351

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof!

Nu har jag fått min andra antenn (snabb leverans för att komma från Kina).

Jag vet inte om det var värt besväret och kostnaden att skaffa en antenn till. Resultatet blev obetydligt bättre än med den köpta antennen + min hemmagjorda dipol.
Det enda som blev klart bättre var uppladdningshastigheten. Den steg från ca. 9Mbit till ca. 15Mbit. Nerladdningshastigheten och signalstyrkan var i stort sett oförändrade. Uppladdningshastigheten intresserar mig inte så jag är lite besviken. Å andra sidan är ju antennen otroligt billig, så den onödiga investeringen kan jag stå ut med. I och för sig har jag inte fått mina beställda adaptrar till antennkontakterna så det finns en möjlighet att resultatet blir bättre när dessa kommer. Nu sitter det en avklippt bit av en knappnål i stället för ett riktigt stift i antennkontakten.

352 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-11 17:00:07)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

I enlighet med vad jag skrev tiigare så kan du inte få högre RSRP om du kopplar in en annan likadan antenn eftersom routern bara uppger bästa värdet. Du kan testa med att vrida den ena antennen 90 grader. Nu är det där förmodligen patchantenner på tryckta kretskort och patchantenner sägs ha dålig polaritetsdifferentiering.

Downloadhastighet bestäms av en mängd faktorer som signal/brus. Det finns en dold parameter som heter CQI, channel quality indicator, som rapporteras till basen och bestämmer vilken modulationsform /hastighet som är lämplig av de fyra nivåer som finns. CQI mäter på alla underbärvågor om om några bärvågor är i fading nulls kan systemet allokera andra frekvenser. Men notera att det inte är CQI som är den parameter som leder till beslut om handover, den hanterar bara optimeringen av överföringen i den aktuella länken för att du ska få högsta fart. Bra således att använda spatial- och polaritetsdiversitet för stt undvika fading nulls. Det är bara vid högsta länkkvalitet som dataströmmarna delas upp på två separata genom MIMO i downlink, annars arbetar nedlänken endast med diversitet. Så skilj antennerna åt och vrid dem 90 grader ifrån varandra.

Ibland hjälper det att höja signalnivån  för att öka farten, ibland inte. Belastningen på masten kan göra att farten inte går i topp.Bästa sättet att öka farten är att få ned störningar från annan trafik och andra master men det kräver antenner mer god riktverkan och att man har en mast som man kan rikta direkt mot och inte behöver förlita sig till reflekterade signaler som studsar mellan hus och träd för i signalsoppa av reflekterade signaler går det inte att urskilja en viss mast redan på antennivå.

Är du road av hembyggen rekommenderas de cubical quads för 2600 som nyligen beskrivits på forumet.

Den ultimata antennplaceringen är i ett ekofritt rum med en öppning åt det håll masten befinner sig. Ett vanligt rum med icke dämpande fönsterglas kan vara ett hyggligt subtitut och hjälpa att bara ta emot från en mast. Jämför GPS proffsantenner med choke ring för att endast ta emot direkts signaler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

353 Senaste redigerad av Ersa (2012-10-11 17:33:33)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof

Jag har vinklat den ena antennen, men det gjorde ingen skillnad. Antennen består mycket riktigt av ett kretskort i en plastlåda.
Jag har vid ett tidigare tillfälle provat om antennen har någon riktningsverkan och det har den och den är i dag monterad uppskattningsvis 45 grader fel i förhållande till masten. Jag har försökt att rikta om antennen men det har inte förbättrat mottagningen speciellt mycket. Vad jag möjligen skulle kunna göra är att kapa antennkabeln som är 5m lång. Hälften räcker. Jag vet inte beteckningen på kabeln men man kan ju tänka sig att en så pass billig antenn som denna, inte har en kabel av högsta kvalitet. Kanske att det skulle kunna ge ytterligare några dB i signalstyrka?
Antennerna befinner sig 20cm från varandra fastskruvade på en yttervägg av trä på andra våningen på en villa. Jag har för mig att jag läst någonstans att mimo-antenner ska sitta minst en våglängd från varandra så avståndet mellan antennerna borde räcka.

354 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-12 05:52:33)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ur mimo cross over synpunkt kanke det räcker men inte för att uppnå bra spatial diversitet. Å andra sidan kan man inte garantera att det blir bättre om du flyttar dem mer isär

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

355

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej!

Jag har som de flesta andra upplevt sporadiska frånkopplanden ifrån nätet vilket lättast har lösts med en omstart.

