101

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ursäkta att det tagit lite tid med svaret men det har varit lite mycket annat smile

Har nu provat med antennerna och det blir en avsevärd skillnad, framför allt så kan man ha routern inomhus och antennerna utomhus utan dämpning av signalen genom väggar och dyl.
Satte antennerna på taket och får nu full mottagning (5 pluppar) ca 35MBit/s ner och ca 25MBit/s upp, jämfört med 2-3 pluppar och knappt 10Mbit/s tidigare utan antenn (lyckades nån enstaka gång klämma upp den i 20MBit/s när jag ställde den i ett specifikt fönster där jag verkligen inte vill ha routern (sonens rum)).
Det är dock en hake med antennerna som vi inte vet vad de ger för konsekvenser fullt ut, de är egentligen specade för 3G (868/900/1800/1900/UMTS)  så det innebär väl att den högsta frekvensen är 2.1GHz istället för 2.GHz inte är helt optimerad, och vi har märkt ett litet märkligt beteende när man får "för bra" mottagning. Då kan signalen helt plötsligt dyka och man får 2-3MBit/s helt plötsligt. Men det är bara att prova sig fram så ska man kunna hitta bra hastigehet.
Vid ett tillfälle fick jag runt 50MBit/s ner men bara 3-4MBit/s upp (och eftersom jag vill ha minst 10upp så nöjde jag mig inte med det), så det verkar gå att få ordentlig sprutt.
Det fungerar helt klart bäst med 2 antenner och antar att man utnyttjar MIMO tekniken i LTE tekniken då också (fick betydligt bättre upp hastighet med 2 antenner). Och routern rapporterar även "Externt" under "Antennstatus" när man gör en "Systemkontroll".

Antennerna som är en vit rund "puck" som heter "Smarteq Antenn" (Prod No: 710061) och finns på TELE2.s butiker för 149 kr/st. Det följer med ca 4,5 m kabel (inbyggd + skarv).

Lycka till!

/Andreas

102 Senaste redigerad av Djabag (2011-12-08 22:21:16)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Tack för ett intressant test, ska nog prova det då det inte är så dyrt.

Det jag kan tro mig utläsa är att du kör dom högre frekvenserna i 4G, speciellt som du får 50MBit nedåt.
Så du kanske får problem med detta upplägg.

Själv sitter jag på 800Mhz bandet med mitt 4G, så det är värt ett försök.  Bra mottagning är väl alltid bättre än sämre !

Passar kontakterna på sladden direkt i B593 ?

Annars är jag helt nöjd med B593, har nu gått helt felfritt sedan 7 juli 2011. Har i princip bara startat om den ett par gånger på hela den tiden.

Tänk att jag ödslade tid på Dovado - Hur dum får man va ???






Andyman skrev:

Ursäkta att det tagit lite tid med svaret men det har varit lite mycket annat smile

Har nu provat med antennerna och det blir en avsevärd skillnad, framför allt så kan man ha routern inomhus och antennerna utomhus utan dämpning av signalen genom väggar och dyl.
Satte antennerna på taket och får nu full mottagning (5 pluppar) ca 35MBit/s ner och ca 25MBit/s upp, jämfört med 2-3 pluppar och knappt 10Mbit/s tidigare utan antenn (lyckades nån enstaka gång klämma upp den i 20MBit/s när jag ställde den i ett specifikt fönster där jag verkligen inte vill ha routern (sonens rum)).
Det är dock en hake med antennerna som vi inte vet vad de ger för konsekvenser fullt ut, de är egentligen specade för 3G (868/900/1800/1900/UMTS)  så det innebär väl att den högsta frekvensen är 2.1GHz istället för 2.GHz inte är helt optimerad, och vi har märkt ett litet märkligt beteende när man får "för bra" mottagning. Då kan signalen helt plötsligt dyka och man får 2-3MBit/s helt plötsligt. Men det är bara att prova sig fram så ska man kunna hitta bra hastigehet.
Vid ett tillfälle fick jag runt 50MBit/s ner men bara 3-4MBit/s upp (och eftersom jag vill ha minst 10upp så nöjde jag mig inte med det), så det verkar gå att få ordentlig sprutt.
Det fungerar helt klart bäst med 2 antenner och antar att man utnyttjar MIMO tekniken i LTE tekniken då också (fick betydligt bättre upp hastighet med 2 antenner). Och routern rapporterar även "Externt" under "Antennstatus" när man gör en "Systemkontroll".

