301 Senaste redigerad av Cool (2012-09-10 11:57:42)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nu kan jag bara berätta om 900Mhz men:
utan pinnar 30-35% sämmre mottagning.
med pinnar och vinklar de rätt får jag max(32 ner/12 upp) både utomhus och inne.

för att placerar dwr´n så som jag vill satte jag en mimo-antenn ute på gaveln som gav ca. 10% mer i båda rikningar.
uppkoppling är stabilt och krånglar aldrig oavsett väder/vind. wifi är avstängd för att det funka bättre med min d-link.
jag har bara 2 björka som skymmer lite annars fri sikt. hade  med 2 traktorer  och rep delad på björka så att det var fri sikt men det gav ingenting bättre. så jag vill inte klaga på nånting

så att pinnar är inte för wifi är klart för mig i alla fall.

det jag undra över är om du verkligen har: firmware 1.2.11.36
för att jag kör med: 1.2.9.36 och hitta inget annat på d-link sidan

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

302

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag kör visserligen på 900mhz men med externa antenner och om jag skruvar ur dom så får jag -77 och ca 5mbit, med antennerna får jag -53 och 10mbit.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

303

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Det var det firmware som satt i när routern kom för 10 dgr sedan.
Kan inte testa med 3G på ett meningsfullt sätt, hastigheten ligger på 0,...
Tyvärr verkar det dåligt med antenner för 4G och 2,6GHz. En av de få jag hittat finns här på wimo.com.
Om återförsäljaren av http://www.lohelectronics.se/poynting-r … p-588.html kunde lämna en funktionsgaranti kanske det vore värt besväret att testa?

304 Senaste redigerad av Sven P (2012-09-10 15:05:03)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

stentofta skrev:

Hej!

Jag måste lägga mig i diskussionen och rapportera mina märkliga och bra resultat.

Jag har nyligen installerat Telenors mobila bredband 80MBit. Det fungerar bra efter att ha flyttat runt routern D-Link DWR-923 lite. WiFi är avstängt och 4G-LED'en lyser grönt. Något som är mycket konstigt är att jag får klart bästa mottagningen om båda glasspinneantennerna är bortskruvade. Signalstyrkan ligger på runt -72 (stadigt tre pinnar), nerladdn mellan 30-40MBit och uppladdning på ca 20MBit. Skruvar jag dit den högra antennen (framifrån sett) tänds röd 4G-LED och prestanda blir urusla. Skruvar jag bara dit vänstra antennen påverkas inte mottagningen nämnvärt. Jag får samma resultat om jag kör 4G-Auto som om jag kör 4G-2600 MHz only så det är väl den frekvensen som används. Jag bor drygt 2 km från masten med snudd på fri sikt, bara lite träd som skymmer. OBS jag bor ute på landet på Österlen så det är definitvt landsbygd. Många verkar tro att 4G 2.6 GHz bara används i städer. Firmware är 1.2.11.36 och hardware version är A1.

Min egna teori är att de externa antennerna enbart är till för wifi och att inkopplingen skulle orsaka någon slags interferens. Telenor och många andra hävdar med bestämdhet att de externa antennerna är för 4G.

Är det någon som använder DWR-923 med 4G LTE och 2.6 GHz och har samma erfarenheter?
Är det någon som använder DWR-923 med 4G LTE och 2.6 GHz och extern antenn?
Om så vilka är erfarenheterna med/utan antenn och vilken antenn?

Vore också spännande med lite seriösa förklaringar. Är det någon som plockat isär DWR-923 och verkligen verifierat om de yttre antennkontakterna är till för det mobila bredbandet? Tyvärr kan de som säljer externa antenner inte komma med några bra förklaringar.

mvh,
Peter

Visst är de yttre glasspinnarna antennerna för att ta mot signalen.
När jag fick min DWR så fick jag bättre mottagning om jag vek ner pinnarna vågrätt..
Men det var i fönster som vätter mot masten.. Nu ville jag inte ha pjäsen i fönstret, utan köpte två riktantenner från LOH-electronics och det blev kanonbra när jag låste den på 4G och 900 MHz .
Så man skruva bort glasspinnarna och ersatte dem med de externa antennkablarna.  Satte vinkeladaptrar för snyggare montering
Köra på 3G går visserligen snabbare, men det är nån bugg i mjukvaran som ger ideliga avbrott, så det gick bort.

