226

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sven P skrev:

Hej alla

Ny på detta forum, hittade hit när jag googlade på D-Link DWR-923.
Hoppas det är ok att jag hakar på denna tråden.

Anledningen är att jag bestämt mig för Telenor och deras D-link, och jag lär förmodligen få den under kommande vecka..
Sedan har jag två veckor på mig att prova om det är något jag ska ha eller inte.

Testade grabbens DWR-923 häromveckan, och det var i alla fall dubbelt så bra hastighet mot min ADSL-lina
Och då var det ingen större test här ute i skogen.. Det lär gå att ansluta extern antenn..men det tar vi sedan.

Det viktigaste för mig nu är:
Jag kör med Mac, och använder mig av TimeCapsule som router och nätverksbackup.

Kan jag ansluta mig till D-Linkens WAN-port och enbart köra D-linken som modem?
Går den att sätta den i "bridge mode" dvs brygga den, och låta Timecapsulen sköta det trådlösa?

Mobilt bredband är något nytt för mig, och jag har inte behövt tänka så mycket på nätverksinkoppling när man har Mac, bara koppla in och tuta och köra....

Så jag skulle bli glad att höra om någon annan här kör med kombinationen D-link DWR 923 och Airport  ( Time Capsule eller Airport Extreme) och hur ni gjorde.

Halloj

Själv kör jag med DWRn och en Airport Extreme kopplad med nätverkssladd till en av de gula nätverksportarna på DWRn (inte WAN, och Wi-Fi är avstängt på DWRn). Jag har satt upp det så här. I DWRn reserverade jag ett IP för min Airport. Sen ställa in DMZ så den pekar på IPet till Airporten. Nu kommer Airporten att klaga att det kan vara dubbel NAT, men bocka i ignorera knappen i Airport Utility när du ser det så slutar den. Och sen har jag alla port forwarding konfigurationer i Airporten. Funkar helt ok för mig. Jag kommer åt min server utan problem utifrån.

Det hade ju varit smidigare om det gick att köra DWRn bryggat, men den funktionen är ur funktion just nu (firmware 1.0.70.30). Kanske kommer senare.

Om nån har ett bättre sätt att ställa in det på så säg till. smile

227

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Tack makku82.

Nu är jag inte så hemma på vad du menar med DMZ.. och att du reserverade ett IP för din Airoprt, och vad port forwarding är, men det kanske ger sig...(är ju här för att lära mig) är ju som jag skrev novis på nätverk, och då blir alla nya ord och begrepp svåra att ta till sig på studs..

Men det du sa om att ansluta till en av nätverksportarna istället var intressant.  Stänga av WiFin lär väl inte heller vara så svårt, måste in i D-link via webben förmodar jag..sett nått tips nånstans

Humorn är flytvästen på livets flod

228

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej Sven P.

DMZ finns hyllmeter av artiklar och annan info på nätet. DMZ är en förkortning som betyder DeMilitarized Zone, och vars funktion kan vara att ha tjänster som bara kan nå utifrån via din router, (FTP, E-post, hemsida etc), men som i viss mån är begränsat för användarna inom samma nätverk..

Här är en bild som visar hur det kan vara
PunBB bbcode test

Lite mer info
http://sv.wikipedia.org/wiki/DMZ_(Internet)

229

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Nu har jag fått min D-link DWR-923.

Har man tragglat med ADSL och 5,5 mBit  i flera år, så blir man jätteglad åt att kunna ta emot runt 22 Mbit/s
Uppströms hade jag innan 0,65, nu får jag 3,5 Mbit/s..så visst...

Problemet för mig är att dessa siffror får jag i vårt sovrumsfönster, och jag har våra stationära macar i andra ändan på huset. 12-13 meter bort, med två väggar emellan.
Nu hade jag en ethernetkabel innan mellan rummen, så den biten löste sig genast.
Bara det att frugan inte vill ha pjäsen i sovrumsfönstret  :-( 

Men min tanke har ändå varit att införskaffa en extern riktantenn och fästa på parabolstången, som sitter på utsidan sovrummet..
Om det blir bättre med extern antenn?  Nån som har erfarenhet av det ihop med D-linken?
Tänkte flytta in D-linken i vardagsrummet där jag nu har ADSL-modemet.
Externa antennkabeln bör nå dit..(5-7 meter)

Testet gjordes med min MacBook, först trådlöst, och därefter  med enbart ethernetkabel...

Så var det detta med min TimeCapsulerouter...Har inte kopplat in den ännu, och övriga macar.
Det är enklare skulle jag tro, att brygga den via Airportverktyget, och låta D-link sköta det trådlösa, då våra bärbara enheter kommer närmare D-linken.

Och att Timecapsule bara är router åt tre stationära macar. 
Är det fler inställningar  jag behöver göra?

Kommer de bärbara att kunna göra trådlös backup med TimeMachine  via D-Link?

Humorn är flytvästen på livets flod

230

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Be frugan sy ett överdrag till routern med antennerna som kaninöron. Varför lägga ut uppåt tusen spänn på att få bort en så pass snyggt designad produkt som den routern från sovrumsfönstret?