Antennerna som är en vit rund "puck" som heter "Smarteq Antenn" (Prod No: 710061) och finns på TELE2.s butiker för 149 kr/st. Det följer med ca 4,5 m kabel (inbyggd + skarv).

Lycka till!

/Andreas

103

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hittar ingen på det produktnumret hos Smarteq. Det låter som deras platta vita runda WLAN puck. Den kanske kan funka på 2,6 GHz också. Men då borde den ha reverse SMA

Den här osäkerheten om antennutgångar är sjukt oseriös från leverantörens sida.  Vadå kicka igång på rätt ohmtal? Har routern en inbyggd SWR mätare som skannar över möjliga band? Eller ligger det en resistans över antennen som talar om vad som är anslutet. Vore möjligt men inte här.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

104

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det är absolut inte "SmartDisc WLAN" antennen, den har bara stöd för WLAN specifika frekvenser (2400-2485 MHz) så den kommer inte fungera bra alls.
Den som är likadan i specen (annan färg dock) är den som helt enkelt heter SmartDisc (http://smarteq.se/smartdisc.html).

Den man köper hos Tele2 har rätt kontakter (ej reverse SMA) som passar direkt i routern, och enklast är nog att köpa dem direkt hos Tele2, men det verkar vara lite ont om dem så man får nog skynda sig på smile
Går man in i närmaste butik så kan de kolla lagersaldo i andra butiker om de inte har den hemma.
Jag vet att de (i måndags) var slut i dessa butiker runt stockholm; Farsta, Haninge (min kompis köpte de två sista) och  Kungsgatan, men i Kista där jag köpte mina så ska de ha kvar 2st enligt deras lagersaldo iaf.

Anledningen till att de börjar ta slut och att det inte finns exakt den här antennen om man kollar direkt hos Smarteq kan ju vara att de är en utgången modell och kansek ersäts av LTE (4G) specifika modeller.
Såg på Smarteqs hemsida att de hade börjat tillverka 4G antenner men jag såg inga där än...

Ang varför B593 routern "kickar igång" antennutgången eller inte så var det där med ohm talet bara spekulation, det är kanske mer troligt att den känner av frekvenserna eller något annat, men faktum kvarstår att den verkar reagera olika på olika antenner. Det sitter iaf någon typ av "switch" precis efter antenningångarna på kretskortet som verkar avgöra om de ska kopplas till WLAN eller LTE kretsen.
De antenner som Telia skickar med verkar "trigga" kopplingen till WLAN enligt tidigare inlägg från han som provat dem.

Oavsett så är det viktigaste för oss 4G pionjärer är att vi nu vet att denna router kan använda sig av externa antenner för att uppnå bättre mottagning på 4G nätet!
Sen får väl var och en prova sig fram till bästa antennen som man hittar där man bor...

Vi åkte förövrigt runt en sväng med routern runt Huddinge (söder om Sthlm) inkopplad med en 12v -> 240V omvandlare och märkte att det faktiskt är bra 4G mottagning på de flesta ställena.
Bästa hastighet fick vi runt Rågsved/Älvsjö där vi kom upp i ca 50MBit ner och 40MBit upp (utan externa antenner). smile
Frågan är ju var Huawei routern har sin flaskhals för skyffling av data mellan WAN och LAN interfacen?

