26

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

bör noteras att om det saknas trafik prioritering så funkar det inte att ringa samtidigt som man tex surfar...

siemens reglerar uteffekten efter behov, är deras lösning för mindre el förbrukning/sar.
http://gigaset.com/se/sv/product/GIGASE … l?tab=data
när jag mäter decten så drar den under 1watt..
ena ataboxen jag har drar nästan 15watt utan samtal...

27

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

G-man, kan du nämna en Dect till analog adapter?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

jonasolof skrev:

G-man, kan du nämna en Dect till analog adapter?

här är en... första svaret i G, så dom har nog betalat bra för länken wink

http://www.home-phones.co.uk/home-phone … -disty300/

den jag använde var slisco om jag ej missminner mig, finns massa olika liknande.
även siemens har dessa
körde med dom för att tex slippa dra kabel

29

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Vox medievalis skrev:

Svar nej; en anpassad version är preliminärt aviserad till andra kvartalet 2011 vilket i praktiken sannolikt betyder efter sommaren 2011.

neutral Betyder detta att nuvarande D-40 (lev dec-10) inte är förberedd för den högre hastighet som utlovats under 2011, d.v.s. större än 3,1/1,8?

30

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Kronkärr skrev:
Vox medievalis skrev:

Svar nej; en anpassad version är preliminärt aviserad till andra kvartalet 2011 vilket i praktiken sannolikt betyder efter sommaren 2011.

neutral Betyder detta att nuvarande D-40 (lev dec-10) inte är förberedd för den högre hastighet som utlovats under 2011, d.v.s. större än 3,1/1,8?

Helt rätt uppfattat. Skulle tro att de nya högre hastigheterna även är förknippade med modifierade priser på abonnemangen.

31

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

G-Man skrev:

bör noteras att om det saknas trafik prioritering så funkar det inte att ringa samtidigt som man tex surfar...

-snip-

Faktum är att vi provat just detta och det har funkat helt ok. Kanske beror det på att länk-kvaliteten är riktigt bra till att börja med, i princip så nära optimalt man kan komma en mil från masten i småländska skogen och Net1:s riktantenn.

Ska bli spännande att se hur det fungerar med trafikprioriteringen när det kommer igång. En klar förbättring för de allra flesta förhoppningsvis men för vår del tror jag inte det kommer att märkas av eftersom allt redan fungerar som det ska.

32

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Varför skulle det inte gå att ringa samtidigt som Du surfar även utan nätprioritering ?  Om det går idag utan Prio kommer det naturligtvis att gå även med Prio. Möjligen blir surfningen lite slöare men bara marginellt eftersom VoIP-transmissionen endast kräver cirka 150 kB/s. Har Du därtill ett prioriterat "vanligt" abb. drabbar prion endast andra som saknar detta.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

33

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Vox, om det var mitt inlägg du syftade på så menar jag just detta. Jag tror inte vi (svärmors installation) kommer att märka särskilt mycket av QoS för VoIP eftersom det fungerar fint även utan QoS idag. Troligen pga god uppkoppling i detta fall, relativt nära till basstation etc. Den tid som basstationen ägnar åt hennes tidsluckor utnyttjas troligen väldigt effektivt.

För de som har mera magra uppkopplingar hoppas jag implementeringen av QoS kommer att göra enorm skillnad åt det positiva hållet.

Som jag uppfattat det kommer VoIP att tilldelas högsta prioritet, över alla andra prioriteter som finns och kan komma (typ nya höghastighetsabonnemang). Bra i så fall.

34 Senaste redigerad av G-Man (2011-03-12 00:02:45)

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Det är uftast upphastigheten som spökar, tex skicka bifogad bild via mejl
samtidigt som man ringer, problemet är att det är den man ringer som
Märker det.

I liksysen fanns prio på traflik, men bara ut.
Funkade utan nät stöd för qos.

Möjlig att detta redan finns i den lådan ni har.

35

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

G.Man, D-40 har en inställningssida i GUI för QoS och är förkonfigurerad med klassificeringsregler för att prioritera VoIP-trafik. Har man bara hyfsat jämn och fin överföringsprestanda mot basstationen så tycks detta räcka för att få bra samtalskvalitet även när det finns annan trafik LAN-WAN.

Skulle tro att det är förhållandevis låg trafik mot aktuell mast för det mesta, att döma av tester mot bredbandskollen vid olika tillfällen som är jämna och höga.

Fast om man är uppkopplad mot en högtrafikerad mast så räcker det naturligtvis inte att ha QoS och prioritet för VoIP i routern. Ska bli spännande att se hur den nya prioriteringen av VoIP fungerar i dessa fall!

36

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Till Intresserad: Net1 kör CDMA som bygger på kodmultiplexering inte tidsmultiplex; här finns således inga tidsluckor utan datapaketen blandas hej vilt men "kodmärks" och sorteras sedan ihop eller isär i respektive ände av radiotransmissionen.

Vad gäller inställningarna för prioritering av VoIP i D-40:an misstänker jag att dessa ännu inte har någon funktion förrän motsvarande prioritering aktiveras i nätet - dvs i slutet av månaden (21/3 !). Skulle jag mot förmodan ha fel och någon VoIP-prioritering redan förekommer är den tyvärr värdelös vid hårt belastade BTS:er och på distanser över 10-15 km. I princip får jag f.n. samma kvalitet/brist på kvalitet över Net1:s VoIP/D-40 som med ATA-boxar kopplade till en D-35:a och fristående teleoperatör.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

37

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Vox medievalis skrev:

Skulle jag mot förmodan ha fel och någon VoIP-prioritering redan förekommer är den tyvärr värdelös vid hårt belastade BTS:er och på distanser över 10-15 km. I princip får jag f.n. samma kvalitet/brist på kvalitet över Net1:s VoIP/D-40 som med ATA-boxar kopplade till en D-35:a och fristående teleoperatör.

Visst måste det vara så. Är du uppkopplad mot en hårt belastad mast så finns det ingenting som kan hjälpa förutom nätprioritering av VoIP-trafik. När den grundförutsättningen för ok samtalskvalitet är avklarad så kan det spela roll med VoIP-prioritering på routernivå om det samtidigt finns annan trafik LAN-WAN som skulle kunna ställa till det.

38

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Men sedan när nätet kör voip prioritering centralt så favoriseras rösttrafik som går via Net1s egna voip server. Det finns ingen anledning att tro att voip som sådan kommer att prioriteras även om det verkar som operatörerna kan skilja ut rösttrafik från övrig dataström. En del operatörer, fr allt utomlands, försöker ju spärra voip.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.