Min logperiodiska tv-antenn i taket i Tv-rummet fick ett fint spök-överdrag. Ingen som tänker på den spretiga antennen längre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

231

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof skrev:

Be frugan sy ett överdrag till routern med antennerna som kaninöron. Varför lägga ut uppåt tusen spänn på att få bort en så pass snyggt designad produkt som den routern från sovrumsfönstret?

Min logperiodiska tv-antenn i taket i Tv-rummet fick ett fint spök-överdrag. Ingen som tänker på den spretiga antennen längre.

Risken att den dråsar i golvet från fönsterbrädan är hög, likaså ogillar hon nog sladdarna till den ..
1300 spänn för en antenn kan jag ta, och få ännu mer fart...

Humorn är flytvästen på livets flod

232

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Eftersom dn inte får stå i sovrummet behöver du kanske rätt långa antennkablar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

233

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof skrev:

Eftersom dn inte får stå i sovrummet behöver du kanske rätt långa antennkablar.

Nej, det blir max 5-7 meter.

Humorn är flytvästen på livets flod

234

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Vad trött man blir när man ringer support, och de inte kan ett skvatt om Macprylar.
Telenors support kunde inte ge mig tips om hur man sätter deras D-link i bryggat läge och stänger av wifi, utan hänvisa till Bredbandsexperten.."de kan allt om nätverk"   

Det är som bekant en betaltjänst, såvida man inte är kund hos Bredbandsbolaget, och de hade heller ingen koll på läget... fick frågan "måste du ha två routrar i rad?"   
Slapp och betala något

Telenor och andra måste ju ta fram manualer för detta, finns ju tusentals som sitter med Mac och Airport Extreme eller Time Capsule och vill använda den istället för D-linkens dåliga WiFi.

Humorn är flytvästen på livets flod

235 Senaste redigerad av Sven P (2012-06-14 19:30:11)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Nu har jag på egen hand kommit en bit på väg.
Var inne i Airportverktyget och stängde av Wifi i Time Capsule samt satte den i bryggläge
Kopplade in Ethernetkabeln från D-Link, och fick anslutning på mina stationära macar.

Men säg den glädje som varar..
Nu kommer jag inte åt  TimeCapsule via Airportverktyget..jo den hittar den, men jag kan inte komma vidare när jag klickar på manuell inställning..då rapporteras ett fel ( -6753) när den ska läsa in konfigurationen.

Något galet har jag gjort..

edit:
Löste även det problemet, tyvärr så är jag dålig på att notera och memorera vad jag gjorde..men jag drog ur kablar från Time Capsule, starta om den, satte i kablarna, och plötsligt så kom jag in i Airportverktyget och kunde pilla lite i inställningarna, och det var det jag inte minns..men det funkade, Time Machine hittade Time Capsule och nu tar alla macarna backup..

Till sist kom jag på att min Canon multifunktionskrivare också måste hitta D-Linken för att kunna skriva ut trådlöst.

Humorn är flytvästen på livets flod

236

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej alla

Vet någon vad det här med Qmi0 och Qmi1 är?
Hur jag än gör så verkar det bara som Qmi0 används. Men det kanske är rätt? smile
Tänkte annars det hade något med mimo att göra? *newbie*

237

Sv: Telenor lanserar 4G-router

feedmeastraycat skrev:

Hej alla
Vet någon vad det här med Qmi0 och Qmi1 är?
Hur jag än gör så verkar det bara som Qmi0 används. Men det kanske är rätt? smile
Tänkte annars det hade något med mimo att göra? *newbie*

Qmi0=internet.telenor.se Qmi1=rtservices.telenor.se(?)  Helt ok...  http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a040.gif
http://i.imgur.com/T1G6r.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

238

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Tack Micke smile

239

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Kom på en till fråga... smile

Jag har kollat här och funderar på att köpa mig två sådana här för att få så bra anslutning som möjligt.

Btw så har jag inte köpt något än. Mer än ett hus. Och så har jag varit där och testat med min fars D-link och Telenor-abonemang.

Huset är ca 500m från en 3G-station. Och jag läste "I de allra flesta fall behövs en eller två externa antenner till routern för att uppnå maximal prestanda. Ett undantag kan vara att man bor så pass nära en basstation att routern redan har full signalstyrka och då behövs naturligtvis ingen extra antenn."

Hur vet man procentuellt hur bra anslutning man har? Det enda man kan se i Dlinkens admin är ju ett negativt värde (i dBi antar jag?). Men hur kan man värdera det i procent?

Här har jag samlat mina test-resultat. Bäst fick jag i ett fönster i riktigning mot masten. I 2600 Mhz only. Bäst hastighet that is. Så mycket bättre hastighet kanske jag eg inte behöver. Men extern pointy kanske även kan ge stabilare anslutning tänkte jag.

240

Sv: Telenor lanserar 4G-router

feedmeastraycat skrev:

Kom på en till fråga... smile Men hur kan man värdera det i procent?

