1

Tråd: Router med stöd för 4G-modem

Hej, min första tråd så jag hoppas att jag inte gör bort mig. Här inne kan man lista de routrar som har stöd för att koppla in ett 4G-modem.

Någon som känner till någon?

2

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Känner inte till några än. Vet att netgear har en router som marknadsfördes som 2G/3G/4G router hos några återförsäljare, men kollar man på specen stödjer den inga 4G-modem. Vi hoppas på att vara först och labbar på som attan med E398 smile

3

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Hej Amanda,

har ni någon router som fungerar med Telias (eller Tele2:s) 4G modem?

4

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Vår senaste uppdatering:

(Updated on 2010-12-30):
Our ambition is to be the pioneer brand when it comes to routers supporting 4G/LTE USB modems. The plan is to support 4G/LTE USB modems in the 3GN and 4GR router models.


SAMSUNG GT-B3730 modem (Telia 4G in Sweden, Netcom 4G in Norway):

The challenge right now is the lack of a Linux driver for this modem. We have recently been informed by Samsung that there will not be any Linux driver developed by Samsung for this modem, though possibly in future models. Currently, the only supported operating systems are Microsoft Windows and Apple OSX.

Huawei E398 modem (Tele2 4G in Sweden, Telenor 4G in Sweden):

As this modem was launched in mid-November 2010, we are currently reviewing the possibility of an integration.

5

Sv: Router med stöd för 4G-modem

peta in wine (gnäll?) men kräver kanske
för mycket speciellt vid den fiktiva max
hastigheten 80M/bit..

6 Senaste redigerad av Sam (2011-01-20 11:53:27)

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Hastigheten är inte fiktiv, som du minns här :  http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2504

Däremot är frågan den; om den är hållbar så fort det blir mer än par ett abb/bas. Jag tror den kommer hålla ganska bra, så länge den är snabbare än dagens ADSL. Hursom helst kommer Sverige förbli ledare när det gäller bäst tillgång till senaste tekniken och hastigheter. Försök att prata med folk annanstans i världen om att man har tillgång till mer än 2-8Mbps hemma. Folk tappar hakan helt enkelt, speciellt när de tar reda på att det kostar mindre än 200 usd/mån.

7

Sv: Router med stöd för 4G-modem

@Sam:

Kan jag tolka ditt svar som att denna router

http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=20

stödjer Telias 4G-modem (Samsung) GT-B3730 i dagsläget, förutsatt att jag kör Mac OS X eller Win7?

Jag ser inte att det framgår tydligt på er supportsida om så är fallet idag, eller om ni planerar att göra det inom en nära framtid. Men jag hoppas ni gör det redan idag, för då har ni en ny kund omedelbart :-)

8

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Nej det är samsung som inte stöds då samsung inte lämnar ut några drivrutiner till annat än microsoft's windows och apple's osx alla andra kan inte surfa med telias lösning utan det är tele2's huawei modem och abg som gäller.

Det sam skriver är att stöd för tele2 är det som ligger närmast med 4GR routern.


Sam, det jag menade med 'fiktiv hastighet' är att det är som med 3,5G, även om masten teoretiskt ska klara 10/12 mbit så blir det inte så i praktiken.

om varje kund skall få dom utlovade 80mbit, och linan in är 100/150mbit som du skrev tidigare så betyder det TVÅ kunder per mast för att få nära 80mbit....

därför kallar jag 4G 80mbit för fiktiv hastighet, jag provade och fick strax över 12mbit med 4G vilket är låååååååååååååååångt i från några 80mbit.

varför operatörerna lovar 80 när det är tekniskt omöjligt i praktiken med 100kunder på en mast.
det blir 150mbit/100=vad varje kund kan räkna med MINST.

men det skall pli intressant när mängden kunder byter till 4g och vad som händer med 3G nätet tongue
samt hur snabbt 4G blir faktiskt.

Rent krasst är jag fortfarande skeptisk till att trådlöst internet med större celler kan funka när frekvensutrymmet också är begränsat.
men men

men dom kanske fixar fler linor in när det blir belastat som med 3G...

9

Sv: Router med stöd för 4G-modem

G-Man skrev:

Nej det är samsung som inte stöds då samsung inte lämnar ut några drivrutiner till annat än microsoft's windows och apple's osx

Tack för ditt svar G-man, men det är fortfarande inte glasklart. På vilket sätt påverkar bristen på Linux-drivisar hur kompatibel routern är med Telias Samsung-modem?

G-Man skrev:

alla andra kan inte surfa med telias lösning utan det är tele2's huawei modem och abg som gäller.

"Alla andra" - menar du då den lilla skaran *NIX-användare som inte kan använda USB-modemet? (Inget emot Linuxanvändare, tvärtom, men det har väl inget med frågan om routern att göra?).

G-Man skrev:

Det sam skriver är att stöd för tele2 är det som ligger närmast med 4GR routern.

