76 Senaste redigerad av ruva (2012-05-08 18:48:55)

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Det är ingen ute-kamera smile
Och prio är inte klipparen, fast det är skoj att se vilka konstiga vägar den tar.
Jo, jag kan ställa ner bilduppdateringen men andemeningen var att jag band mig i 2 år för ett abonnemang med fri data. Kanske lite tjatigt att påpeka detta i inlägg efter inlägg men råkar man ut för bedragare, som Tre, blir man ganska förbannad. Och att efter införandet av GB gränsen har farten blivit nästan 50% lägre vilket troligen betyder att de också snålat in någon stans för att kunna bekosta sina kampanjer.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

77

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Hm, rea på GamesGate och ville köpa ett spel för 69 kr men det där jäkla datataket hos Tre sätter stopp. 17 GB skulle inte vara något problem om abonnemanget 3 Max var samma som när jag band mig. Och snart börjar Steam-sommarrea.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

78

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

ruva skrev:

Hm, rea på GamesGate och ville köpa ett spel för 69 kr men det där jäkla datataket hos Tre sätter stopp. 17 GB skulle inte vara något problem om abonnemanget 3 Max var samma som när jag band mig. Och snart börjar Steam-sommarrea.

Köp ett 3Bredband Kontant för 49kr på typ TPH, dom verkar inte ha någon begränsning under första gratis-veckan - förstår att det inte är den bästa lösningen dock.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

79

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Det handlar väl mer om att när abonnemanget tecknades var det obegränsad datamängd för att sedan sänkas till 70GB...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

80

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Förstår vad du menar. Håller med dig lite också. Jag är nöjd med mitt mobila bredband och för mig räcker det med typ 80GB, har 3Bredband Premium vilket jag är helt nöjd med. Gör helt obegränsat är det fast bredband man ska ha smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

81

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

kjellorix skrev:
ruva skrev:

Hm, rea på GamesGate och ville köpa ett spel för 69 kr men det där jäkla datataket hos Tre sätter stopp. 17 GB skulle inte vara något problem om abonnemanget 3 Max var samma som när jag band mig. Och snart börjar Steam-sommarrea.

Det finns inget unlimited längre, och det hände för ett år sen.


Nä, för nätet orkar inte med... Att skryta om att ha Sveriges bästa 3G nät går bra - tills man måste strypa kundernas abonnemang...


Ja, de som använder mycket data bör faktiskt betala mer när det gäller mobilt bredband, men då måste ju även operatören fatta det och lansera abonnemang med typ 10, 25, 50, 80, 100, 150, 250 GB och så vidare...

Och abonnemang med lägre hastighet, men generösare syn på datatak.

Då kanske det kan komma billigare abonnemang för oss som inte belastar 3G näten så mycket.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

82

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

sedan  om det är så att näten inte klarar mycket trafik då hjälper knappast att kunderna betalar mer, databandbredden är densamma oavsett om du betalar 49 eller 499:-.
är ett strukturellt och rent ekonomiskt beräknat byggande av mobilnäten.

83 Senaste redigerad av ruva (2012-07-12 21:23:42)

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

kjellorix skrev:
ruva skrev:

Hm, rea på GamesGate och ville köpa ett spel för 69 kr men det där jäkla datataket hos Tre sätter stopp. 17 GB skulle inte vara något problem om abonnemanget 3 Max var samma som när jag band mig. Och snart börjar Steam-sommarrea.

Det är faktiskt bara att betala för mer utrymme, jag får den frågan ofta , bara att välja, minsta är 2 GB tror jag, sen hur mycket man vill, det är faktiskt billigt.
Jag med 3 bas numera, så sjävklart jag behöver mer ibland.

Retad faktiskt, storförbrukare bör betala mer, FAN va snåla vissa är !
Pay for it, make a separat MAX-abb for every member in the family.
No vlan-share, or sneak for low money, sick of you,  always talking chit.

Du ska inte gnälla som har jiddrat till dej 70 GB / mån.
Ursäkta men jag ser bara RÖTT !
Det enda som jag läser från ruva är snålgnäll, ett år nu , lägg ner detta fatta verkligheten.
Det finns inget unlimited längre, och det hände för ett år sen.

Ok, så du tycker det är okej med att sälja en fri sak och sedan begränsa det. Och ifall man blir sur så glömma det efter 6 månader. Så en fiktiv person som sitter med ADSL 7Mb/s och tecknar  ett mobilt bredband för att reklamen säger att du får surfa fritt för mer hastighet ändu har nu och sedan sätter tak på tjänsten så denne inte kan använda tjänsten som denne tänkt ska inte sedan komma och gnälla. Och särskillt för att denne inte fattar att trålöst bredband inte är oändligt?

