1

Tråd: Ha koll på elen

Hallå allesammans och god fortsättning på nya året !!!!
Massor av snö och kallt som fan, vilket orsakade att en av mina grannar på landet fick vattenskador då hans vattenrör frös sönder fter att säkringar hade gått. Så är det någon som har ett smart sätt att ha koll på om strömmen försvinner ? Ted

2 Senaste redigerad av Sam (2011-01-02 22:45:30)

Sv: Ha koll på elen

Be någon annan snäll granne att ringa så fort de märker att det är mörkt hos din grannes hus. En fin flaska whiskey lär lösa många problem när det gäller remote assistance, vet jag av erfarenhet. That's what neighbors are for! ;-)

Gott Nytt År!

3

Sv: Ha koll på elen

http://www.bacoll.se/heatlink.php

4 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-03 08:36:36)

Sv: Ha koll på elen

Lite analys visar att man behöver veta om elen har gått pga fel inom fastigheten eller pga att ström inte levereras av nätleverantören. Värsta felet är när det uppstått fel i den lokala högspänningstransformatorn för det kanske ingen märker, inte heller nätleverantören.

Elfa säljer Ontech utrustning. Det är en SMS sändare som man sätter backup batteri på. Den varnar om temp sjunker under inställd larmtemp. Man kan också skicka fråga med SMS. Just nu är det 12 grader i mitt sommarhus på Öland och jag ställer frågan från Kapstaden. Det är lätt att sätta ett relä som bryter om strömmen går och då får man ett varnings-SMS. problemet är att man inte vet om det är yttre eller inre strömmen som gått. För mig har yttre strömmen gått ca 50 ggr under det att inre strömmen gått en gång. EON har numera en SMS tjänt som talar om att de registrerat strömavbrott för anmäld abonnent och då slipper man ringa och även att kolla på kartan över avbrott. Men ibland har de inte fått någon anmälan. I slutänden behövs även en separat varning som talar om att ström inte leveras till din mätare. Jag har utvecklat sådan utrustning och kommer att sälja den. Har funkat fint i mina båda hus i Sverige och Belgien sedan fem år.

Ang Sams svar: Ibland finns inga grannar hemma under några vintermånader. I år har jag dessutom via temperaturvakten blivit varse att temperaturen sjunker oroväckande snabbt inomhus när värmepumpen lägger av då strömmen går och det är tio grader kallt och hård vind utomhus, varför jag kommer att installera en magnetventil som är temperaturstyrd och bryter vattentillförseln till huset. Då slipper man åtminstone vattenskador även om något rör kan frysa sönder. Större delen av huset stänger jag redan av med ventiler och tömmer ledningarna med tryckluft men jag vill ha vattnet på i brandposter.

Enklaste lösningarna är Ontech 9010 och 9020, googla.

Problemet är att de olika typerna av utrustning kostar en eller ett par tusenlappar och de flesta föredrar att allokera sina pengar till annat (whisky?) och leva med osäkerheten och risken för vattenskador. Dessutom uppfattar de flesta kvinnor inte att  sådana här tråkiga tekniska problem angår dem.  Uppstår strul får maken lösa problemet när det uppträder. Så egentligen är risken för vattenskador inget problem om man bestämmer sig för att ha rätt attityd. Det finns ju trevliga hotell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Ha koll på elen

Funderar på att "bygga" något på landet också, har ingen termostat som tjoar igång i pumprummet vid minus. När jag åkte ner precis innan jul så var självklart vattnet totalfruset ner i marken. Hade som tur skruvat av kolfiltret och tömt systemet men röret från kolfiltret ner till pumpen gick inte att göra så mycket med. Tog 3 dagar tills ispluggen i röret lossnade.

Men åter till ditt problem ang elen, visst går detta att lösa på något vis genom en del kringutrustning som kollar av varandra.  T.ex. om man sätter upp en dovado router med modem som svara på ping. Sen sätter du igång en ping tjänst som kollar om dovado'n är uppe med en intervall på någon timme eller nått. Och om den inte får ping svar så kan den maila/sms'a. Men detta är inte fool proof direkt, mobilnätet kan gå ner osv. Samt att detta medför en månadskostad på ett abb.

