51

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej måste ställa en dum fråga. Hur ska sim kortet sättas in? kollar man på bilden från telenor ser det ut som snea hörnet ska inåt stämmer det? tycker det verkar fel

52 Senaste redigerad av nimnul (2011-11-04 12:05:16)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Nu har jag skruvat upp en poynting antenn på fasaden och kopplat in min DWR-923 (Firewall off, wifi off) kopplat till min riktiga router TP-link 1043. Jag har klart bättre signal 8-10db bättre än innan och en klar och stabil grön 4G lampa. Bandbreddsproblemen kvarstår men det kan vi låta vara för stunden.

Jag har konfat dyndns, men de tjänster jag vill nyttja kommer inte igenom. Sedan har jag en motsvarande tjänst för Subsonic som inte heller ser igenom.

På det stora hela skulle jag vilja använda DWR-923 enbart som modem, hur gör jag detta. Provade transparent mode, men då blev det bom stop igenom. Nu har min TP-link DWR-923s första DHCP adress som WAN adress, men jag vill ha min riktiga WAN.[

53

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har haft den här routern i knappt två veckor nu och kan (som flera andra också gjort) konstatera att den har en del fel:

  • List of attached devices är alltid tom

  • Port forwarding (NAT/Port mapping) fungerar inte.

  • DynDNS fungerar inte.

  • NAT, transparent mode fungerar inte.

Firmware version: 1.0.56.30
Hardware version: A1

Finns det någon annan som upptäckt ytterligare fel eller kommit på en lösning på något av ovanstående?

Vad har ni för firmware resp hw version?

Har ni rapporterat dessa fel till Telenor? Jag har försökt men det känns inte riktigt som om dom tar felen på allvar...

54

Sv: Telenor lanserar 4G-router

KA skrev:

Har haft den här routern i knappt två veckor nu och kan (som flera andra också gjort) konstatera att den har en del fel:

  • List of attached devices är alltid tom

  • Port forwarding (NAT/Port mapping) fungerar inte.

  • DynDNS fungerar inte.

  • NAT, transparent mode fungerar inte.

Firmware version: 1.0.56.30
Hardware version: A1

Finns det någon annan som upptäckt ytterligare fel eller kommit på en lösning på något av ovanstående?

Vad har ni för firmware resp hw version?

Har ni rapporterat dessa fel till Telenor? Jag har försökt men det känns inte riktigt som om dom tar felen på allvar...

Samma problem som du, samma HW och FW.

Jag skall rapportera detta till Telenor

55

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Suck, vilket klappträ på Telenorsupporten:

Tog upp problemen som KA och jag hade med supporten och de sade att de har ingen support på de sakerna.
Efter lite ordvrängande fram och tillbaka sade han att man skall inte behöva de funktionerna?!?#%&

Det intressanta är ett Telenor Företag levererar samma produkt, kan man inte öppna portar mm i den är den helt ointressant ur företagssynpunkt (VPN tunnlar mm).
Och de hade ingen support på om de fungerade eller inte. MAO de vet inte. Vilken jäkla Kafka-situation.

56

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Blev så förbannad på dem, ringde dem igen och fick tag i en bättre kille. Deras tekniker vet alltså inte hur man får ovan nämnda funktioner att fungera. När de listat ut detta skall de lägga ut en guide på hemsidan.

Man gnisslar tänder av ilska. Hur oproffsiga kan de vara?

57

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nimnul skrev:
KA skrev:

Har haft den här routern i knappt två veckor nu och kan (som flera andra också gjort) konstatera att den har en del fel:

  • List of attached devices är alltid tom

  • Port forwarding (NAT/Port mapping) fungerar inte.

  • DynDNS fungerar inte.

  • NAT, transparent mode fungerar inte.

Firmware version: 1.0.56.30
Hardware version: A1

Finns det någon annan som upptäckt ytterligare fel eller kommit på en lösning på något av ovanstående?

Vad har ni för firmware resp hw version?

Har ni rapporterat dessa fel till Telenor? Jag har försökt men det känns inte riktigt som om dom tar felen på allvar...

Samma problem som du, samma HW och FW.