Rätt lustigt resonemang och gnällig dumspik kan man kalla en kund som mig och hellst ska jag då hålla tyst.

Mitt läge:
Hade ADSL
Band mig för Telenor 2 år - säljarensa ju att deras tjänst inte var begränsad
Jäkligt bra tjänst, fick bra hastighet
Investerade i antenn och ännu snabbare modem 1800 + 1300 kr när modemet släpptes och fick ännu högre hastighet smile
Telenor införde FUP= ibland 0,4Mb/s
Tröttnade och band mig 2 år för Tre som hade sin Max-tjänst där man fick surfa hur mycket manville utan reduserad hastighet
Tre införde tak
Punkt slut.

Helt okej enligt kjellorix, jag har ju 70 GB. Jag håller inte med dig. Skulle gissa att du arbetar med någon form av försäljning och då är ju ditt ressomemang helt logiskt. Sedan kan jag hälla med om att det inte hjälper att gnälla. Det är ju Sverige vi bor i. (Och mer gnäll: får redigera mina inlägg ofta för mitt nya Logitech tangentbords mellanslagstangent är det sämsta jag råkat ut för, och nej det går inte på garantin för självklart är det jag som inte kann.)

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

84

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

G-Man skrev:

sedan  om det är så att näten inte klarar mycket trafik då hjälper knappast att kunderna betalar mer, databandbredden är densamma oavsett om du betalar 49 eller 499:-.
är ett strukturellt och rent ekonomiskt beräknat byggande av mobilnäten.


Det går troligen att lösa genom att låsa kundens modem mot en viss mast,
om det nu är tänkt att endast användas på en plats.


Oftast finns det kapacitet i nätet, men självklart vill operatören tjäna så mycket som möjligt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

85

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Jag köpte ett månadskort på sl, tänk om man bara får åka ett visst antal mil per månad!!!!!!!

86

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

ja det var anledningen enl politikerna, om de vore gratis skulle "folk" åka för mycket med SL....
- VA !  ?

87

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Jo, 3 bregänsade och Tele2 sa upp avtal istället smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

88

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Pinnen skrev:

Jag köpte ett månadskort på sl, tänk om man bara får åka ett visst antal mil per månad!!!!!!!

Det är så avtalen är idag "åk  obegränsat" och det finstilta "efter 40 mil begränsas hastigheten till 30 km/h"
dvs man får fortfarande åka hur mycket man vill, men det faller på att det är så långsamt så det blir oanvändbart.
Sanslöst att det fortfarande får annonsera som de gör.

89 Senaste redigerad av idgforum (2013-03-12 18:33:44)

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Två bilder säger mer än tusen ord:

Reklamen när Tre-abonnemanget togs och bundet i två år
http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/surfa-obegrnsat.jpg

Redan efter 12 dagar dvs nu och 1,5 år senare (0,17 Mb/s)
http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/surfavidare.jpg

Livet är fantstiskt med dessa företag och deras olika sätt att tänka. Om Tre är ett seriöst företag eller inte, är den stora frågan? Stolta är de också. Binda kunder i flera år. Helt plötsligt slå på strypning. Göra nya abonnemang med dubbla quota (+50 kr och man får gå över med en liten bindning i bonus). Stolta över vad?

90

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

idgforum skrev:

Två bilder säger mer än tusen ord:

Reklamen när Tre-abonnemanget togs och bundet i två år
http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/surfa-obegrnsat.jpg

Redan efter 12 dagar dvs nu och 1,5 år senare (0,17 Mb/s)
http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/surfavidare.jpg

Livet är fantstiskt med dessa företag och deras olika sätt att tänka. Om Tre är ett seriöst företag eller inte, är den stora frågan? Stolta är de också. Binda kunder i flera år. Helt plötsligt slå på strypning. Göra nya abonnemang med dubbla quota (+50 kr och man får gå över med en liten bindning i bonus). Stolta över vad?

Det har stått i avtalet att de har rätt att begränsa dig - men den formuleringen de använda där var inte fin. Men borde du inte få byta till det nya 3Maxfart Fri Surf? Om inte så kan du ju försöka få kontakt med kundrelationsavdelningen. Dock borde det ju snart ha gått två år så att du får avsluta ditt abonnemang om du är missnöjd.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

91 Senaste redigerad av idgforum (2013-03-12 20:10:15)

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Jo, jag har fått det erbjudandet men avböjde. Ska säga upp i Augusti.
Jag har läst det finstilta men undrar fortfarande varför de är stolta? Stryper i ena ändan och höjer i andra för kundernas bästa. Får inte ihop det. Särskilt när de gick ut med: surfa obegränsat 32 Mb/s som blev begränsat till 50 GB (vi gamla kunder fick 70 GB) för att värna om kunderna och sedan smälla på med ett 100 GB för 50 lappen mer.