Annars finns de ups'er som har COM port, som då kan snacka med en dator om strömen går, dvs för att stänga av de på naturlig väg istället för norsk avstängning. Och då kan man lägga in i den kedjan att den mailar/sms'ar iväg ett nödanrop att elen gått. Detta kräver dock att man har en dator igång istället samt att man köper en UPS med stöd för detta. Man kan ha ett kontantkort i ett modem för att få en SMS gateway.

De smidigaste hade ju självklart varit om man hade någon form av appliance box/sluten låda som man trycker in ett kontantkort i som har gsm modul, och när krämen går så skickar den iväg ett sms. I praktiken hade en 199kr mobiltelefon varit perfekt, då den har inbyggt "ups" som håller i några dagar, samt gsm modul, och kan sms'a. Man måste bara lyckas få telefonen att dra iväg ett sms om "laddaren" slutar ladda. Kanske går att skriva ett simplet program till t.ex. symbia. Hmm jag har hittat en bra affärside här wink Köpa 199kr telefoner, lägga in hemmakodad app, stoppa in kontantkort, trycka in nallen i en försluten låda. Bada bing bada boom, en "anläggning" som kostar 100kr om året i "refill" för kontaktkortet, och elen som den drar.

Skall sätta mig och leta efter passande telefoner som klarar av appar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Ha koll på elen

Eller så kan man använda t ex en Nokia 3310 enligt denna beskrivning.. Telefonen laddas via en timer, kanske 3h/dygn.

Ett hjälprelä, ständigt draget, med signalkontakten kopplad till telefonen ser till att telefonen ringer upp om reläet faller.
Reläet monteras i en fin låda.

Sen får man ju använda en annan ringsignal än "Pelletsvisan" som jag använder!
Kanske "Mitt sommarlov" kan vara passande ;-).

Med Telia Refill så behöver man inte ladda kortet varje år, det räcker med ETT utgående samtal, SMS eller MMS per år för att det skall förlängas ett år framåt.

Schema och inköpslista kan fås, vid behov?!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

7

Sv: Ha koll på elen

jag använder ip kamera med I/O ingång, koppla termostat/spänningsvakt så får du larm.
finns lösa GSM larm annars som ochså kan fjärrstyras(tex värme)
osv
men allt behöver batteribackup "ups"

8

Sv: Ha koll på elen

En smart-SMS från hisselektronik.se löser problemet eller ontech som jag skrev ovan. Jag använder båda men på olika ställen. Behövs bara ett billigt prepaid kort för SMS.

Men det viktig är ju inte att strömmen har gått utan att temperaturen sjunkit så att frysrisk finns. Värmekällan kan paja även om strömmen finns kvar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Ha koll på elen

Naturligtvis är det inte strömavbrottet i sig som är problemet utan att det blir kallt, så det jag skulle villja ha ideer på så är det en lösning på Dovado som Nav men sedan någon smart App. som kan mäta teperaturen och ge larm i form av SMS kanske. om det skulle närma sig fryspunkten.
Jag har min PC står och puttrar , så det kanske finns något program med en USB termostat ?
Ted

10

Sv: Ha koll på elen

jonasolof tipsade ju om Onetech, den innehåller ett templarm med ett SMS vid ex. vis +4 grader (om man slår på det)

11

Sv: Ha koll på elen

Tja, har man reservkraft så kan man ju ha mycket grejor som står och puttrar. Annars är en smart-sms lätthanterlig, räcker med ett 12 voltsbatteri.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Ha koll på elen

Andreas skrev:

I praktiken hade en 199kr mobiltelefon varit perfekt, då den har inbyggt "ups" som håller i några dagar, samt gsm modul, och kan sms'a. Man måste bara lyckas få telefonen att dra iväg ett sms om "laddaren" slutar ladda. Kanske går att skriva ett simplet program till t.ex. symbia. Hmm jag har hittat en bra affärside här wink Köpa 199kr telefoner, lägga in hemmakodad app, stoppa in kontantkort, trycka in nallen i en försluten låda. Bada bing bada boom, en "anläggning" som kostar 100kr om året i "refill" för kontaktkortet, och elen som den drar.

Skall sätta mig och leta efter passande telefoner som klarar av appar.

Har du kikat vidare? Tänker installera bergvärme och det är ju dumt om säkringen går när man är bortrest...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

13

Sv: Ha koll på elen

Skaffa vanlig 230v ups till cirkulationspumpen,
Koppla en gammal/minidator till ups så skickar den meddelande samt håller pumpen igång i flera timmar.

