76

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Angående B593: Går det att köra den som router med ett Huawei e398 instoppat i USB-porten? Har nämligen hittat en plats med bra mottagning för modemet men där kan jag inte ha en router.

Mvh

77

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hey guys! Great forum!Do you know more good forums or other resources on this topic?

78

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ulf E skrev:

Angående B593: Går det att köra den som router med ett Huawei e398 instoppat i USB-porten? Har nämligen hittat en plats med bra mottagning för modemet men där kan jag inte ha en router.

Mvh

Blir lite kaka på kaka. Du sätter simkortet rätt i B593. Skall du köra E398 finns det andra routers att tillgå, typ TP-Link.

79

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Gick också och köpte mig en B593 idag för att prova. Låst till Tele2 kostade den 995:- på JME data.
Resultatet är uppmuntrande. Minst lika bra mottagning som med E398 i 4GR. Pingtiderna har kanske blivit aningen bättre.
Jag sitter i Malmös utkant. precis i utanten av 4G täckningen enligt kartan och får 35 ner och 15 upp.
Dock ganska känsligt med placering. Fick prova runt på många ställen för att hitta rätt.
Även om det är likartade mätsiffror som med E398 och 4GR känns det lite rappare att ladda internetsidor. Dessutom funkar alla sidor nu. Med 4GR var det vissa sidor som funkade ibland och ibland inte. Skumt.
Stabilt utan avbrott hittills.
Så tills vidare får B593 hedersplatsen och E398 och 4GR får bo i skrivbordslådan.

80

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Finns det något sätt att låsa upp B593 så man kan använda telenor?

81

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hittat en lösning med extern antenn!

Jag och en kompis i samma bostadsområde har skaffat varsin Huawei B593 från Tele2 och hade problem med att hitta bra mottagning i huset.
Min kompis som testat alla möjliga varianter och placeringar tröttnade och åkte till en Tele2 butik och pratade med en kille där som körde detta själv hemma och han hade testat en antenn (som Tele2 butikerna säljer) som han fått att fungera.
Det verkar som om antennen måste ha rätt ohm-tal för att "kicka" igång switchen för antenningången, och att den känner av om det är 4G eller WLAN antenn (beroende på ohm-tal).
Detta är bara spekulation, men när vi provade med en annan 4G antenn tidigare hände nada (precis som andra upplevt tidigare i denna tråd). Men nu med denna från Tele2:s butik (som egentligen är för ett annat Huawei modem) så blev det en himla skillnad så antennen är helt klart aktiverad för 4G i routern!
Från 5-10Mbit och väldigt osäker signal till över 30Mbit ner och ca 20Mbit upp och väldigt stadig signal och funktion (från ca 2 "pluppar" till 4-5 "pluppar" i mottagning) smile

Ska själv åka iväg nu och köpa dessa antenner och se om jag får samma resultat...
Antennerna kostar ca 150kr/st och tydligen blir det bäst med 2st. Följer med 4m kabel så man kan dra upp dem på taket om man kan ha routern ganska nära kabelvägen... Annars ska det går bra att sätta dem på vägg, och eftersom de är platta riktantenner så är det bra om man kan ta reda på vilken riktning masten finns (eller prova sig fram till bästa resultat i olika riktningar).

Jag återkommer förhoppningsvis senare idag med resultat och exakt produktnamn på antennen smile


/Andreas

82

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Andyman skrev:

Hittat en lösning med extern antenn!

Ska själv åka iväg nu och köpa dessa antenner och se om jag får samma resultat...
Antennerna kostar ca 150kr/st och tydligen blir det bäst med 2st. Följer med 4m kabel så man kan dra upp dem på taket om man kan ha routern ganska nära kabelvägen... Annars ska det går bra att sätta dem på vägg, och eftersom de är platta riktantenner så är det bra om man kan ta reda på vilken riktning masten finns (eller prova sig fram till bästa resultat i olika riktningar).

Jag återkommer förhoppningsvis senare idag med resultat och exakt produktnamn på antennen smile
/Andreas

Ser fram emot namn/länk till antennerna!

83

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag undrar samma sak som out2win häröver. Jag har enorma stabilitetsproblem med Telenor, Huawei E398 och Dovado Tiny. Tinyn tappar uppkoppling ca 4 gånger i timmen och så fort man belastar E398 så blir den totalt överhettad och tappar anslutning (även direkt i datorn) har bytt E398 4 gånger men det är samma problem med varje ny. Så funderar på om B593 kan vara lösningen? Men jag sitter som sagt med telenor..