Har förövrigt kopplat in routern utanför min ordinarie brandvägg och använder den enbart som "modem", men eftersom den inte går at ställa in i "bryggat läge" så måste man sätta en fast IP-adress på externa interfacet på din brandvägg (jag valde 192.168.1.254), och sedan konfigurera DMZ funktionen i Huawei att peka på den adressen.

Det blir tyvärr dubbel-NAT trafik men det verkar faktiskt fungera för de tjänster som jag använder (lite FTP, WEB, fast VPN m.m.) Det enda som blev fel var den inbyggds DynDNS klienten i brandväggen som rapporterar externa adressen på insidan av Huawei routern (som jag satte till 192.168.1.254), så jag fick gå över och köra en DynDNS klient i min server istället (som inte har något problem att se den riktiga externa adressen genom på NAT lager).

/Andreas

105

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Andyman skrev:

Det är absolut inte "SmartDisc WLAN" antennen, den har bara stöd för WLAN specifika frekvenser (2400-2485 MHz) så den kommer inte fungera bra alls.
Den som är likadan i specen (annan färg dock) är den som helt enkelt heter SmartDisc (http://smarteq.se/smartdisc.html).

Den man köper hos Tele2 har rätt kontakter (ej reverse SMA) som passar direkt i routern, och enklast är nog att köpa dem direkt hos Tele2, men det verkar vara lite ont om dem så man får nog skynda sig på smile
Går man in i närmaste butik så kan de kolla lagersaldo i andra butiker om de inte har den hemma.
Jag vet att de (i måndags) var slut i dessa butiker runt stockholm; Farsta, Haninge (min kompis köpte de två sista) och  Kungsgatan, men i Kista där jag köpte mina så ska de ha kvar 2st enligt deras lagersaldo iaf.

Anledningen till att de börjar ta slut och att det inte finns exakt den här antennen om man kollar direkt hos Smarteq kan ju vara att de är en utgången modell och kansek ersäts av LTE (4G) specifika modeller.
Såg på Smarteqs hemsida att de hade börjat tillverka 4G antenner men jag såg inga där än...

Ang varför B593 routern "kickar igång" antennutgången eller inte så var det där med ohm talet bara spekulation, det är kanske mer troligt att den känner av frekvenserna eller något annat, men faktum kvarstår att den verkar reagera olika på olika antenner. Det sitter iaf någon typ av "switch" precis efter antenningångarna på kretskortet som verkar avgöra om de ska kopplas till WLAN eller LTE kretsen.
De antenner som Telia skickar med verkar "trigga" kopplingen till WLAN enligt tidigare inlägg från han som provat dem.

Oavsett så är det viktigaste för oss 4G pionjärer är att vi nu vet att denna router kan använda sig av externa antenner för att uppnå bättre mottagning på 4G nätet!
Sen får väl var och en prova sig fram till bästa antennen som man hittar där man bor...

Vi åkte förövrigt runt en sväng med routern runt Huddinge (söder om Sthlm) inkopplad med en 12v -> 240V omvandlare och märkte att det faktiskt är bra 4G mottagning på de flesta ställena.
Bästa hastighet fick vi runt Rågsved/Älvsjö där vi kom upp i ca 50MBit ner och 40MBit upp (utan externa antenner). smile
Frågan är ju var Huawei routern har sin flaskhals för skyffling av data mellan WAN och LAN interfacen?

Har förövrigt kopplat in routern utanför min ordinarie brandvägg och använder den enbart som "modem", men eftersom den inte går at ställa in i "bryggat läge" så måste man sätta en fast IP-adress på externa interfacet på din brandvägg (jag valde 192.168.1.254), och sedan konfigurera DMZ funktionen i Huawei att peka på den adressen.

Det blir tyvärr dubbel-NAT trafik men det verkar faktiskt fungera för de tjänster som jag använder (lite FTP, WEB, fast VPN m.m.) Det enda som blev fel var den inbyggds DynDNS klienten i brandväggen som rapporterar externa adressen på insidan av Huawei routern (som jag satte till 192.168.1.254), så jag fick gå över och köra en DynDNS klient i min server istället (som inte har något problem att se den riktiga externa adressen genom på NAT lager).