Humorn är flytvästen på livets flod

305

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Lite mera fakta...
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 008#p38008

Vadå   "Signalstyrkan ligger på runt -72 (stadigt tre pinnar)..."
Var ser stentofta tre pinnar i DWR:en nånstans???

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

306

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sven
Ditt svar visar att yttre antenn fungerar bättre för 3G och 4G 900MHz. Mitt inlägg visar att 4G 2.6 GHz fungerar mycket bättre utan glasspinnar. Det vore spännande att få en förklaring och ett definitivt besked om... Har inget skruvat isär och kollat? OBS man kan mycket väl tänka sig att signalstyrkan för mobila bredbandet förbättras även om antennen sitter i "fel" antennuttag på samma sätt som en signalöverförere fungerar.

Det finns fler som konstaterat samma sak som jag ser jag nu. Titta i forumet under Router->D-Link "Problem med medföljande antenner DWR-923" från 2012-08-15 22:28:52.

Micke
Fliken Extras, Statistics on Traffic, under rubriken LTE Network Statistics har du Signal Indicator med staplar som ändras beroende på signalstyrkan.

307

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej

Jag har också fått lite konstiga erfarenheter när det gäller antennerna på DWR-923.
Jag ville också se om jag kunde på ett enkelt sätt koppla in yttre W-lan antenn också.

Så jag öppnade bruken och tog lite bilder.

W-lan modulen
http://forumbilder.se/images/f0020121053000e31.jpg

3G/4G modulen, med antennerna


Dom om min förvåning när man ser att det sitter en koax kontakt på insidan vid SMA kontakterna, som leder bort till vad man kan tro är en inbyggd antenn, men när man tittar så är inlödningen med mitt-ledaren och skärmen på koaxen förbunden med den stora skärmen som ligger på insidan av lådan.
Jag ohm mätte även mellan mittstiftet på SMA kontakten och mot koaxen mittledare som var inlödad där, och där hade jag ingen kontakt..

Detta fattar jag inte, varför har man inbyggda antenner med massa extra jordplans skärm, när allt har kontakt med skärmen !?

W-lan antennerna ser mer "normala" ut, en bit koppar på kretskortet.

308

Sv: Telenor lanserar 4G-router

och denna bilden

http://forumbilder.se/images/f9020121054439f86.jpg

309

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Fotot är inte tillräckligt skarpt för att man ska kunna se detaljer

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

310 Senaste redigerad av niklas.johansson (2012-09-11 18:59:07)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Såg att det inte gick att klicka på bilden nu.. men nu har jag laddat upp den igen med största upplösning som forumbilder tillåter smile

http://forumbilder.se/images/be1201285157P3025.jpg

Det bör ju vara någon anpassning rent HF mässigt, medans det är elektrisk kortis.
Men det skumma är att jag inte hade kontakt mellan mittstiftet på kontakten på utsidan, och koax kabeln mittledare borta vid "antenn-kretskorten"...


Om det är någon mer som tänker öppna och titta, så tänka på att det sitter två skruvar lite snett ovanför raden med RJ45 portarna, under plasten.

311

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Kan du lura ut om antennerna går till wifi eller mobila bredbandet?

312

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Antennerna som är kopplade mot kontakterna på utsidan och som även är samman kopplade med dom som sitter i sidan på lådan, går helt klart till 3G/4G och inte till WiFi, man ser ett IMEI nummer på den modulen.