(bara under tiden jag skrev det här inlägget tappade jag internet 2 gånger.) = DESPERAT

84

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

COTN88 skrev:

Jag undrar samma sak som out2win häröver. Jag har enorma stabilitetsproblem med Telenor, Huawei E398 och Dovado Tiny. Tinyn tappar uppkoppling ca 4 gånger i timmen och så fort man belastar E398 så blir den totalt överhettad och tappar anslutning (även direkt i datorn) har bytt E398 4 gånger men det är samma problem med varje ny. Så funderar på om B593 kan vara lösningen? Men jag sitter som sagt med telenor..

(bara under tiden jag skrev det här inlägget tappade jag internet 2 gånger.) = DESPERAT

Location, location, location! Prova annanstans. Kan vara problem med 4G nätet där du befinner dig.

85

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Sam skrev:
COTN88 skrev:

Jag undrar samma sak som out2win häröver. Jag har enorma stabilitetsproblem med Telenor, Huawei E398 och Dovado Tiny. Tinyn tappar uppkoppling ca 4 gånger i timmen och så fort man belastar E398 så blir den totalt överhettad och tappar anslutning (även direkt i datorn) har bytt E398 4 gånger men det är samma problem med varje ny. Så funderar på om B593 kan vara lösningen? Men jag sitter som sagt med telenor..

(bara under tiden jag skrev det här inlägget tappade jag internet 2 gånger.) = DESPERAT

Location, location, location! Prova annanstans. Kan vara problem med 4G nätet där du befinner dig.

Testat 1 mil och 5 mil från mitt hem hos polare. Samma problem samt även 48 mil härifrån i Sälen. Samma fel där. Så nejdu den köper jag inte. Grannen sitter med Telia och en ZTE820MD och han har inga problem alls. Men jag använder så mycket bandbredd att Fri surf är ett måste

86

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Prova med modemet ute om det hjälper, kallare.

87

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Laddar du upp mycket?

88

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Modemet ligger i en luftventil i huset. Där det är samma temp som ute men torrare luft. Det har blivit en förutsättning, annars blir det överhettat direkt.

Ja jag laddar nog upp rätt sp mycket. Men varför ska Grejerna inte fixa det dom är specade för

89

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

COTN88 skrev:

Ja jag laddar nog upp rätt sp mycket. Men varför ska Grejerna inte fixa det dom är specade för

Är avsedda för plugga in och surfa i fem minuter och sedan koppla ned...
modemen defenitivt ej avsedda för 24/7 användande, det märks på mobilnäten också om alla kunder kör 24/7...
Vissa märken är bättre.

90 Senaste redigerad av COTN88 (2011-12-06 10:40:02)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

G-Man skrev:
COTN88 skrev:

Ja jag laddar nog upp rätt sp mycket. Men varför ska Grejerna inte fixa det dom är specade för

Är avsedda för plugga in och surfa i fem minuter och sedan koppla ned...
modemen defenitivt ej avsedda för 24/7 användande, det märks på mobilnäten också om alla kunder kör 24/7...
Vissa märken är bättre.

Okej. Men då är det ju bara sluta med allt sånt här och gå tillbaka till ADSL. Här trodde man att utvecklingen gick framåt men tydligen inte.

Men jag har testat ALLT med min nuvarande setup och får det inte att fungera så tillbaka till min fråga från början. Går det inte att få B593 att fungera med Telenor?

91

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kanske extern antenn avhjälper en del utav värmeproblemet

92 Senaste redigerad av COTN88 (2011-12-06 16:48:17)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

thomson69 skrev:

Kanske extern antenn avhjälper en del utav värmeproblemet

Det kan det kanske göra. Men det känns som en onödig utgift när jag aldrig har under 68% i sändning. Just nu är inte modemet överhettat eller ens ljummet men jag tappar nätet hela tiden ändå.
Det verkar verkligen som B593 funkar och då är det så typiskt om den enda lösningen inte skulle funka för Telenor. Såg nu att någon hade köpt en olåst direkt från Huawei. Det kanske är lösningen?

