26

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Kör du med kryptering?
N eller g wifi?

Prova endast g, prova annan/utan kryptering om du är avskilt.

27

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Just nu tuffar den på i 802.11n. Ska testa lite senare om det blir någon skillnad med g.

Såg precis att signalstyrkan ligger på 30-40% Trots att jag har datorn 1m från routern.. Den försvinner iofs inte helt när jag tappar anslutningen till routern, men är inte det lite lågt?

28

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Vad är det för antenn i datorernas wifi?

Wifi har kort räckvidd om det är annat som stör.
se till att det är fritt runt antennerna.

29 Senaste redigerad av Tette (2011-10-24 12:57:57)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Är det någon som provat portforwarding?   Får bara godag yxskaff svar från telenor och Dlink vill inte ha med grejerna att göra. 
Om jag inte hör något om någon som lyckats med att få till portforwarding så lämnar jag tillbaka grejerna idag.... Funderar på att välja E398 + Tiny isället. Åsikter om den kombon motages varmt...

har hittat följande knas i loggen till routern

Mon Oct 24 09:08:35 [KERNEL] [61002.980000] ERROR:bridgeDeviceRemovePort: no corresponding virtual bridge port found
    start_hcchar_val 0x00d8b200

Och nu har faktiskt DLINK skickat vidare mina frågor om det är en Firmware bugg till utvecklarna i Taiwan....

30 Senaste redigerad av fredrikj (2011-10-24 17:18:57)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

G-Man skrev:

Vad är det för antenn i datorernas wifi?

Wifi har kort räckvidd om det är annat som stör.
se till att det är fritt runt antennerna.

Hej och tack för all hjälp!

Är medveten om begränsningarna i Wifi, men tycker ändå jag borde få bättre signalstyrka när datorn oftast är i samma eller angränsande rum. Hade innan dlinken en Dovado Tiny och innan det en dlink DIR-635. Den senare hade jag liknande problem med men dom löste sig efter flashning av firmware. Antennerna är förövrigt inbyggda i två stycken MacBook Pro 13" Ingen aning vilken typ det är, men har inte haft signalproblem förut.

Har dock kommit någonting på spåren! Stängde av 802.11n som du sa och lät routern endast använda sig av g. Har inte haft ett avbrott på hela dagen. Ska jag nöja mig med att det fungerar nu, eller har du någon aning om vad det är som orsakar avbrotten nu när det verkar fungera med n avslaget?

31

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Prova med nya drivrutiner till datorerna om det hjälper för N är ganska wobbligt med vissa märken/modeller av wifi kort.

Annars köp en lös usb 300 N wifi dongel, tex realtek har funkat hyffsat och för runt 100:- får anses ok...
Koppla den på ~1meters usb skarv så blir det bra räckvidd också.

Sedan skrev sam att kanal ETT på wifi har bäst räckvidd, något att prova annars.

Tack

32

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag har skaffat denna 4G-router men har problem med att LAN-portarna bara ger ca 1Mbit/s. Någon annan med samma problem? Via WLAN får jag ca 20/20.

33

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Discover skrev:

Och förhoppningsvis löstagbara antenner så man kan skaffa sig bättre mottagning.

Nuvarande D-Link router har Reverse Polarity SMA-kontakter för antennerna. Router skall enligt uppgift vara specad för vanliga SMA men någonstans gick det fel  hmm  Någon tycket väl att RP-SMA var "close enough"

Så skall man koppla in antenner idag så måste man ha konverter från RP-SMA.  Eventuellt kommer Telenor-modellen i framtiden levereras med RP-SMA till SMA konverters.

Externa 4G antenner till D-Linken löser problememt med dålig WLAN räckvidd. 2,6GHz 4G stör ut WLAN:et. så flytter man ut 4G antennerna från routern så blir det bättre räckvidd på WLAN:et

/Johan

34

Sv: Telenor lanserar 4G-router

JohanN skrev:
Discover skrev:

Och förhoppningsvis löstagbara antenner så man kan skaffa sig bättre mottagning.

Nuvarande D-Link router har Reverse Polarity SMA-kontakter för antennerna. Router skall enligt uppgift vara specad för vanliga SMA men någonstans gick det fel  hmm  Någon tycket väl att RP-SMA var "close enough"

Så skall man koppla in antenner idag så måste man ha konverter från RP-SMA.  Eventuellt kommer Telenor-modellen i framtiden levereras med RP-SMA till SMA konverters.

Externa 4G antenner till D-Linken löser problememt med dålig WLAN räckvidd. 2,6GHz 4G stör ut WLAN:et. så flytter man ut 4G antennerna från routern så blir det bättre räckvidd på WLAN:et

/Johan

Det är alltså så att dom två antennerna på routern är för 4G och inte WLAN som jag först misstänkt?

