326

Sv: Telenor lanserar 4G-router

stentofta skrev:

Det verkar mao som två antenner nästan gör lika stor skillnad som från ingen till en antenn?

Jo det begriper jag allt som gammal elektronikingenjör och datakonsult sedan 25 år, men sedan vill jag veta varför också.
Problemet med att köra BBK är att du inte får samma samma resultat flera ggr efter varandra och därför inte kan jämföra när du byter anslutning.

Trevligt med en Uppsalabo på tråden. Själv är jag en gammal Uppsalabo som flyttade till Österlen för ett tiotal år sedan.

Lycka till med nya jobbet, drömmar ska man alltid ha.

Problemet är väl att inte många bandbreddstester klarar av att ge två identiska resultat efter varandra. Testa med TPTEST5 (finns att hämta på BBKs hemsida). Annars är ju en bra lösning DU-METER och att hämta en fil från speedtest.tele2.net med en FTP-klient, exempelvis CUTE FTP och flera trådar aktivt.

Det sistnämnda är nog det mest exakta.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

327

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Glasspinneantennerna är flerbandsantenner som kanske funkar riktigt dåligt på 2600 men bra på 900. Antennernas längsaxel bör stå vinkelrätt mot masten. Vidare bör de vinklas 45 grader från vertikalt, en åt vardera hållet, så att man maximalt utnyttjar spatial och polarisationsdiversitet. Lätt att läsa på om.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

328

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hur funkar VPN via denna router och telenor? Cisco VPN funkar inte alls via Tele2 4G, och är väl samma nät?

329

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag har för mig att jag tidigare så att man kunde skapa regler och begränsa bandbredden till olika mac-adresser. har det försvunnit helt i den senaste mjukvaran. hade behöv begränsa kidsen.  Kan man nergradera mjukvara isåfall

330

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Henrik.bolin skrev:

Jag har för mig att jag tidigare så att man kunde skapa regler och begränsa bandbredden till olika mac-adresser. har det försvunnit helt i den senaste mjukvaran. hade behöv begränsa kidsen.  Kan man nergradera mjukvara isåfall

Ja du kan nedgradera.

331

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ok fungerade nu.

Men trodde man kunde begränsa hastigheten oavsettt trafik. Men ser nu att man måste välja protokol eller vad det heter.
Frågan är då vad ställer man in för att begränsa torrent-trafiken till en viss IP adress

332

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Vispen74 skrev:

Hur funkar VPN via denna router och telenor? Cisco VPN funkar inte alls via Tele2 4G, och är väl samma nät?

Svarar på min egen fråga efter att ha skaffat denna router; det funkar kanon!

333

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag tror nu att jag vet hur antennerna på routern fungerar.
Glasspinnarna fungerar bara på 800 och 900 MHz-banden. Den inbyggda antennen fungerar mycket bra på 2600. Om man kopplar in en extern antenn kopplas den inbyggda antennen ur och därför får man en rejäl försämring om man använder 2600 och ansluter glasspinnarna.
Nu kör jag med en extern antenn (http://www.ebay.com/itm/271053599133?ss … 1439.l2649) som är superbillig och fungerer bra. Den ger inte mycket mer förstärkning än den inbyggda antennen men förbättrar mottagningen avsevärt p.g.a. att antennen sitter utomhus.
Jag kan verkligen rekommendera denna externa antenn. Inte någon högre kvalitet men fungerar bra till ett mycket rimligt pris (ca. 100SEK inkl. frakt). Enda nackdelen är att den har fel kontakt men en adapterkontakt köpt på eBay kostar under 10SEK.

334

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Varför bara en extern antenn? Kopplas bara en intern antenn ur då och hur sker det?

Att köra en wifi antenn på 4G 2600 är en rätt sunkig lösning men funkar det så är det ju OK. En sladdstump är ännu billigare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

335

Sv: Telenor lanserar 4G-router

den eböj antennen kanske vore något för panaxia med denna spec:
"anti-corrupt"


Rainproof, dampproof, and anti-corrupt
Suitable for outdoor and indoor use
Frequency range: 2300 - 2700MHz
VSWR: not more than 1.5

om specifikationen stämmer så är det en utmärkt antenn för dom pengarna.

336 Senaste redigerad av ubermood (2012-09-26 07:59:57)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ersa skrev:

Jag tror nu att jag vet hur antennerna på routern fungerar.
Glasspinnarna fungerar bara på 800 och 900 MHz-banden. Den inbyggda antennen fungerar mycket bra på 2600. Om man kopplar in en extern antenn kopplas den inbyggda antennen ur och därför får man en rejäl försämring om man använder 2600 och ansluter glasspinnarna.

Jag känner inte alls igen det du beskriver. För mig fungerar de medföljande anternnerna väldigt bra och det gör stor skillnad beroende på hur dessa vinklas. Även när routern står upp och antennerna pekar rakt ut (så man kan vrida på dem runt sin egen axel), så gör det skillnad i vilken riktning dem är vridna.

