26

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Djabag skrev:

Vad är det jag kan läsa mellan raderna....har det varit problem med 4GR ???

Nej, det var med UMR, par år sen. Vi hade inte möjlighet då att styra power på själva USB porten, och det skapade problem för hans multipla installationer.

27

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Djabag skrev:
flygradar.nu skrev:

Hej Sam,

Jo tack, det är bra. Kul att ni tagit till er av kritiken, när ni lanserade Tiny!
Har inte hunnit testa den än, men den ser bra ut på pappret.

Vad är det jag kan läsa mellan raderna....har det varit problem med 4GR ???

Läser man i Dovado forumen så är ett ständigt återkommande problem anslutningar som bryts och modem/routers som låser sig. Dovado svarar alltid lika förvånade på inläggen, som om det vore första gången dom hörde om problemet. Jag sitter med en hel del 3G utrustning som rullar 24/7 och kunde lokalisera problemet till USB-porten som hänger sig, och har efter det kastat en del skit på Dovado för detta här på forumet, och just föreslagit att man ska bryta strömmen till USB-porten. Nu när jag besöker forumet drygt 1 år senare så ser jag att Dovado faktiskt tagit till sig av kritiken, och lanserat nya Tiny routern som på pappret ska kunna bryta strömmen och kunna avhjälpa en kraschad USB-port. Sedan har jag inte hunnit testa för att se om det fungerar, men jag är imponerad att Dovado har tagit detta steg.

Mitt tips till 3G surfare där ute är att använda Sierra Wireless modem i första hand, och ZTE modem i andra hand om ni ska köra modemen i en router. Min erfarenhet efter att ha testat olika lösningar är att Huawei funkar klart sämst.

Och för att återgå till Topic så ska jag springa ner till Telia imorgon och köpa denna Huawei smile router för att testa om den presterar bättre än deras modem.

28

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Du kan se videon här på hur Smart USB porten fungerar i verklighet:  http://www.youtube.com/watch?v=m8-1Ka5Fam4

29

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Andreas skrev:
flygradar.nu skrev:

På Telias hemsida finns en bild med 2 antenner

http://trade.telia.se/img/0~277888~250~250~2

http://trade.telia.se/m4n?seid=etailer- … did=277888


hehe lite olika bud från Telia då smile
Ang bilden du bifoga så ser det ut som foto montage från Telia's sida, antennerna ser lite photoshoppade ut. Får välla se sen hur slutprodukten ser ut.

http://anonym.to/?https://www.tewss.tel … 93.product


Vi har lånat in en Huawei B593 för att testa antennuttagen.

Den har 2st SMA-kontakter (standard SMA) vilket vanligtvis används för 3G/4G. 

Men vi får ingen respons på någon typ av externa antenner varken på 800MHz eller 2600MHz.

Ansluter man extern antenn till SMA-kontakerna så kopplar den EJ ur de interna 4G antennerna.
Enligt uppgift från andra länder som använder liknande Huawei-modeller (ej samma modellnummer) skall man kunna ansluta en DC-kortsluten antenn så skall den känna av det  och skicka signalen via antennkontakterna. Men det verkar denna modell inte göra.

Förmodligen är inte SMA-kontakterna inkopplade i denna modell.

Troligtvis är kontakterna inte heller för WLAN eftersom de då borde vara SMA Reversed Polarity som vanligtvis används inom WLAN.

/Johan

30

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Johan

Väntar med spänning på en slutrapport om hur dessa prov går!

31

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

JohanN skrev:
Andreas skrev:
flygradar.nu skrev:

På Telias hemsida finns en bild med 2 antenner

http://trade.telia.se/img/0~277888~250~250~2

http://trade.telia.se/m4n?seid=etailer- … did=277888


hehe lite olika bud från Telia då smile
Ang bilden du bifoga så ser det ut som foto montage från Telia's sida, antennerna ser lite photoshoppade ut. Får välla se sen hur slutprodukten ser ut.

http://anonym.to/?https://www.tewss.tel … 93.product


Vi har lånat in en Huawei B593 för att testa antennuttagen.

Den har 2st SMA-kontakter (standard SMA) vilket vanligtvis används för 3G/4G. 

Men vi får ingen respons på någon typ av externa antenner varken på 800MHz eller 2600MHz.

Ansluter man extern antenn till SMA-kontakerna så kopplar den EJ ur de interna 4G antennerna.
Enligt uppgift från andra länder som använder liknande Huawei-modeller (ej samma modellnummer) skall man kunna ansluta en DC-kortsluten antenn så skall den känna av det  och skicka signalen via antennkontakterna. Men det verkar denna modell inte göra.

Förmodligen är inte SMA-kontakterna inkopplade i denna modell.

