1 Senaste redigerad av fridde (2011-03-12 07:20:32)

Tråd: Min lösning på omstart av enbart USB-modemet när internet går ned.

Jag har haft problem med att modemet tappar kontakten av någon anledning åtminstone en gång per dygn och har letat efter en lösning för att kunna starta om enbart usb-modemet i min 4GR automatiskt, utan att behöva sänka hela routern och nätverket.

Fick en idé som jag nu provat ett par dagar med gott resultat.

Eftersom jag redan har en burk med Windows Home Server igång dygnet runt och loggar diverse saker och styr belysning med en Tellstick, så tog jag hjälp av den. (Tellstick funkar även under linux, så det går säkert att få till där också).

Jag använder programmet SwitchKing som är gratis för max 5 enheter.

Material:

* Fjärrstyrt vägguttag som stöds av Tellstick
* USB förlängningskabel
* Nätadapter på valfri spänning (ska passa relät)
* Relä med brytande kontakt
* Låda att slänga in allt i.

Så här gjorde jag:

* Klippte av USB-kabeln och skarvade ihop tamparna igen, utom de röda +5V.

* Kopplade de röda trådarna till varsin sida på den brytande kontakten på relät.

* Kopplade nätadaptern direkt till reläspolen.

* Satte nätadaptern i det fjärrstyrda vägguttaget och USB-kabeln mellan Dovado och USB-modem.

Det fjärrstyrda vägguttaget är normalt avstängt, men eftersom relät på USB-kabeln är brytande, så hoppar allt igång ändå.
(Jag gjorde så för att ett strömavbrott annars skulle hålla modemet avstängt, eftersom det fjärrstyrda vägguttaget förblir avstängt efter ett strömavbrott).

Det går att konfigurera SwitchKing så att det slår styr enheter efter vissa regler och datakällor.
Jag lade upp en textfil på min hemsida som enbart innehåller siffran 1 (måste vara en siffra).

SwitchKing kollar textfilen var 5:e minut. Om det inte får kontakt med filen på 15 minuter, anser SwitchKing att värdet är 0.
När värdet är 0 så slås det fjärrstyrda vägguttaget PÅ 1 minut. Det gör att nätadaptern drar relät och bryter +5V till USB-modemet som blir strömlöst i en minut.
Själva Dovadon och det övriga nätverket påverkas inte.

USB-modemet startas om och får förhoppningsvis kontakt med internet igen, annars startas det om efter 15 minuter igen.

Har också lagt in som en extra säkerhet att det fjärrstyrda uttaget slås av var 4:e timme, ifall AV-kommandot blivit utstört vid en omstart.
Alla kommandon skickas dessutom 2 gånger.

Om du inte har någon hemsida att lägga upp en textfil på, så kan du lika gärna kolla vilken siffra som helst som du hittar på internet.
I t.ex. http://www.google.se/index.html finns siffran 8 på plats 92.

Lite krånglig lösning kanske, men det funkar bra för mig, passar alla USB-modem och innebär inte något ingrepp i Dovadon! big_smile

2 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-12 06:45:08)

Sv: Min lösning på omstart av enbart USB-modemet när internet går ned.

Elegant lösning. Intressant att det hjälper att boota om modemet enbart fastän dom sagt att man inte ska plugga in och ut modemet.

Skulle kunna använda samma för att starta om adsl modem som hänger sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Min lösning på omstart av enbart USB-modemet när internet går ned.

Samma erfarenhet med modem
omstart på umr, byggde liknande lösning som startar om modemet iom att routern bootar om.

Som jag tolkar det blir det inga lediga ser portar av någon anledning.