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-05 10:53:25)

Sv: Ha koll på elen

SmartSMS från safeline har ingång för tre temperaturgivare, ställbara larmnivåer hög och låg, larm via SMS eller email (över gprs), två reläutgångar NO/NC, sex ingångar NO/NC, medföljande batteribackup med utgång för att larma vid nätbortfall.

Man kan köpa till programmeringssats som innehåler konfigurationsprogramvara och hårdvara (usb till seriell konverter, anslutinng till SmartSMS seriell ingång. Annars kan man programmera via SMS.

Länk till manual

http://www.safeline.eu/en-gb/technical- … -1.0.58.4/

Länk till konfigurationsmjukvara:

http://www.safeline.eu/en-gb/other-prod … -software/

Det är rätt kul att man kan fjärrprogrammera en SmartSMS genom en annan SmartSMS direktkopplad till datorn. Då används den direktkoppplade som modem.

Det är möjligt att man byter försäljningskanal för produkten, ska kolla med min bekant här i Bryssel som är försäljningschef för Safeline i Europa.

Jag använder utrustningen för kontroll av värme och el i mina två fastigheter i Sverige och Belgien. Bättre att använda dedikerad övervakningsutrustning än att knåpa ihop något av gamla grejor utan garanterad tillförlitlighet. Har aldrig på fem år behövt boota om en SmartSMS. Kör med Telia refill i Sverige.

Huset i Sverige står utan tillsyn månader i sträck och har underhållsvärme med värmepump. det finns andra kritiska funktioner än VP som behöver övervakas. Jordfelsbrytare kan lösa ut. Det finns tillsatser till brytarna som man drar till en larmingång på SmartSMS så kan man övervaka ett antal jordfelsbrytare också.

Genom att skicka fördefinierad kortfattad statusfråga (pin#8#) får man aktuella temperaturer från de tre givarna och status på in och utgångar.   

PS har kontaktat Telia om att de ska låta bli att skicka meddelanden till SIM kort som man anmält används i M2M utrustning. Men det har inte riktig gått in, så då och då kommer det SMS som inleds med "unauthorized command, glöm inte att fylla på för billigt pris......"

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Ha koll på elen

G-Man skrev:

Skaffa vanlig 230v ups till cirkulationspumpen,
Koppla en gammal/minidator till ups så skickar den meddelande samt håller pumpen igång i flera timmar.


Det är väl ingen vits med att köra cirkulationspumpen om kompressorn inte får ström. Vätskan i värmesystemet ska vara fryssäker. Är det vatten i ett radiatorsystem kanske man kan vinna lite tid innan frysning om man kör cirkulationspumpen med reservkraft från UPS först när frysrisk uppstått utmed systemet.

För övrigt anser jag att kulventiler borde vara fryssäkrade (hål tvärs). Det går inte att få tag i sådana i VVS handeln.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av pererikl (2012-02-05 15:43:39)

Sv: Ha koll på elen

Hittade inte SmartSMS på safeline.se så jag frågade. Kommer väl svar i nästa vecka.
En UPS med en raspberypi kanske vore nåt. Den får väl släppas först...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-06 14:33:36)

Sv: Ha koll på elen

Produkten kommer att säljas via andra kanaler eftersom tillämpningsområdet blivit mycket vidare sedan temperaturavkänningen tillkom. Safeline inrikade på hisselektronik. SmartSMS har tagits bort ur Safelines listor men supportinformation finns fortfarande. Produkten säljs nu av Bonab.se i Göteborg, direkt och till återförsäljare, elektriker. Är man tekniskt kompetent själv kan man kontakta dem för priser, annars föredrar de att sälja via elektriker. Priserna får man säga ligger fjärran från Clas Ohlson & Co. Ett paket med en larmsändare3, UPS, antenn, programmeringskabel, dinkapsling och en sensor (av tre möjliga) ligger på ca 6000 exkl. moms.   


Vill man göra det enkelt för sig tar man med konfigurationsmaterialet också. Batteribackupen är lämplig att ha med. enheterna är gjorda för din-montage, i min VP får de plats på den skena som finns där.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Ha koll på elen

pererikl skrev:

En UPS med en raspberypi kanske vore nåt. Den får väl släppas först...