Ska jag tolka detta som att i dagsläget finns inget stöd för något 4G-modem, inte ens Tele2:s?

10

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Det finns inget stöd för 4G modem idag.

11

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Heimdall skrev:
G-Man skrev:

Nej det är samsung som inte stöds då samsung inte lämnar ut några drivrutiner till annat än microsoft's windows och apple's osx

Tack för ditt svar G-man, men det är fortfarande inte glasklart. På vilket sätt påverkar bristen på Linux-drivisar hur kompatibel routern är med Telias Samsung-modem?

G-Man skrev:

alla andra kan inte surfa med telias lösning utan det är tele2's huawei modem och abg som gäller.

"Alla andra" - menar du då den lilla skaran *NIX-användare som inte kan använda USB-modemet? (Inget emot Linuxanvändare, tvärtom, men det har väl inget med frågan om routern att göra?).

G-Man skrev:

Det sam skriver är att stöd för tele2 är det som ligger närmast med 4GR routern.

Ska jag tolka detta som att i dagsläget finns inget stöd för något 4G-modem, inte ens Tele2:s?

1. routern är linux baserad, som dom flesta routrar. Således krävs drivisar till linux för att modemet skall funka i routern. Då modemtillverkarna inte kan enas om EN standard för att använda modemen, som det tex är med USB hårddiskar/flashminnen nu för tiden.

2. Lilla skaran är alla som inte använder windows av specifik modell, tex mac, linux och andra mindre vanliga operativsystem. Dessa brukar använda en 3G router tex dovado för att få det att funka. Det är för mig krasst uselt att telia inte kan fixa stöd för annat än windows.

3. Sam svarar bäst på detta då han skriver Å dovados räkning. 4GR är byggd för de högre hastigheterna i 4G, så är troligt att dom löser det med tiden.


Lösning tills dovado får det att funka är att använda en gammal dator som 3gf router, då funkar troligen båda operatörerna/modemen om dom medvetet ej lagt in spärrar för att dela anslutningen så det krävs ett abg dator... wink

12

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Stort tack för klargörande svar, förstår helt läget med behovet av Linuxdrivrutiner om routrarna kör Linux (visste inte det, slarvigt av mig, dåligt uppdaterad...). Håller helt med om att det är uselt att inte stödja Linux och *NIX överlag, särskilt med tanke på att Mac OS X / XNU stöds.

Tråkigt att höra att inget stöd finns för 4G i dagsläget, jag hoppas att det kommer snart.
Jag kommer att köra med en Mac Mini (kommer ändå att ha en sådan kopplad till TV:n) och dela ut från den så länge, men hade föredragit en router på grund av säkerhet och signalstyrka...

13

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Intressant tråd. Min TV-spelsförening skaffade 4G-modem från Tele2 efter att Telia under ett kvartal misslyckats med att installera ADSL i vår lokal i centrala Malmö. 4G-lösningen fungerar över förväntan (både snabbare och billigare än ADSL-lösningen).

Däremot krävs det nu att föreningens dator agerar internetutdelare, så vi hade förstås gärna hittat en router som stödjer 4G-modemet. Ovan nämnda Netgear-router fungerade, precis som ni konstaterat, inte alls.

Min fråga är om det finns någon sorts tidsplan för hur snart Dovados produkt kan gå att få tag på? Pratar vi om veckor, månader eller år?

14

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Vi jobbar på det. Säger ingenting mer tills vi är redo att släppa en fungerande firmware.

Och som tidigare sagt, Samsungs modem (såld av Telia) kommer inte stödjas pga deras beslut att inte fixa ihop Linux drivrutiner.

Tack

15

Sv: Router med stöd för 4G-modem

G-Man skrev:

Nej det är samsung som inte stöds då samsung inte lämnar ut några drivrutiner till annat än microsoft's windows och apple's osx alla andra kan inte surfa med telias lösning utan det är tele2's huawei modem och abg som gäller.

Det sam skriver är att stöd för tele2 är det som ligger närmast med 4GR routern.


Sam, det jag menade med 'fiktiv hastighet' är att det är som med 3,5G, även om masten teoretiskt ska klara 10/12 mbit så blir det inte så i praktiken.

om varje kund skall få dom utlovade 80mbit, och linan in är 100/150mbit som du skrev tidigare så betyder det TVÅ kunder per mast för att få nära 80mbit....

därför kallar jag 4G 80mbit för fiktiv hastighet, jag provade och fick strax över 12mbit med 4G vilket är låååååååååååååååångt i från några 80mbit.

varför operatörerna lovar 80 när det är tekniskt omöjligt i praktiken med 100kunder på en mast.
det blir 150mbit/100=vad varje kund kan räkna med MINST.

men det skall pli intressant när mängden kunder byter till 4g och vad som händer med 3G nätet tongue
samt hur snabbt 4G blir faktiskt.