På den andra modulen är en DNXA-97 Wifi modul

313

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Snyggt jobbat Niklas, då är saken utredd. Jag har läst mer på forumet och det verkar som fler har samma erfarenhet som jag. Mottagningen är bättre utan glasspinnar, men när de satt ditt en extern antenn så har de fått bättre resultat. Blir till att köpa en riktantenn!

Någon som vet om den som Kjelle säljer är av fabrikat Poynting eller kinakopia?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

314

Sv: Telenor lanserar 4G-router

stentofta skrev:

Snyggt jobbat Niklas, då är saken utredd. Jag har läst mer på forumet och det verkar som fler har samma erfarenhet som jag. Mottagningen är bättre utan glasspinnar, men när de satt ditt en extern antenn så har de fått bättre resultat. Blir till att köpa en riktantenn!

Någon som vet om den som Kjelle säljer är av fabrikat Poynting eller kinakopia?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

Verkar vara den som LOH-electronics säljer.
Har köpt två, en vertikalt och en horisontalt monterade

Humorn är flytvästen på livets flod

315

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Filmen i Kjelles länk visar ju att det är Poyntings logperiodiska antenn. Den induktiva adaptern i filmen snor hälften av antennens förstärkning (dvs 5-6 dB av 11-12 db).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

316

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Någon som vet om den som Kjelle säljer är av fabrikat Poynting eller kinakopia?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055




är pointyngantenner = har 2 själv från dom

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

317

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Är det någon som känner till root-lösenordet vid inloggning med telnet/ssh mot DWR-923:an (senaste firmware, v1.2.9.36)?
Den FW-version som följde med 4G routern hade ju "root/admin", men det verkar vara ändrat i senaste versionen.

Jag har MD5-hashen och har inte lyckats få ut lösenordet ännu. Men den kanske redan är känd här?

318

Sv: Telenor lanserar 4G-router

ubermood skrev:

Är det någon som känner till root-lösenordet vid inloggning med telnet/ssh mot DWR-923:an (senaste firmware, v1.2.9.36)?
Den FW-version som följde med 4G routern hade ju "root/admin", men det verkar vara ändrat i senaste versionen.

Jag har MD5-hashen och har inte lyckats få ut lösenordet ännu. Men den kanske redan är känd här?

Prova MD5-hashen här:
http://www.md5decrypter.co.uk/

319 Senaste redigerad av ubermood (2012-09-12 16:40:49)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Tack.. men de gillade visst inte formatet på hashen. Det är ju en hash i Unix passwd-format.
Testade med några andra siter också utan att lyckas.

Har hittat totalt 3 st konton på routern, fördelat i 3 filer (/etc/passwd, /flash/passwd, /flash/shadow).

320

Sv: Telenor lanserar 4G-router

stentofta skrev:

Hej!

Jag måste lägga mig i diskussionen och rapportera mina märkliga och bra resultat.

Jag har nyligen installerat Telenors mobila bredband 80MBit. Det fungerar bra efter att ha flyttat runt routern D-Link DWR-923 lite. WiFi är avstängt och 4G-LED'en lyser grönt. Något som är mycket konstigt är att jag får klart bästa mottagningen om båda glasspinneantennerna är bortskruvade. Signalstyrkan ligger på runt -72 (stadigt tre pinnar), nerladdn mellan 30-40MBit och uppladdning på ca 20MBit. Skruvar jag dit den högra antennen (framifrån sett) tänds röd 4G-LED och prestanda blir urusla. Skruvar jag bara dit vänstra antennen påverkas inte mottagningen nämnvärt. Jag får samma resultat om jag kör 4G-Auto som om jag kör 4G-2600 MHz only så det är väl den frekvensen som används. Jag bor drygt 2 km från masten med snudd på fri sikt, bara lite träd som skymmer. OBS jag bor ute på landet på Österlen så det är definitvt landsbygd. Många verkar tro att 4G 2.6 GHz bara används i städer. Firmware är 1.2.11.36 och hardware version är A1.