EDIT: Snackat med Telenor igen och dom vill att jag byter modemet IGEN. Dom kan inte hitta något fel på något annat. Dom säger att dom kollat att "min" mast fungerar som den ska osv. Blir så less på det här. Frågade självklart om B593 men dom kunde inte fixa någon sa dom. Dom erbjöd deras D-link router men det är lika illa som modemet.

93 Senaste redigerad av pererikl (2011-12-06 17:22:39)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

@COTN88: Har du testat att mata modemet med en aktiv usb-hub?
@Sam: Ställer det till nåt problem att sätta modemet i aktiv usb-hub. Förutom att Tinyn "tappar kontrollen" över modemet.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

94

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Varför vill du köra genom en hub?

95

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

COTN88 skrev:
thomson69 skrev:

Kanske extern antenn avhjälper en del utav värmeproblemet

Det kan det kanske göra. Men det känns som en onödig utgift när jag aldrig har under 68% i sändning. Just nu är inte modemet överhettat eller ens ljummet men jag tappar nätet hela tiden ändå.
Det verkar verkligen som B593 funkar och då är det så typiskt om den enda lösningen inte skulle funka för Telenor. Såg nu att någon hade köpt en olåst direkt från Huawei. Det kanske är lösningen?

EDIT: Snackat med Telenor igen och dom vill att jag byter modemet IGEN. Dom kan inte hitta något fel på något annat. Dom säger att dom kollat att "min" mast fungerar som den ska osv. Blir så less på det här. Frågade självklart om B593 men dom kunde inte fixa någon sa dom. Dom erbjöd deras D-link router men det är lika illa som modemet.


Kan det inte vara så att det är nätproblem med tanke på att nätet inte är färdigbyggt ?

Tappade kontakten med Tele2 / Telenor 4G igår, dock kopplade modemet upp en ny anslutning direkt, och här i Gävle är nätet inte färdigbyggt än.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

96 Senaste redigerad av COTN88 (2011-12-06 18:46:53)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Discover skrev:
COTN88 skrev:
thomson69 skrev:

Kanske extern antenn avhjälper en del utav värmeproblemet

Det kan det kanske göra. Men det känns som en onödig utgift när jag aldrig har under 68% i sändning. Just nu är inte modemet överhettat eller ens ljummet men jag tappar nätet hela tiden ändå.
Det verkar verkligen som B593 funkar och då är det så typiskt om den enda lösningen inte skulle funka för Telenor. Såg nu att någon hade köpt en olåst direkt från Huawei. Det kanske är lösningen?

EDIT: Snackat med Telenor igen och dom vill att jag byter modemet IGEN. Dom kan inte hitta något fel på något annat. Dom säger att dom kollat att "min" mast fungerar som den ska osv. Blir så less på det här. Frågade självklart om B593 men dom kunde inte fixa någon sa dom. Dom erbjöd deras D-link router men det är lika illa som modemet.


Kan det inte vara så att det är nätproblem med tanke på att nätet inte är färdigbyggt ?

Tappade kontakten med Tele2 / Telenor 4G igår, dock kopplade modemet upp en ny anslutning direkt, och här i Gävle är nätet inte färdigbyggt än.

Har aldrig funnits 4G här förens nu. Men som sagt det är inte färdigbyggt (Hittar LTE men kan inte koppla upp) Efter det har jag ställt Tinyn på bara 3G tills dom är klara med 4G. Jag får imponerande 29Mbps ner med 3G när det väl funkar.

USB hub verkar väll lite kaka på kaka då det redan är samma funktion i Tinyn?

97

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Sam skrev:

Varför vill du köra genom en hub?

För att öka strömstyrkan modemet kan matas med. Har gjort underverk med min 4GR.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

98

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Det behövs inte på TINY.

99

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Vad för slags humör du vaknar ?

100

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Andyman skrev:

Hittat en lösning med extern antenn!

Ska själv åka iväg nu och köpa dessa antenner och se om jag får samma resultat...
Antennerna kostar ca 150kr/st och tydligen blir det bäst med 2st. Följer med 4m kabel så man kan dra upp dem på taket om man kan ha routern ganska nära kabelvägen... Annars ska det går bra att sätta dem på vägg, och eftersom de är platta riktantenner så är det bra om man kan ta reda på vilken riktning masten finns (eller prova sig fram till bästa resultat i olika riktningar).

Jag återkommer förhoppningsvis senare idag med resultat och exakt produktnamn på antennen smile


/Andreas

Hej,
Hur går det med resultat och produktnamn?