Jag skall rapportera detta till Telenor


Jag har haft samma router / tjänst i några dagar och jag kan bara instämma med er andra vad gäller problem med funktionaliteten i routern. (Nat / port forward, taskigt wlan mm.)  :-/

Hastighetsmässigt är jag väldigt nöjd, jag ligger i utkanten på deras täckningskarta, har enheten monterad intill ett fönster, signalstyrkan ligger oftast kring -75.
Oftast ligger jag på 40MBit ner, 20 upp,  någon enstaka gång har den pendlat ner mot 10/10.

Eftersom de verkar veta så lite på supporten i kombination med att den inte funnits ute mer än en knapp månad så får jag känslan av att produkten fortfarande är "under utrullning". Vi får hoppas på ny FW och mer info till supportteknikerna snarast!!

Btw, vet någon om man kan få statisk ip? Borde ju också vara en "självklar" tilläggstjänst. (När portöpppning funkar, dvs)

58

Sv: Telenor lanserar 4G-router

pekka skrev:

Btw, vet någon om man kan få statisk ip? Borde ju också vara en "självklar" tilläggstjänst. (När portöpppning funkar, dvs)

Tror att DynDns är lösningen där. Men det funkar ju inte i routern som det är nu sad

59

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Man får hoppas att någon kunnig tekniker läser här, vi borde vara en intressant grupp att testa och utvärdera sakerna.

Pekka: Jag har -78dB med riktad antenn, får bara 15-25mb ner och 0,3-0,6mb upp. Det har varit under utredning i 3veckor nu.

60

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nimnul skrev:
pekka skrev:

Btw, vet någon om man kan få statisk ip? Borde ju också vara en "självklar" tilläggstjänst. (När portöpppning funkar, dvs)

Tror att DynDns är lösningen där. Men det funkar ju inte i routern som det är nu sad

Mmm, vi får hoppas det blir löst snarast.

Vad jag kunnat googla mig till så finns statisk ip som tjänst till vissa av deras 3G MBB. Dock för 75:- / mån, vilket känns lite saftigt.  (Fast det kanske är mer riktat till företag?)

61

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nimnul skrev:

Man får hoppas att någon kunnig tekniker läser här, vi borde vara en intressant grupp att testa och utvärdera sakerna.

Pekka: Jag har -78dB med riktad antenn, får bara 15-25mb ner och 0,3-0,6mb upp. Det har varit under utredning i 3veckor nu.

Intressant!
När jag fått routern testade jag först att sätt den i min "teknikskrubb", mitt i huset, men det gav ungefär de värden du har, dvs, 10+ / 1.  Så fort jag flyttade den till en annan del av huset, (jag ställde den mer eller mindre i ett fönster som jag tror ligger åt hållet där masten står) , så fick jag helt andra siffror. Ffa ul verkade vara känsligt.   Nu fungerar det hastighetsmässigt som sagt lysande.

62

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag lämnade till baka skräpet efter 4dagars meckande. D-link mailade mina loggar vidare till Taiwan och då insåg jag att det här kommer ta tid...

Hade annars ganska hyfsad fart tycker jag. Skulle bara portfowardingen fungerat hade jag kört på detta...
Funderar på att köra bredbandsbolagets 4g med tiny istället..

63

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Telenor blev medvetna om dessa problemen för flera veckor sedan.
Firmwaren som ligger i vid leverans är den enda som finns.
Det som oroar just nu är inställningarna finns i gränssnittet men routern ställer inte om sig, även om den signalerar:
operation succed
Frågan är om routern har de funktionerna på riktigt??!!
Pratade även med bredbandsexperten som inte kan någonting om denna produkt.
När och om en ny firmware släpps, vet man inte ens vart man skall ladda ner den för produkten finns inte på dlinks hemsida.
Har börjat snegla på telias och tele2:s Huawei B593 men den finns tyvärr bara brandad..annars tror jag den är klockren och en trevligare design.

Någon ovan skrev att den ville få den riktiga WAN adressen: GÅR EJ
SKönt att fler uppmärksammar dessa problemen så kanske de sätter fart.

64

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Är det bridge/transparent mode ni vill åt?

65

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sam skrev:

Är det bridge/transparent mode ni vill åt?

Well, ja, det är en bra början. Då skulle man åtm kunna ha en egen (fungerande) fw innanför. 

Som det är nu så är det en kraftig begränsning att man inte kan nå sina burkar utifrån.

66

Sv: Telenor lanserar 4G-router

OK, tack

67

Sv: Telenor lanserar 4G-router

pekka skrev:
Sam skrev:

Är det bridge/transparent mode ni vill åt?

Well, ja, det är en bra början. Då skulle man åtm kunna ha en egen (fungerande) fw innanför. 

Som det är nu så är det en kraftig begränsning att man inte kan nå sina burkar utifrån.

Jag håller med. Det skulle iallafall lösa mina problem.

Det kanske vore bra att alla som har problem hör av sig till Telenor så att dom kanske förstår att många har dessa problem.

68

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sam skrev:

Är det bridge/transparent mode ni vill åt?

Jag vill ha ett modem mellan min Poynting antenn och wan port på min router som funkar, då är jag nöjd.

69

Sv: Telenor lanserar 4G-router

PS jag har skickat en länk på denna tråden till Telenor support, får se om det triggar något.

70

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har nu fått min Router, och tyvärr måste jag säga, att även om jag med god marginal ligger inom deras Gröna 4G täckning så har jag extremt/omöjligt svårt att få grön 4g på mitt modem inomhus, ställer jag det utomhus får jag grön lampa på vissa ställen, men svårt att få den att lysa grön jämt, hoppar mellan orange/grön. Har även mycket varrierande hastigheter. Ner mellan 12-34Mbit och upp 0.2-1.0Mbit, dvs obetydlig. Märker också snabbt att så fort jag uploadar så tappar jag all ner hastighet, dvs känns som en rätt väderlös lösning på internett lösning. =/

71

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag tycker att vi skall ligga på deras support som iglar så att det blir pinsamt för dem.

72

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nimnul skrev:

Jag tycker att vi skall ligga på deras support som iglar så att det blir pinsamt för dem.

Håller med. Fick just svar från Telenor att dom bara anser sig ha support på routerns funktion att ansluta och få kontakt med nätet. När det gäller DDNS och portforwarding hänvisar dom till D-Links support eller "Bredbandsexperten".

Och D-Link hänvisar till Telenors support. Börjar likna fiasko det här.

73 Senaste redigerad av nimnul (2011-11-05 17:04:11)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

KA skrev:
nimnul skrev:

Jag tycker att vi skall ligga på deras support som iglar så att det blir pinsamt för dem.

Håller med. Fick just svar från Telenor att dom bara anser sig ha support på routerns funktion att ansluta och få kontakt med nätet. När det gäller DDNS och portforwarding hänvisar dom till D-Links support eller "Bredbandsexperten".

Och D-Link hänvisar till Telenors support. Börjar likna fiasko det här.

Fick samma svar. Konsumenträttsligt håller det ej, de har inte avtalat det på förhand.
De de säger är som att vi köpt en bil men bagageluckan och passagerardörrarna är låsta och det får vi vara nöjda med, vi kan ju köra bilen.


Vi får ligga på.

74

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Bra där!!
Så ska d låta.
Kändes innan som jag var den enda som insåg dessa problem.
Telenor säljer inte ett modem, de säljer en router med inbyggt modem.
Då det ej medföljer en manual kan de inte ta betalt för supporten.
Dessutom kan inte bredbandsexperten hjälpa till.
De kan inte produkten.
Fram med en ny firmware!!!

75

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Fick detta svar av D-link per mail.
------------------------------
Hej!

Jag har nu fått svar på frågan från våra utvecklare. Dom kunde återskapa problemet och sett att det är en bugg.
Dom kommer att rätta till det i nästkommande mjukvaruuppdatering. Den mjukvaran är under utveckling nu, fixen finns där men den är inte klar att släppas ännu. När den är klar för release så kommer din router att med automatik uppdateras till den versionen.

Best Regards / Med vänliga Hälsningar
Fredrik Utelämnar efternamn så han slipper massa spam...
TAC Engineer
D-Link Northern Europe
P.O. Box 15036, S-167 15 Bromma, Sweden
--------------------------------------------------------------------------------------

Alltså det är en bugg i portforwardingen. Ny mjukvara kommer men dom hade inget datum.

Nu skall jag avvakta era rapporter när den nya mjukvaran kommer och se om det är dax att prova igen. Hade ju i alla fall 50Mbit ner och 12Mbit upp. Lite mer i bland och lite mindre ibland. Bra mycket bättre än 20/1 ADSL.

//Mikael