/Andreas

Tack för tipset funkar klockrent, får 4G täckning inne i huset nu. Fick knappt 2G förut big_smile

106 Senaste redigerad av jonasolof (2011-12-16 18:01:34)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Trött antenn, låg förstärkning. Har en sådan Smartdisq liggande, hade glömt bort den.

Poynting har panelantenner för 800 och 2600 MHz, men då måste man välja. Eller så tar man Poyntings logperiodiska som täcker allt, mi
nst tio dB.

Datahastigheten är direkt avhängig signalstyrkan så e n Smartdisq måste vara ett suboptimerat val.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

107

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kul att det fungerade bra out2win smile

Poängen med Smartdisq antennen är att den är väldigt billig och gör det som var syftet för mig (och många andra misstänker jag) nämligen att få in en signal utifrån utan dämpning i väggar och dyl,och  utan att behöva ställa routern i något fönster eller böka på annat sätt för att få en dräglig signal inomhus. Väggar i hus har ju en förmåga att dämpa radiovågor ganska så rejält beroende på tjocklek och material m.m. sad

Bor man där det är dålig täckning och behöver förstärkning för att få in någon signal även utomhus så kan ju antenner som t.ex. Poyntings vara intressant men då ska man vara medveten om att de oftast kostar de runt 10 gånger mera!

Suboptimerat för dig kanske men absolut inte för alla...

Sen är inte hastigheten alls direkt avhängt av signalstyrkan, du kan ha full mottagning med medioker hastighet eller typ hälften så bra mottagning men ändå mycket hög hastighet.
Hastigheten beror på väldigt många fler faktorer än bara signalstyrkan, även om den såklart har stor betydelse i många fall.
En faktor man aldrig kan påverka tyvärr är t.ex. hur belastat operatörens backbone är som kan bli ett problem om antalet kunder växer lite för fort i området...

108

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det är en närmast filosofisk fråga vad signalstyrka är eller hur den ska definieras i UMTS och LTE system. Men alla förhållanden i övrigt lika så ger en anten med mer förstärkning en mer lättläst signal och därmed högre datahastighet. Finns en tråd om detta på antennforum.

Fördelen med smartdisq är att man slipper fundera på vilket frekvensband som används och att den kan sättad utomhus. Verkar det spela roll om den monteras platt mot en vägg eller om pucken fästs horisontellt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

109

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Om inte filosofisk åtminstone väldigt komplicerad rent radiovågs/bandbredds-tekniskt... smile

Vi fick bäst resultat om man satte båda antennerna lodrätt på t.ex. en stolpe riktat mot basstationen (om man vet var den är).
Ibland kan man se på täckningskartan var antennerna borde sitta då det kan formas "cirklar" med bättre täckning där man kan anta att antennen rimligtvis borde sitta ungefär i mitten av en sådan "täckningsblaffa" (det är ju inte alltid operatören talar om exakt var deras antenner sitter). Annars kan man alltid prova sig fram och vrida lite i taget (och vänta ett tag i mellan), och då är det ju bra om de sitter på en stolpe som går att vrida  cool

110

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Antennerna syns  bra annars höst, vinter och vår när det inte är något lövverk.

Sätt sim kortet i mobilen, åk lite, då får man bra hum vart ungefär masten är.

Gå sedan till grågröna lådan och kolla namnet på masten,
undvik att gå i närheten av master när det finns risk för nerrasande snö/is då detta kan vara direkt dödligt om man har otur.

