26

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

careface skrev:
faddrolej skrev:

Det låter också som en bra idé, men just det där med att köpa Kredit för att låsa upp tycker jag låter lite skumt.
Men det kanske funkar utmärkt? Har du testat?

Ja jag har testat, fungerar alldeles utmärkt! Kunde faktiskt inte bli enklare, tog mig totalt mindre än 10 minuter inkl. nedladdning av programvaran som behövs och köpet av krediterna! smile

Okej tackar för tipset, då vet jag det till när/om jag byter modem. För det blev ett Huawei E1750 idag med Telenor kontant.
Har installerat programvaran och har den direkt i datorn just nu då jag inte har någon router till den. Jag sitter inte direkt vid något fönster och har ca 1 utav 5 "täckningsstolpar" och får en hastighet ner på ca 1,5 - 2Mbit.
Jag la också en beställning på TP-Link routern.

27

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

Jo så undrar jag också om det gör någon skillnad att man valde "Kontantkorts kund" vid installationen av modemet.
Jag hade kontantkortet i vid det tillfället men bytte sedan till det jag egentligen ska köra med, vilket inte är kontantkort.
Och den APN som är vald nu är, "internet.telenor.se", medan i linksys routern med det modemet så heter den "internet.vodafone.se" eller liknande. Har det någon betydelse?

28 Senaste redigerad av careface (2011-08-15 16:19:37)

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

faddrolej skrev:

Okej tackar för tipset, då vet jag det till när/om jag byter modem. För det blev ett Huawei E1750 idag med Telenor kontant.
Har installerat programvaran och har den direkt i datorn just nu då jag inte har någon router till den. Jag sitter inte direkt vid något fönster och har ca 1 utav 5 "täckningsstolpar" och får en hastighet ner på ca 1,5 - 2Mbit.
Jag la också en beställning på TP-Link routern.

Okej, då tror jag inte att det spelar så stor roll vilket modem du har då din mast inte verkar stödja så höga hastigheter.

3 har ju annars också konkurrenskraftiga priser så som;
3Bredband Plus
-Hastigheter upp till 32mbit/s (du verkar kunna få upp till 6mbit/s)
-Nytt modem som kan ge bättre fart ändå.
-199kr
-20GB begränsning, efter det sänks hastigheten till 200kbit/s

3Bredband Max
-Sveriges ända? abonnemang med 100% obegränsad surf!
-Hastigheter upp till 32mbit/s
-Nytt modem som kan ge bättre fart ändå
-249kr/mån

Det är företagsabonnemang, läs mer här: http://www.tre.se/Foretag/Mobilt-bredband/Abonnemang/ du bör dock dubbelkolla med TP-LINK om Huawei E372 (modemet som ingår) funkar med routern - om du skulle gilla 3s erbjudande smile

faddrolej skrev:

Jo så undrar jag också om det gör någon skillnad att man valde "Kontantkorts kund" vid installationen av modemet.
Jag hade kontantkortet i vid det tillfället men bytte sedan till det jag egentligen ska köra med, vilket inte är kontantkort.
Och den APN som är vald nu är, "internet.telenor.se", medan i linksys routern med det modemet så heter den "internet.vodafone.se" eller liknande. Har det någon betydelse?

Vodafone är den gamla, det ska inte ha någon betydelse alls! Vodafone blev ju Telenor senare smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

29

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

careface skrev:
faddrolej skrev:

Okej tackar för tipset, då vet jag det till när/om jag byter modem. För det blev ett Huawei E1750 idag med Telenor kontant.
Har installerat programvaran och har den direkt i datorn just nu då jag inte har någon router till den. Jag sitter inte direkt vid något fönster och har ca 1 utav 5 "täckningsstolpar" och får en hastighet ner på ca 1,5 - 2Mbit.
Jag la också en beställning på TP-Link routern.

Okej, då tror jag inte att det spelar så stor roll vilket modem du har då din mast inte verkar stödja så höga hastigheter.