Rent krasst är jag fortfarande skeptisk till att trådlöst internet med större celler kan funka när frekvensutrymmet också är begränsat.
men men

men dom kanske fixar fler linor in när det blir belastat som med 3G...

master mer centralt i sthlm och såna ställen där det är tät befolkat och fiber ligger i varenda väg.
borde det vara fiber till stationerna där masterna är inkopplade till.
så då borde inte 80mbit/kund vara svårt att uppnå.
inte svårare än att en lägenhet kan ha 100mbit/s.
men längre ut i skogen där 3G masterna ofta är samman kopplade via radio länk kan det bli svårare.
Men även där så kan dom ju uppgradera radio med 802.11N på dubbla kanaler på en 300mbit och sätta in en 4 såna per station och brygga dom anslutningarna. eller om dom använder WiMax eller liknande mellan masterna.
så att dom har lite kapacitet i masterna även i skogen tills dom kommer nån stans där fiber finns.

16

Sv: Router med stöd för 4G-modem

kollade en 3g mast, fiber in i den...
fortfarande låg bandbredd för surf... operatören ej köpt mer bandbredd...
dvs fibern går knappt på tomgång...
men lasten på fibern låg på ~90% dagtid enligt driften.
outnyttjad bandbredd kostar flis

17

Sv: Router med stöd för 4G-modem

precis då handlar det inte om att det är omäjligt.
det beror endast på vad operatörerna vill med bredbandet.
när 4G är riktigt ut byggt och många kunder kranar dom nog på bandbredden.

18

Sv: Router med stöd för 4G-modem

PsyDonia skrev:

borde det vara fiber till stationerna där masterna är inkopplade till.
så då borde inte 80mbit/kund vara svårt att uppnå.
inte svårare än att en lägenhet kan ha 100mbit/s.

Du har uppenbarligen ingen förståelse alls för hur delade resurser som frekvensutrymme fungerar. Du är helt ute och cyklar.


men längre ut i skogen där 3G masterna ofta är samman kopplade via radio länk kan det bli svårare.

Ja, det är ett av de stora problemen just nu hur man skall få tillräcklig backbone-kapacitet till BTSer utan tillgång till fiber.

Men även där så kan dom ju uppgradera radio med 802.11N på dubbla kanaler på en 300mbit och sätta in en 4 såna per station och brygga dom anslutningarna. eller om dom använder WiMax eller liknande mellan masterna.

Varken Wifi eller Wimax är användbart som backbone pga de korta avstånden det ger om man vill ha hög throughput. Dessutom löser det inte det grundläggande problemet, att masterna är kopplade i serie efter varandra transmissionsmässigt sett.

/Marcus

19

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Om någon fortfarande är intresserad av detta så har Dovado idag gått ut med att de kommer ha stöd för E398-modemet i en ny firmware-version som beräknas landa i början av mars.

Mer information på dovados hemsida.

20

Sv: Router med stöd för 4G-modem

tack för info, ska köpa så snart den kommer ut!

21

Sv: Router med stöd för 4G-modem

AVM verkar ha en mycket smartare lösning på gång med deras FRITZ!Box 6840 LTE.  Inbyggt modem så man pluggar in simkortet direkt i routern och slipper därmed helt ett 4g-modem.

Länk på tyska:
http://www.avm.de/de/Produkte/FRITZBox/ … /index.php

22

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Vel, noen vil ha "alt-i-ett"-løsninger, og noen vil ha fleksibilitet.

Sikkert et interessant produkt for noen. Men ikke min "cup of tea". smile

Den fungerer jo kun med LTE, skal du bruke den med en annen carrier så er du stuck!

Enkelt? Kanskje.
Smart? Nei.  smile

Jeg er også spent på hvordan AVM har løst det rapporterte interferensproblemet mellom Wi-Fi og LTE 2600 i denne 6840-modellen?

Personlig synes jeg Dovados løsning er mye smartere, du er ikke er avhengig av hvilken mobil-terminal og teknologi du benytter, og kan bruke den terminalen som passer best, og kombinere mobil og fastlinje.

23

Sv: Router med stöd för 4G-modem

En ide att testa?
Har sett någonstans (här?) där man gör en "antennparabol" av folie och sätter på antennsprötet för att få bättre wifi mottagning. Borde inte en sådan skärma av den störning man får när routern "krämar på" för att hålla hastigheten vid större avstånd.
- dels genom att wifi signalen förstärks i rikning mot klienterna.
- dels genom att signalen som interfererar med 4G dämpas.

Allt detta förutsätter iofs rätt placering och intrimmning....

24

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Går bla att skärma med papprör med folie som riktas mot masten.
men usb skarv funkar ypperligt, samt bättre placering på köpet.
ändras vinkeln på modemet så behövs inte skärmen när jag testat.

25

Sv: Router med stöd för 4G-modem

En länk till "folieparabolen"
http://www.freeantennas.com/projects/te … index.html

När jag letade hittade jag denna sida oxå, helt underbar....
http://windsurf.mediaforte.com/wifi/wifi_antenna.html