111

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Har försökt få tag på smartdisq antennen, men den har varit slut i alla tele2 butiker i malmötrakten. Tycker egentligen inte att jag ska behöva den. Jag har infoferendas dyra 4G panelantenn, men den aktiverar inte antenningången på B593. Infoferenda skriver om extern antenn och B593 på den här länken: http://www.infoferenda.se/blog/2011/11/ … awei-b593/
och sedan länkar de till den antennen jag har. Men den funkar ju som sagt inte. Har lagt en support-ticket hos infoferenda för en dryg vecka sedan, men de svarar inte på den.  sad

112

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Är det någon som kan lägga ut routerns manual som finns på dess webadress, eller åtmistone specarna?

113

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Andyman skrev:

Det är absolut inte "SmartDisc WLAN" antennen, den har bara stöd för WLAN specifika frekvenser (2400-2485 MHz) så den kommer inte fungera bra alls.
Den som är likadan i specen (annan färg dock) är den som helt enkelt heter SmartDisc (http://smarteq.se/smartdisc.html).

Den man köper hos Tele2 har rätt kontakter (ej reverse SMA) som passar direkt i routern, och enklast är nog att köpa dem direkt hos Tele2, men det verkar vara lite ont om dem så man får nog skynda sig på smile
Går man in i närmaste butik så kan de kolla lagersaldo i andra butiker om de inte har den hemma.
Jag vet att de (i måndags) var slut i dessa butiker runt stockholm; Farsta, Haninge (min kompis köpte de två sista) och  Kungsgatan, men i Kista där jag köpte mina så ska de ha kvar 2st enligt deras lagersaldo iaf.

Anledningen till att de börjar ta slut och att det inte finns exakt den här antennen om man kollar direkt hos Smarteq kan ju vara att de är en utgången modell och kansek ersäts av LTE (4G) specifika modeller.
Såg på Smarteqs hemsida att de hade börjat tillverka 4G antenner men jag såg inga där än...

Ang varför B593 routern "kickar igång" antennutgången eller inte så var det där med ohm talet bara spekulation, det är kanske mer troligt att den känner av frekvenserna eller något annat, men faktum kvarstår att den verkar reagera olika på olika antenner. Det sitter iaf någon typ av "switch" precis efter antenningångarna på kretskortet som verkar avgöra om de ska kopplas till WLAN eller LTE kretsen.
De antenner som Telia skickar med verkar "trigga" kopplingen till WLAN enligt tidigare inlägg från han som provat dem.

Oavsett så är det viktigaste för oss 4G pionjärer är att vi nu vet att denna router kan använda sig av externa antenner för att uppnå bättre mottagning på 4G nätet!
Sen får väl var och en prova sig fram till bästa antennen som man hittar där man bor...

Vi åkte förövrigt runt en sväng med routern runt Huddinge (söder om Sthlm) inkopplad med en 12v -> 240V omvandlare och märkte att det faktiskt är bra 4G mottagning på de flesta ställena.
Bästa hastighet fick vi runt Rågsved/Älvsjö där vi kom upp i ca 50MBit ner och 40MBit upp (utan externa antenner). smile
Frågan är ju var Huawei routern har sin flaskhals för skyffling av data mellan WAN och LAN interfacen?

Har förövrigt kopplat in routern utanför min ordinarie brandvägg och använder den enbart som "modem", men eftersom den inte går at ställa in i "bryggat läge" så måste man sätta en fast IP-adress på externa interfacet på din brandvägg (jag valde 192.168.1.254), och sedan konfigurera DMZ funktionen i Huawei att peka på den adressen.

Det blir tyvärr dubbel-NAT trafik men det verkar faktiskt fungera för de tjänster som jag använder (lite FTP, WEB, fast VPN m.m.) Det enda som blev fel var den inbyggds DynDNS klienten i brandväggen som rapporterar externa adressen på insidan av Huawei routern (som jag satte till 192.168.1.254), så jag fick gå över och köra en DynDNS klient i min server istället (som inte har något problem att se den riktiga externa adressen genom på NAT lager).

/Andreas

Hejsan!

Vet du om det kommer att bli möjligt att avaktivera NAT i routern? Jag vill också endast använda enheten som modem, då jag har en annan router.
Det känns tyvärr lite som en showstopper...