Jag kör på 2600 MHz, vilket är det enda frekvens som ger mig hastigheter över 15 MBit.

337

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jonasolof!

En trådstump är klart sämre än antennen, det har jag provat.
Jag vet inte om den inbyggda antennen kopplas ur, men jag har svårt att tro att den externa antennen bara läggs parallellt med den inbyggda, det blir i alla fall stor skillnad om jag har routern inomhus och kör med inbyggd antenn eller ansluter den externa antennen som är utomhus. Jag har inte provat om det går att förbättra resultatet med 2 antenner. Jag bor 600m från Telenors mast med en låg kulle och några villor mellan mig och masten. Jag har drygt 50 Mbit nerladdningshastighet dagtid och nattetid och knappt 40 MBit kvällstid när grannarna är hemma och använder Internet.
Enligt specifikationen för antennen är frekvensomfånget 2300 - 2700MHz och det täcker ju 2600MHz-bandet.
Skulle kanske prova med ytterligare en antenn, de kostar ju så lite? Vad tror du om det? Kan det bli bättre?

338

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Till jonasolof igen!

Nu har jag gjort fler prov med min billiga panelantenn. Jag vet inte hur stor förstärkning antennen ger, men det är troligen inte så mycket som det står i antennens specifikationer.
I alla fall är det helt klart att routern känner av att det finns en extern antenn ansluten. Som jag har min router placerad nu får jag signalstyrka -69 dB med ansluten extern antenn, men "bara" -79 dB med de inbyggda antennerna. Om detta enbart beror på att den externa antennen är placerad utomhus eller om den även ger någon förstärkning av signalen vet jag ej.
Jag har även testat vilken av antenningångarna som ger bäst resultat och funnit att antennen ansluten till den högra (sett framifrån) ger några dB högre signalstyrka än antennen ansluten till den vänstra.
Frågan är nu om det skulle kunna bli ännu bättre resultat med ytterligare en antenn?
Jag ska beställa en antenn till och prova. Återkommer med resultatet om några veckor (leveranstid från kina).

P S. Ett litet tips om hur man gör om antennen är försedd med RP SMA kontakt och man inte har tillgång till någon adapter.
Jag klippte helt enkelt till en stump metalltråd från en knappnål och satte i kontakten. Det fungerar utmärkt. Enda kruxet är att det är lätt att tappa trådbiten när man tar loss kontakten, men materialet är ju billigt och det är lätt att klippa en ny trådstump.

339 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-28 07:51:08)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Står det inget i manualen om omkoppling mellan intern och extern antenn? Jag har förmig att det fanns bilder på innanmätet av dwr923 och att anslutningarna syns. I B593 ser man lätt antennerna.

Mät gärna motståndet över din antenn. Öppet eller slutet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

340

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ett annat antennalternariv är att köpa wifi antenn från Kjell & co.

Finns det ens interna antenner i routern annat än för wlan?

Med SMA komtakter kan ingen mekanisk omkoppling ske mellan yttre och inre. Återstår i så fall bara elektrisk baserad på att antennen är dc-kortsluten eller liknande. Hur är det med de antenner som medfäljer routern är de dc-kortslutna egentligen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

341

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag vet inte hur en SMA honkontakt normalt ser ut, men de som sitter i denna router har en fjädrande insats, dvs när man skruvar in hanen skjuts insatsen ner. Kan det vara så att man på det viset aktiverar en switch som kopplar om till extern antenn? Jag kan nämna att när man börjar att skruva in kontakten till den högra antennen så tappar routern 4G förbindelsen men den återkommer när kontakten skruvats i botten. Jag tyder detta som att den interna antennen kopplas ur och den externa tar över när kontakten är helt inskruvad.
Jag försökte att fråga supporten hur det förhöll sig med detta men fick svaret att allt som hade med externa antenner att göra var D-links område och Telenors support ansvarade bara för glasspinneantennerna.
Jag håller på att experimentera med en hembyggd dipolantenn. Jag återkommer med resultatet av mina prov.

342 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-29 05:21:08)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hur hänger det ihop med de glaspinneantenner som levereras till routern? Har hankontakt SMA med stift som kan trycka ned något i kontakten i routern?

En vanlig SMA hona har utvändig gänga och hylsa i mitten med stift till koaxialkabeln. Inget som ska röra sig. Man löder stiftet till koaxialkabelns innerledare.

Här är i alla fall en SMA Hona med mekanisk switching för yttre alt inre antenn, bara för att konstatera att det finns. DLink kan ju ha egen variant.

http://www.gigalane.com/down.html?pdfid=325

Jag har för mig att jag mätte på dlinks glasspinneantenn i butik och konsterade att de var dc-öppna men kan ha blandat ihop det med glasspinnarna till tyska avm6840 som inte har interna antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

343

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof!