Troligtvis är kontakterna inte heller för WLAN eftersom de då borde vara SMA Reversed Polarity som vanligtvis används inom WLAN.

/Johan


Inga bilder ingen sanning smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

32

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Fysisk koppling Jupp, säker monterade på Kreftskortet...
Men det är en lånad enhet så vi får låta bli kofoten idag  wink

Eftersom det inte finns någon mekanisk switch som väljer om signalen skall gå till extern eller intern antenn så bör de ha en elektronisk switch som förmodligen är mjukvarustyrd.

Switchen verkar inte vara aktiverad i firmware.

Kopplade in en spektrumanalysator till B593 och det kommer inte mycket signaler ut alls (inte tillräckligt för att jag skall klassa det som den sänder via antennkontakten). Varken på WLAN,  2600 eller 800MHz.

-30dB uteffekt på 4G/2600 via antennkontakten och -0 till -1dB mätt 10 cm från enheten. -30 dB är i princip bara signalläckage över kretskortet.

D.v.s ca 1000 ggr starkare signal i mV vid antennen än på antennkontakten

Samma på WLAN...

Låt mig gissa på att Telia aldrig uttryckligen beställde funktionen yttre antenn  cool

/Johan

33

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Blev nog billigare så    är nog avsedd för stureplan...

34

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

G-Man skrev:

Blev nog billigare så    är nog avsedd för stureplan...

Jag som har kört den ett tag tycker att den har svag WLAN signal, jämnfört med t.ex. Dovado 4GR.
4G med 800Mhz får jag samma hastighet på båda.

35

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

funnes det något starkate ord än patetiskt skulle jag använda det för hur Telia hanterar detta.
det måste väl vara ett fundamentalt krav att köparen får glasklart besked om hur det är med antennerna.

Synd att info mötet med Telia Sonera om 4G som var planerat till i morgon i Borgholm blev inställt pga för få anmälda. Hade varit läge för att framföra användrsynpunkter. Och här talar vi om glesbygds4G på 800 MHz.

Sierra rules - men när kommer de?

Och när kommer en Vololink som klarar 4G också?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Har en fråga hos Telias kundtjänst om denna router.
Den innefattar frågan om externa antenner.
Så här långt så är svaret som de get "Vet inte".

Underbart hur bra de är på att ha information om sina nya produkter!  yikes

37

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Info skrev:

Har en fråga hos Telias kundtjänst om denna router.
Den innefattar frågan om externa antenner.
Så här långt så är svaret som de get "Vet inte".

Underbart hur bra de är på att ha information om sina nya produkter!  yikes


Fick idag detta svar ang. externa antenner till denna.
Det var kanske inte det svaret jag hade förväntat ?
Då är kontakterna på baksidan alltså inkopplade !
Ska fråga vad det kostar !


Hej!
Tack för din förfrågan.

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Antennerna finns att köpa i samtliga Telias butiker.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning

Fanny Keisu
Telia Kundservice

38

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Djabag skrev:

Ska fråga vad det kostar !


Hej!
Tack för din förfrågan.

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Antennerna finns att köpa i samtliga Telias butiker.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning

Fanny Keisu
Telia Kundservice

Fortsätt hålla oss alla informerade!!!
Så här långt har de inte svarat på om det går att få rutern som en del av de uppgraderingar som Telia just nu försöker få alla sina gamla kunder att göra.

De har heller inte svarat på antennfrågan wink

Men det svar du fått är ju trevligt när det gäller mottagningen med konstigt då JohanN inte kunde konstatera att styrfunktionen för det yttre antennerna var aktiverad på Telias router!!??

39

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Info skrev:
Djabag skrev:

Ska fråga vad det kostar !


Hej!
Tack för din förfrågan.

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Antennerna finns att köpa i samtliga Telias butiker.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning

Fanny Keisu
Telia Kundservice

Fortsätt hålla oss alla informerade!!!
Så här långt har de inte svarat på om det går att få rutern som en del av de uppgraderingar som Telia just nu försöker få alla sina gamla kunder att göra.

De har heller inte svarat på antennfrågan wink

Men det svar du fått är ju trevligt när det gäller mottagningen med konstigt då JohanN inte kunde konstatera att styrfunktionen för det yttre antennerna var aktiverad på Telias router!!??



Jo! Jag håller med att det pekar åt olika håll ! Nu finns väl chansen att Fanny är felinformerad och pratar goja ?
Om de finns till försäljning i Telias butiker borde de väl finnas i deras webbutik också, jag har inte sett något där.

Jag får väl gå förbi deras flaggskeppsbutik och fråga efter dom där.....

40

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kan ju naturligtvis vara som så att antennerna är utformade på något speciellt sätt så att routern känner av dem och switchar över signalen.

I Tyskland har den motsvarande router under annat modellnummer där extrerna antenner aktiveras om man ansluter en DC-kortsluten antenn.