114

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag har B593-router med TELE2 och skulle vilja veta vilket som ni här på forumet rekommenderar av nedanstående alternativ att ansluta routern med. Frekvensen, som just nu i Januari byggs, kommer att vara 2600Mhz för 4G:

http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html

http://www.lohelectronics.se/poynting-r … p-240.html

Har varit i kontakt med tekniker på TELE2 som sagt att det senare i år troligtvis kommer ut en rekommendation från TELE2 om lämpliga antenner. Fick samtidigt reda på att Huwei håller på att testa olika antenner till B593.

115

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Den sistnämnda har betydligt högre förstärkning. Men den första innehåller väl två antenner
Jag har två av den från poynting med högre förstärkning.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

116 Senaste redigerad av Spiff (2012-01-09 22:11:10)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Trevik: har du den till B593?
Det är två antennuttag på B593 för att kunna utnyttja MIMO och den som är anpassad för det har som sagt var 2.4dBi förstärkning vilket inte är så mycket men man får tänka på att man då i stället placerar den utomhus vilket avsevärt ökar mottagningen då routern som bäst kan stå i ett fönster. Den andra har som sagt var rejält mycket högre förstärkning (12dBi) men utnyttjar då inte MIMO och det är därför jag ställer frågan om dessa då kanske kan anses som likvärdiga. Vill även ha råd och synpunkter på dessa.

117

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Eftersom jag har två poyntingantenner så antar jag att det blir MIMO.
De två sitter på skorstenen riktat mot masten.
Jag har dem inkopplade i E398 modemet.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

118

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Spiff skrev:

Jag har B593-router med TELE2 och skulle vilja veta vilket som ni här på forumet rekommenderar av nedanstående alternativ att ansluta routern med. Frekvensen, som just nu i Januari byggs, kommer att vara 2600Mhz för 4G:

http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html

http://www.lohelectronics.se/poynting-r … p-240.html

Har varit i kontakt med tekniker på TELE2 som sagt att det senare i år troligtvis kommer ut en rekommendation från TELE2 om lämpliga antenner. Fick samtidigt reda på att Huwei håller på att testa olika antenner till B593.



Vad är benämningen på antennkontakterna på B593 ?

119

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Djabag: SMA-hona, antennerna som jag väljer mellan passar direkt. Den som jag vet med säkerhet funkar med B593 är http://www.communica.se/index.asp?artikel=4720808 men jag betvivlar inte att riktantennen också funkar med B593.

120

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Vilka frekvenser gäller för denna router ?

Är det 800, 900 och 2600 MHz ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

121

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Spiff skrev:

Djabag: SMA-hona, antennerna som jag väljer mellan passar direkt. Den som jag vet med säkerhet funkar med B593 är http://www.communica.se/index.asp?artikel=4720808 men jag betvivlar inte att riktantennen också funkar med B593.

Var köper man den ? Verkar bara vara ÅF som kan köpa där.
Har du något pris ?

122

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Clickok köpte jag mina poynting antenner från.
Detta tror jag är den antennen du frågar efter:
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3878820

Verkar inte vara lagervara....

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

123

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Här har dom i alla fall fått in 3st idag  smile
http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html

124

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Är det någon som lyckats få igång B593 med EN (1) antenn? Som JAG uppfattar det så verkar det som om man behöver ansluta två för att switchen ska ändra från intern till extern antenn men självklart kan jag ha missuppfattat det och skulle absolut vilja att någon ger bra info om kust en eller två antenner för att få igång B593.

125

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag har endast kopplat in en antenn. Jag kopplade in Antenn, panel, 8 dbi, 790-2700 MHz från HIPS.
Jag får endast en stapel i signalstyrka men när jag gör ett TPtest så får jag mellan 50-55 ner och mellan 12-18 upp. Då har jag ännu inte monterat antennen utomhus. Utan antenn får jag 20 ner och 5 upp.