3 har ju annars också konkurrenskraftiga priser så som;
3Bredband Plus
-Hastigheter upp till 32mbit/s (du verkar kunna få upp till 6mbit/s)
-Nytt modem som kan ge bättre fart ändå.
-199kr
-20GB begränsning, efter det sänks hastigheten till 200kbit/s

3Bredband Max
-Sveriges ända? abonnemang med 100% obegränsad surf!
-Hastigheter upp till 32mbit/s
-Nytt modem som kan ge bättre fart ändå
-249kr/mån

Det är företagsabonnemang, läs mer här: http://www.tre.se/Foretag/Mobilt-bredband/Abonnemang/ du bör dock dubbelkolla med TP-LINK om Huawei E372 (modemet som ingår) funkar med routern - om du skulle gilla 3s erbjudande smile

faddrolej skrev:

Jo så undrar jag också om det gör någon skillnad att man valde "Kontantkorts kund" vid installationen av modemet.
Jag hade kontantkortet i vid det tillfället men bytte sedan till det jag egentligen ska köra med, vilket inte är kontantkort.
Och den APN som är vald nu är, "internet.telenor.se", medan i linksys routern med det modemet så heter den "internet.vodafone.se" eller liknande. Har det någon betydelse?

Vodafone är den gamla, det ska inte ha någon betydelse alls! Vodafone blev ju Telenor senare smile

Bredband MAX är ganska lockande, men modemet finns inte med på TP-links "Compatible" lista. Det kanske skulle kunna funka ändå, bara att de inte testat just det?
Men jag kör med telenor ett tag till i alla fall så får jag se senare. Det verkar ändå inte som man kan få snabbare än ca 2,5Mbit här, vilket jag får ungefär med den nya E1750 samt min mobiltelefon med fri surf (Tre abonnemang). På mobilen med Tre har jag också full täckning.

30

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

Vilket mobilabonnemang har du med 3 idag? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

31

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

careface skrev:

Vilket mobilabonnemang har du med 3 idag? smile

Där har jag "pott 99" tror jag det heter. Med tillägget "3Mobilsurf Plus" upp till 6Mbit/s, 2GB data/mån.

32

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

Jag är väldigt nöjd med detta modemet, att kunna ladda ner filer i ca 200KB/s är helt galet jämfört med innan.
Hur det blir med modemet i routern som förhoppningsvis kommer imorgon återstår att se, men det blir nog bra.
Tack för hjälpen allihop!

33

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

Kanon!
Ställde du in internet.telenor.se som APN?

34

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

andy78 skrev:

Kanon!
Ställde du in internet.telenor.se som APN?

Jag tror det automatiskt blev internet.telenor.se, just nu kör jag i alla fall med kontantkortet för att utnyttja det som är kvar på det man fick gratis. 1 dag tror jag det var.

35

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

3G lampan slocknade nyss och jag kunde inte komma åt inställningarna på 192.168.1.1, jag väntade ett tag men inget hoppade igång.
Hur brukar ni göra om den förlorar anslutningen? bara dra ut strömkabeln till routern och sätta i den igen?
Det finns ju en knapp på denna men det står QQS, ingen powerknapp alltså?
Annars har det fungerat bra. Når mycket längre med Wifi nu också.

36

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

Dra ut sladden / använder strömbrytaren.

37

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

Väldigt stabilt jämfört med det andra. igår kväll hade det varit igång ca 20 timmar utan en enda frånkoppling.

38

Sv: Vilken lösning blir bäst för mig?

Hejsan!
Ville bara rapportera lite hur det har varit nu efter en månads användning.

Det har varit extremt bra hela tiden, det har faktiskt inte förlorat 3G anslutning en enda gång, känns väldigt stabilt!
Räckvidden på WIFI är också väldigt bra, nu kan man ansluta från var som helst i huset. med den förra routern gick det bara i rummet där routern stod, rummet intill samt rummet ovanför.