Den routern har en indikation i webinterfacet som visar att extern antenn är aktiv.
Jag har inte sett något liknanden i den svenska Telia-routern.

Kul att höra om någon lyckas få dem att fungera.

Ingen blir gladare än vi om vi kan sälja externa antenner till dessa routrar.

41

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Har fått mitt svar...
Men det verkar konstigt!
På frågan om den ordinarie uppgraderingen tillåter att man väljer till routern svarar de:
"Om du kan välja till routern via sidan går det bra, i annat fall måste du beställa på vanligt sätt exempelvis genom att ringa 90200."

På frågan om antenner svarar den nu:
"Det ingår en antenn till Huawei B593, den skickas inte med vid leverans men den kommer att eftersändas."

En till två uttag!?

42

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Info skrev:

Har fått mitt svar...
Men det verkar konstigt!
På frågan om den ordinarie uppgraderingen tillåter att man väljer till routern svarar de:
"Om du kan välja till routern via sidan går det bra, i annat fall måste du beställa på vanligt sätt exempelvis genom att ringa 90200."

På frågan om antenner svarar den nu:
"Det ingår en antenn till Huawei B593, den skickas inte med vid leverans men den kommer att eftersändas."

En till två uttag!?


Var idag i Telia butiken på Kungsgatan i Stockholm och frågade efter antenner till B593.
Den unge herren som kollade kunde inte hitta några tillbehör till den alls.

Så nu har vi fått många olika besked om antenner, vilket inget är rätt ?
Jag skickar en ny fråga till tjejen som sa att de fanns i alla butiker.

43

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Djabag skrev:

Var idag i Telia butiken på Kungsgatan i Stockholm och frågade efter antenner till B593.
Den unge herren som kollade kunde inte hitta några tillbehör till den alls.

Så nu har vi fått många olika besked om antenner, vilket inget är rätt ?
Jag skickar en ny fråga till tjejen som sa att de fanns i alla butiker.

Var ute på samma informations jakt i den lokala Telia butiken.
Fick samma svar då jag påpekade att Routern i annonsen har två stora yttre antenner yikes

Men sedan inträffade något verkligt intressant.
När de loggade in i systemet för att sälja en routern  så dök det upp ett informationsmeddelande med följande text!!
"Antenner bipackas i Butiken vid försäljning"
Vilket gav ännu mera yikes yikes

Så det står i deras instruktion att de skall skicka med antenner.
Men de har inga och viste inget om detta förrän jag frågade.
Och de råkade hittade informationen som visades vid försäljning!

De lovade att återkomma i morgon wink

44

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

JohanN skrev:

Kan ju naturligtvis vara som så att antennerna är utformade på något speciellt sätt så att routern känner av dem och switchar över signalen.

I Tyskland har den motsvarande router under annat modellnummer där extrerna antenner aktiveras om man ansluter en DC-kortsluten antenn.

Den routern har en indikation i webinterfacet som visar att extern antenn är aktiv.
Jag har inte sett något liknanden i den svenska Telia-routern.

Kul att höra om någon lyckas få dem att fungera.

Ingen blir gladare än vi om vi kan sälja externa antenner till dessa routrar.

Vilket är modellnumret för den antennanslutningsbara variantenn i Tyskland?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

här står om B390 för LTE800 men den har två sma antenner för wlan

http://modem-techno.blogspot.com/2011/0 … er-o2.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Fick idag detta svar från Telia.....

Hej!

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Enligt nya uppgifter kommer antennerna att eftersändas till dig. Dem ska ingå i priset oavsett vilken säljkanal (butik, webb, kundtjänst) som du köpt routern ifrån.

Jag önskar dig en trevlig dag.

Med vänlig hälsning

Fanny Keisu
Telia Kundservice

47

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Djabag skrev:

Fick idag detta svar från Telia.....
Enligt nya uppgifter kommer antennerna att eftersändas till dig.


antennerna är antenner i flertal.
Förefaller som de nu svara att man får två antenner  smile

Vid tidigare svar var det antenn i ental...

48

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Info skrev:
Djabag skrev:

Fick idag detta svar från Telia.....
Enligt nya uppgifter kommer antennerna att eftersändas till dig.


antennerna är antenner i flertal.
Förefaller som de nu svara att man får två antenner  smile

Vid tidigare svar var det antenn i ental...


Undrar hur eftersändningen kommer gå till ? Jag lämnade ingen adress när jag köpte den i Teliabutiken med kontokort.

49

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

skriver man "dem ska ingå" så är man nog inte så petig med singularis eller pluralis heller. För övrigt kan satsen tolkas som att de ingår till flera kunder men en till var kund.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

L0L@telia.

Undrar om man måste skicka in routern +1vecka för att få antennerna.....