Min fråga är dock vad de olika färgerna har för betydelse i denna bild där gul är en särskild status?
http://forumbilder.se/images/dc1220121242346a4d.jpg

356

Sv: Telenor lanserar 4G-router

länktyp

357

Sv: Telenor lanserar 4G-router

I ethernet, 10 eller 100 mbit/s kanske.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

358 Senaste redigerad av Micke (2012-10-12 08:11:22)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nicklas109, vad är det du anslutar till "LAN 3" ?
http://i.imgur.com/BKw1Y.jpg

Jag får enbart gula lampor på mina anslutningar...
http://i.imgur.com/zjtRi.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

359

Sv: Telenor lanserar 4G-router

På en D-link switch framför mig står att grönt är 100 mbit/s och orange 10 mbit/s, Hur är det med slingboxen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

360 Senaste redigerad av Micke (2012-10-12 08:54:23)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof skrev:

Hur är det med slingboxen?

Jodå, bara bra...http://i.imgur.com/OafAb.png
[OT] Från den 1 oktober till den 15 december frivisas Sjuan för alla som tittar via marknätet.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

361

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Micke skrev:

nicklas109, vad är det du anslutar till "LAN 3" ?
http://i.imgur.com/BKw1Y.jpg

LAN 3 är en laptop som står närmare routern och LAN 4 är en PC som förvisso står en bra bit längre ifrån.
Vore ju konstigt om routern skalar ner hastigheten beroende på hur lång nätverkskabeln är?

362

Sv: Telenor lanserar 4G-router

dålig tp kabel ger 10 mbit länk.
har man riktigt sunkig kabel blir det även halv duplex...

va rapportera datorn som länk, 10 eller 100?
har den halv eller hel duplex.

finns ju även gigabit tp lan.


allt är även valbart.

363 Senaste redigerad av Vispen74 (2012-10-13 18:25:20)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Det är inte 100 resp 1000 Mbit som avses då? Det skulle stämma fint med mina "bluppar".

Edit:
"ports:
ƒƒFour 10/100/1000 LAN (RJ-45) ports"

Se vidare i produktdatabladet

Hittar däremot inga vidare föklaringar om färger på blupparna i manualen

364 Senaste redigerad av feedmeastraycat (2012-10-15 19:23:05)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Någon som har koll på att köra DLinken i Briged mode?

Vill ha den i det, och låta min AirPort Extreme sköta nätverket. Men behöver ju kunna komma in i administrationsgränssnittet ibland. Tänkte att det kunde lösas med remote management. Men så har jag port 80 forward till min server. Hur kommer jag i så fall åt modemets admin...?

Någon som har några bra tips? smile


Edit:

Jag hittade någon här i tråden som skrev att man kan sätta IP manuellt till 192.168.0.10 tex och routern då till 192.168.0.1 och på så vis kan man komma åt dlinkens admin. Det fungerar i alla fall via WiFi ansluten direkt till Dlinken, verkar inte fungera via Air Porten. Men jag skapade ett WiFi som jag kallar "Service" som jag kan ansluta till om jag behöver komma åt.

Så det är ju bra.

Däremot så efter en reset så har min mottagning sjunkit från -65 till -95 ... :-/ Men det måste ju bara vara en slump... Hade problem för ett tag sedan också. Låt på runt -85, -90. Men plötsligt så (efter att Dlinken hade uppdaterat mjukvaran) så fick jag 100% (-65) mottagning igen. Så kanske bara är något temporärt. Ringde BBB förra gången det gick ner, men de kunde inte se något problem. Så det är väl bara vänta och hoppas på att mottagningen går upp igen. Det är ju trots allt runt 10 Mbit/s nästan i nedhastighet som är skillnaden på -95 och -65 för mig.

/Rant

365

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Uppdatering om bridged mode. Verkar nästan som om DLinken buggar med det. Jag har haft problem med att internet slutar fungera ibland. Vissa gånger så försvinner mottagningen. Då verkar det som den låser sig mot en dålig antenn/cell (enligt BBB support) och den letar inte upp ny anslutning om jag inte drar strömmen en stund. Men ibland slutar internet fungera även fast jag har "100%" (~ -65) mottagning. Har slagit av bridged mode nu och ska se om de problemen försvinner i så fall. BBB-support verkade ha fått in liknande rapporter. Nu ska de skicka ut en ny router åt mig. Men är antagligen mjukvara. Så jag ska fortsätta rapportera till supporten så får de försöka fixa uppdatering om det verkar som det fungerar bättre i NAT-läge. (Får leva med dubbel NAT ett par dagar)

Någon här som upplevt liknande?

366

Sv: Telenor lanserar 4G-router

feedmeastraycat skrev:

Uppdatering om bridged mode. Verkar nästan som om DLinken buggar med det. Jag har haft problem med att internet slutar fungera ibland. Vissa gånger så försvinner mottagningen. Då verkar det som den låser sig mot en dålig antenn/cell (enligt BBB support) och den letar inte upp ny anslutning om jag inte drar strömmen en stund. Men ibland slutar internet fungera även fast jag har "100%" (~ -65) mottagning. Har slagit av bridged mode nu och ska se om de problemen försvinner i så fall. BBB-support verkade ha fått in liknande rapporter. Nu ska de skicka ut en ny router åt mig. Men är antagligen mjukvara. Så jag ska fortsätta rapportera till supporten så får de försöka fixa uppdatering om det verkar som det fungerar bättre i NAT-läge. (Får leva med dubbel NAT ett par dagar)

Någon här som upplevt liknande?

