126

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Du vet, upp till hastighet....
Ring/mejla pts eller dyl

Överbelastat nät

127

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Svaret jag nu fått lyder:


"Nätansvarig i området har kontrollerat berörd mast och den visar god statistik, den är ej ur funktion eller dylikt utan det som gäller är ett väldigt långt avstånd till mast och bristfällig täckning där du bor, över 5.5km ifrån närmsta 4G mast och täckningen är som sagt väldigt bristfällig.

Det som hjälper är då en nybyggnation eller en uppgradering på befintlig mast.
Det finns dessvärre inget datum om eller när det kommer att ske, vi kan kontrollera 3 månader framåt i tiden och där fanns det dessvärre inget planerat i ditt område.


För att diskutera fram en annan slags lösning så som t.ex nedgradering eller direktavslut för att vi inte kan leverera en fullgod tjänst så går det bra att maila eller ringa oss (020 222 222) så kommer mina kollegor att hjälpa dig vidare.

Med vänliga hälsningar
Thomas"

128

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Beslut: ringde Telia och bad dem avbeställa min avbeställning, jag kör vidare med Adsl tills dels Telenor lär sig hur saker och ting fungerar och får ordning på sin utrustning. Och bygger ut nätet ytterliggare. Det roliga är att den masten täcker. Max 500 hushåll, av vilket 50% är sommarstugor och merparten av de andra husen bor det pensionärer. Ok, det täcker även motorvägen RV40, vilket ger c:a 5 minuter surf på 4g mellan Gbg och Borås. De supportsvar jag fått har mest varit gissningar och antaganden, tvärsäkra i många fall dock, men fel. (Klassikern: " spröten är mestadels till wifi" ) Modem och simkort skall skickas i retur, snarast. Telenors agerande, ett support ärende som tar 5 veckor, utmynnar i att man väljer att inte rota mer i det hela. D-Link routern/modemet är felaktigt på flera punkter och är
oanvändbart om man inte enbart skall surfa och kolla mej, (med 80mb?). Bygg ut! Lär er vad ni pysslar med!
Telenor har inte uppträtt profissionellt, men deras erbjudande är på ytan det bästa, med höga datamängder.

129

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jo, jag är bitter!

130

Sv: Telenor lanserar 4G-router

korrekt, mbb är avsedda för att "betala räkningar med, samt läsa någon webbsida" annars dyker det pga kapaciteten är för låg, och väldigt utbyggt i tätort där det finns fiber för 99:-/månad sedan +10år och på landsbyggden körs det via radiolänk med horribla prestanda som resultat, finns inget annat så ALLA kör med det - dvs extrem belastning.

jag provade två 4G abg mot samma mast mex 100% belastning, och dom påverkade varandra, inte en 100% test men visade att 4G är lika känsligt som 3G. Och om det stämmer att linan in i masten är 100-200mbit så betyder det två kunder per mast...

att i reklamen 'slira med att game'a samtidigt som hämta säsong två av favo serien' är båg...
då är hela trafik quotan slut för månaden den 2'a.

131

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Men det marknadsförs som ett alternativ till ADSL lik förbannat.

132

Sv: Telenor lanserar 4G-router

För att sammanfatta mina problem med 4G och Telenor.
När jag genom olika tester kommit fram till att genom att använda deras mer eller mindre defekta D-Link DWR923 router mot masterna i mitt när område, går det ej att får en anständig upphastighet. Detta får man om man kopplar upp sig i centrala GBG. Telenors förklaring att jag bor för långt från masten (5,5km) håller inte iom att jag får samma hastighet inom en km från en annan mast (Hindås).
Även om Routern saknar många funktioner i mjukvaran som skall vara där och vi inte vet vad mer som saknas i mjukvaran, kan denna troligen inte skyllas för allt.

Slutsatsen är att masterna som är bland de första de byggt inte innehåller all utrustning de behöver för att ge god 4g kommunikation, och att Telenor inte tänker rätta till detta av kostnadsskäl.

Är det någon som har kommentarer på denna teori/slutsats?

133 Senaste redigerad av jonasolof (2011-11-28 10:52:54)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ingen nämner vdsl2, trots att utbyggnad pågår i Sverige. Ska bli intressant att se om det blir skillnad när mitt adsl abb går över till vdsl2 på måndag (bor utanför Bryssel).Routern är redan installerad. Har nu 2,4 ned och 0,384 upp enligt routern.

