1

Tråd: Frågor om Tre i kombination med wifi-modem

Tjo,
Jag måste erkänna att jag är urkass på just mobila bredband och allt som hör kring, därför tänkte jag posta här och se om någon vänlig själ kunde tipsa om vad man ska köpa.

Jag ska flytta in i en andrahandslägenhet som jag inte riktigt vet hur länge jag får bo i (därav vill jag inte skriva mig på ett fast abonnemang knutet till en adress och har därför börjat kolla på mobila bredband).

Jag har kikat runt och tycker att Tre har ett rätt bra erbjudande nu med sin 3Bredband Max (32mbit/4.6mbit teoretisk hastighet).
http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredban … nListPage/

Med det får man ett Huawei E372 Silver (USB-dongel). Enda saken med detta är ju (som jag förstår det) att ens dator måste stå på hela tiden. Jag vill även kunna koppla upp mig till wifi med min iPad / iPhone när jag är hemma. Vad är bäst att göra då? Ska jag beställa det mobila bredbandet från Tre utan modem och sen gå och köpa ett eget (och isf, vilket rekommenderas?)

Läste en tråd från 99mac där någon rekommenderade denna http://www.kjell.com/?item=98316 - men det verkar som att man behöver ha detta modem tillsammans med en vanlig USB-dongel för att uppnå det jag vill (så nära ett vanligt wifi bredband hemma som möjligt, till en rimlig kostnad (300-400 kr/mån)?

2

Sv: Frågor om Tre i kombination med wifi-modem

Köp du 3Bredband Max med modem. Sedan köper du en av Dovado-routrarna du ser i reklamen på denna sida. Skall du inte ha några datorer anslutna med kabel så kan du nöja dig med minsta modellen Tiny.

Sedan stoppar du ditt E372 i Tiny-routern, så har du mobilt bredband via wifi i hela lägenheten.

3

Sv: Frågor om Tre i kombination med wifi-modem

Tusen tack Svenix, sounds like a plan!

4

Sv: Frågor om Tre i kombination med wifi-modem

Skaffa Dovado 3GN eller Tiny, åtm. inte Dovado UMR då den är äldst och har sämst mjukvaruuppgradering.

5

Sv: Frågor om Tre i kombination med wifi-modem

Skaffa TINY i så fall. Det är den senaste modellen som klarar hög fart på t.o.m 4G.