Min egna teori är att de externa antennerna enbart är till för wifi och att inkopplingen skulle orsaka någon slags interferens. Telenor och många andra hävdar med bestämdhet att de externa antennerna är för 4G.

Är det någon som använder DWR-923 med 4G LTE och 2.6 GHz och har samma erfarenheter?
Är det någon som använder DWR-923 med 4G LTE och 2.6 GHz och extern antenn?
Om så vilka är erfarenheterna med/utan antenn och vilken antenn?

Vore också spännande med lite seriösa förklaringar. Är det någon som plockat isär DWR-923 och verkligen verifierat om de yttre antennkontakterna är till för det mobila bredbandet? Tyvärr kan de som säljer externa antenner inte komma med några bra förklaringar.

mvh,
Peter


Jag har exakt samma erfarenhet som i inlägget ovan, alltså bra ner- och uppladdningshastighet om ingen eller enbart den vänstra glasspinnen (framifrån sett) sitter i. Så snart som den högra glasspinnen monteras sjunker uppladdningshastigheten till ca. en tiondel av vad den var innan.
Jag ringde supporten och där sa man mig att routern absolut måste vara felaktig och den byttes ut. Den nya routern bar sig exakt likadant åt! Kan någon förklara hur antennsystemet på routern fungerar. Glasspinnarna verkar i alla fall inte göra någon nytta.
Jag har beställt en extern antenn som ska kopplas in på det vänstra antennuttaget, men om resultatet inte blir bättre med glasspinneantennen än utan, kan man ju fråga sig om det överhuvudtaget lönar sig med en extern antenn.

321

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Visst lönar det sig med en extern antenn..om du inte vill ha pjäsen i ett fönster......
Var som natt och dag för mig i vart fall

Humorn är flytvästen på livets flod

322

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Köpte en Poynting riktantenn hos Kjell & Co i torsdags. Jag har inte monterat den på taket än. Nu ligger den på en takbjälke faststucken i en bit frigolit för att stå lodrätt.

Ganska postivit resultat. Siganlstyrkan ligger nu på runt -68 mot tidigare -72. Ner/uppladdning går lite fortare och verkar mer stabilt. Det blir naturligtvis mycket bättre när antennen kommer upp på nocken.

En sak jag undrar över är vilken anslutning som ska användas och varför? Ska den andra anslutningen ha en glasspinne eller 50-ohms avslutningsmotstånd?

Vad jag kan se verkar inte vara någon större skillnad vilken anslutning som används. Den andra anslutning lämnar jag tom, sätter jag en glasspinne i den högra blir det klart sämre.

Pinsamt att Telenor har så bristande kunskap om produkter de säljer. De kan ju få gratis information här på forumet och framför allt få reda på vad folk har för problem.

Vilka erfarenheter har ni andra LTE 2.6 GHz'are med riktantenn?

323

Sv: Telenor lanserar 4G-router

En sak till. Vilka erfarenheter/skillnader mellan en och två antenner?

324 Senaste redigerad av Jonny (2012-09-15 17:27:00)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

ligger med 1 antenn ca 12mb in
2 antenner 17-21mb som bäst
fast varierar en helt klart en skillnad med 2 antenner


vet du inte vilken utgång ...kör bredbandkollen...byt sedan utgång kör igen..

finns tråd i forum om vilken utgång men funkar att prova enligt ovan

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

325

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Det verkar mao som två antenner nästan gör lika stor skillnad som från ingen till en antenn?

Jo det begriper jag allt som gammal elektronikingenjör och datakonsult sedan 25 år, men sedan vill jag veta varför också.
Problemet med att köra BBK är att du inte får samma samma resultat flera ggr efter varandra och därför inte kan jämföra när du byter anslutning.

Trevligt med en Uppsalabo på tråden. Själv är jag en gammal Uppsalabo som flyttade till Österlen för ett tiotal år sedan.

Lycka till med nya jobbet, drömmar ska man alltid ha.