Du undrade om de medföljande antennerna är DC-kortslutna. Jag har kontrollmätt och det är de inte. Det kan vara på det viset att SMA-kontakten i routern har en switch. Det är rätt knöligt att skruva i en SMA-hane i honan. Innan gängan tar måste kontakten skjutas ner ordentligt i honan, kanske för att aktivera switchen?

Nu har jag experimenterat lite med antenner som jag skrev tidigare att jag skulle göra. Jag tillverkade en enkel dipolantenn genom att helt enkelt skala en koax och böja ut innerledaren och skärmen så att de bildade dipolen, längd 5,5cm. Koaxen anslöt jag till en SMA-kontakt och anslöt till routern. Först mätte jag signalstyrkan som var usel jämfört med den köpta antennen, men routern fungerade ändå med denna antenn. Sedan anslöt jag min panelantenn till den ena antenningången och dipolen till den andra antenningången. Nu blev det intressant. Signalstyrkan blev inte högre, men nerladdningshastigeten blev det. Jag körde flera mätserier efter varandra med en eller två antenner. Varje mätserie utgjordes av tre mätningar varefter jag beräknade ett medelvärde. Resultatet var slående. Med en extern antenn får jag ca. 45 Mbit och med två antenner ca. 57 Mbit.
Jag kommer absolut att skaffa en panelantenn till. Med två panelantenner borde jag kunna komma upp i hastigheter över 60 Mbit. Denna panelantenn är verkligen ett fynd sett till sitt pris, ca. 18 USD inkl. frakt. Sedan tillkommer en SMA-adapter för ca. 1 USD. Antennen har en rejäl riktverkan. Jag prövade att vinkla antennen 90 grader och då sjönk signalstyrkan med nästan 10 dB. Jag rekommenderar absolut denna antenn, i alla fall om man har hyfsad signalstyrka även utan extern antenn och bara vill öka sin nerladdningshastighet.

344

Sv: Telenor lanserar 4G-router

http://forumbilder.se/images/872201274741P2274.jpg

nu är det 2 apn eller vad det heter anslutna i den mjukvara jag tog hem från telenor.

MEN telefonin får jag inte att fungera

345

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ingen annan än jag som upplever att den versionen är buggig?
För mig hängde sig routern 1-2 ggr per dag.

346

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Henrik.bolin skrev:

...MEN telefonin får jag inte att fungera

Jag kör telefonin efter att ha lagt in ett SIP-konto från annan leverantör.

347

Sv: Telenor lanserar 4G-router

var lägger man in sådant, ska ju inte behöva nåt annat betalar ju till telenor för telefoni

348 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-11 15:38:23)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

@Ersa

Bra koll och fynd. Det har varit svårt att få tag i praktiska små riktantenner för 2600. Funkwerks 8 dBi mimopanel har mig veterkigen inte börjat säljas än och det är bättre med två separata antenner med hänsyn till spatial diversitet.

Mimo används för de högsta hastigheterna om det vill sig.

Att signalstyrkan inte höjs beror nog på att routern bara registrerar RSSI på en ingång, nämligen Ant0 som definitionsmässigt är den antenn som också används för sändning. Den enda router som anger signalvärden separat på respektive ingång är tyska AVM6840 där RSRP och SINR anges för båda ingångarna. I själva verket anges fyra värden på RSRP eftersom routern också separer värdena för basstationens båda antenner. Dessutom anges signal/brusförhållande för alla fyra kombinationerna (sändarantenn 0 och 1 på mottagarantenn 0 och 1). Tyvärr har jag pajat min routers simkortshållare så det dröjer ett tag innan jag kan testa igen.
Routrar som bara anger ett värde på RSRP anger bästa värdet. AVM6840 anger ett vägt medelvärde om det finns signal på båda ingångarna.

Jag ska skaffa antennerna du nämnt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

349 Senaste redigerad av Vispen74 (2012-10-03 17:20:26)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Henrik.bolin skrev:

var lägger man in sådant, ska ju inte behöva nåt annat betalar ju till telenor för telefoni

Här: http://192.168.0.1/platform.cgi?page=voiceNumbers.htm

Men det ska ju gå på automatik om du har Telenors telefoni, den hämtar automatiskt config. Däremot kan du ju logga in och se så att det står något i fälten, annars vet du vad felet är.

350

Sv: Telenor lanserar 4G-router

I bilden från Dlink routern märker jag bland annat att PCi inte anges och att Cell ID anges med enbart siffror, på samma sätt som i AVM6840. Normalt anges cell id med både bokstäver och siffror, så i B593 och i telenor dashboard. . Frågan är om sifferserien är en kod som innehåller bokstavsbeteckningen. Jmf registreringsbevis för bil där ett reg nummer som ABC123 också kan uttryckas med enbart siffror.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.