1 Senaste redigerad av ePaMaxCarlsson (2011-07-22 23:41:51)

Tråd: Mobilt bredband i Halmstad

Hallå där.

Först tråden för min del, så ni får ursäkta om den ligger i helt fel forumsdel.

Då jag flyttar till Halmstad om en månad och är i stort behov av internet, och fast inte är möjligt, söker jag nu det bästa mobila bredbandet för mig.

Mina krav:
* Obegränsad surf.
* Spela onlinespel (Vi snackar spel som League of Legends, Warcraft 3, Starcraft 2 & dy.l.).
* Slösurfa med en OK hastighet utan att jag blir galen.
* Ladda ner uppdateringar till mitt PS3 samt dator, och eventuella andra skolrelaterade dokument.
* Gärna så snabb hastighet som möjligt, och stabilitet för just Halmstad.
* Ett pris under 300:- i månaden som fast avgift.

Så, vilken operatör skulle ni rekommendera? Att tillägga är att jag har Telenor i telefonen, och där jag kommer bo hade jag strax mer än hälften av täckningsstaplarna på min iFån 4. Med andra ord - det hade kunnat vara bättre täckning, även om den inte är dålig!

Har titta en del på 3's "dyraste" 3G abonnemang, för 250:- i månaden med fri surf, och hastighet uppemot 32 mbit's. Räknar iskallt med över 6 då åtminstone. Frågan är hur stabilt detta är, och om den klarar av mina krav? Andra operatörer kanske är bättre, eller erbjuder bättre abonnemang, därav jag frågar er då jag är helt ovetande. Rent av är kanske Telenor vassare?

Tack på förhand!

2

Sv: Mobilt bredband i Halmstad

Det du bör göra nu är skaffa 99kr startpaket från Tre "kontantkort" så ingår modem och en vecka surf. Skaffar du ett nu så kan du testköra med det när du flyttar dit i några dagar, för att se om de uppfyller hastighetskravet. Vet inte om det är en turist tät del i halmstad du flyttar till men de blir ofta lite/mycke slöare när alla turister anländer.

Exempel, var på öland förra veckan. Satt jag i staden "borgholm" så fick jag 0,1mbit, och sen körde jag utanför staden lite tester och fick 13mbit. Så de går ju inte att säga vilken hastighet man skall få. Och därför är de bra att börja med kontantpaket för att känna av detta.

Obegränsad surf är inte vanligt heller nu, Telenor har ändrat och lagt in gränser, Tele2 desamma och Telia med.
Så du har inte så stor valmöjlighet.

Tele2 finstilta:  Överföringshastigheten kan begränsas till 200 Kbit/s enligt följande: 4G, vid 20 gånger normal förbrukning/månad. Large, vid 10 gånger normal förbrukning/månad. Medium: om förbrukningen överstiger 10 GB/månad.

Telia: Datamängd
Datamängden är 30 GB/mån och du får ett sms när den är på väg att ta slut och du kan enkelt fylla på med mer. Om du väljer att inte fylla på med mer begränsas hastigheten till 120 Kbit/s. En hastighet som räcker väl för det dagliga surfandet.

Så till priset av max 300 och fri surf så kan du bara välja Tre Bredband Max

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Mobilt bredband i Halmstad

Tack för informationen Andreas!

Såväl Telenor har fri surf för 249 kronor. Vilket bör rimligtvis vara bäst mellan 3's och Telenor's mobila bredband? Vet att det inte går att svara på mitt område, men i regel, vem brukar vara bäst i större städer?

4 Senaste redigerad av careface (2011-07-23 14:16:17)

Sv: Mobilt bredband i Halmstad

ePaMaxCarlsson skrev:

Tack för informationen Andreas!

Såväl Telenor har fri surf för 249 kronor. Vilket bör rimligtvis vara bäst mellan 3's och Telenor's mobila bredband? Vet att det inte går att svara på mitt område, men i regel, vem brukar vara bäst i större städer?

Telenor har inte fri surf, de tillämpar "Fair Usage Policy" vilket innebär att surfar du mer än 10ggr än normal förbrukning (2,5GB) kan din hastighet begränsas till 200kbit/s. Du får alltså surfa upp 25GB, sen sänks din hastighet.

3 är de ända som erbjuder fri surf på marknaden, jag har surfat upp 190GB som max på en månad utan att ha fått sänkt hastighet.

För övrigt använder Telenor och 3 samma 3G-nät i Halmstad, deras nät stödjer hastigheter upp till 32mbit/s där och du bör alltså komma upp i runt 5-25mbit/s lite olika beroende på tiden på dygnet, men det är normala hastigheter för 32mbit/s. Dessutom är 3Bredband Max billigare än Telenors bredband med samma hastighet (upp till 32mbit/s) vilket gör 3 till ett självklart val! smile

Såg nu att du skrev att Telenor har fri surf för 249kr/mån (239) men den har både lägre maxhastighet och fri surf hos telenor är en sanning med modifikation!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Mobilt bredband i Halmstad

Jag tackar för det utformliga svaret. Låter som att jag borde pröva hur 3's modem fungerar där helt enkelt.

Hur fungerar det i allmänhet att spela över mobila bredband? Har det hunnit ikapp i sin tid nu? Jag menar, för några år sedan var det nära på omöjligt, för en otroligt hög kostnad.

6

Sv: Mobilt bredband i Halmstad

ePaMaxCarlsson skrev:

Jag tackar för det utformliga svaret. Låter som att jag borde pröva hur 3's modem fungerar där helt enkelt.

Hur fungerar det i allmänhet att spela över mobila bredband? Har det hunnit ikapp i sin tid nu? Jag menar, för några år sedan var det nära på omöjligt, för en otroligt hög kostnad.

Det beror helt på hur många som använder den mast du är ansluten till. Just nu ligger jag på 15-20ms i ping dagstid ligger jag mellan 15-60ms ping. Det beror även på avståndet till den mast du är ansluten till. Men räkna med att det går att spela natte-tid men på kvällan ca 17-22 är det svårare, betydligt mycket svårare!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Mobilt bredband i Halmstad

Thanks! This is something I've really missed and was very happy to find. smile