1

Tråd: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

Jag filurar på att ta ett abonemang från Tele2, deras Large. Det ska ge upp till 16 MBit/sek och kräver väl då 3G+.

Men om man kollar på täckningskartorna för Tele2 respektive Telia som väl delar 3G-nät (eller?). Så anger Tele2 att jag ska kunna få 3G+ medan Telia bara anger 3G. Vem talar sanning?

Jag vill ju inte skippa mitt ADSL som jag har idag om jag bara får 3G (vilket brukar vara ca: 5 MBit och 120 ms pingtid). Idag har jag så gått som alltid 8 Mbit/sek och en pingtid på 10 ms mot en server i Stockholm.

Kom gärna med några kloka råd!

2

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

Du ska självklart välja den operatör som har täckning enligt kartan.

Vad är viktigt för dig avsende din uppkoppling?

3

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

andy78 skrev:

Du ska självklart välja den operatör som har täckning enligt kartan.

Tele2 & Telia har ju gemensamt 3G-nät...?

4

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

andy78 skrev:

Du ska självklart välja den operatör som har täckning enligt kartan.

Vad är viktigt för dig avsende din uppkoppling?


Om man har ADSL från Telia så får man billigare mobilt bredband också från dem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

hackerman1 skrev:
andy78 skrev:

Du ska självklart välja den operatör som har täckning enligt kartan.

Tele2 & Telia har ju gemensamt 3G-nät...?


Ja det stämmer Tele2 använder Telias nät, men det är mycket bakomliggande som skilljer, det har tex egna HLR:r

Är det nån gång en täckningskarta stämmer så är det när en operatör anger att det ej har täckning.

Det trådskaparen ska göra är teckna abonnemang med öppet köp, tex på nätet han kan då testa och sedan lämna tillbaka om man inte blir nöjd.

6

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

andy78 skrev:
hackerman1 skrev:
andy78 skrev:

Du ska självklart välja den operatör som har täckning enligt kartan.

Tele2 & Telia har ju gemensamt 3G-nät...?


Ja det stämmer Tele2 använder Telias nät, men det är mycket bakomliggande som skilljer, det har tex egna HLR:r

Är det nån gång en täckningskarta stämmer så är det när en operatör anger att det ej har täckning.

Det trådskaparen ska göra är teckna abonnemang med öppet köp, tex på nätet han kan då testa och sedan lämna tillbaka om man inte blir nöjd.



Hmmm, Vems 3G nät är det egentligen ?

Tele2 fick licensen, sedan erbjöd Tele2 Telia att vara med genom ett bolag de äger till 50 / 50 var ?

Ungefär som med 3 & Telenor, bara det att 3 & Telenor har egna licenser.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av hackerman1 (2011-05-02 05:17:42)

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

andy78 skrev:
hackerman1 skrev:
andy78 skrev:

Du ska självklart välja den operatör som har täckning enligt kartan.

Tele2 & Telia har ju gemensamt 3G-nät...?


Ja det stämmer Tele2 använder Telias nät, men det är mycket bakomliggande som skilljer, det har tex egna HLR:r

Är det nån gång en täckningskarta stämmer så är det när en operatör anger att det ej har täckning.

Det trådskaparen ska göra är teckna abonnemang med öppet köp, tex på nätet han kan då testa och sedan lämna tillbaka om man inte blir nöjd.

fel, Telia & Tele2 har ett gemensamt bolag för 3G !

följaktligen är TÄCKNINGEN  densamma oavsett operatör...

ang. det "bakomliggande": jovisst, Telia & Tele2 har väl separata "linjer" ut på internet, men frågan gällde TÄCKNING, inte kapacitet etc.

ang. testa operatör: jovisst, "....teckna abonnemang med öppet köp..." eller låna modem & kontantkort av någon kan väl vara en bra idé.


Svenska UMTS-Nät AB:
--------------------------------------------------------------------
Svenska UMTS-Nät AB eller "Nätbolaget" är Tele2s och TeliaSoneras gemensamma bolag för att äga, bygga ut och driva UMTS-nätet (3G-nätet) i Sverige.

Delar av UMTS-nätet har varit i drift sedan 1 januari 2002 och den 1 december 2006 rapporterade Svenska UMTS-Nät AB till Post och Telestyrelsen (PTS) att 3G-nätet uppfyllde tillståndsvillkorens täckningskrav på minst 8 860 000 personer.

Utbyggnaden av UMTS-nätet fortsätter.

TeliaSonera och Tele2 utför, på uppdrag av Nätbolaget, huvuddelen av entreprenörsarbetet inom sina respektive organisationer.

Nätbolaget ägs av TeliaSonera och Tele2 med 50 % vardera
------------------------------------------------------------------------

http://www.svenskaumts.se/

8

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

Som flera nätbolag så är infrastrukturen bakom stationen egna, t.ex. Telenor och Tre också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

Men att Telia kan erbjuda 3G (teoretiskt max 7.2 MBit/sek) och Tele2 3G+ (teoretiskt max 21 MBit/sek) är väl mycket märkligt enligt deras täckningskartor eller hur? Någon av dem verkar "fara med osanning"...

När jag har kört med ett E1750 så har jag fått ca: 6 MBit men det stödjer väl inte 3G+ så jag kan inte förvänta mig högre hastighet.

10

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

Har vi nån adress som vi kan söka på så vi kan se på täckningskartan?

11

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

http://www.telia.se/privat/produkter_tj … karta.page
http://www.tele2.se/kundservice/tackningskarta.html

Jag bor på Ekerö utanför Stockholm. Kolla gärna andra platser och se om det är samma sak.

12

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

Det anges Turbo 3G+ för Ekerö på båda täckningskartorna tyder jag det som. Tele2 har olika gröna nyanser på kartan som är lite svåra att se skillnad på.

13

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

Och alla dessa fina 3G+, Turbo-3G+ och liknande benämningar som har myntats fram under åren.

Turbo/3G(+) måste betyda HSPA+ vilket i sin tur kan betyda 28Mbit ner och 11Mbit upp, eller 42Mbit ner och 11Mbit upp vid DC-HSPA "dual carrier".
Men finns bara en operatör som testkör DC i Sverige idag och de är inte Tele2 eller Telia.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

keja01 skrev:

Det anges Turbo 3G+ för Ekerö på båda täckningskartorna tyder jag det som. Tele2 har olika gröna nyanser på kartan som är lite svåra att se skillnad på.

Du kanske har rätt. Det är svårt att se skillnad. Olyckligt val av färger...

15 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-14 12:11:32)

Sv: Vem talar sanning Telia eller Tele2?

Om Telia och Tele 2 har gemensamt nät är det konstigt att jag får 10 dB bättre RSSI på 3G med Telia än med Tele2  när jag byter sim ovh APN i en Vololink 125 router som står i ett fönster och absolut oförändrat läge. Masten på Revsudden syns från routern  3 km bort över Kalmarsund.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.