Japp samma för mig. När routern bytte mast eller liknande så tappade jag anslutningen även fast routern hade jättebra mottagning. Om jag startade om min airport eller ryckte ur och satte tillbaka nätverkssladden mellan routern och airporten så fungerade det igen. Kör nu dubbel nat tills nästa firmware version dyker upp.

367

Sv: Telenor lanserar 4G-router

det viktigaste är om routern hoppar mellan 900 och 2600. Ni kan låsa på band för att undvika det. Stora förändringar i signalnivå kan bero just på byte från 900 till 2600.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

368

Sv: Telenor lanserar 4G-router

hej,

har kört in senaste fw. när jag försöker köra i bridge mode så rebootar dlinken med jämna mellanrum om ca 10min.
ligger på mellan -62 och -64 i signalstyrka och hoppar inte mellan master. speeden är bra när det väl fungerar, men iom de statistka ombootningarna är det inte ok. dubbla nat är inte heller ngt alternativ då det går extremt långsamt (kanske borde nämna att jag har en airport extreme).

suck

369

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Det verkar som FW 1.3737 suger rejält.

Körde 1.2936 bryggat utan problem, efter uppdatering så lägger skiten av (bryggat) en gång i timmen typ.

Måste nedgradera snarast.

370

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag har inga problem med 1.3.7.37 men jag kör ju inte bryggat som verkar förstöra allt.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

371

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Drog in 1.2.9.36 och det verkar fungera bättre. Får se om det håller i sig. För mig vore det helt ok att bara behöva starta om den 1ggr/dygn.

372

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej!!

Har provat allt efter läst denna tråd känns det som och nu verkar jag har fått rätt på
min anslutning med d-link dwr 923 och min airport extreme smile=)=)

Det som jag själv tycker är märkligt är att jag nästan inte gjort ngt speciellt med inställningar etc.

Jag gjorde såhär:

1) Gjorde fabriksåterställning på airport extreme genom att trycka in en penna på den lilla reset knappen på baksidan.

2) kopplade ihop min dwr från LAN port till WAN port på Airport Extreme.

3) gick in i 192.168.0.1 och satte dwr i bryggläge(under advanced-NAT) klicka apply och routern gjorde sitt i 120 sek)
Notera: Låt fortfarande wifi funktionen vara påslagen på dwr.

4) öppnade airport verktyg och tryckte fortsätt och skapade en ny profil från scratch.

5) AP verktyget frågade om jag ville skapa nytt trådlöst nätverk eller ansluta till befintligt.
Här valde jag att skapa ett nytt trådlöst nätverk.

6) skrev in ssid lösenord för mitt nya nätverk etc etc och lät alla dhcp inställningar vara, alltså inget annat än namn på ssid och lösenord till näteverket.

7) Tryckte på fortsätt och routern skapade nätverket (jag lät det gamla wifi som dwr sänder ut ligga kvar)
Så nu har jag två trådlösa ett från dwr och AP.

8) Tog bort att jag skulle ansluta automatiskt till dwr wifi och tryckte istället in lösenordet till mitt nya nätverk och
allt fungerar  klockrent nu smile


Inga meddelanden om dubbel NAT etc.

Till min förvåning så visade bredbanskollen bättre resultat än tidigare då jag nu fick 27-30 mbit ner och 10 upp
innan 20 mbit ner och 13 upp.
Och det bästa med allt är att jag nu kan sitta i hela lägenheten och surfa (innan 5 meters radie från d-link)

Hoppas ni får samma bra resultat som jag och ställ gärna frågor om det är ngt som verkar oklart.

Lycka till/
Tomas

373

Sv: Telenor lanserar 4G-router

glömde skriva att jag har senaste firmware från telenors hemsida

1.3.7.37

374

Sv: Telenor lanserar 4G-router

är inte tekniken underbar så säg wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

375

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Det har skrivits tidigare om dålig wifi på dwr-923.
Jag undrar om någon kan tipsa om hur man sätter upp en bra accesspunkt.

Jag kopplade in min dlink dir-655 som accesspunkt. På dir-655 satte jag statisk adress 192.168.1.100 som är
inom intervallet dhcp på dwr-923. Konfiga nytt wifi nätverk på dir-655 med wpa2.
Kopplade kabel från lan dwr-923 till lan dir-655. Det fungerar skapligt bra men det tar ca 5-10 min innan
ip-adress erhålls från dir-655.

Är det bättre att köpa en accesspunkt och koppla in?

/brian