4G är på gång i Belgien men bara långsamt.

PS Vdsl2 igång nu. ping 25 ms, ned 17, upp 2. Wifi över homeplug ökar ping till 35 ms. Således är en bra 4G förbindelse i paritet med vdsl2.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

134

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Min dlink är för närvarande på serviceverkstad pga att 1:a ethernetporten inte fungerar. Samt att 4G inte fungerar i Gävle(Telenor som hade problem med sina master) Enligt serviceverkstaden kan dom inte hitta något fel på enheten och den ska skickas tillbaka.

Vill bara kolla för säkerhetsskull, visst är port 1, 2, 3 och 4 rena LAN gigabitportar och 1an är inte någon form av WAN-port? Har inte tillgång till manualen då hela kartongen följde med till serviceverkstaden.

135

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Nybliven ägare till en Dlink,  får som bäst 19Mbit/s ner och ca 3-4Mbit upp, inte hunnit prova så mycket, men varit på övervåningen iaf. signalstyrka som lägst på -79. 
Bor ca 100m från KA, som får ca 60/20, är inte det skumt? Ska finnas en drös med 4g stationer runt om oss.

136

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Testat mera idag, toppat på ca 36 ner, när dlinken står på vinden. Fungerar bäst där uppe, signalstyrkan som bäst nere på -71. Men pendlar en hel del i signal och fart. Samam cellID som KA, testat routern hos han, och toppade då på 73Mbit/s, 100m härifrån, helt sjukt.

137

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Någon som har koll på hur man byter DNS på DLink-routern?
Får bra speed på bredbandskollen osv, men det tar lång tid att koppla upp till en hemsida, så misstänker att DNSen är långsam. Eller?

Vad är det för modell?

138 Senaste redigerad av spelman (2012-01-02 15:49:31)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Alltså, jag vet inte om jag är dum eller nåt - hur kommer jag in i routerns admin? Det finns inga uppgifter med i boxen för det (vad jag kan hitta)

Thanks

EDIT: Hittade en manual på BB - den sidan hade fallit bort i mina papper yikes  roll

139

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hörni det verkar som att det är mer som inte funkar... Hur stänger man av DHCP-servern till exempel?

140

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jag ringde supporten i går och fick en ny firmware installerad i d-link routern, då började portforwarding att fungera. den nya firmwaren har version ..69

den gammla jag hade var: version 1.0.56.30

141

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Bättre sent än aldrig...  lol

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 890#p29890

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

142

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hur gjorde ni att uppdatera routern? Jag får bara en röd ettan (1) när jag försöker ladda upp firmware filen   roll

Men på annan sidan har jag lyckats att logga in mig i routern med hjälp av ssh:

ssh root@192.168.0.1
med lösenord .... (gissa vilket användernamn man ska använder för att administrera routern smile )

hehe. nu är det bara att utforska vad som finns där och vad som gick fel med att ladda upp den nya firmware filen.

Greetings,

Cookie

143

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hejsan!
Jag har läst en del i denna tråden då jag själv är inne på att skaffa mobilt bredband från telenor. Jag funderar på att skaffa mej "hemma stor" lösningen med 4g, och D-link routern. Jag är inget tekniskt monster och behöver inte veta allt om alltiing, men vad jag läst så är det delade uppfattningar om hur denna routern funkar, dvs bra/dåligt.

Detta är mina funderingar.. Till er som är lite mer insatta och har testat grejerna ett tag.

Jag vill ha/behöver vanligt internet, för att spela online på PS3, surfa och vanligt "tankade". Är 4g såpass stabilt att jag kan tex spela online på ps3an utan störningar? Någon som har testat?

Har D-linken vanliga ethernetportar? Så jag kan koppla in den till tex en dreambox?

Är det något som vet vad telenor säger själva ang hastighet upp/ner? Jag har bara läst upp till 80mbit, men är det upp och ner? eller bara ner? Vad säger de själva upp? vad kan ni kommit upp i för hastigheter?

Går det att koppla en extern router, om jag tex har en airport extreme. Kan jag köra den som router via ethernet och bara använda D-linken som mottagare för internet?

Tacksam för all hjälp. Det är första gången jag besöker detta forumet och det verkar vara duktiga och trevliga folk här!
ha det gott!