35

Sv: Telenor lanserar 4G-router

KA skrev:

Det är alltså så att dom två antennerna på routern är för 4G och inte WLAN som jag först misstänkt?

Jag vet inte riktigt det korrekta svaret men...
Skall vara 4G... Enligt ansvariga på Telenor  hmm

Är det verkligen 4G antennerna?... Tja vem vet?..
Ge mig en så kan jag koppla upp den till mätinstrument och kolla vilka frekvenser den kör ut på antennerna. smile

Världen är full av folk som tar genvägar så vem vet.

36

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Tette skrev:

Är det någon som provat portforwarding?   Får bara godag yxskaff svar från telenor och Dlink vill inte ha med grejerna att göra. 
Om jag inte hör något om någon som lyckats med att få till portforwarding så lämnar jag tillbaka grejerna idag.... Funderar på att välja E398 + Tiny isället. Åsikter om den kombon motages varmt...

har hittat följande knas i loggen till routern

Mon Oct 24 09:08:35 [KERNEL] [61002.980000] ERROR:bridgeDeviceRemovePort: no corresponding virtual bridge port found
    start_hcchar_val 0x00d8b200

Och nu har faktiskt DLINK skickat vidare mina frågor om det är en Firmware bugg till utvecklarna i Taiwan....

Har du fått något svar från Telenor eller Dlink? Jag får inte heller portforwarding att fungera.

37

Sv: Telenor lanserar 4G-router

G-Man skrev:

Kanske ringer med simkortet, men sim är spärrat för röst,
Prova röst sim smile

Sorry det finns inged röststöd i 4G.
4G är endast Paketdata (IP-trafik). Allt annat blir någon typ av Voip.

Oftast är Voip avaktiverat i operatörsmodeller eftersom de inte vill att man skall ringa via Voip  smile  Samt att det är ett jävla meck att fixa egen Voip (SIP eller H323) för kunderna som inte är insatta i det (alltså inte folk på detta forum utan den vanliga hemmaanvändaren). Operatörerna vågar inte ha det aktiverat det kräver alldeles för mycket  support.

Voip finns i operatörsroutrar där operatören erbjuder Voip som tjänst (förkonfigurerade).

38

Sv: Telenor lanserar 4G-router

@Johan, jag han ej få min rpsma adapter innan jag åkte till kina men jag kommer tillbaka ikväll, så på tisdag kan jag nog få ihopa antenn och router och prova.

/peter

39

Sv: Telenor lanserar 4G-router

OK, kom hem från Kina inatt, såg att adaptern kommit. Kopplade upp antenn-router i morse. Jag lade antennen inomhus med fönster öppet och riktade in den grovt mot det håll jag antar masten står. Med lite pill fick jag en stadig grön 4G lampa, mot tidigare. Signalstyrkan gick upp från -88--85 dB till -78dB vilket får väl ses som helt OK efter förutsättningarna. Med lite mer tid och energi och antennen monterad på norrgaveln bör jag nog kunna krama ur ett par dB till.

MEN! Mätningar med Bredbandskollen ger ingen skillnad i hastighet??? Gjorde ett par mätningar med grön lampa och fick 10-20mB ned, och 0,5-0,66 mB upp. Detta är i princip samma värden som utan extern antenn.

Är det någon som kan komma med några bra tips om hur man, framförallt, får högre hastighet uppåt, nerhastigheten är godtagbar, men uppåt är sämre än ADSL 8MB  (vilket gav 6,5ner och 0,88upp).