Skit i procenten...ju mindre "såna där" du ser desto bättre signal har du!
Dvs, -70 (som är rätt bra) är bättre än -80. Undvik "Auto" i alla rutor och lås routern på "4G" sedan testar du igen med 2600 eller 900 MHz Only. Prova samtidigt att vrida antennspröten (vågrätt läge!) åt alla möjliga och omöjliga håll.

Snygg tabell du gjorde, men att du fick en signal med 800 MHz är märkligt!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

241

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Okaj. Om man kör antennerna som kommer med routern, är de bättre i vågrätt läge också? Versus att ha dem lodrätt stående rakt upp? Eller menar du om/när man kör större, utomhus?

Varför är det underligt med signal på 800 Mhz?

Här (i mina föräldrars hus) där jag har testat nu sedan i Söndags medans de är bortresta så vill jag minnas att jag har fått signal på 800 Mhz också. Att jag får bäst 3G på 800. 4G bara på 900. Men mest har jag kört auto och valt frekvens bara. Så jag kanske ska försöka göra lite fler tester här. I mitt hus får jag testa mer när jag flyttar in. smile Åkte och testade lite kort bara för att veta att det fungerar alls innan jag beställer.

242

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Antennerna på D-linken fungerade bäst i vågrätt läge för mig, i ett fönster, kör bara 3G.
Numera har jag två externa Poynting..

Humorn är flytvästen på livets flod

243

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ok. Tack igen. smile

244

Sv: Telenor lanserar 4G-router

feedmeastraycat skrev:

Varför är det underligt med signal på 800 Mhz?

Telenor kör ju inte med denna frekvens.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

245

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Micke skrev:

Telenor kör ju inte med denna frekvens.

Ok. Spännande. smile Får bli mer tester antar jag. smile Kan inte tänka mig att jag valde fel... Men när du säger så blir jag ju osäker.

246

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Kan vara så att routern valde per automatik "3G" läget, då spelar det antagligen ingen roll vilka frekvenser du anger. Det blir då automatiskt 2100 MHz som inte ens finns med att välja.

All anslutningsinfo ser du på samma sida där du kollade signalstyrkan! Klicka gärna på "Refresh" (längs ner på sidan) när du ändrade nånting. Ibland behövs kanske en reboot.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

247

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Går det att se vilka basstationer som hörs av routern drw943 förutom den routern är ansluten till? Om ja, även för andra operatörer?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

248 Senaste redigerad av Micke (2012-07-07 07:38:30)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Min router "hör" det här...

http://i.imgur.com/uXpX1.png

                    ... drw 943(?) kan nog inte sånt, he, he.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

249

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej alla,

Har just i veckan fått Bredband 4G m router (DWR-923) från BBB.
Ett första test där jag var direktansluten med en laptop på WiFi gav hyfsad hastighet (40 MBit/s nedströms o 7 MBit/s uppströms).
Dessvärre stötte jag sedan som så många andra här på patrull när jag skulle koppla in routern i bryggat läge till min D-Link DIR-655 (vilket såklart 3 pers på kundtjänst och teknisk support bekräftat fungerar). En tekniker bekräftade snabbt att det inte i nuläget är möjligt och att en kommande FW-release till DWR-923 skulle råda bot på detta och "en massa andra buggar".

Läste mig igenom denna tråd och bestämde mig för att testa följande:

* DWR-923 i NAT-läge (som den kom med vid leverans)
* Reservera IP i DWR-923 för min DIR-655 (MAC adressen för WAN)
* Ange DIR-655 IP som Virtual DMZ Host (är det rätt sätt att lägga DIR-655 på DMZ?) i DWR-923
* Stängt av WiFi på DWR-923
* Kopplat LAN-port 1 på DWR-923 till WAN på DIR-655

Körde igång allt på nytt och det funkade!!! Surf, mail, SIP-telefoni mm inga problem, återstår att kolla att VPN inte får hicka. Hastigheten kändes bra, dock när jag mätte med Bredbandskollen så fick jag bara 5 MBit/s nedströms och 6 MBit/s uppströms. Allstå liten skillnad uppströms men stor nedströms, varför??? Är det något med DMZ som spökar? Har inte gjort andra ändringar och vet att nätverket i övrigt i hemmet inte utgör en flaskhals.

Alla råd mottas tacksamt!

250

Sv: Telenor lanserar 4G-router

padinni skrev:

Den uppdaterade sig automatiskt. Jag vet inte vad som är nytt exakt, men det jag kan se/märka är:

1. De har ändrat menyerna lite
2. Det går inte längre att stänga av vissa funktioner.
3. Det går snabbare i menyerna och ändra saker.
4. Den verkar lite stabilare men jag tappar fortfarande anslutningen dagligen.

Jag har samma problem,anslutningen tappas upp till 10 gånger per dygn. har signalstyrka -65 och bor ca 1 km från masten
med skog mellan mast och hus. Hastighet ned  ca 50 upp 7.
Enda svar från Telenor är att testa på någon annan mast.
Har du löst problemet padinni?

/brian