1

Tråd: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

hej !

2G: -65 dbm <> -73 dbm
3G: -89 dbm <> -93 dbm

låser jag nallen på 2G så loggar den in på den närmaste basen, ung. 500 m bort,
får den ansluta till 3G så sjunker signalstyrkan rejält, det verkar som att den då väljer en helt annan bas drygt 2-2,5 km bort.

det verkar därför som att 3G inte fungerar på den närmaste basen, eller kan det verkligen förekomma sådana häftiga skillnader mellan näten, om nallen är inloggad på SAMMA bas ?

2

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

Får liknande från telia, 3G runt -109dm 2G mellan -93 -96 dbm och det från samma mast

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

[Mr.T] skrev:

Får liknande från telia, 3G runt -109dm 2G mellan -93 -96 dbm och det från samma mast

liknande ?

det är ju inte samma extrema skillnad...

4

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

hackerman1 skrev:

hej !

2G: -65 dbm <> -73 dbm
3G: -89 dbm <> -93 dbm

låser jag nallen på 2G så loggar den in på den närmaste basen, ung. 500 m bort,
får den ansluta till 3G så sjunker signalstyrkan rejält, det verkar som att den då väljer en helt annan bas drygt 2-2,5 km bort.

det verkar därför som att 3G inte fungerar på den närmaste basen, eller kan det verkligen förekomma sådana häftiga skillnader mellan näten, om nallen är inloggad på SAMMA bas ?

Troligen ja, går ju inte att jämföra GSM800/900/1800 och UMTS2100 mottagning då de har olika förutsättningar att nå fram, så de bör ha olika signal också fast de skulle ligga på samma bas. Låter inte helt orimmligt i mitt huvud alla fall smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

Jag menade att det skiljer sig mycket mellan 3G och 2G, men som andreas säger så skiljer sig ju frekvenserna.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

jo, det är givetvis olika vågutbredning på dom olika frekvensbanden.
men, dessa mätvärden ovan är med i princip OPTISK sikt till basen.

hursomhelst, det är numera ( i morse ) felanmält till Comviq.
jag var bara nyfiken på kommentarer för att se vad andra ansåg innan jag ev. felanmälde.

enligt teknisk support så borde det INTE vara sån extrem skillnad mellan näten, på SAMMA bas.
min och teknikerns slutsats av mätningarna ovan (gjorda med nallen), samt positionsangivelser i google maps i nallen,
är att 3G-nätet inte fungerar på den närmaste basen.
släpper jag låsningen till 2G, så väljer nallen den andra basen längre bort, varvid signalstyrkan sjunker rejält.

jag gick runt i ett STOORT hus här på universitetet igår kväll och mätte, när jag är i ena änden på huset med bra läge mot den bortre 3G-basen så ökar signalstyrkan, i andra änden på huset med en massa väggar imellan, så sjunker signalstyrkan rejält.
så nallen loggar helt klart in på den bortre basen när den slår över på 3G....

jag kollade även med modemet i morse, låser jag till 2G så blir signalstyrkan normal, eftersom modemet loggar in på den närmaste basen, får modemet välja 3G så blir signalstyrkan väldigt dålig.

vi får se hur det går, Comviq lovade höra av sig och berätta vad deras undersökning visar...

7

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

hackerman1 skrev:

jo, det är givetvis olika vågutbredning på dom olika frekvensbanden.
men, dessa mätvärden ovan är med i princip OPTISK sikt till basen.

hursomhelst, det är numera ( i morse ) felanmält till Comviq.
jag var bara nyfiken på kommentarer för att se vad andra ansåg innan jag ev. felanmälde.

enligt teknisk support så borde det INTE vara sån extrem skillnad mellan näten, på SAMMA bas.
min och teknikerns slutsats av mätningarna ovan (gjorda med nallen), samt positionsangivelser i google maps i nallen,
är att 3G-nätet inte fungerar på den närmaste basen.
släpper jag låsningen till 2G, så väljer nallen den andra basen längre bort, varvid signalstyrkan sjunker rejält.

jag gick runt i ett STOORT hus här på universitetet igår kväll och mätte, när jag är i ena änden på huset med bra läge mot den bortre 3G-basen så ökar signalstyrkan, i andra änden på huset med en massa väggar imellan, så sjunker signalstyrkan rejält.
så nallen loggar helt klart in på den bortre basen när den slår över på 3G....

jag kollade även med modemet i morse, låser jag till 2G så blir signalstyrkan normal, eftersom modemet loggar in på den närmaste basen, får modemet välja 3G så blir signalstyrkan väldigt dålig.

vi får se hur det går, Comviq lovade höra av sig och berätta vad deras undersökning visar...


Är du säker på att du är inloggad mot samma bas? Det kan va så att det bara är gsm på den du tror du är loggad mot, och 3g basen står på ett annat ställe, olika sändningseffekter kan förekomma beroende på hur tätt andra basar står för tex gsm, olika riktade antenner för olika nät (3G/gsm) samma operatör,,,

8

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

jag har pratat med teknisk support och kollat VAR basstationerna finns....

så jag är helt säker på mina mätningar.
jag fick förövrigt ett email från teknisk support igår kväll, efter att dom kollat så BEKRÄFTAR  dom fel på 3G på den närmaste basen !

9

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

mitt comviq surf fick 101dBm på 2g nätet medans 3g nätet fick 95dBm

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

10

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

roger.eriksson.c skrev:

mitt comviq surf fick 101dBm på 2g nätet medans 3g nätet fick 95dBm

jaha, och ?

vad har det med min fråga att göra ?

11

Sv: Rejäl skillnad på signalstyrka mellan 2G & 3G ?

signalstyrka på 2G och 3 G mäts inte på samma sätt. Det finns ingen bärvåg att mäta på vid cdma ( 3G). Googla på Rssi och signal strength. Jag tog upp saken i en tråd för något år sedan.

Jag har testat runt en 4 G mast. det blev aldrig mer än fyra pinnar oavsett hur nära eller långt bort jag var.

Oavsett detta kan det naturligtvis vara fel på nnärmsta masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.