Det jag tycker 3 gjorde mycket svinigt var alltså: Lova obegränsat i reklamen, strypa för trafikens skull och  sedan erbjuda ett abonnemang med mer Gb. Får absolut inte ihop det hur de kan göra detta på laglig väg. Omoraliskt så det stänker ko-blaja.

Behöver inte bry mig då jag har två stycken abonnemang = 150 GB men förstår inte den låga moralen.

92

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

idgforum skrev:

Jo, jag har fått det erbjudandet men avböjde. Ska säga upp i Augusti.
Jag har läst det finstilta men undrar fortfarande varför de är stolta? Stryper i ena ändan och höjer i andra för kundernas bästa. Får inte ihop det. Särskilt när de gick ut med: surfa obegränsat 32 Mb/s som blev begränsat till 50 GB (vi gamla kunder fick 70 GB) för att värna om kunderna och sedan smälla på med ett 100 GB för 50 lappen mer.

Det jag tycker 3 gjorde mycket svinigt var alltså: Lova obegränsat i reklamen, strypa för trafikens skull och  sedan erbjuda ett abonnemang med mer Gb. Får absolut inte ihop det hur de kan göra detta på laglig väg. Omoraliskt så det stänker ko-blaja.

Behöver inte bry mig då jag har två stycken abonnemang = 150 GB men förstår inte den låga moralen.

Pengar. Telenor erbjuder exempelvis idag som max 80GB till nya kunder, när de för inte så länge sedan under en väldigt kort period erbjöd 200GB, tätt innan det 100GB. Idag är 3 den med generösast och billigast mobilt bredband vad jag vet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

93

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Trodde 200 GB var "permanterat" smile Funkar i alla fall med mitt mobila abonnemang vi använder i arbetet för att internetdeal och ladda ner Steam och Originspel utanför företagets brandvägg. Och nej, det är inte vi anställda som spelar. Vi är bara snälla mot de gravt handikappade barnen vi arbetar med. De älskar spel.

Klagar inte på farten hos Tre och de generösa bundlingar de har. Men marknadsföringen (nästan Telia 4G klass) och det de gjorde med gamla Max är ju rent av ondsint. Men som sagt, enligt mina mätningar med bil och laptop ligger Tre mycket över andra operatörer i både fart och stabilitet i mina trakter.

94

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

idgforum skrev:

Trodde 200 GB var "permanterat" smile Funkar i alla fall med mitt mobila abonnemang vi använder i arbetet för att internetdeal och ladda ner Steam och Originspel utanför företagets brandvägg. Och nej, det är inte vi anställda som spelar. Vi är bara snälla mot de gravt handikappade barnen vi arbetar med. De älskar spel.

Klagar inte på farten hos Tre och de generösa bundlingar de har. Men marknadsföringen (nästan Telia 4G klass) och det de gjorde med gamla Max är ju rent av ondsint. Men som sagt, enligt mina mätningar med bil och laptop ligger Tre mycket över andra operatörer i både fart och stabilitet i mina trakter.

Nope, möjligtvis att det hänger kvar efter bindningstiden - men om man förlänger abonnemanget får man ta del av de nya prisplanera som finns och de inkluderar inte 200GB data eller sänkt hastighet till 3Mbit/s, nu sänks hastigheten till 200Kbit/s istället.

Ja, men tyvärr är en av operatörernas största vilja att tjäna pengar - så de marknadsför något och sen utnyttjar de något kryphål för att tjäna mer pengar eller göra så att du får mindre för dina pengar.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

95 Senaste redigerad av idgforum (2014-11-02 09:15:39)

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Snart bara ett minne kvar


http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/surfavidare_zps07ec2e27.jpg



Fiber på väg genom skogarna

http://www.youtube.com/playlist?list=PL … RTuB6JzXRK


Ärligt talat var nöjd med mitt 4G från TRE och 25-30 Mbit/s räcker men begränsningen på 80 GB gjorde att jag hoppade på fiber 100 Mbit/s. 8 September 2014 var det inkopplat och klart. Sedan när TRE sänkte både abonnemangskvot och kontankvot drastiskt var det inte svårt att överlåta sitt abonnemang.

96

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Tre Företagsabb är obegränsad.

97

Sv: Imorgon är jag nog kund hos bluff-företaget TRE

Jag är också tillbaks på "blufföretaget" 3
Nu med företagsabb. Lite dyrare men bra
ca 30-35 ner och 7-10 upp.

Fiber förhoppningsvis på g om ett par år. Inget att tveka på.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP