1

Tråd: Net1 på taget?

Hej!

Jag pendlar varje dag Uppsala-Stockholm (SJ), och har oerhorda problem med att lyckas jobba pa taget med traditionellt mobilt bredband (Tre eller Telia).

Det finns namligen ett gang vita flackar kring Knivsta och Marsta dar kopplingen gar ner, och da jag kor VPN ar jag beroende av en kontinuerlig uppkoppling (garna med lag latency, men bandbredden som sadan ar inte kritisk). Jag vet att jag inte ar ensam om det har problemet, men ingen verkar veta nagon losning. SJ har inte Wifi pa mer an nagra fa tag, och alla operatorer verkar ha problem.

Jag undrar nu om Net1 kan vara en losning. Har nagon erfarenhet av Net1s mobila losningar pa strackan Uppsala-Stockholm? Notera att situationen ar: inne i ett tag, 160 km/h, med laptop och utan eluttag. Helst utan antenn. Vore intresserad av att veta om detta kan funka for mig.

Tack pa forhand, (och ursakta for avsaknad av aao)

2

Sv: Net1 på taget?

Får man fråga vad du har för modem idag, ifall du överväg att sätta en "glasspinne" på laptopen när du jobbar.
Ifall de är hel radioskugga eller om det går att avhjälapa med lite bättre mottagning.

Glasspinne så menar jag antenn enligt nedan:
http://imup.se/t/81rmC4ARaI.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av mini (2011-07-06 09:29:48)

Sv: Net1 på taget?

Just nu kor jag via mobilen. Mobilen tappar tyvarr helt GSM-tackning pa de aktuella strackorna...

4

Sv: Net1 på taget?

Fick detta fran Net1:

"Jag har tittat över täckningen mellan sträckan och kan konstatera att med vårt routermodem bör du få god signal under hela färden. Dock med undantag för Knivsta-området där vi endast har täckning utomhus, men att du sitter på ett tåg som rör sig snabbt ska inte påverka anslutningen."

"D35 modemet har ett uppladdningsbart batteri med en batteritid på ca 2,5 timmar. Om du skulle använda ett USB-modem så är det tveksamt hur bra det kommer att fungera. Jag skulle defintivt rekommendera ett D35-modem om du vill säkerställa en bra uppkoppling."

5 Senaste redigerad av jonasolof (2011-07-06 20:08:14)

Sv: Net1 på taget?

kanske.

Jag testade med Net1 på tåget mellan Kastrup och Kalmar. Funkade mycket dåligt vilket förvånade mig eftersom det finns täckning utmed banan.  Mindre förvånande är att Telia 3G inte heller fungerade. Kan vara avskärming/metallbelagda fönster som är boven.

I franska TGV funkar GPS och 3G helbra.

Så det beror nog på hur avskärmade vagnarna är.Borde finnas någon som testar Net1 på sträcksn Uppsala Dtockholm redan. Discover som finns nära Gäcle?

Söder om Uppsala sänder Net1 från en mycket hög mast. jag fick bra förbindelse i ett garage i Uppsala under markplanet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Net1 på taget?

jonasolof skrev:

kanske.

Jag testade med Net1 på tåget mellan Kastrup och Kalmar. Funkade mycket dåligt vilket förvånade mig eftersom det finns täckning utmed banan.  Mindre förvånande är att Telia 3G inte heller fungerade. Kan vara avskärming/metallbelagda fönster som är boven.

I franska TGV funkar GPS och 3G helbra.

Så det beror nog på hur avskärmade vagnarna är.Borde finnas någon som testar Net1 på sträcksn Uppsala Dtockholm redan. Discover som finns nära Gäcle?

Söder om Uppsala sänder Net1 från en mycket hög mast. jag fick bra förbindelse i ett garage i Uppsala under markplanet.


Jag skulle kunna testa på Upptåget ( Regina ), dock har jag testat på X-Tåget ( Regina ) och det fungerade mycket dåligt med D-35, men det var för något år sedan.


Idag fick jag hem en magnetantenn till mina modem, så vi får se hur pass mycket bättre täckningen blir under bilåkande.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Net1 på taget?

under bilåkande tror jag på dubbla antenner och diversity. Det finns mängder med momentana dippar ned till noll i överföringshastighet enligt RF monitor och D35.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Net1 på taget?

jonasolof skrev:

under bilåkande tror jag på dubbla antenner och diversity. Det finns mängder med momentana dippar ned till noll i överföringshastighet enligt RF monitor och D35.


Okej, dock kommer jag bara att använda en magnetfotsantenn, kommer dock att använda både D-40 & D-35.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.