Ja, men du behöver knappast en UPS.. smile Den drar max 700mw, alltså klarar den sig på ett mobiltelefonbatteri i minst två timmar, (om den lilla apparaten går på 100% load under helatiden).
Jag kommer att skaffa en sån liten dator för väderövervakning tillsammans med te.x. en sån här: http://www.dealextreme.com/p/solar-powe … 00mah-8222 för att ladda datorns batteri under strömavbrott  eller liknande.

Att koppla in USB stickor för SMS varningar kan ju inte vara det svåraste om du har en hel linuxdistribution att använda.
(tillexempel uttnyttja temperatur sensorerna inbyggt eller bygga en egen liten temperatur sensor)

Jag använder opsview för att övervaka flertalet virtuella servrar och ett par virtuellamaskiners hostar.
Tanken är att jag kommer att övervaka vädrer och temperaturer via det också. - Det jag verkligen skulle vilja övervaka är åtgången av ström jag förbrukar. Alltså hur mycket ström som förbrukas över dagen/natten, dygnet, veckan och månaderna, åren. Det skulle ju samtidigt lösa problemet med att veta NÄR strömmen försvinner.
http://www.opsview.com/community/compare-opsview

- Men då kanske en extra övervaknins server behövs för att köra opsview på också... smile

19

Sv: Ha koll på elen

Ingång på smartSMS enligt ovan kan användas för pulsräknare så att du får mail eller sms efter visst antal pulser som ställts. På så vis kan man ha grovkoll på elförbrukning. För kontinuerlig kontroll verkar strömavkännare vara bättre än pulsräkning. Tyvärr har fjärrstyrningsnördarna på telldus.com forum hittills inte kunnat  komma åt den info som Clas Ohlsons efergy skickar ut på 433,92 och t ex ta in den på en tellstick Net.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Ha koll på elen

Har fått svar. Bonab säljer SmartSMS i sverige till konsument.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

21

Sv: Ha koll på elen

xopah skrev:

Ja, men du behöver knappast en UPS.. smile Den drar max 700mw, alltså klarar den sig på ett mobiltelefonbatteri i minst två timmar, (om den lilla apparaten går på 100% load under helatiden).

En ups signalerar när strömmen försvinner. Det borde räcka med en ganska billig. Det öppnar ju för en del andra roliga lösningar. Är inte riktigt hemma på allt detta men ska ge det ett frest med både det ena och andra.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

22

Sv: Ha koll på elen

Jag har en Sikom A-Comfort i min sommarstuga. Se http://www.intectra.se/pdf/PBLA-C-0911.pdf.
Den har liknande funktioner som SmartSMS ovan.

Man kan övervaka värmen och få SMS om den underskrider eller överskrider inställda gränser. Man kan även låta den termostatstyra elementen och växla mellan komfort- respektive spar-temperatur. Naturligtvis kan man växla mellan dessa lägen och ändra temperaturen för termostatstyrningen mha SMS. Det går även att koppla in en rörelsedetektor som genererar SMS om någon kommer i givarens område. Spänningsövervakning finns också om man köper till ett laddningsbart batteri.

Se den länkade beskrivningen. Köpte min hos Intectra AB, http://www.intectra.se

23

Sv: Ha koll på elen

pererikl skrev:
xopah skrev:

Ja, men du behöver knappast en UPS.. smile Den drar max 700mw, alltså klarar den sig på ett mobiltelefonbatteri i minst två timmar, (om den lilla apparaten går på 100% load under helatiden).

En ups signalerar när strömmen försvinner. Det borde räcka med en ganska billig. Det öppnar ju för en del andra roliga lösningar. Är inte riktigt hemma på allt detta men ska ge det ett frest med både det ena och andra.

Sant.. Irroniskt nog måste du minst betala det dubbla för en UPS mot vad själva datorn kostar... för att sen inte tala om vad all annan kring utrustning kostar..

24

Sv: Ha koll på elen

Annars kan man lätt sätta upp ett vpn med två små jump routrar. Grejorna är beställda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Ha koll på elen

Har du fått hem dina routrar?
Kan du läka till produkterna och beskriva hur du gjort.

Pumpen installeras i nästa vecka. Har mailat Bonab för pris och info om Smart SMS.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP