76

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Det låter lovande, undrar om de adresserar de andra invändningarna vi listat också.

77

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har riktat in min Poynting-antenn noggrant och får bra värden -73,-70dB,

Grön 4g Lampa på DWR923 routern.

Dagens mätning:

TCP nedströms : 12.25 Mbit/s
TCP uppströms : 247.99 kbit/s

UDP nedströms : 20.77 Mbit/s
UDP uppströms : 170.39 kbit/s

Vad är det som är så fel? Varför får jag ingen hastighet upp!!!!

Sedan DWR923s taskiga FW och den bristande supporten.

Jag blir tokig på detta.

Om vi plockar bort DWR923, vad skall jag sätta mellan antenn och TP-Link Routern hemma?

78

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Du Kanske behöver förstärka din ut signal.

79

Sv: Telenor lanserar 4G-router

-73dB är väl inte så himla illa? Vad finns det för förstärkare isåfall?

80

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nimnul skrev:

Vad är det som är så fel? Varför får jag ingen hastighet upp!!!!

Du kanske måste ansluta 2 antenner....diversityutgång?
Såg det här --> http://www.mobilabredband.se/forum/view … 416#p27416

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

81

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Nimnul, testar du med Ethernet kabel (ej WLAN)? Har du provat avancerad mätning hos Bredbandskollen uppe till höger på deras hemsida? Kör 5 trådar.

82

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sam skrev:

Nimnul, testar du med Ethernet kabel (ej WLAN)? Har du provat avancerad mätning hos Bredbandskollen uppe till höger på deras hemsida? Kör 5 trådar.

Jag kör enbart med kabel, ingen skillnad mellan direktkopplad till D-link eller via min router. All annan trafik bortkopplad.

Kan inte prova nu, jag är på jobbet. Men jag har kört 5-6 tester med TP test enl instruktion från Telenor.

Sammanfattningsvis har jag mellan 12-25Mb, enstaka fall 30mb ner. Upp ligger mellan 0,2-0,66mb.

83

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Kaske är huawei i den wink
Du för bättrar bara mottagningen så bra speed ner, men den kör med interna pinnen för sändning....

Stoppa routern i plåtburk och kolla om blir sämre eller ej...

84

Sv: Telenor lanserar 4G-router

G-Man skrev:

Kaske är huawei i den wink
Du för bättrar bara mottagningen så bra speed ner, men den kör med interna pinnen för sändning....

Stoppa routern i plåtburk och kolla om blir sämre eller ej...

Interna pinnen? om jag flyttar den externa antennen till andra sprötet?

85

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nimnul skrev:

...om jag flyttar den externa antennen till andra sprötet?

Klart att du måste prova! Om du då fortfarande kan vara nätansluten och du får omvända förhållanden gäller nog mitt tidigare inlägg i den här tråden.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

86

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Skall testa, men jag tror att de sänder växelvis. Återkommer med resultat.

87

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Nimnul, har du jämfört med Huawei E398 eller har du bara routern idag?

88

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sam skrev:

Nimnul, har du jämfört med Huawei E398 eller har du bara routern idag?

Nej, detta är mitt första försök. Trodde att en "hemma" modell skulle vara bättre lämpad att köra hemma. Kan den köpas utan abbonemang?

Nimnul heter Peter på riktigt.

89

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har samma problem som du nimnul. Testat med både E398 och D-Link DWR 923. Har Görn/Orange 4g inomhus och vissa ställen utomhus stabil grön lampa. Körde iväg 250m med bilen med E398 i lappisen, fick då full 4G täckning (I mitt hus har jag 1-2 pinnar) och givetvis cirka 30-50Mbits ner och 13-20Mbit upp. Här i mitt område som verkar vara lite av en skguggzoon går det inte komma över 1Mbit upp. Pratade med supporten och de säger jag ska göra 3st TP test med vissa inställningar vilket jag håller på med nu, men jag är Bombsäker på att det enbart har med hur bra täckning och avstånd till mast där man befinner sig med sina Hårdvara, ej någon inställning som man kan pilla på som skulle förbättra detta. Kan ju också skriva att det är maginel skillnad mellan hastigheter med DWR 923 och E398, när jag testar på samma plats. Ev skiljer det 2-5Mbit ner och 0.1-0.2Mbit upp, DVS obetydlig.

Sedan vill jag förtydliga då jag sett folk skriver om antenner osv till DWR 923. De två externa antennerna som sitter på Routern har EJ  något att göra med 4G utan enbart med Wifi. Samt att det EJ finns någon möjlighet att koppla på en extern antenn till sin DWR 923. Detta var de 100% på, han ringde sin produktansvarige ang detta och dubbelkollade. Så ni som har DWR 923, glöm att köpa en extern antenn.

Så antar mina problem med upload kommer vara liknande tills telenor väljer att bygga upp en ny sändare eller repeater i mitt närområde.. Eller om jag köper en 300M lång sladd till en antenn och flyttar min lokalisation till bättre område wink

90

Sv: Telenor lanserar 4G-router

neXXon skrev:

Sedan vill jag förtydliga då jag sett folk skriver om antenner osv till DWR 923. De två externa antennerna som sitter på Routern har EJ  något att göra med 4G utan enbart med Wifi. Samt att det EJ finns någon möjlighet att koppla på en extern antenn till sin DWR 923. Detta var de 100% på, han ringde sin produktansvarige ang detta och dubbelkollade. Så ni som har DWR 923, glöm att köpa en extern antenn.

I Beg to Differ! Med en Poynting ansluten på ena kontakten fick jag cirka 10dB bättre signal. Jag har nu -70-73dB, utan extern antenn hade jag -88-85dB. Dessutom kör jag med WIFI släckt, jag har en bättre router/WAP till det, så nätverkskabel till min router.

Vad har du för signalstyrka när du är hemma, kontra när du kom närmare masten? Finns i routern under Extra/Network Statistics.

91

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag vill hålla med dig numnul, jag upplevde att man kunde göra samma riktnings inställning på antennerna som man kan göra med en USB sticka i usb-ställ(ala dovado youtube klippen). Jag fick då i alla fall helt olika värden om jag vinklade mina antenner 90 grader "fel".

Nu har jag lämnat tillbaka min, annars är det ju lätt att testa. Skruva av antennerna och kolla ett speedtest igen.

Försäljaren på Telenor butiken hävdade även han att antennerna är för 4g. Men dom har ju haft fel förut.

92

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Tette: Det skall jag göra, men jag är rätt säker på att Poynting antennen gav det den gav. Jag fick 6-8dB mer gain inomhus genom ett fönster, och 3-4dB till, uppsatt på vägg, riktad mot mast enligt karta och kompass (Google maps och kompass appen lol )

Men det skadar inte att testa: Först på andra sprötet, sedan utan.
Glasspinnarna som sitter på är rundupptagande, vilket innerbär att de skall stå vertikalt, så är det rätt. Tänk dig mottagningen som en "skiva" runt "midjan" på antennen. Hoppas att jag uttrycker mig klart.

93 Senaste redigerad av seve (2011-11-07 15:37:38)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

testade lite snabb hemma, och fick följande:
ner  upp
31    21    utan antenner
28    20    vänster antenn ikopplad
50    16    höger antenn ikopplad
42    22    båda antennerna inkopplade

kör med kabel in i routern

94

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Well, som supporten sa när han hade rådfrågat sin produktansvarige så har Inte antennerna ngt med 4g att göra, utan bara Wifi, att 4g antennen var helt inbyggd, själv märker jag noll skillnad när jag ställer routern med eller utan antenner på.

95

Sv: Telenor lanserar 4G-router

seve skrev:

testade lite snabb hemma, och fick följande:
ner  upp
31    21    utan antenner
28    20    vänster antenn ikopplad
50    16    höger antenn ikopplad
42    22    båda antennerna inkopplade

kör med kabel in i routern

Vilken signalstyrka har du?

96

Sv: Telenor lanserar 4G-router

neXXon skrev:

Well, som supporten sa när han hade rådfrågat sin produktansvarige så har Inte antennerna ngt med 4g att göra, utan bara Wifi, att 4g antennen var helt inbyggd, själv märker jag noll skillnad när jag ställer routern med eller utan antenner på.

Jag fick samma svar nyss. Skall testa med/utan antenner.

97

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nimnul skrev:
seve skrev:

testade lite snabb hemma, och fick följande:
ner  upp
31    21    utan antenner
28    20    vänster antenn ikopplad
50    16    höger antenn ikopplad
42    22    båda antennerna inkopplade

kör med kabel in i routern

Vilken signalstyrka har du?


-70 dbi har jag enligt routern.

98

Sv: Telenor lanserar 4G-router

seve skrev:
nimnul skrev:
seve skrev:

testade lite snabb hemma, och fick följande:
ner  upp
31    21    utan antenner
28    20    vänster antenn ikopplad
50    16    höger antenn ikopplad
42    22    båda antennerna inkopplade

kör med kabel in i routern

Vilken signalstyrka har du?


-70 dbi har jag enligt routern.

Det är 3dB bättre än vad jag får i bästa fall.
Hur långt till masten har du?

99 Senaste redigerad av neXXon (2011-11-07 16:25:50)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag har -78 dbi i styrka.. vad är rimmligt att ha?? Får samma med och utan de små antennerna.

100 Senaste redigerad av nimnul (2011-11-07 16:26:47)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Here we go:

DWR-923 Wifi avstängt

1st Poynting (Vänster), 1st Glasspinne (höger), signalstyrka -75dB Grön 4G lampa

TCP nedströms : 13.84 Mbit/s
TCP uppströms : 49.22 kbit/s
UDP nedströms : 31.05 Mbit/s
UDP uppströms : 117.07 kbit/s

Inga antenner:  -86dB, Grön/röd 4G lampa,

TCP nedströms : 13.46 Mbit/s
TCP uppströms : 430.82 kbit/s
UDP nedströms : 20.98 Mbit/s
UDP uppströms : 426.74 kbit/s

Två glasspinnar: -88dB, Grön/röd 4G lampa

TCP nedströms : 3.77 Mbit/s
TCP uppströms : 70.70 kbit/s
UDP nedströms : 21.76 Mbit/s
UDP uppströms : 50.57 kbit/s

Enbart en Poynting antenn (Höger), Grön 4G lampa direkt -73dB

TCP nedströms : 16.91 Mbit/s
TCP uppströms : 791.24 kbit/s
UDP nedströms : 26.05 Mbit/s
UDP uppströms : 832.06 kbit/s

En Poynting antenn på Vänster kontakt ger i princip samma värden.

Sammantaget kan dra slutsatsen att signalstyrkan ÄR beroende på vad man har för antenn, även om man inte direkt kan se detta på hastigheten.

Fler slutsatser ni kan dra av mina mätningar.