkar det fint att komma åt kameran både med den kända adsladressen och http://xxxxx.dyndns.org:portnummer. Testade med en ipad.

Funkar över vpn också med ipad app för ip kameror.

Axis och dlink och förmodligen andra sätter port forwarding automatiskt med UPnP om man bockar för det  Men det måste tillåtas i routern också.

Annan variant är att gå ut med 3G modem för att komma runt. Men det är enklare med jump vpn.

Anm: Axis har en stabil och gratis dyndns tjänst som följer med kameraprogramvaran.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

174 Senaste redigerad av Kimxp (2012-05-29 14:25:14)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hej ..

Om man skal have ekstern antenne til at funka skal Uppgradera sin router med en anden firmware så kan man vælge ekstern antenner ;-) Telia har lukket for de eksterne antenner af en eller anden grund også her i Danmark :-(

Software er til at få fat i ;-) og det funker .

175

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Mig veterligen så visas bara inte indikeringen i Telias firmware, men signalstyrkan höjs vid inkoppling av 2 externa antenner. Problemet är väl att man inte kan manuellt välja externa antenner direkt i fw utan routern själv måste växla genom att 2 dc-kortslutna antenner är inkopplade. Men att flasha till annan fw är väl knappast en nackdel i dessa sammanhang smile

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se