1 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-11 16:51:56)

Tråd: Data sim i Syd Afrika, registrering krävs.

Får se vilket jag ska välja när jag kommer dit. det krävs registrering med pass och bevis för vilken fast bostadsadres man har för att ens simkort ska bli aktiverat i Sydafrika:

http://www.hellkom.co.za/pages/rica-sim … ration.php

Här är lite användarsynpunkter, ska redigera när färsk info fås.

http://mralan.blogspot.com/2025/12/sout … pa-on.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Data sim i Syd Afrika, registrering krävs.

Ska du arbeta där?

3

Sv: Data sim i Syd Afrika, registrering krävs.

jonasolof skrev:

det krävs registrering med pass och bevis för vilken fast bostadsadres man har för att ens simkort ska bli aktiverat i Sydafrika:

Standard praxis numera i majoriteten av världen. Indiska motsvarigheten av PTS upptäckte att 1 miljon av samma IMEI nummrar var uppkopplade och fick stänga ut dem pga möjlig terrorism. Jag har visat pass och lämnat över hotell address många gånger utomlands. FREE PUBLIC WIFi i Singapore kräver mycket uppgifter av en först innan man får surfa vidare, till och med dina kreditkorts uppgifter.

4

Sv: Data sim i Syd Afrika, registrering krävs.

Samma metod med registrering av SIM-kort i Spanien. Det går bra med passet som ID och något papper med den fasta bostadsadressen, t.ex. bilförsäkringen. Det behöver alltså inte vara en fast adress i Spanien.

Jag använde mobiloperatören Yoigo.com för att få tillgång till Mobilt Bredband i Spanien i somras. För en fart på 384 kB obegränsad surf kostar det €1.20 per dygn, för de dygn man kopplar upp sig. Funkar OK för att hålla kontakt med e-mail, facebook etc. Man kör direkt med ett vanligt kontantkort utan tilläggstjänster. SIM finns att köpa i Yoigo butik i centrum och vid Carrefour shoppingcenter. Minimiförbrukning €6 per månad, om det finns pengar på kortet.

Yoigo har även ett alternativ för €3 per dygn med HSDPA, men då sjunker farten till 64 kB redan efter 100 MB.

Dovado 4GR - ASUS 330N3G - Telenor Huawei E1750 - Gigaset IP

5

Sv: Data sim i Syd Afrika, registrering krävs.

Yoigo är majoritetsägda av Telia. Telia är en tier 1 global ISP. Borde inte finnas dyra roamingsavgifter när det gäller såna globala spelare som har så många nät ute i världen. Det enda jag sett som funkar som det borde är 3 Sverige + 3 Danmark. Unlimited hemma= unlimited på andra sidan bron.

6

Sv: Data sim i Syd Afrika, registrering krävs.

Sam skrev:

Yoigo är majoritetsägda av Telia. Telia är en tier 1 global ISP. Borde inte finnas dyra roamingsavgifter när det gäller såna globala spelare som har så många nät ute i världen. Det enda jag sett som funkar som det borde är 3 Sverige + 3 Danmark. Unlimited hemma= unlimited på andra sidan bron.

Svenska & Danska 3 har en väldigt bra lösning...
synd bara att den inte gäller i alla de länder där 3 finns.

Bara att hoppas att samma sak kommer att gälla när 3 drar igång i Norge.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-09 10:53:27)

Sv: Data sim i Syd Afrika, registrering krävs.

Väl framme i Sydafrika blev det Vodacom på rek av vänner som bor där. 3G funkar i alla större samhällen och vägar samt även vid vissa övernattningsställen i Kruger Park. Har haft mkt glädje av Huawei miniroutern E583C som förser två laptops och två iphones med mobilt bredband. Använder ofta yttre antenn, ibland rundstrålande, ngn gång yagi som fäster med svanhals plus sugkopp på fönsterruta el dyl.

Hittills har 14 GB data gått åt sedan vi kom till SA den 15 dec. Genom att skicka SMS med meddelandet PPF till tel 31050 fås total åtgång och kvarvarande datamängd. SMS kan skickas via mifins web interface.

Övr Sydafrika tips: Tomtoms sydafrika nav app för iphone funkar fint och kom med uppdaterad karta nyligen. Stor hjälp vid turistandet, hotell och restauranger och andra POI är bra listade. Tomtomhållaren behövs eftersom hyrbilen har termoruta, trots hållaren förloras GPS signal ibland, då får man hålla iphonen utanför bilen ett tag tills den får position.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.