40

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej alla.
Efter några veckors pillande med Telenors 4g kan jag nu nästan anse mig vara expert på området.
Så här ligger det till:
Började med Telenor 4G med Huawei E398 och Dovado Tiny.
Jag kör allting trådlöst hemma, Streamar mycket media mellan pc, apple, appletv osv..
Dovadon klarade detta utan större problem MEN Dovadon har kompatibilitetsproblem med E398 även med nya firmwaren. Detta känner Dovado till och även Telenor. Efter bytt router två gånger lämnade jag tillbaka denna och den efterlängtade DWR-923 kom. Problemet med Dovadon är att den tappar ip adress oavsett signalstyrka, och även om stickan hittar ny ip på 30 sek tar dovadon ibland upp till 3 min.
Vidare till DWR...Då fortsatte problemen.
Eftersom dess otymplighet så kan man inte placera den lika enkelt för oss som har lite dålig 4G teckning.
Som modem och för att dela ut internet, inga bekymmer..MEN inställningarna i gränssnittet finns inte i modemet. Och jag ser att många har liksom  jag tagit kontakt med Telenors kundtjänst som säger sig bara ha supporten på modembiten. De hänvisade först till D-link som säger: Pass och hänvisar tillbaka.
Efter 20 samtal hänvisades jag till Bredbandsexperten för 20:-/minuten.
Inte ens de hade lösningen på bekymren. De hade inte ens öppnat sin kartong med DWR.
Det finns inga inställningar för DMZ, UPNP Eller WMM.
Routern klarar inte paketen som skickas i LAN när man streamar media.
Den klipper bara.
Bytade den en gång, samma bekymmer. Alltså inget måndagsex jag fått.
Testade ställa om den till transparent mode och bara köra vidare den som ett modem till min gamla Belkin Play jag trodde jag kunde slippa.
Funkar ej. Den skickar inte vidare den yttre ip adressen som den ska.
Slutligen har jag helt osannolikt fått ställa den på NAT.
Koppla en nätverkskabel via LAN utgång till modemporten på Belkin.
Belkin får då en lokal ipadress för internet. 192.168.0.100.. Detta för att dela ut internetuppkopplingen och sen klarar ju belkin streama media utan problem. Så nu sitter man med två jätteklumpar istället för att få detta att fungera.
Problem:
Ingen kan produkten
Finns ingen ny firmware och när den kommer vet ingen vart man ska tanka ner den.
D-link har inte ens produkten på sin hemsida
Det medföljer ingen manual till produkten så man ska för att lära sig betala 20:-/ min.
Telenor sköter detta så dåligt!

Har sett att telia och tele2 har släppt Huawei B593 men denna finns bara brandad tyvärr annars tror jag mer på den.
Någon som har frågor eller lösningar får gärna kontakta mig på : marcuswittzell@telia.com

41

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Marcus, jag håller med dig på de flesta punkter. Jag hade från början redan bestämt mig för att INTE använda DWR-923 som router, har aldrig gillat dem, gör som du och ansluter en LAN port till WAN på en "Riktig" router, i mitt fall en TP-Link WR1043 med DD-WRT Firmware, då får du kontroll på allt, sedan kan du slå av wifi på D-Linken helt.

Uselt att ingen har ordentlig support på den routern och att Telenor inte förberett sig bättre innan de satte ingång med 4G.
Dessutom att de sänder på 2,6 Ghz på landsbygd är märkligt

42

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har du lyckats styra om den till transparent mode eller får du också en 192.168.... som ipadress från LAN i Dlinken? Du kör den fortfarande som NAT eller också?

43

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag har 192.168.0.100 som IP, sedan har jag min andra router som subnet med 192.168.2.x.

Hur ställer jag in transparent mode?

44

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ska tydligen visst gå att ringa med den.
http://foretag.telenor.se/wsp/telenorst … ;open=1195

45

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Inställningen för att ställa om till transparent mode finns under data tror jag det är men d funkar ändå inte.. big_smile

46

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Precis beställt denna då jag hade enorma problem med min E398, dels blev den varm som tusan vilket ledde till att den ströp hastigheten sedan att jag inte fick någon bra täckning. Men antar att en av de två antennerna som sitter på den är till 4G och den andra till Wifi? Upplever du Marcus att du har bättre täckning med routern om du jämnför med E398? Samt om du får bra hastigheter på ditt 4g?

Själv skall jag inte strema något utan bara använda den som en renodlad internettrouter.

47

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Som renodlad internetrouter, inga problem.
Tycker även att den klarar hastigheter bättre än Tiny samt att den är stabilare.
Det du ska tänka på att eftersom den är otymplig är den inte kanske inte lika lätt att placera "bra" så man har 4G teckning om man inte bor där man har ultimata förhållanden.

Nimnul: Något som jag dock upplever är att ibland, även om jag har bra hastighet med speedtest på dlinken direkt, tappar jag massor av hastighet mot belkin. Alltså onormalt mycket. Startar jag om belkin, ploppar speeden upp igen. Något du har koll på?

48

Sv: Telenor lanserar 4G-router

@Marcus: Nej inte ännu iallafall. Jag har den bara uppsatt som testrigg, Kör all trafik via ADSL tills jag är nöjd med hastighet och signal.

49

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Låter bra, hade faktiskt tänkt bygga en liten "hylla" utomhus på husknuten där jag skall ha den monterad. Sedan rikta antennerna mot masten. Hoppas det skall funka och att inte regnet skall hitta in! Hoppas min iaf preterar bättre än den förra lösningen.

50

Sv: Telenor lanserar 4G-router

neXXon skrev:

Låter bra, hade faktiskt tänkt bygga en liten "hylla" utomhus på husknuten där jag skall ha den monterad. Sedan rikta antennerna mot masten. Hoppas det skall funka och att inte regnet skall hitta in! Hoppas min iaf preterar bättre än den förra lösningen.

Jag vet inte om det låter så klokt, bättre att dra ut en extern antenn som är gjord att sitta utomhus.