144 Senaste redigerad av makku82 (2012-01-14 13:19:33)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

mrbarno skrev:

Jag vill ha/behöver vanligt internet, för att spela online på PS3, surfa och vanligt "tankade". Är 4g såpass stabilt att jag kan tex spela online på ps3an utan störningar? Någon som har testat?

Jag kör StarCraft II och Terraria utan problem. Får bra ping osv. Men iom att vintern har varit så varm så har jag inte kollat hur bra det fungerar under snöstorm. Men jag kan tänka mig att det går sämre då.

När jag beställde 4G från Telenor så kom modemet (DLink DWR-923) med firmware 1.0.56.30. Det fungerade riktigt bra. Bra mottagning och bra nedladdnings/uppladdninshastigheter. Men rätt som det var så fick jag riktigt kass mottagning och routern ballade ur totalt. Satt hela december med ett trasigt internet och det hela fixade sig inte förrän nån här delade med sig av en ny firmware, 1.0.69.30. Sen dess har allt varit bra och nu har modemet uppdaterats automatiskt till 1.0.70.30.

mrbarno skrev:

Har D-linken vanliga ethernetportar? Så jag kan koppla in den till tex en dreambox?

Ja 4 st gigabit ethernet portar om jag inte har fel. Telenor ska ha en pdf nånstans du kan tanka ner för att se anslutningsmöjligheterna. Jag vet dock inte vad en dreambox är. tongue

mrbarno skrev:

Är det något som vet vad telenor säger själva ang hastighet upp/ner? Jag har bara läst upp till 80mbit, men är det upp och ner? eller bara ner? Vad säger de själva upp? vad kan ni kommit upp i för hastigheter?

Teoretisk max ligger väl på 80 MBit ner och 60 MBit upp. Själv får jag ungefär hälften, vilket jag är nöjd med iaf.

mrbarno skrev:

Går det att koppla en extern router, om jag tex har en airport extreme. Kan jag köra den som router via ethernet och bara använda D-linken som mottagare för internet?

Jag har själv en Airport Extreme ansluten med kabel. Stängde av det trådlösa på modemet och kör min bärbara och iPhone genom AE i stället. Jag hade dock velat ha modemet i bryggat läge så jag kunde använda AE:n för portforwarding osv. Modemets konfiguration för portforwarding är väldigt omständig (iaf jämfört med AE:n). Jag har inte fått detta att fungera och jag orkar inte testa. Nån som har nån idé?

145

Sv: Telenor lanserar 4G-router

cookie skrev:

Hur gjorde ni att uppdatera routern? Jag får bara en röd ettan (1) när jag försöker ladda upp firmware filen   roll

Jag hade inga problem med att ladda upp nya firmwaren. Din fil kanske blev korrupt. Testa att ladda hem den igen. Tänk på att det är "LTE IAD Firmware Upgrade" som ska uppdateras inte den andra. Jag kan tillägga att jag var ansluten med ethernet kabel till modemet när jag uppdaterade.

146

Sv: Telenor lanserar 4G-router

makku82 skrev:
cookie skrev:

Hur gjorde ni att uppdatera routern? Jag får bara en röd ettan (1) när jag försöker ladda upp firmware filen   roll

Jag hade inga problem med att ladda upp nya firmwaren. Din fil kanske blev korrupt. Testa att ladda hem den igen. Tänk på att det är "LTE IAD Firmware Upgrade" som ska uppdateras inte den andra. Jag kan tillägga att jag var ansluten med ethernet kabel till modemet när jag uppdaterade.

Nix. Uppgraderade routern nu genom att logga in mig via ssh och konsolen. Hade inget problem, men upptäckte också varför det inte funkade (och fortfarande inte fungera):

1) Ett kommando (fw_printenv) fungerar inte och gnälla att någon CRC checksum inte är korrekt.
2) Det automatiska uppgradering över internet fungerar inte eftersom det hänvisas till felaktig websidan
3) Det automatiska uppgradering är avstängd i systemkonfigutionen (en sqlite databas)

Det verkar så att någon fifflade redan med routern. Jag uppgraderade mitt abonnemang hos Telenor till Bredband Stor och fick köpa routern (ingen subvention alltså sad). Men någon måste har haft den innan.

Kan ni också lika enkelt logga in i routern via ssh?

147 Senaste redigerad av Micke (2012-01-15 12:32:23)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Filen finns ju här:
http://www.telenor.se/privat/kundservic … dband.html
Det funkade för mig att uppgradera, men nån större skillnad mot 69:an ser jag inte än.
Skall undersöka mera imorgon.

Ps.: Tack makku82 för tipset att det fann en nyare fw!!!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

148

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Micke skrev:

Skall undersöka mera imorgon.

Nu funkar även min ip-kamera via dyndns med DWR:en.  big_smile
Det verkar som om man jobbade med en stabilare portforward i nya firmwaren...tack!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

149

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag skrev till Telenor och frågade vad läget var med alla rapporterade problem (länkade bland annat ill den här tråden) och de gav följande ganska utförliga svar:

Här är den kompletta listan över buggfixar som följde med i den senaste firmwareuppdateringen:

   * Port forwarding fungerar nu
   * DynDNS fungerar nu
   * Uppgraderad Wifi-drivrutin i router som förbättrar stabilitet
   * Windows-fildelning fungerar nu
   * Snabbare GUI
   * Anslutna enheter nu listade i GUI
   * LAN-portar aktiveras först efter att routern är uppstartad, dvs 1) Klient frågar efter IP först efter att DHCP i router är startad 2) Klienter på LAN får IP.
   * Ett flertal buggar fixade som ökar stabilitet på Radio interface, Wireless interface.
   * MAC-restricted wireless access nu borttaget. Tidigare så slutade wireless att fungera då denna function användes

Som synes är alltså transparent mode inte aktiverat ännu, men förhoppningsvis kommer det i en kommande uppdatering.

Vi på Telenor har precis som du säger ingen VOIP-tjänst, men det är inte omöjligt att en framtida firmwareuppdatering kommer att öppna upp möjligheten för VOIP i routern. Jag kan dock inte ge några garantier gällande detta.

----------------


Det här är väll föresten samma produkt som BBB numera erbjuder för 4G?

150 Senaste redigerad av lando (2012-01-17 23:31:16)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

javafanboy skrev:

Jag skrev till Telenor och frågade vad läget var med alla rapporterade problem (länkade bland annat ill den här tråden) och de gav följande ganska utförliga svar:

Här är den kompletta listan över buggfixar som följde med i den senaste firmwareuppdateringen:

   * Port forwarding fungerar nu
   * DynDNS fungerar nu
   * Uppgraderad Wifi-drivrutin i router som förbättrar stabilitet
   * Windows-fildelning fungerar nu
   * Snabbare GUI
   * Anslutna enheter nu listade i GUI
   * LAN-portar aktiveras först efter att routern är uppstartad, dvs 1) Klient frågar efter IP först efter att DHCP i router är startad 2) Klienter på LAN får IP.
   * Ett flertal buggar fixade som ökar stabilitet på Radio interface, Wireless interface.
   * MAC-restricted wireless access nu borttaget. Tidigare så slutade wireless att fungera då denna function användes

Som synes är alltså transparent mode inte aktiverat ännu, men förhoppningsvis kommer det i en kommande uppdatering.

Vi på Telenor har precis som du säger ingen VOIP-tjänst, men det är inte omöjligt att en framtida firmwareuppdatering kommer att öppna upp möjligheten för VOIP i routern. Jag kan dock inte ge några garantier gällande detta.

----------------


Det här är väll föresten samma produkt som BBB numera erbjuder för 4G?


Jag kollade runt lite inne i scripten på routern och det ser onekligen ut som "transparent mode" idag bara fungerar på wan porten (kanske ett fulhack & ändra manuellt löser detta?), en störig sak är även att man inte kan avaktiver dhcpdaemonen för att slippa att routern delar ut ip'en (snabb hacket blev att döda dhcpd processen).

Hoppas dock att dlink löser dessa problem så man slipper hålla på att fulhacka varje gång det kommer en ny firmware.

*edit*

Kollade runt lite till och hittade den gömda voip delen bland scripten, och den pekar just nu mot bredbandsbolagets telefoni. Frågan är dock ifall man kan fulhacka in egna värden där!?

*edit2*
Jodå det går att komma åt VOIP delen via dessa länkar http://192.168.0.1/platform.cgi?page=voiceNumbers.htm &
http://192.168.0.1/platform.cgi?page=voiceStatus.htm